Sinä neuroepätyypillinen, paljasta kodin ratkaisut jotka on hyödyllisiä!
Onko teillä kotona jotain esineitä tai pieniä käytännön ratkaisuja, jotka ovat osoittautuneet yllättävän hyödyllisiksi arjessa?
Sellaisia, jotka esimerkiksi auttavat muistamaan asioita, löytämään tavarat, keskittymään tai muuten vain tekevät arjesta sujuvampaa. Saa jakaa myös ihan arkisia ja itse keksittyjä ratkaisuja!
Kommentit (83)
Sellaisia pieniä esineitä pienessä purkissa. Niiden nieleskely on osoittautunut hyödylliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lakannut taistelemasta tiettyjä asioita vastaan. Esim. kasvovoide on talon toisessa päässä keittiössä, eikä kylpyhuoneessa muiden kosmetiikkatuotteiden kanssa, arki vaatteet ovat makuuhuoneessa isolla tuolilla vaatekaapin sijasta, koirien hihnat ala-ateisen sohvalla naulakon sijasta jne. Vastaavasti sitten pidän joka huoneessa tyhjää tilaa tälle näkyvillä olevalle irtosälälle. Eli vaatehuoneessa on iso, tyhjä kaappi minne voin vaatteet tuolilta rutata, keittiössä tyhjä hylly kaikelle pinnoilla olevalle irtosälälle, minkä looginen paikka keittiö ei ole jne.
Näin saan nopeasti siivottua sälän ja tavarakasat, jos tarve vaatii ja sitten taas leviteltyä takaisin, kun tarve on ohi. Joo, itsellä on kivempi fiilis, kun tavarat ovat kaapeissa paikoillaan, mutta olen nyt 40 vuotta yrittänyt tätä, joten en jaksa tuhlata aikaani enää siihen. Tavarat ovat siellä mistä löydän ne, riippumatta ovatko ne sijoitettu loogisesti ja näyttääkö pinnoilla rauhattomalta.
Tämähän se. Ei ole mitään järkeä tuhlta energiaansa johonkin sellaiseen, mikä ei tule koskaan onnistumaan. Parempi vaan hyväksyä se, että sen kasvovoiteen paikka on keittiössä, vaikka kylpyhuone olisi loogisempi. Itse voisin kuvitella, että kävelet sinne kylpyhuoneesta hammasharja suussa käyttämään voidetta. Koska ei kukaan täysijärkinen hampaitaan kuitenkaan koskaan kylpyhuoneen lavuaarin ääressä harjaa :D
Olet aivan oikeassa. Kävelen hampaiden pesun lomassa keittiöön, rasvaan kasvoni ja palaan kylppäriin viimeistelmään hampaiden harjauksen. Mies kutsuu tuota kosmetiikkakierrokseksi.
Ulkokengät aina oven vieressä sisäpuolella. Sisäkengät terassin ulkopuolella.
Minulla on puhtaat käyttövaatteet vain yhdessä korissa kaapissa. Olisi liian rasittavaa ottaa vaatteita eri hyllyiltä. Oikealta vasemmalle vaatteet etenevät niin, että oikealla on pää ja vasemmalla on jalat eli sukat. Muissa koreissa on sitten vaatevarastot ja kausivaatteet..Viereisen kaapin hengareissa on sinne sopivat puhtaat vaatteet., kuten takit, housuja ja juhlamekkoja. Kolmas kaappi on hengarikaappi myös ja sinne laitan puolipidetyt vaatteet joko roikkumaan tai heitän kaapin lattialla olevaan koriin, josta puen ne aamulla uudestaan tai laitan pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lakannut taistelemasta tiettyjä asioita vastaan. Esim. kasvovoide on talon toisessa päässä keittiössä, eikä kylpyhuoneessa muiden kosmetiikkatuotteiden kanssa, arki vaatteet ovat makuuhuoneessa isolla tuolilla vaatekaapin sijasta, koirien hihnat ala-ateisen sohvalla naulakon sijasta jne. Vastaavasti sitten pidän joka huoneessa tyhjää tilaa tälle näkyvillä olevalle irtosälälle. Eli vaatehuoneessa on iso, tyhjä kaappi minne voin vaatteet tuolilta rutata, keittiössä tyhjä hylly kaikelle pinnoilla olevalle irtosälälle, minkä looginen paikka keittiö ei ole jne.
Näin saan nopeasti siivottua sälän ja tavarakasat, jos tarve vaatii ja sitten taas leviteltyä takaisin, kun tarve on ohi. Joo, itsellä on kivempi fiilis, kun tavarat ovat kaapeissa paikoillaan, mutta olen nyt 40 vuotta yrittänyt tätä, joten en jaksa tuhlata aikaani enää siihen. Tavarat ovat siellä mistä löydän ne, riippumatta ovatko ne sijoitettu loogisesti ja näyttääkö pinnoilla rauhattomalta.
Mihin sinä kasvovoidetta tarvitset? Autistina olet susiruma eikä sinusta ainakaan miehet kiinnostu.
Ei hän ole lainkaan niin ruma kuin sinä olet sisäisesti. Tuket kuolemaan yksin sillä ennen pitkään kaikki tajuaa millainen oikeasti olet ellei ole jo tajunneet.
Anna olla, tuo on omia kommenttejaan sarjapeukuttava vakituinen palstahullu. Ei tuollaisille kannata omaa aikaansa uhrata :D
Nauroin aivan samaa. Kyttää näitä nepsyketjuja täällä 24/7 ja rullaa keskustelua kommentteja sarjapeukuttaen mieleisekseen. Surullinen tapaus.
Itse en ole edes neuroepätyypillinen, eikä sellaisia lähipiirissä tietääkseni ole, mutta heti ketjun nähdessäni arvasin, että tämä hullu on täällä taas riehumassa. Kertoo aika pahasta pakkomielteestä, että jaksaa noita peukkuja hakata pää märkänä joka kommenttiin.
Olen neuroepätyypillinen (asperger) ja aina ollut luonnostani siisti. En siis tarvitse mitään erityisiä kikkoja kodin pitämiseen siistinä. Olen siivousnatsi. Nautin järjestyksestä ja päivittäisestä puuhastelusta. Jos joku tavara on poissa paikoiltaan (perheenjäsen siirtänyt) niin hän saa kuulla kunniansa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä kasvovoidetta tarvitset? Autistina olet susiruma eikä sinusta ainakaan miehet kiinnostu.
Ei hän ole lainkaan niin ruma kuin sinä olet sisäisesti. Tuket kuolemaan yksin sillä ennen pitkään kaikki tajuaa millainen oikeasti olet ellei ole jo tajunneet.
Anna olla, tuo on omia kommenttejaan sarjapeukuttava vakituinen palstahullu. Ei tuollaisille kannata omaa aikaansa uhrata :D
Minun teoriani on että on itse kehitysvamnainen ja kadehtii nepsyjä jotka eivät ole.
Näh, veikkaan, että tämä nepsyhullu on sama henkilö kuin vegaanihullu ja nistihullu. Yhtäkkiä palsta on täynnä neuroepätyypillisyydestä, veganismista ja huumeidenkäyttäjistä tehtyjä aloituksia, joihin saapuu mouhoamaan ja sarjapeukuttamaan. Kun näitä aiheita ei nouse yhtenään, on ilmeisesti hetken aikaa jossain "huilimassa", kun on kierrokset menneet taas niin yli.
Veikkaan ihan samaa. Nykyään, kun palsta on niin hiljainen, niin nämä hullut erottuvat entistä selkeämmin. Helppo huomata, että kun vegaaniriehuminen hetkeksi taukoaa, alkaa tämä nepsyriehuminen jne. Kovasti hänelle tulee aina paniikki alkaa poistattamaan näitä kommentteja missä tunnistestaan sarjapeukuttavaksi palstahulluksi.
Neuroepätyypillisenä en osaa loukkaantua asiattomista kommenteista. Niiden naputtelijalla on varmasti paha mieli itsellään. Olen hankkinut itsetuntemuksen. Pidän itsestäni kaikkine piirteineni, vaikka on kommentoijia.
Huutelee naapureille vielä eläkeiässä törkeyksiä. Kuten teki ylä-asteella ala-asteen jälkeen. Ainoa prioriteetti pelargoinioitten nyppiminen naapureiden kiusaamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen neuroepätyypillinen (asperger) ja aina ollut luonnostani siisti. En siis tarvitse mitään erityisiä kikkoja kodin pitämiseen siistinä. Olen siivousnatsi. Nautin järjestyksestä ja päivittäisestä puuhastelusta. Jos joku tavara on poissa paikoiltaan (perheenjäsen siirtänyt) niin hän saa kuulla kunniansa. :D
Tämä on just se mistä adhd kadehtii teitä enemmän sinne autismin päätyyn kallellaan olevia. Usein teillä on sama utelias mieli, mutta myös ns. pakka hallussa.
Saanko kysyä, ilmaantuiko tuo sairaus (vai lasketteko sen yleensä sairaudeksi vai omianaisuudeksi ) jo lapsena vai joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan normaalia käytöstä henkilöltä joka haluaa että omat tavarat pysyvät siinä mihin ne itse on laittanutkin? Tykkäisikö perheenjäsenesi vastaavanlaisesta käytöksestä sinulta heitä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Neuroepätyypillisenä en osaa loukkaantua asiattomista kommenteista. Niiden naputtelijalla on varmasti paha mieli itsellään. Olen hankkinut itsetuntemuksen. Pidän itsestäni kaikkine piirteineni, vaikka on kommentoijia.
Sama. Nuo ovat niin yli hilseen menevää huutamista, ettei siinä ole mitään sellaista henkilökohtaista ulottuvuutta, joka loukkausi. Anonyymien ihmisten haukkuminen rumaksi tai kehitysvammaiseksi jne. netin keskustelupalstalla on vain täysin epäloogista. Autistiseen mieleen kun ei oikein osu epälogiikka sen suhteen, että arvostelee rumaksi ihmistä, jonka ulkonäöstä ei tiedä mitään. Se on vain outoa.
Lisäksi tosiaan vielä tuo aspekti, että kyseessähän on ihan selvästi mielenterveysongelmainen ihminen. Ymmärrän, että joitain huvittaa, mutta itseäni lähinnä säälittää. Hän päivystää täällä sarjapeukuttamassa viestejä. Kuulostaa vain yksinäiseltä ja surulliselta.
Mikä sairaus? Missä? Minullako? Kuule, olen siitä onnellisessa asemassa, että sen olemassaolo ei ole minulle ongelma eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Olen neuroepätyypillinen ja sen vuoksi ajattelen kylmän loogisesti. En usko, että kiusaajilla on "paha mieli". Heillä on vain tylsää. Yrittävät viihdyttää itseään ja nostaa omaa statustaan (muiden kiusaajien silmissä).
En anna säälipisteitä kiusaajille. Jos kiusaaja sattuu sairastumaan syöpään (kuten yksi minua kiusannut tyyppi sairastui) niin se on sitten "too bad". Minä vain hymyilen ja sanon, että "shit happens, deal with it".
Ei kannata lutrata