Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä neuroepätyypillinen, paljasta kodin ratkaisut jotka on hyödyllisiä!

Vierailija
06.10.2026 |

Onko teillä kotona jotain esineitä tai pieniä käytännön ratkaisuja, jotka ovat osoittautuneet yllättävän hyödyllisiksi arjessa?

Sellaisia, jotka esimerkiksi auttavat muistamaan asioita, löytämään tavarat, keskittymään tai muuten vain tekevät arjesta sujuvampaa. Saa jakaa myös ihan arkisia ja itse keksittyjä ratkaisuja!

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän keittiössä erillistä isoa polkimella aukeavaa roskista, en sitä tiskipöydän alla olevaa. Siihen kun täytyy avata kaapin ovi ja vetää roskavaunu ulos, eli on useampi työvaihe siihen, että roska päätyis roskikseen. 

Vierailija
2/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi. Mitä vähemmän tavaraa,sitä helpompi löytää ne. Myös siivous helpompaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on. Tavarat jätetään ympäri taloa. Porakone makuuhuoneeseen, laskostetut verhot kirjahyllyyn esim.

Kenkiä ja takkeja on autotallissa, puuliiterissä, pannuhuoneessa, eteisessä, kylmiössä ja olkkarissa sekä vaatehuoneessa.

Vierailija
4/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet keittiön pöydällä nenän edessä. Vaimo siirsi niitä joskus 20cm sivuun pöytää pyyhkiessä, minkä takia lääkkeet jäi 2 viikkoa ottamatta.

Roskapussin täyttyessä nostan pussin ulko-oven kahvaan roikkumaan.

Jos koira on ulkona takapihalla, on terassin valot kytketty päälle.

Kalastustarvikkeet vaatteineen eri säille aina auton takakontissa, muuten jotain aina unohtuisi.

Vierailija
5/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinähän et kerro mitä ne jutut on, joita sulla on himassa. Vdun kêhari

Vierailija
6/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ennen silmälasit oli aina hukassa. Nykyään jätän ne samaan paikkaan vessan kaappiin ennen nukkumaanmenoa. Ennen ne saattoi löytyä esim. paperiroskiksesta..

- Olen alkanut vähentää tavaroita radikaalisti. 

-Lopetin nettikauppojen pakonomaisen selailun ja tarjousten etsimisen. Ostan vain kivijalkaliikkeistä ja marketeista jos jotain tarvitsen. 

- Jos talouteen tulee uusi tavara, kaksi pitää lähteä ovesta ulos samalla. Nepsyillä kun on taipumuksena hamstrata mielenkiinnon kohteitaan.. Jos kuitenkin ehdottomasti haluan jonkin asian, otan siitä kuvan ja mietin yön yli. Yleensä ostointo laantuu. 

-Keitän veden aamulla isoon termospulloon. Kun unohdun töihini tai mielenkiinnonkohteiden pariin kuuma vesi on aina valmiina sitä hetkeä varten kun muistan haluavani teetä. 

- Puhelimessa on herätykset tärkeisiin rutiineihin kuten lounas, kahvitauot ym. Muutoin teen töitä helposti tauotta. 

- En juo kofeiinia sisältäviä juomia klo 15 jälkeen. Tämä tekee illasta vähemmän levottoman. Jos koen kuitenkin  levottomuutta, teen hengitysharjoituksia ja venyttelen. 

- Pyrin pitämään vuorokausirytmin järkevänä. Vähemmän ahdistusta ja aivosumua. 

- Olen hyväksynyt että kotini ei tule koskaan olemaan samanlainen kuin neurotyypillisillä. Se vaatisi että siivoan itseni uuvuksiin. En ole siisti luonnostani vaan se vaatii valtavasti keskittymistä. 

- Kellotan joka päivä 10 min kodin siivoamiseen. Tällä tavoin ainakin keittiö pysyy siistinä. 

- Kirjoitan dymolla hyllyihin ja laatikoihin mitä niissä kuuluu säilyttää. Esim. Mukit, Lasit, Isot lusikat, alushousut, sukat jne. Muutoin järjestys vaihtuu joka viikko kun en enää muista oikeita paikkoja.. 

Vierailija
7/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsi-imuri

Vierailija
8/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiovärinå punainen  tärkeille pikkutavaroille. Omistaa sen mitä tarvitsee , eikä ylimääräisiä kappaleita, niin on pakko pitää tavaroistaan huolta.

Uloslähtöä tai hätäpoistumista  varten laakea kulho, jossa säilytän kännykkää, avaimia, kortteja yms aina mukaan otettavaa. 

Jos on aikataulutettua menoa, illalla laukun pakkaaminen ja vaatteiden varaaminen.  Kännykkä hälyttää puolta tuntia ennen lähtöä.

Käytän kahta pussukkaa (pientä ja käytännöllistä), jotka siirtyvät laukusta toiseen nopeasti (toisessa hygienia- ja ensiaputuotteet ja toisessa piuhat, varavirtalähde, laturi yms).  Kotona käytän samoja pussukoita ja ne ovat vetoketjut auki pöydällä. 

Kaupassa teen ostokset kerran tai kaksi kertaa viikossa. Tiedän mitä ehdin syödä ennen seuraavaa kaupassa käyntiä. Kokkaan melkein aina vain keittolevyillä ja airfryerilla, jotta ruokahuolto ei vie paljoa aikaan, ei tarvitse aina puhdistaa monia pintoja, isoa uunia yms. 

Olen miettinyt kuivakaappien ja pakastimen sisällön. Hamstraan vain jonoihin eli esim. yksi jono tonnikalaa ja toinen tomaattimurskaa. Tuoreimmat taaimmaisiksi ja jos jonossa ei ole tilaa, en osta lisää.  Maustepussit aakkosjärjestyksessä (joskus sekaisin) laakeassa muoviastiassa. 

Vierailija
9/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakannut taistelemasta tiettyjä asioita vastaan. Esim. kasvovoide on talon toisessa päässä keittiössä, eikä kylpyhuoneessa muiden kosmetiikkatuotteiden kanssa, arki vaatteet ovat makuuhuoneessa isolla tuolilla vaatekaapin sijasta, koirien hihnat ala-ateisen sohvalla naulakon sijasta jne. Vastaavasti sitten pidän joka huoneessa tyhjää tilaa tälle näkyvillä olevalle irtosälälle. Eli vaatehuoneessa on iso, tyhjä kaappi minne voin vaatteet tuolilta rutata, keittiössä tyhjä hylly kaikelle pinnoilla olevalle irtosälälle, minkä looginen paikka keittiö ei ole jne.

Näin saan nopeasti siivottua sälän ja tavarakasat, jos tarve vaatii ja sitten taas leviteltyä takaisin, kun tarve on ohi. Joo, itsellä on kivempi fiilis, kun tavarat ovat kaapeissa paikoillaan, mutta olen nyt 40 vuotta yrittänyt tätä, joten en jaksa tuhlata aikaani enää siihen. Tavarat ovat siellä mistä löydän ne, riippumatta ovatko ne sijoitettu loogisesti ja näyttääkö pinnoilla rauhattomalta.

Vierailija
10/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmustetut seinät ja kaikki ruoka syödään lusikalla

Vierailija
11/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraamaan. Toivottavasti saan hyviä vinkkejä! Vaikka en tiedä, tulisivatko ne meillä käyttöön, jos vain minua kiinnostaa. Puolisolle kaaos vaikuttaa olevan ok (paitsi silloin kun jokin tärkeä tavara on taas hukassa ja sitä etsitään paniikissa).

T. Nepsyn vaimo

Vierailija
12/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minimalismi. Mitä vähemmän tavaraa,sitä helpompi löytää ne. Myös siivous helpompaa

Toisiaan sanoen elämäsi on tyhjää koneella istumista suljettujen kaihtimien takana. 

Vierailija
13/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous, tiskaus

Vierailija
14/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän pyykkikorin keskelle lattiaa, kun laitan pyykit koneeseen. Kun meinaan kompastua pyykkikoriin, muistan että minulla on pyykit koneessa, eivätkä ne unohdu ainakaan yön yli. Tämä pyykkikori tulee siis niin, etten pääse makuuhuoneeseen illalla ilman että kiinnitän siihen huomiota. 

Käytän lääkemuistuttajaa (mytherapy) puhelimessa. Eli vielä eri asia kun tavalliset kalenterin muistutukset.

Silmälasit ja avaimet jätän aina samaan paikkaan enkä "anna itselleni lupaa" jättää niitä minnekään muualle. 

Ostoslista on puhelimessa eikä lapulla. Myös avopuolisoni pääsee siihen käsiksi omalta puhelimeltaan. 

Vierailija
15/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ennen silmälasit oli aina hukassa. Nykyään jätän ne samaan paikkaan vessan kaappiin ennen nukkumaanmenoa. Ennen ne saattoi löytyä esim. paperiroskiksesta..

- Olen alkanut vähentää tavaroita radikaalisti. 

-Lopetin nettikauppojen pakonomaisen selailun ja tarjousten etsimisen. Ostan vain kivijalkaliikkeistä ja marketeista jos jotain tarvitsen. 

- Jos talouteen tulee uusi tavara, kaksi pitää lähteä ovesta ulos samalla. Nepsyillä kun on taipumuksena hamstrata mielenkiinnon kohteitaan.. Jos kuitenkin ehdottomasti haluan jonkin asian, otan siitä kuvan ja mietin yön yli. Yleensä ostointo laantuu. 

-Keitän veden aamulla isoon termospulloon. Kun unohdun töihini tai mielenkiinnonkohteiden pariin kuuma vesi on aina valmiina sitä hetkeä varten kun muistan haluavani teetä. 

- Puhelimessa on herätykset tärkeisiin rutiineihin kuten lounas, kahvitauot ym. Muutoin teen töitä helposti tauotta. 

- En juo kofeiinia sisältäviä juomia klo 15 jälkeen. Tämä tekee illasta vähemmän levottoman. Jos koen kuitenkin  levottomuutta, teen hengitysharjoituksia ja venyttelen. 

- Pyrin pitämään vuorokausirytmin järkevänä. Vähemmän ahdistusta ja aivosumua. 

- Olen hyväksynyt että kotini ei tule koskaan olemaan samanlainen kuin neurotyypillisillä. Se vaatisi että siivoan itseni uuvuksiin. En ole siisti luonnostani vaan se vaatii valtavasti keskittymistä. 

- Kellotan joka päivä 10 min kodin siivoamiseen. Tällä tavoin ainakin keittiö pysyy siistinä. 

- Kirjoitan dymolla hyllyihin ja laatikoihin mitä niissä kuuluu säilyttää. Esim. Mukit, Lasit, Isot lusikat, alushousut, sukat jne. Muutoin järjestys vaihtuu joka viikko kun en enää muista oikeita paikkoja.. 

Alzheimer ei ole ”neuroepätyypillisyyttä”

Vierailija
16/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lakannut taistelemasta tiettyjä asioita vastaan. Esim. kasvovoide on talon toisessa päässä keittiössä, eikä kylpyhuoneessa muiden kosmetiikkatuotteiden kanssa, arki vaatteet ovat makuuhuoneessa isolla tuolilla vaatekaapin sijasta, koirien hihnat ala-ateisen sohvalla naulakon sijasta jne. Vastaavasti sitten pidän joka huoneessa tyhjää tilaa tälle näkyvillä olevalle irtosälälle. Eli vaatehuoneessa on iso, tyhjä kaappi minne voin vaatteet tuolilta rutata, keittiössä tyhjä hylly kaikelle pinnoilla olevalle irtosälälle, minkä looginen paikka keittiö ei ole jne.

Näin saan nopeasti siivottua sälän ja tavarakasat, jos tarve vaatii ja sitten taas leviteltyä takaisin, kun tarve on ohi. Joo, itsellä on kivempi fiilis, kun tavarat ovat kaapeissa paikoillaan, mutta olen nyt 40 vuotta yrittänyt tätä, joten en jaksa tuhlata aikaani enää siihen. Tavarat ovat siellä mistä löydän ne, riippumatta ovatko ne sijoitettu loogisesti ja näyttääkö pinnoilla rauhattomalta.

Mihin sinä kasvovoidetta tarvitset? Autistina olet susiruma eikä sinusta ainakaan miehet kiinnostu. 

Ei hän ole lainkaan niin ruma kuin sinä olet sisäisesti. Tuket kuolemaan yksin sillä ennen pitkään kaikki tajuaa millainen oikeasti olet ellei ole jo tajunneet.

Anna olla, tuo on omia kommenttejaan sarjapeukuttava vakituinen palstahullu. Ei tuollaisille kannata omaa aikaansa uhrata :D

Nauroin aivan samaa. Kyttää näitä nepsyketjuja täällä 24/7 ja rullaa keskustelua kommentteja sarjapeukuttaen mieleisekseen. Surullinen tapaus.

Vierailija
17/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä kasvovoidetta tarvitset? Autistina olet susiruma eikä sinusta ainakaan miehet kiinnostu. 

Ei hän ole lainkaan niin ruma kuin sinä olet sisäisesti. Tuket kuolemaan yksin sillä ennen pitkään kaikki tajuaa millainen oikeasti olet ellei ole jo tajunneet.

Hyvä sentään että tunnustit alkuperäisen kirjoittavan olevan susiruma ulkoisesti. 

Vierailija
18/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ei  ole tyhjää. Avaan verhot aina, sillä harrastan huonekasveja. Tuuletan myös, sillä pidän raikkaasta sisäilmasta. Luen kirjastonkirjoja, olen koneella, ulkoilen, käyn töissä, nukun, syön, peseydyn, huolehdin kodista,  niin siinä ne tärkeimmät. Tapaan ystäviä harvakseltaan. Käyn mm.  museoissa, konserteissa, kahvilla ja matkoilla ystävien kanssa.

Vierailija
19/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ei  ole tyhjää. Avaan verhot aina, sillä harrastan huonekasveja. Tuuletan myös, sillä pidän raikkaasta sisäilmasta. Luen kirjastonkirjoja, olen koneella, ulkoilen, käyn töissä, nukun, syön, peseydyn, huolehdin kodista,  niin siinä ne tärkeimmät. Tapaan ystäviä harvakseltaan. Käyn mm.  museoissa, konserteissa, kahvilla ja matkoilla ystävien kanssa.

Ihania harrastuksia. Kasvit ja lukeminen 😂👍

Vierailija
20/79 |
06.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna olla, tuo on omia kommenttejaan sarjapeukuttava vakituinen palstahullu. Ei tuollaisille kannata omaa aikaansa uhrata :D

Minun teoriani on että on itse kehitysvamnainen ja kadehtii nepsyjä jotka eivät ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi