HS: "Pystyn olemaan hyvä vanhempi vain osalle perheeni lapsista "
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012268910.html
Maksumuurin takana, mitä se Raisa siellä taas itkee?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä kyseinen kolumnisti ole juuri aiemmassa jutussaan kertonut kuinka hänellä on uusperheensä kanssa jokin "himmeliwhatsapp"-ryhmä, jossa viestit kulkevat sujuvasti? Eikös sinne sitten voi tiedottaa, jos bonuslapsella jokin poikkeava asia lukujärjestyksessään. Aika helppoa? Varmasti asiassa on jokin juridinen kohta, jonka takia näitä tunnareita ei voi bonusvanhemmille(kaan) jakaa. Tuntuu kyllä jotenkin huomionhakuiselta ja julkisuudenkipeältä ihmiseltä. (Sivuhuomautus...katsoin hänen instaansa ja siellä on välillä ollut jotain puolipukeisiakin kuvia (ehkä vähän kiusallisia...)
Tuo on hyvä pointti ja aivan totta. Ei muuten ole 1. kerta, kun kirjoittaja puhuu tai kirjoittaa itsensä ns. pussiin. On erittäin epäjohdonmukainen, eikä vaikuta kykenevän hahmottamaan oman toimintansa syy-seuraussuhteita.
Huomionhakuisuus ja julkisuudenkipeys ovat kaikkein ilmeisimpiä tuon ihmisen ominaisuuksia.
Tai sitten on vain ihan hänen työnsä koittaa keksiä jotain jutunaiheita ja kirjoittaa niistä. Hänelle maksetaan siis palkkaa siitä, mitä jotkut tekevät tänne ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi nykyvanhemmuus on niin raskasta, että lapsilta itseltään ei odoteta mitään vastuunottoa. Ei se tarkoittaa heitteillejättöä, että hoitaa omat kouluun liittyvät asiat. Päiväkoti sitten on asia erikseen, mutta koulussa pitää jo olla omatoimisuutta.
Niin, ei sen nykyvanhemmuuden tarvitsisi olla niin vaikeaa, mutta sitten ei Raisa pääsisi itkemään siitä kerran kuussa Hesariin ja kirjoittamaan joka toinen vuosi kirjan, jota kukaan ei tarvitse.
Pelkkää rahastusta, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä kyseinen kolumnisti ole juuri aiemmassa jutussaan kertonut kuinka hänellä on uusperheensä kanssa jokin "himmeliwhatsapp"-ryhmä, jossa viestit kulkevat sujuvasti? Eikös sinne sitten voi tiedottaa, jos bonuslapsella jokin poikkeava asia lukujärjestyksessään. Aika helppoa? Varmasti asiassa on jokin juridinen kohta, jonka takia näitä tunnareita ei voi bonusvanhemmille(kaan) jakaa. Tuntuu kyllä jotenkin huomionhakuiselta ja julkisuudenkipeältä ihmiseltä. (Sivuhuomautus...katsoin hänen instaansa ja siellä on välillä ollut jotain puolipukeisiakin kuvia (ehkä vähän kiusallisia...)
Tuo on hyvä pointti ja aivan totta. Ei muuten ole 1. kerta, kun kirjoittaja puhuu tai kirjoittaa itsensä ns. pussiin. On erittäin epäjohdonmukainen, eikä vaikuta kykenevän hahmottamaan oman toimintansa syy-seuraussuhteita.
Huomionhakuisuus ja julkisuudenkipeys ovat kaikkein ilmeisimpiä tuon ihmisen ominaisuuksia.
Tai sitten on vain ihan hänen työnsä koittaa keksiä jotain jutunaiheita ja kirjoittaa niistä. Hänelle maksetaan siis palkkaa siitä, mitä jotkut tekevät tänne ilmaiseksi.
Kukakohan on tuon toimittajan esimiehen esimies? Pitäisi kirjoittaa tälle ja ehdottaa, että tarkastelisi toimittajan esimiehen toimintaa, siis sen, joka nuo jutut julkaistaviksi hyväksyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan on tuon toimittajan esimiehen esimies? Pitäisi kirjoittaa tälle ja ehdottaa, että tarkastelisi toimittajan esimiehen toimintaa, siis sen, joka nuo jutut julkaistaviksi hyväksyy.
Ei sulla taitaisi olla pokkaa. Kunhan louskutat leukaasi täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.Kuulostat vapaamatkustajalta.
Jos kirjoittaja on nainen, niin on huono äiti ja vapaamatkustaja.
Jos mies, niin, jaa ihan normaalia.
Ihan sukupuolesta riippumatta on vapaamatkustaja jos ei viitsi edes muutaman kerran kuussa käydä Wilmassa. Jokaisen vanhemman täytyy olla perillä lapsen koulumaailmasta jonkin verran.
Meillä on mies hoitanut täysin Wilman. Itse olen hyvin perillä koulunkäynnistä, koska juttelemme asiat lapsen kanssa joka päivä, autan läksyissä ja kokeisiin harjoittelussa ym. Mies kertoo minullekin kyllä kaiken oleellisen mitä siellä Wilmassa lukee, mutta osaa itsekin huolehtia ne asiat mitä pitää.
Eli sä et koskaan laita esimerkiksi poissaoloilmoitusta tai kuittaa poissaoloa? Et tiedä koulun retkien, teemapäivien tai juhlien yksityiskohdista ja niihin tarvittavista varusteista kuin erikseen kyselemällä ne mieheltä? Et tiedä reaaliaikaisesti jos koulussa on jokin hätätilanne (meidän lasten koulussa oli pieni tulipalo ja kerran koko kuntaa koskeva koulu-uhkaus) jne.
Mies on hoitanut myös poissaoloilmoitukset. Tiedän kyllä juhlista ym ja hoidan niihin leipomukset, samoin naamiaisiin asut ym. Miten yksinhuoltajilla onnistuu elämä jos Wilman käyttöönkin tarvitaan kaksi aikuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.Kuulostat vapaamatkustajalta.
Ihan sukupuolesta riippumatta on vapaamatkustaja jos ei viitsi edes muutaman kerran kuussa käydä Wilmassa. Jokaisen vanhemman täytyy olla perillä lapsen koulumaailmasta jonkin verran.
Joissain perheissä kommunikoidaan myös verbaalisesti.
No jos näin on, niin kannattaisi ehkä aloittaa siitä nuorimmaisesta, jonka huono käytös oli edellisen kolumnin aihe...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisa on selvästi hyvin vastuuntuntoinen ihminen ja haluaa hoitaa perheensä viimeisen päälle. Ja tietysti hänet on palkattu Hesariin kirjoittamaan uusperheasioista, joten niistä hänen pitääkin kirjoittaa. Tavan tallaajille tällainen on tietysti vähän outoa. Ensinnäkin voi käyttää ihan niitä puolison tunnareita, jos ei ole niin periaatteen ihminen. Meillä lapset ovat jo aika pienestä käyttäneet minun eli heidän yksinhuoltajaäitinsä tunnuksia. En mitenkään pysty myöskään hahmottamaan, että vanhemman pitäisi koko ajan kytätä sitä wilmaa. Lapset oppivat ottamaan vastuuta itsestään kun vanhemmat eivät ota koko ajan koppia ja paapo kuin pikkulapsia. Lisäksi Raisa ei tunnu ymmärtävän, että läheskään kaikki ihmiset eivät elä niin valistuneissa ja hyväntahtoisissa uusperheissä kuin hänellä on. Ikävä kyllä se että näitä tunnareita ja osoitteita ei jaella ihan miten vaan on myös turvallisuuskysymys. Ei ole mitenkään harvinaista, että yh-vanhemmalla voi olla kumppani, joka ei ole mitenkään vanhemmaksi soveltuva. Ei sellaisille kuulukaan mitään tunnuksia tai tietoja antaa.
Ottamatta muihin kohtiin kantaa, milloin ja eritoten MIKSI Helsingin Sanomista on tehty naistenlehti, jolla pitää olla oma uusperhetoimittaja? Tai ylipäänsä nuo RM:n kirjoittamat "lifestyle"-jutut. Miksi sellaista XXXX pitää olla suurimmassa sanomalehdessä ylipäätään? Koska mitään muuta kuin yleispätevää diipadaapaa, mitään uutta tietoa tai edes näkemystä ei RM juttujensa (tai kirjojensa) perusteella ole tämän maan lehden- ja muille lukijoille missään vaiheessa tuottanut.
HS on feministiaktivistinen makasiinimedia viherpunakuplassa eläville naisille.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Sami Minkkisen naispuolinen manttelinperijä 😅
Niin.
Epäluotettava, epärehellinen ja valheellinen.
Vierailija kirjoitti:
No jos näin on, niin kannattaisi ehkä aloittaa siitä nuorimmaisesta, jonka huono käytös oli edellisen kolumnin aihe...
Se on pitkä ja varmaan kivulias tie. En usko että Raisasta on kantamaan vanhemman vastuuta lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
"Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko."
Jutussa oli ihan käytännön esimerkkejä. Esim. että lapsi alkaa illalla kysellä että lähdettiinkö koulusta retkellä seuraavana päivänä kello 8 vai kello 9, oliko jotkut kokeet minä päivänä tai milloin joku tehtävä pitikään palauttaa. Se lapsen huoltaja on illalla töissä/harrastuksessa/matkalla tai muualla. Se lapsen kanssa kotona oleva aikuinen ei pysty tätä tarkistamaan koska hän ei saa wilma tunnuksia.
Hyvin jokapäiväinen asia.
Voit käyttää sen toisen pjolison tunnuksia, jos hän ne haluaa antaa. Näin me tehtiin, kun puoliso hukkas heti sen oman lapun missä oli kaikki kirjautumisjutut ja sit lopulta meni vaan mun tunnareilla ja hyvin onnistui
Vierailija kirjoitti:
"Mä olen ihan tavallinen ydinperheellinen, eikä mullakaan ole Wilma-tunnuksia, koska olemme sopineet toisen vanhemman kanssa työnjaon näin. Hän hoitaa koulun viestinnän, minä harrastukset.
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko."
Jutussa oli ihan käytännön esimerkkejä. Esim. että lapsi alkaa illalla kysellä että lähdettiinkö koulusta retkellä seuraavana päivänä kello 8 vai kello 9, oliko jotkut kokeet minä päivänä tai milloin joku tehtävä pitikään palauttaa. Se lapsen huoltaja on illalla töissä/harrastuksessa/matkalla tai muualla. Se lapsen kanssa kotona oleva aikuinen ei pysty tätä tarkistamaan koska hän ei saa wilma tunnuksia.
Hyvin jokapäiväinen asia.
Sille retardille pennulle voi todeta, että ihan on oma asia pysyä kartalla omasta koulunkäynnistään. Siis tsiisus, tarvitseeko nykykersat ja nykyvanhemmat jonkin saatanan Wilman pysyäkseen perillä näistäkin yksinkertaisista asioista???!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi nykyvanhemmuus on niin raskasta, että lapsilta itseltään ei odoteta mitään vastuunottoa. Ei se tarkoittaa heitteillejättöä, että hoitaa omat kouluun liittyvät asiat. Päiväkoti sitten on asia erikseen, mutta koulussa pitää jo olla omatoimisuutta.
Niin, ei sen nykyvanhemmuuden tarvitsisi olla niin vaikeaa, mutta sitten ei Raisa pääsisi itkemään siitä kerran kuussa Hesariin ja kirjoittamaan joka toinen vuosi kirjan, jota kukaan ei tarvitse.
Pelkkää rahastusta, sanon minä.
Uhriutuu kirjoituksillaan ihmisten edessä vaikka on täysin omilla valinnoillaan elämässään ihan itse aiheuttanut sen missä tilanteessa hän ja hänen lapsensa ovat.
Peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla aina kauhistelen, miten ihmiset voivat täysin ulkoistaa itsensä kumppanin lapsen asioista.
Mutta on kieltämättä outoa sekin, että joku haluaa huoltajaksi lapselle, jolla on jo kaksi kunnollista huoltajaa. Tarkoittaako se sitä, että passi- ja pankkitilihakemukset kiertävät kolmen aikuisen kautta? Ja mitä jos tulee uusi ero? Jaetaanko tapaamisoikeudet kolmelle?
Siinä on kyllä ero että ulkoistaako itsensä täysin kumppanin lasten asioista, vai vetääkö överiksi ja vaatii itselleen oheishuoltajuudet ja wilma-tunnukset, kun lapsella on 2 omaa vanhempaa hänestä huolehtimassa.
Kuten sanottu, ääripäitähän nuo molemmat ovat. Mutta sillä erolla, että täyden laiminlyönnin vaihtoehdosta tulee vahinkoa ennen kaikkea lapselle, yliosallistuminen taas kiristää lähinnä aikuisten pinnaa, ennen kaikkea exän ja nyxän välejä. Lapselle ei tule haittaa siitä, jos hänellä on kolme huoltajaa tai sellaisen valtuuksia käyttävää, mikäli aikuisten keskinäiset välit ovat hyvät.
Niin, tai sitten nykylasten olisi aika opetella omatoimisuutta, kuten me 70-luvun lapsetkin opelteltiin, sen sijaan, että siinä on jopa neljä aikuista hääräämässä lapsen asioita. Meillä lapsi voi itse soittaa omalle luokkakaverilleen, jos alakoulun koe tai uintireissun aikataulu on illalla hukassa. Ihme tyyli kirjoittajalla, että tämmöstä bonushelikopteria luulee perheiden kaipaavan. Hei, kun kukaan ei kaipaa sekaantujaa, vaan arki sujuu yleensä ihan hyvin, jopa silloin, kun uimapuku jää repusta. Mut kun haluaa tehdä itsestään numeron ja vaikuttajan, me joudutaan nyt lukemaan näitä töräyksiä hesarista. Kirjan voi sentään skipata.
Sehän siinä on, että jos on tapana itsellä lukea Hesarin kolumnit niin joutuu näitä "töräyksiä" ja idiotismeja lukemaan. Ei sekään olisi oikein, että joutuu yhden kyvyttömän ja itsekeskeisen kolumnistin takia muuttamaan omia tapojaan. Toivottavasti Hesari luopuu tästä kolumnistista mahdollisimman pian.
Eiköhän HS anna kenkää jossain vaiheessa.
Imagoriski.
Otavamedia reilu pari vuotta sitten antoi yhdelle freelancerilleen potkut koska hän ilmeisesti muodostui imagotaakaksi kyseiselle lehti- ja kustannustalolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En millään ymmärrä, miksi joku haluaisi tuon paholaisen härvelin seurattavakseen jos ei ole pakko.Kuulostaa oudolta ettet ole ollenkaan kiinnostunut lastesi koulutuksesta. Todella outoa.
Kuulostaa oudolta, että joku pitää jotain peruskoulua minkäänlaisena "koulutuksena".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain perheissä kommunikoidaan myös verbaalisesti.
Tuo Raisa ei näytä rehellisyyteen pystyvän verbaalisessa kommunikaatiossaan. Tahallaan ja tietoisesti rikkomansa perheet ovat sen merkki.
Herää kysymys että miksi?
Miksi ylipäätään teki lapsia jos ei pysty rehellisyyteen ja pitkäjänteisyyteen. Sekä vastuullisuuteen.
Tämä taitaa olla niin kuin se Raisan mielenvikaisesta viisivuotiaasta a.k.a. riesasta kertova ketju, jossa ensimmäiset 10 sivua menee jonkin täysin umpivintin latvaroson spämmiin ennen kuin päästään asiaan.
"Onko mulla huomenna kokeet? Mitä mulla on läksyä? Mitä liikkaa muulla on? Milloin mun pitää olla koulussa?" Oikeastiko nykyvanhemmat pitävät noita kysymyksiä normaaleina ja palvelevat lapsiaan tuollaisten selvittelyillä? Haistatan täydet paskat tuolle idiotismille, ja olen vasta 41, lapset 20 Ja 21.
Sehän siinä on, että jos on tapana itsellä lukea Hesarin kolumnit niin joutuu näitä "töräyksiä" ja idiotismeja lukemaan. Ei sekään olisi oikein, että joutuu yhden kyvyttömän ja itsekeskeisen kolumnistin takia muuttamaan omia tapojaan. Toivottavasti Hesari luopuu tästä kolumnistista mahdollisimman pian.