Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teille ok, jos kumppaninne nukkuu vapaapäivinä aina puoliin päiviin?

Vierailija
04.10.2026 |

Itse nousen sängystä vapaapäivinä noin klo 8 ja tuo toinen nukkuu ja nukkuu. Heräilee vasta kymmenen maissa ja sitten somettaa puhelimella sängyssä tunnin pari. 

Kun mä jo syön lounasta, hän syö aamupalaa.. 

Hän ei kuulemma keksi syytä miksi pitäisi herätä aikaisin, kun ei tarvitse lähteä töihin. 

Meillä tuore suhde. Voiko tää toimia? 

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä tympeetä. Sama juttu illalla. Olis kiva edes joskus mennä suht yhtä aikaa nukkumaan mutta vaikka kuinka yritän itse pysytellä hereillä niin toinen ei voi yhtään tulla vastaan ja tulla sänkyyn samaan aikaan. Ja nytkin mä makasin hereillä puoli kahdeksasta asti ja mietin että voisiko tuo toinenkin edes joskus tehdä kompromissia ja nousta puoli kymmeneltä, hereillä on siinä kuitenkin aina välillä selvästi oli, mutta kun ei niin ei. Nyt mä sitten päätin nousta. Meillä vielä lisäjuttuna se että meillä ei ole seksiä ollut pitkään aikaan kun ikinä ei ole tuolle toiselle hyvä aika. Kuinka vaikeeta se olis herätä kerran kuukaudessa puoli kymmeneltä yhdentoista sijaan ja harrastaa seksiä vaimonsa kanssa. Aivan liian vaikeeta selvästi. 

Ja jotta ei nyt jää väärä käsitys niin lisään että minä voin kyllä harrastaa seksiä vuorokauden ajasta riippumatta mutta tuolla miehellä ei seiso kuin aamuisin. 

Miehesi voi käydä lääkärissä ja hakea apua erektio-ongelmiin niin ei tartte miettiä, että vaan aamulla mahdollisuus petipuuhiin..

Vierailija
62/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä tympeetä. Sama juttu illalla. Olis kiva edes joskus mennä suht yhtä aikaa nukkumaan mutta vaikka kuinka yritän itse pysytellä hereillä niin toinen ei voi yhtään tulla vastaan ja tulla sänkyyn samaan aikaan. Ja nytkin mä makasin hereillä puoli kahdeksasta asti ja mietin että voisiko tuo toinenkin edes joskus tehdä kompromissia ja nousta puoli kymmeneltä, hereillä on siinä kuitenkin aina välillä selvästi oli, mutta kun ei niin ei. Nyt mä sitten päätin nousta. Meillä vielä lisäjuttuna se että meillä ei ole seksiä ollut pitkään aikaan kun ikinä ei ole tuolle toiselle hyvä aika. Kuinka vaikeeta se olis herätä kerran kuukaudessa puoli kymmeneltä yhdentoista sijaan ja harrastaa seksiä vaimonsa kanssa. Aivan liian vaikeeta selvästi. 

Jos toinen ei ihan oikeasti saa unta illalla siihen aikaan kuin sinä haluat, ei siinä ole mitään vastaantulemista, vaan sänkyyn pakottaminen on lähes väkivaltaa, koska siinä valveilla pyöriessä karkaavat yleensä ne vähätkin unet harakoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua se nukkuminen sinänsä haittaa (viihdyn ihan hyvin itseksenikin), mutta aika tylsää on istua hiljaa pimeässä, kun sinä aikana en voi tehdä oikein mitään, edes laittaa valoja, kun sitten se herää ja on naama norsunveellä loppupäivän. En tiedä, millaisissa lukaaleissa täällä kommentoineet asuvat, jos voivat pitkin aamua puuhailla omiaan ilman, että äänet kuuluvat makuuhuoneeseen.

Asutte ilmeisesti yksiössä jos ei voi edes valoja laittaa päälle. Ihan normaali rivitalokolmio. Makkarin oven saa kiinni niin ei valot häiritse. En nyt toki imuroimaan ala mutta muuten puuhailen ihan normijuttuja, keitän kahvia, katson telkkaria, siivoan keittiötä, laitan pyykit pyörimään tms. 

Teidän isoin ongelma lienee liian pieni kämppä.

Rivitalokolmio meilläkin on, mutta makuuhuoneeseen kuuluu kaikki ihan selvästi, vaikka miten olisi ovi kiinni. Tietty jotkut ovat niin sikeäunisia, etteivät herää, vaikka pommi putoaisi taloon, mutta meillä näin ei ole, niin yritän olla hiljaa sitten.

Vierailija
64/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkun ja iltavirkun yhteiselo on helvettiä. Vahinkolapsi sai minut sitoutumaan iltavirkkuun. Lapsen aamutoimet ovat aina vastuullani, "kun enhän minä kuitenkaan halua aamulla nukkua pitkään niin miksi hänen pitäisi nousta hoitamaan lasta". Mihinkään ei ikinä päästä lähtemään perheenä ennen lapsen päiväunia. Sitten mies käy liikkumassa tms iltapäivällä kun on vielä valoisaa. Sitten minä ja lapsi mennään nukkumaan. 

Älkää sitoutuko erirytmiseen ihmiseen!

Tuo lapsen vaihe on hyvin lyhyt ja eri rytmisyyden haitat helpottaa kyllä.

Vierailija
65/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan sovittu, että silloin kun ollaan yhdessä, saan mennä herättää yhdeksältä tai viimeistään kymmeneltä, jos itse olen ollut jo pitkään valveilla. Omina viikonloppuinaan saa nukkua niin pitkälle päivään kuin haluaa. Asumme siis erillisissä asunnoissa työn jne. takia ja osan vapaa-ajasta vietämme erillämme. Vastaavasti arkiaamuisin kumppanini herää minua aikaisemmin, ja olemme sopineet, että kun olemme yhdessä, saa herättää minut viimeistään seitsemältä, jos siis vielä olen unessa.

Näin meillä on enemmän yhteistä aikaa, mitä käyttää yhteiseen tekemiseen, kuten vaikkapa seksiin. 

Eli joo, kyllä ärsyttäisi, jos kumppani valitsisi käyttää meidän yhteisen ajan omaan tekemiseensä. Ei se olisi enää parisuhde. Ja kun hän on ns parempiuninen eli nukahtaa helposti, voi tarvittaessa nukkua vaikka päiväunet, ja pysty heräämään kesken uniensa, niin menemme minun rytmini mukaan. 

Ihana kotikurisuhde teillä 

Vierailija
66/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu ketjun perusteella suorastaan inhoavan kumppaniaan. Miksi jatkatte huonoa suhdetta, tai asutte yhdessä väkisin?

Vierailija
67/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mua se nukkuminen sinänsä haittaa (viihdyn ihan hyvin itseksenikin), mutta aika tylsää on istua hiljaa pimeässä, kun sinä aikana en voi tehdä oikein mitään, edes laittaa valoja, kun sitten se herää ja on naama norsunveellä loppupäivän. En tiedä, millaisissa lukaaleissa täällä kommentoineet asuvat, jos voivat pitkin aamua puuhailla omiaan ilman, että äänet kuuluvat makuuhuoneeseen.

Asutte ilmeisesti yksiössä jos ei voi edes valoja laittaa päälle. Ihan normaali rivitalokolmio. Makkarin oven saa kiinni niin ei valot häiritse. En nyt toki imuroimaan ala mutta muuten puuhailen ihan normijuttuja, keitän kahvia, katson telkkaria, siivoan keittiötä, laitan pyykit pyörimään tms. 

Rivitalokolmio meilläkin on, mutta makuuhuoneeseen kuuluu kaikki ihan selvästi, vaikka miten olisi ovi kiinni. Tietty jotkut ovat niin sikeäunisia, etteivät herää, vaikka pommi putoaisi taloon, mutta meillä näin ei ole, niin yritän olla hiljaa sitten.

Miksi et voi laittaa valoja päälle koska ne tuskin näkyvät makuuhuoneeseen?

Vierailija
68/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, koska itsekin nukun lähes yhtä pitkään. Onneksi olemme molemmat ilta-ihmisiä ja meillä on aika samanlainen vuorokausirytmi. En tiedä onnistuisiko edes parisuhde aamuihmisen kanssa. Ei onnistuisi ainakaan silloin, jos saisin jatkuvasti kuunnella aiheesta vittuilua ja arvostelua. Aamuihminen ei ole parempi ihminen vai vuorokausirytminsä vuoksi. 

Vierailija
69/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt yrität puuttua ja rajoittaa kaikkein henkilökohtaisinta asiaa eli nukkumista.  Jos toinen haluaa vapaapäivinä nukkua pitkään niin mikä sinä olet sitä estämään? 

Toinen voi olla luontaisesti niin iltavirkku että normaali arki aikaisine heräämisineen on tuskaa ja selviää siitä vain tietämällä että vapaalla saa nukkua myöhään ja lojua muutenkin sängyssä ilman kiirettä. 

Jos ei sovi sinulle niin sun pitää punnita haluatko jatkaa suhdetta.  Ja jos haluat niin sun pitää itse viihdyttää itseäsi eli jos haluat aamulla lähteä jonnekin niin lähde yksin oman aikataulusi mukaan, älä yritä pakottaa toista siihen jos hän ei kerran halua..

Näin se on. Minä nukun vapaapäivinä 9-10 saakka, juon hitaat kahvit. Ei toivoakaan liikkeelle ennen puolta päivää. Jos kumppani yrittäisi tuota väkisin muuttaa, olisi äkkiä entinen. Mutta yhden suhteen olen minäkin lopettanut osaksi sen vuoksi, että herra tykkäsi nukkua helposti iltapäiväneljään, siinä meni mullakin raja. Toki hänen elämäntapansa olivat sitten muutenkin sellaiset, ettei suhteesta tullut mitään.

Vierailija
70/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa makuuhuoneen oven kiinni.

Niin meilläkin, mutta ei se äänieristetty ole.

Niin, entä sitten? Ei sitä tartte huopatossutehtaalla kuitenkaan olla. Toinen laittaa korvatulpat jos äänet häiritsee. Kattiloita en paukuttaisi yhteen mutta muuten kyllä olen ihan normaalisti vaikka toinen vielä nukkumassa. Toki en mikään äänekäs ole koskaan.

Ja mitähän minä sille mahdan, että tuo herää jo siihen, että vedän vessan tai laitan keittiössä kahvinkeittimen päälle?

Vierailija
71/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä oikein mölyät? Kyllä meillä pystyy toinen nukkumaan oikein hyvin, vaikka toinen olisi hereillä.

Vierailija
72/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelkaa asiasta. Sano, että sulle ihan ok että hän nukkuu myöhempään mutta et halua, että aamulla pitää varoa joka narahdusta ettei toinen ole vttuuntunut koko päivää. Pyydä käyttämään korvatulppia. Itse olen herkkäuninen ja käytän korvatulppia juurikin siitä syystä että herään jokaiseen narahdukseen. 

Ketjua kun lukee niin kyllä suurimmaksi ongelmaksi nousee se, että pariskunnan eivät keskustele keskenään eikä yritetä saada aikaiseksi sovintoa joka on molemmille ok. Yritetään vaan määräillä toista tekemään just niinkuin itse haluaisi unohtaen että toinen osapuoli on myös aikuinen ihminen joka saa päättää omista asioistaan.

Vierailija
73/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jäisi suhteeseen, jos minun nukkumistani yritettäisiin kontrolloida millään tavalla. Olen työssäkäyvä aikuinen, ja vapaa-ajallani valvon ja nukun juuri niin pitkään kuin haluan. Lapset voi komentaa nukkumaan ja heräämään, mutta vain täysin itseään kunnioittamaton mies alistuu siihen että puolisonsa kontrolloi untaan. Unen kontrollointi on pahimman luokan henkistä väkivaltaa, koska jokaisella on omat luontaiset unirytminsä ja tapansa.

Vierailija
74/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa mua. Molemmille jää sitten jostain päin vuorokautta sitä omaa aikaa. Lepo on tärkeä ja jos toista nukuttaa niin sitten hän varmaan on väsynyt ja nukkumiselle on syynsä. Hyvässä suhteessa joustetaan molemmat, ja jos on joskus joku varhaisempi meno, se sovitaan etukäteen, että se on tiedossa. Päikkärit voidaan ottaa sitten vierekkäin esim pyhänä ja se jos mikä on ihanaa, saa olla kainalossa.

Vierailija
75/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina se pitkään nukkuja on puheissa se huono ihminen ja se 

joka hvtin arkiaamu joutuu omaan  rytmiinsä nähden heräämään 6h liian aikaisin ei saisi edes vapaa päivänä herätä rauhassa. 

Voihan sitä sädekehää kiilloitella rauhassa aamun ja hykerrellä rauhassa kuinka hyvä ihminen on .

Oma pitkä parisuhde kyllä kärsi viimeisinä aikoina kaiken muun lisäksi tästä eriaikaisuudesta, kun 15v jälkeen annoin periksi enkä herännyt väkisin klo 7 vääntämään aamupalaa.

Vierailija
76/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi  tuohon hyssyttelyyn ollenkaan, ainoastaan jos puoliso kävisi vuorotöissä niin olisin mahdollisimman hiljaa että saa nukuttua. Järkyttävää  jos kotona pitää pitää  kulkea hiiren hiljaa, laittakoon korvatulpat ja unimaskin jos normaalit äänet häiritsee. Meilläkin  on rivitalokolmio ja saa kyllä elää ihan normaalisti jos toinen nukkuu.

Vierailija
77/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina se pitkään nukkuja on puheissa se huono ihminen ja se 

joka hvtin arkiaamu joutuu omaan  rytmiinsä nähden heräämään 6h liian aikaisin ei saisi edes vapaa päivänä herätä rauhassa. 

Voihan sitä sädekehää kiilloitella rauhassa aamun ja hykerrellä rauhassa kuinka hyvä ihminen on .

Oma pitkä parisuhde kyllä kärsi viimeisinä aikoina kaiken muun lisäksi tästä eriaikaisuudesta, kun 15v jälkeen annoin periksi enkä herännyt väkisin klo 7 vääntämään aamupalaa.

Ei ookaan huono. Me ollaan parhaita :)

Huomenta! :)

Vierailija
78/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen suhde toimi, jos toinen yrittää kontrolloida toisen nukkumista. Meillä minä olin se aamu-uninen, joka sai kuunnella motkotusta. Ja tietenkin motkottaja itse meni nukkumaan jo alkuillasta, mutta siitä ei saanut mainita mitään.

Vierailija
79/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entä sitten? Ei sitä tartte huopatossutehtaalla kuitenkaan olla. Toinen laittaa korvatulpat jos äänet häiritsee. Kattiloita en paukuttaisi yhteen mutta muuten kyllä olen ihan normaalisti vaikka toinen vielä nukkumassa. Toki en mikään äänekäs ole koskaan.

Ja mitähän minä sille mahdan, että tuo herää jo siihen, että vedän vessan tai laitan keittiössä kahvinkeittimen päälle?

Menee jo vallankäytön puolelle tuollainen. Muuttakaa erillenne. 

Vierailija
80/121 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jäisi suhteeseen, jos minun nukkumistani yritettäisiin kontrolloida millään tavalla. Olen työssäkäyvä aikuinen, ja vapaa-ajallani valvon ja nukun juuri niin pitkään kuin haluan. Lapset voi komentaa nukkumaan ja heräämään, mutta vain täysin itseään kunnioittamaton mies alistuu siihen että puolisonsa kontrolloi untaan. Unen kontrollointi on pahimman luokan henkistä väkivaltaa, koska jokaisella on omat luontaiset unirytminsä ja tapansa.

Nainen ja samaa mieltä. Uni on yksi tärkeimmistä fyysisistä tarpeista joka vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin todella paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme