Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!
Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan!
Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Joo en tosiaan tajua mitä kehossa tapahtuu. Tuntuu ettei voisi syödä YHTÄÄN MITÄÄN. Jos söisi jatkuvasti 'normaaliin' tapaan 5 ateriaa kunnon ruokaa päivässä, painaisin varmasti 120 kg tällä hetkellä. Pakko välillä paastota ja silti kiloja kertyy!
Hyvä kun olet asiaan herännyt. Moni ei herää koskaan ja ylipainosena lyllertää emännän niskalla ja seitsemän leivän uuni takamuksella.
Eli homman nimi naiset on se, että 40+ iässä ja etenkin 45+ pitää ihan KOKO AJAN vähentää syömistä. Siis kaikkea syömistä pitää vähentää niin ruuan kuin herkkujen. Tai oikeastaan herkkuja ei saisi syödä lainkaan. Tai kerran viikossa ehkä joku pieni puolikas korvapuusti.
Näin se vaan menee naiset. Liikuntaa tietysti pitää lisätä varsinkin voimaharjoittelua, pilates ja jooga viikko-ohjelmaan ja keppijumppaa aamuin illoin.
Oon 53kg viiskymppinen nainen, oon aina ollu tän kokonen, et ei koske kaikkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.
Tuo pitää paikkansa, mutta treenin pitää olla lähellä failurea, eli 1-3 toiston päässä. Toki säännöllinen painojen ja toistojen lisääminen vie sitä kohti, mutta säännöllisyyden pitää olla ennemmin luokkaa joka treenissä lisää painoa, jos vain pystyy kuin kerran kuussa lisää, koska muuten rasituksen on niin hidasta, että kestää vuosia päästä kunnolla kehittävään treeniin.
Itselläni kyllä edelleen 6 kk jälleen ihan kehonpainotreenissä reidet ja takapuoli ovat hellinä kun kyykkään vaikka 100 kertaa. Palautuminen tosin on jo nopeaa.
Kannattaa vähän perehtyä lihasharjoittelun perusteisiin. Tuollainen treeni ei (käytännössä) kasvata lihasmassaa tai -voimaa. Voi olla yleisellä tasolla ihan hyvää jumppaa, mutta jos lihakset ovat tavoitteena, tuollainen treeni on kaukana ideaalista. Tyhjää parempaa toki varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan sama tilanne. Ikää 43 vuotta, 163 cm ja 80 kg. Ennen olin hoikka, en enää.
Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap
Miten sulla voisi olla niin hurjasti voimaa, jos et tee lihaskuntotreeniä? Tämä "olen keskimääräistä lihaksikkaampi tekemättä mitään" on varmaan ihmisten yleisin harha.
Töissäkin saa sitä liikuntaa. Se, että lihaskunto kasvaisi vain treenaamalla on omituinen harha. Toki sitä tulee ns. salilla monipuolisemmin, mutta jos jaksaa kantaa vaikka rakennustöissä kipsi- ja betonilevyjä rappuja ylös niin onhan sitä voimaa oltava. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että menetät lihasta samaa tahtia kuin keräät rasvaa. Se on terveyden kannalta erittäin haitallista ja asialle kannattaisi tehdä jotain.
Mutta minä teen jo parhaani. Käyn salilla kolme kertaa viikossa (ja treenaan kanssa, en seurustele), sekä kävelen joka päivä vähintään puoli tuntia (kolme kilometriä).
Jos salilla ei tule tuloksia, on kolme asiaa, joita voidaan tarkastella: treeni, ravinto ja palautuminen.
Miten treenaat? Vietkö sarjat failureen saakka, eli niin pitkälle, että paino pysähtyy kesken liikkeen, etkä saa viimeistä toistoa tehtyä loppuun tai 1-2 toiston päähän tästä. Jos et, tässä on todennäköisin syy. Treeni on liian kevyttä, että se antaisi keholle signaalia, että lihasta pitäisi kasvattaa, koska keho selviytyy siitä vallan mainiosti nykyisilläkin lihaksilla. Tällöin treeni on lähinnä kardiojumppaa, joka kuluttaa kyllä kaloreita, mutta paljoa muuta hyötyä siitä ei ole. Toki treenaamisessa on miljoona muutakin muuttujaa, mutta mutulla heittäisin, että tämä on keski-ikäisillä naisilla yleisin ongelma.
Jos painosi ei muutu, syöt kulutuksesi mukaan ja tämä on hyvä tilanne, jos et halua laihtua, vaan muuttaa kehonkoostumistasi. Varmista, että saat n. 2 g proteiinia per painokilo, koska tavoitteesi on kasvattaa lihasmassaa. Jos merkittävä osa proteiinistasi tulee kasvislähteistä, perehdy tarkemmin niiden aminohappokoostumuksiin, että saat oikeastti sellaista proteiinia, jota kehosi voi hyödyntää. Tällöin voi myös olla mielekästä tähdätä hiukan yli kahteen grammaan per painokilo.
Huolehdi unen määrästä ja laadusta. Huono nukkuminen vähentää kulutusta, syö lihasmassaa ja lisää rasvan määrää. Se ei luo energiaa tyhjästä, mutta ajaa kehon luomaan enemmin rasva- kuin lihaskudosta.
Onkohan tämän neuvon antaja mieshenkilö? Vaihdevuosi- tai esivaihdevuosi-ikäisen naisen elämä ei ole samanlaista kuin miehen tai parikymppisen naisen. Suuri riski on loukkaantumiselle, jos treenaa liian raskailla painoilla failureen asti. Nivelet. Puolen vuoden treenitauko ei juuri kehitä.
Pitää olla säännöllistä ja kestävää liikuntaa. Joka päivä ja vaihdellen eri lajeja. Esim. kävely/uinti/pyöräily/crosstrainer + lihaskunto (ei vaadi painoja välttämärttä) + liikkuvuus + HIIT/ratajuoksu tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ihan sama tilanne. Ikää 43 vuotta, 163 cm ja 80 kg. Ennen olin hoikka, en enää.
Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap
Miten sulla voisi olla niin hurjasti voimaa, jos et tee lihaskuntotreeniä? Tämä "olen keskimääräistä lihaksikkaampi tekemättä mitään" on varmaan ihmisten yleisin harha.
Töissäkin saa sitä liikuntaa. Se, että lihaskunto kasvaisi vain treenaamalla on omituinen harha. Toki sitä tulee ns. salilla monipuolisemmin, mutta jos jaksaa kantaa vaikka rakennustöissä kipsi- ja betonilevyjä rappuja ylös niin onhan sitä voimaa oltava. ap
Ja kannatko sinä työksesi betonia portaita ylös?
Se onkin vaikein vaihe sitten teini-iän, mutta kuudenkympin jälkeen helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämän neuvon antaja mieshenkilö? Vaihdevuosi- tai esivaihdevuosi-ikäisen naisen elämä ei ole samanlaista kuin miehen tai parikymppisen naisen. Suuri riski on loukkaantumiselle, jos treenaa liian raskailla painoilla failureen asti. Nivelet. Puolen vuoden treenitauko ei juuri kehitä.
Pitää olla säännöllistä ja kestävää liikuntaa. Joka päivä ja vaihdellen eri lajeja. Esim. kävely/uinti/pyöräily/crosstrainer + lihaskunto (ei vaadi painoja välttämärttä) + liikkuvuus + HIIT/ratajuoksu tms.
Ja mistä sinä keksit nuo ohjeet, jotka ovat kaikkien yleisten ohjeiden vastaisia?
Tietenkin niihin painoihin pitää totuttautua ajan kanssa ja tekniikan pitää olla kunnossa, mutta treenaaminen lähelle failurea ei todellakaan ole lähtökohtaisesti vaarallista erityisesti, jos ei haeta ykkösmaksimeita, mitä kenenkään kuntoilijan ei ole mitään tarvetta yrittää. Tietenkin joissain liikkeissä, kuten kyykyssä ja jalkaprässissä kannattaa osata huolehtia, ettei jää painojen alle, mutta tuollainen pelottelu ei todellakaan palvele ketään.
Kaikkien tutkimusten mukaan kuntosaliharjoittelu on aivan äärimmäisen turvallista ja loukkaantumismäärät ovat todella moninkertaisia esim. HIIT-treeneissä ja juoksussa pallopeleistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suuhunsa pistää, on kaiken a ja o.
Sokerit vähiin ja rasvan laatu kohdilleen.Monet väittävät syövänsä terveellisesti, mutta eivät vaan halua myöntää, että ne kakut, karkit ja viinit kuuluvat aina vaan salaisiin paheisiin. Eikä aina edes salaisiin.
En ole juonut alkoholia tai tupakoinut yli kolmeen vuoteen. Ilmeisesti hiilihydraatti on pahimpia lihottajia. Ja energian laadulla on valtava merkitys kuten sillä liikunnallakin. 70,3 kg oli kyllä paino tänään eli itse asiassa vähemmän kuin luulin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kannatko sinä työksesi betonia portaita ylös?
Muakin kiinnostaa nyt tietää mikä on se ap:n työ, joka korvaa esim. kuntosalin. Vedätkö jotain bodypump -tunteja vai oletko raksalla kantojuhtana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monet tekevät ruumiillista työtä. Esim nostelevat/kantavat raskaita taakkoja 8h päivittäin, ei silloin enää tarvitse mennä punttia nostamaan:)
Tämä on myös todella harhainen ajatus. Se fyysinen työ ei lisää lihaskuntoa tai voimaa juurikaan, paitsi jos säännöllisesti vaikka nostelet 25kg laastisäkkiä ylös alas samalla kyykäten kymmenen kerran sarjoissa. Tietysti se on sata kertaa parempi kuin istua kahdeksan tuntia päivässä, mutta fyysinen työ ei tuo merkittävästi lisää lihasvoimaa.
Ja nimenomaan fyysistä työtä tekevän olisi äärimmäisen tärkeää käydä salilla vahvistamassa lihaksia ja tekemässä vastaliikkeitä, ettei paikat hajoa. Itselläni on ollut fyysisen työn takia kaularangan välilevyn pullistuma jo neljä kertaa, koska olen ollut aivan liian laiska enkä ole käynyt salilla vahvistamassa niska-hartiaseutua, mikä olisi todella tärkeää, kun töissä nostetaan isoja painoja ja kurotellaan paljon ylös.
Aivan liikaa kuulee sitä "Ei tarvii salilla käydä, kun työpäivät nostelee kaikkea painavaa". Väärin, se on juuri päinvastoin.
Luultavasti nuo välilevypullistumasi eivät ole johtuneet lihasmassan puutteesta vaan siitä, että käytät kehoasi väärin.
Tässä keskustelussa hämää ihmisten erilaiset tavoitteet ja sekin kummasta sukupuolesta puhutaan. Joku haluaa olla miehekäs lihaskimppu, toinen näyttävän pyllyn ja kolmas ylläpitää sellaista toimivaa kroppaa mikä oli nuoruudessa. Tai edes hiukan saada sitä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ylös, ulos ja lenkille. Ja ruokaa kohtuudella. Keski-ikä on pelkkä tekosyy.
Tämä. Aktiivinen elämäntapa pitää ihmisen kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Oon 53kg viiskymppinen nainen, oon aina ollu tän kokonen, et ei koske kaikkia
Sama täällä. Ikää 49 v.
Vierailija kirjoitti:
159cm. ja 56kg. Laihdutus on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se ennen noin 35 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monet tekevät ruumiillista työtä. Esim nostelevat/kantavat raskaita taakkoja 8h päivittäin, ei silloin enää tarvitse mennä punttia nostamaan:)
Tämä on myös todella harhainen ajatus. Se fyysinen työ ei lisää lihaskuntoa tai voimaa juurikaan, paitsi jos säännöllisesti vaikka nostelet 25kg laastisäkkiä ylös alas samalla kyykäten kymmenen kerran sarjoissa. Tietysti se on sata kertaa parempi kuin istua kahdeksan tuntia päivässä, mutta fyysinen työ ei tuo merkittävästi lisää lihasvoimaa.
Ja nimenomaan fyysistä työtä tekevän olisi äärimmäisen tärkeää käydä salilla vahvistamassa lihaksia ja tekemässä vastaliikkeitä, ettei paikat hajoa. Itselläni on ollut fyysisen työn takia kaularangan välilevyn pullistuma jo neljä kertaa, koska olen ollut aivan liian laiska enkä ole käynyt salilla vahvistamassa niska-hartiaseutua, mikä olisi todella tärkeää, kun töissä nostetaan isoja painoja ja kurotellaan paljon ylös.
Aivan liikaa kuulee sitä "Ei tarvii salilla käydä, kun työpäivät nostelee kaikkea painavaa". Väärin, se on juuri päinvastoin.
Luultavasti nuo välilevypullistumasi eivät ole johtuneet lihasmassan puutteesta vaan siitä, että käytät kehoasi väärin.
Tässä keskustelussa hämää ihmisten erilaiset tavoitteet ja sekin kummasta sukupuolesta puhutaan. Joku haluaa olla miehekäs lihaskimppu, toinen näyttävän pyllyn ja kolmas ylläpitää sellaista toimivaa kroppaa mikä oli nuoruudessa. Tai edes hiukan saada sitä takaisin.
Oletko tehnyt fyysistä työtä?
Mun kokemuksen mukaan niillä, jotka eivät työn lisäksi juurikaan liiku, on todella paljon niska-hartia-, polvi-, olkapää- ja selkävaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Joo en tosiaan tajua mitä kehossa tapahtuu. Tuntuu ettei voisi syödä YHTÄÄN MITÄÄN. Jos söisi jatkuvasti 'normaaliin' tapaan 5 ateriaa kunnon ruokaa päivässä, painaisin varmasti 120 kg tällä hetkellä. Pakko välillä paastota ja silti kiloja kertyy!
5 ateriaa kunnon ruokaa? Kyllä tuosta mulle ainakin kertyis liikaa kaloreita. Syön 3 kertaa päivässä vatsan täyteen. Jos söisin 5 kertaa, pitäis syödä tosi pieniä annoksia, tyyliin 400 kaloria kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Treenin täytyy olla nousujohteista eikä joka treenissä kannata edes failureen asti vetää. Lihas kyllä kehittyy, vaikkei sitä säpäleiksi laita joka kerta. Riittää, että saa joko painoja tai toistoja säännöllisesti lisättyä niin kehittyy.
Tuo pitää paikkansa, mutta treenin pitää olla lähellä failurea, eli 1-3 toiston päässä. Toki säännöllinen painojen ja toistojen lisääminen vie sitä kohti, mutta säännöllisyyden pitää olla ennemmin luokkaa joka treenissä lisää painoa, jos vain pystyy kuin kerran kuussa lisää, koska muuten rasituksen on niin hidasta, että kestää vuosia päästä kunnolla kehittävään treeniin.
Nousujohteinen treenaaminen on idioottimainen hokema. Oikeasti se sopii vain ajallisesti rajattuihin projekteihin. Jokainen ymmärtää, että jos treenaa tasaisesti ihan vaan 40 vuodenkin ajan, se ei voi mitenkään olla alati nousujohteista. Ja jossain kohtaa keski-ikää on pakko myöntää, että nyt ei enää tähdätä nopeammin, voimakkaammin ja korkeammalle, vaan tässä käydään viivytystaistelua, jossa painot pitkällä aikavälillä keventyvät eivätkä enää nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa veneessä ollaan. 45-vuotiaaksi olin jopa hoikka ja oli helppoa myös pysyä hoikkana 163cm/52kg. Nyt muutamassa vuodessa tullut 20kg lisää painoa. Ja se vaan pysyy, kuumia aaltojakin on joten vaihdevuodet ne tässä on syynä. Todella turhauttavaa.
Ei ne kyllä itestään tuu. Se vaatii liikkumattomuutta ja ylisyömistä jo aika paljon et 20kg ylipainoa ja tiedän koska olen itse ollut suurimman osan elämästä ylipainoinen.
Itseasiassa ei vaadi ja tämä on varmaan syy, miksi niin monet uskovat kaikenlaiseen taikuuteen painonhallinta-asioissa.
Jos mennään ihan puhtaalla matematiikalla 20 kg lisää rasvaa tarkoittaa 140.000 kcal syömistä yli kulutuksen. Jos se jaetaan tasaisesti kolmelle vuodelle, se tarkoittaa 127 kcal ylimääräistä päivässä, mikä on esimerkiksi 20 g pähkinöitä, yksi ruispala (ilman päällysteitä), yksi iso banaani tai 100 g keitettyä riisiä, eli ei juuri mitään.
Lihominen ei sis todellakaan vaadi mitään mässäilyä vaan vain säännöllistä hiukan yli kulutuksensa syömistä vuosien ajan. Tästä seuraa, että ihmiset kuvittelevat syövänsä juuri niinkuin ennen ja ihmettelevät sitten, miksi lihovat.
Sama toimii sitten myös kulutuspuolella. Päivittäinen keskimääräinen askelmäärä laskee parilla tuhannella ja yksi treenikerta jää pois viikosta ja kalorivaikutus on samaa luokkaa ja silloin aletaan lihomaan, jos syöminen pysyy ennallaan. Tämä tapahtuu hyvin helposti esim. siinä vaiheessa, kun lapset kasvavat vaunulenkki-iästä harrastuskuskausikään ja sitten syytetään keski-ikää, hormoneita ja ties mitä horoskooppeja, vaikka syy on paljon yksinkertaisempi.
No tuo on hidasta lihomista. Mutta jos lihominen alkaa hetkessä kun tulee 40v ikää niin sitä en oikeen usko. Ja kyllä, tiedän itse että jos karkkia vetää naamaan ja jos masentuneena samalla makaa vaan sängyssä niin paino nousee kyllä. Sitten jos jättää karkit pois ja koittaa liikkua niin kai se hitaasti laskeekin.
Ai 20 kg kolmessa vuodessa on hidasta lihomista? No 20 kg vuodessa tarkoittaa n. 500 kcal päivittäistä ylimääräistä syömistä. Sekään ei ole kuin yksi kunnon voileipä liikaa päivittäin, eli ei sekään ei vaadi mitään järjetöntä mässäilyä, vaan säännöllistä päivittäistä yli kulutuksensa syömistä.
Itse lihon joka kevät helmikuusta heinäkuun loppuun 10kg vaikka liikkuisin mitenkä paljon ja söisin tarkkaan. Antihistamiinit ja korkea stressitaso lihottaa mut hetkessä. Parikuukautta niin 6kg on vyötäröllä. Ne lähtee itsestään tammikuuhun mennessä myös pois. Käytännössä mun kehossa tapahtuu jojoilua.
Ihan pienestä pitäen ollut näin. Jos en liikkuisi, niin olisin valtava läski. Kevällä j kesällä kuntoilu ulkona on mahdotonta, koska juostessa siitepölyssä lääkityksenkin kanssa sykket nousee haitalliselle tasolle tulehdustilan takia. Joudun kuntolemaan hyvin ilmstoiduissa paikoissa ja siitäkin huolimatta paino alkaa aina nousta. Yöunet heikkenee merkittävästi noin 4-5h ja niiden laatu on surkeaa.
Kehon asetukset on tällöin kerää kaikki energia keskivartaloon vaikka mitä tekisi.
Kyse ei siis ole enää puhtaasta matematiikasta. Toki kun kroppa pääsee pois pakene ja taisteletilasta, niin laihdun tosi nopeasti. Nyt kuukauden aikana olen pudottanut jo 2kg. Pujo oli viimeisin allergeeni minulle. Joulukuuhun mennessä olen pudottanut noin 6kg.
Minulla nousee myös keskisyke kävellessä allergia-aikoina 90bpm:stä 120bpm ja olen tosi väsynyt ihan pienten kävelyreissujen jälkeen. En muista mikä kevät oli, mutta kävin perinteisest lenkillä hölkäten ja keskisyke nousi 155bpm, kun normaalisti se on siinä 110-125bpm tietämillä.
El ei oikein onnistu ulkoilu ja jos sisätilat on huonosti ilmastoitu passiivisela ilmanvaihdolla ilman suodatusta, niin ei onnistu urheilut allergia-aikana. Paino nousee ja streissitast on korkeat älykellostakin mitattuna. Kun minulla oli kolmisen vuotta sitten oura-sormus, niin näytti valmiustasoa 60-70, kun normaalisti se oli 81-90. Yön aikainen alin syke oli 60-70bpm kun luontaisesti se oli 46-48bpm. Allergialla on ihan selvät mekaniikka pistää hermosto sekaisin ja silloin ihminen lihoo helpommin.
Ostin kotiin kalliit hepasuodattimet ja lukemat parani. Päivänaikainen stressikin laski reilusti alas.
Kannattaa mitata allergiat jos lihoo tai on lihava. Voitte yllättyä.
Itse lihon joka kevät helmikuusta heinäkuun loppuun 10kg vaikka liikkuisin mitenkä paljon ja söisin tarkkaan. Antihistamiinit ja korkea stressitaso lihottaa mut hetkessä. Parikuukautta niin 6kg on vyötäröllä. Ne lähtee itsestään tammikuuhun mennessä myös pois. Käytännössä mun kehossa tapahtuu jojoilua.
Ihan pienestä pitäen ollut näin. Jos en liikkuisi, niin olisin valtava läski. Kevällä j kesällä kuntoilu ulkona on mahdotonta, koska juostessa siitepölyssä lääkityksenkin kanssa sykket nousee haitalliselle tasolle tulehdustilan takia. Joudun kuntolemaan hyvin ilmstoiduissa paikoissa ja siitäkin huolimatta paino alkaa aina nousta. Yöunet heikkenee merkittävästi noin 4-5h ja niiden laatu on surkeaa.
Kehon asetukset on tällöin kerää kaikki energia keskivartaloon vaikka mitä tekisi.
Kyse ei siis ole enää puhtaasta matematiikasta. Toki kun kroppa pääsee pois pakene ja taisteletilasta, niin laihdun tosi nopeasti. Nyt kuukauden aikana olen pudottanut jo 2kg. Pujo oli viimeisin allergeeni minulle. Joulukuuhun mennessä olen pudottanut noin 6kg.