Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto tätä painonnousua nelikymppisenä!

Vierailija
02.10.2026 |

Nuorempana pysyin normaalipainossa kun vain liikuin ja söin normaalisti. No enpä enää. Olin jopa hoikka, kokoa XS/S. Nyt menee heittämällä M. Aina jos vähän saa painoa pois tilanne jotenkin "korjaantuu" itsestään parissa päivässä. Ihan järjetön taistelu ylipainoa vastaan! 

Fyysistä voimaakin kyllä on eli kaikki ei ole pelkkää läskiä, mutta kun olen niin turvonnut. Paino on 72 kg ja pituutta 166 cm, ennen paino oli 57-64 kg. 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousi vasta 60v:nä ja lääkkeitten takia mutta eipä vain putoa. 70kg on ja pysyy ikuisesti. Pieniruokaisena ei pysty edes syömidistä nipistämään tarpeeksi eikä liikunta auta

Vierailija
22/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko nyt ihan varmoja, ettei oo arkiliikunta vähentynyt salakavalasti tässä vuosien saatossa? Ja ruokailutottumukset pikkuisen muuttunut? Itse 45-vuotias nainen ja olen tosiaan itsekin kerännyt vähän kiloja, mutta tiedän tasan tarkkaan, että ne johtuvat noista edellämainituista. Lapsiperhekiireessä ajelen autolla paljon enemmän kuin aiemmin ja samaten tulee helposti syötyä ruokapöydässä oman annoksen lisäksi myös lapsen tähteet.

Siis syötkö lapsen limaiset tähteet? Kuvottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ikävä juttu jos koet olosi epämukavaksi. Hormonit on kumma juttu. Kannustan sinua kuitenkin keskittymään hyvään oloon ja harrastamaan mieluista liikuntalajia. Yritä syödä monipuolisesti ja omaa kehoa kuunnellen. Nämä "asiantuntijoiden" ei koskaan ja minä aina -vinkit ovat usein täyttä puppua. Hyvää syksyä :)

Vierailija
24/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa jotakin 15kg ylimääräistä. Ajattele 15 maitotölkkiä täynnä ihraa.

Se on enemmän kuin 15 litraa. Rasvan tiheys on jotain 0,9 kg/l.

Vierailija
25/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, aivan kauheaa tämä lihominen. Pitäisikö alkaa kunnolla alkaa harrastaa voimaharjoittelua vai mikä on? Voimaa kyllä itsessään on reilusti. ap

Miten sulla voisi olla niin hurjasti voimaa, jos et tee lihaskuntotreeniä? Tämä "olen keskimääräistä lihaksikkaampi tekemättä mitään" on varmaan ihmisten yleisin harha.

No monet tekevät ruumiillista työtä. Esim nostelevat/kantavat raskaita taakkoja 8h päivittäin, ei silloin enää tarvitse mennä punttia nostamaan:) 

Vierailija
26/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimaharjoittelu lisää ruokahalua. Puoli vuotta käynyt salilla ja painoa on tullut pari kiloa lisää. Toki lihaksetkin on kasvaneet, mutta vyötärö ei ole hoikkunut yhtään.

No mulla on, kun mietin mitä syön ja samalla treenaan. Toki itselläni oli tarkoituskin laihtua ns.lapsikilot pois. Pari vuotta jo ollut näissä mitoissa, vaikka lihaksia tullut selkeästi eli myöskin rasvaa palanut vielä senkin jälkeen, kun tämän painon saavutin. Syön kaikkea, mutta järkevämmin ja täytän nälkää järkevillä valinnoilla. Herkuttelenkin, mutta harvemmin.

Mahdollista on.

Terveisin tuo aiemmin kirjoittanut nelikymppinen nainen

Vierailija
27/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

72-kiloinen nainen! 😱🤢🤮!!!!

Et kyllä saa painoasi terveen lukemiin "parissa päivässä" niin kuin väität.

Sulla on ikävä kyllä 10 kiloa ylimääräistä nestettä ja rasvaa. Rasvaa ihon alla ja sisäelimien ympärillä. Vatsa litistyy vasta sitten, kun saat rasvan pois myös sisäelimien ympäriltä.

Tuo 10 kiloa rasvaa tarkoittaa 70 000 kilokaloria että on sulla aika pitkä laihdutuskuuri edessä.

Nykyään suomalaisnaisilla kaikenlainen passiivisuus lisääntyy, kun ikää tulee. Tämä näkyy esim. uimarannalla, missä nuorempana hypitään ja pompitaan voltteja ja juostaan. Vanhempana käydään vähän uimassa ja lojutaan rannalla. Kotona siivoaa robotti-imuri, pihanurmen leikkaa robottileikkuri, ruokaostokset tulevat kotiovelle jne.

Vierailija
28/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voimaharjoittelu lisää ruokahalua. Puoli vuotta käynyt salilla ja painoa on tullut pari kiloa lisää. Toki lihaksetkin on kasvaneet, mutta vyötärö ei ole hoikkunut yhtään.

No mulla on, kun mietin mitä syön ja samalla treenaan. Toki itselläni oli tarkoituskin laihtua ns.lapsikilot pois. Pari vuotta jo ollut näissä mitoissa, vaikka lihaksia tullut selkeästi eli myöskin rasvaa palanut vielä senkin jälkeen, kun tämän painon saavutin. Syön kaikkea, mutta järkevämmin ja täytän nälkää järkevillä valinnoilla. Herkuttelenkin, mutta harvemmin.

Mahdollista on.

Mulla onkin tullut salilla käymisen myötä yksi ruokailu lisää päivään. Aiemmin en syönyt kahta lämmintä ruokaa, mutta nyt on pakko, sillä muuten on kauhea nälkä illalla ja sehän johtaa naposteluun. Otan kuitenkin mieluummin tämän olon ja energian sekä pari lisäkiloa kuin entisen olotilan ja vähän pienemmän vaakalukeman.

T. Puol vuotta salilla ja pari kiloa painonnousua

Vierailija
29/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO EIPÄ MAHA MITTÄÄN!😁

Vierailija
30/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

72-kiloinen nainen! 😱🤢🤮!!!!

Et kyllä saa painoasi terveen lukemiin "parissa päivässä" niin kuin väität.

Sulla on ikävä kyllä 10 kiloa ylimääräistä nestettä ja rasvaa. Rasvaa ihon alla ja sisäelimien ympärillä. Vatsa litistyy vasta sitten, kun saat rasvan pois myös sisäelimien ympäriltä.

Tuo 10 kiloa rasvaa tarkoittaa 70 000 kilokaloria että on sulla aika pitkä laihdutuskuuri edessä.

Nykyään suomalaisnaisilla kaikenlainen passiivisuus lisääntyy, kun ikää tulee. Tämä näkyy esim. uimarannalla, missä nuorempana hypitään ja pompitaan voltteja ja juostaan. Vanhempana käydään vähän uimassa ja lojutaan rannalla. Kotona siivoaa robotti-imuri, pihanurmen leikkaa robottileikkuri, ruokaostokset tulevat kotiovelle jne.

Tässähän tämä kaivattu syyllistävä kommentti tulikin. Onpa hienoa, että olet itse täydellisessä tikissä. Sun kannattaa lähteä salille siitä, pääset omiesi pariin. 

Vierailija
31/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla painonnousu alkoi korona-aikaan kun oli lockdown ja kuntosalille ei päässyt. Kiloja kertyi aluksi vain 6k, myöhemmin toiset 6kg. Näiti kiloja on pirun vaikea saada pois, vaikka olen edelleen normaalipainon ylärajoja hipoen eli BMI 27. Ennen koronaa minulla oli BMI 22.

Normaalipainon yläraja on BMI 25

Vierailija
32/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen, että vaikka paino on pysynyt samana, vyötärö kasvaa.

Vierailija
33/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla painonnousu alkoi korona-aikaan kun oli lockdown ja kuntosalille ei päässyt. Kiloja kertyi aluksi vain 6k, myöhemmin toiset 6kg. Näiti kiloja on pirun vaikea saada pois, vaikka olen edelleen normaalipainon ylärajoja hipoen eli BMI 27. Ennen koronaa minulla oli BMI 22.

Normaalipainon yläraja on BMI 25

Paitsi iäkkäiden kohdalla 

Vierailija
34/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollista on.

Mulla onkin tullut salilla käymisen myötä yksi ruokailu lisää päivään. Aiemmin en syönyt kahta lämmintä ruokaa, mutta nyt on pakko, sillä muuten on kauhea nälkä illalla ja sehän johtaa naposteluun. Otan kuitenkin mieluummin tämän olon ja energian sekä pari lisäkiloa kuin entisen olotilan ja vähän pienemmän vaakalukeman.

T. Puol vuotta salilla ja pari kiloa painonnousua

Nälkäähän on siis pakko sietää, jos haluaa tiputtaa painoa. Niin se vaan on. Kroppa kyllä tottuu vähempään ruokaan ja aina voi syödä myös enemmän vähäkalorista protskua+kasviksia. Mutta jos ei painon nousu haittaa ja on siihen tyytyväinen, niin eipä sillä sitten väliä.

Vierailija
35/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset, lopettakaa välipalailu ja jatkuva syöminen.  

Vierailija
36/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kans ymmärrä mitään pitäisi tehdä. Nyt jo käyn salilla 2-3 krt viikossa, pyöräilen joka paikkaan (tosin ei kauppaan ole kuin reilu km) .hölkkään/kävelen 5 km 2-3 krt viikossa ja sitten vielä 1 krt viikossa omaa lajia. Karkkia en syö juurikaan, en herkuttele, mutta silti paino ei putoa eikä vyötärö kapene.

Vierailija
37/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitu, proteiini ja hyvät rasvat.

Vierailija
38/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Ylös, ulos ja lenkille. Ja ruokaa kohtuudella. Keski-ikä on pelkkä tekosyy.

Tää vanha mantra lenkkeilystä on niin väsynyttä. Vaihda lenkit voimaharjoitteluun! Kunnon painoilla 6-8 toiston sarjoilla niin että tuntuu. Suuret lihasryhmät töihin. Aloita toki varovasti ja hio ensin tekniikka kuntoon ettei paikat hajoa. Lenkitkin ovat ok, mutta jos aika ja innostus ovat rajallista, niin sitten skippaa lenkit. 

Vierailija
39/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse asiaan. Olen 52 v. nainen ja pituus 163 cm. Suomalaiset ovat aika lyhyitä ja meille monesti opetetaan jo koulussa, että peruskulutus on 2000-2200 kaloria.

Totuus on, että se on noin 1500 kaloria, joka tulee ihan hetkessä täyteen. Laihtuakseen pitäisi tiputtaa energiansaanti 1200 kaloriin.

Liikunta lisää hieman kulutusta, mutta se lisää myös nälkää, joten ollaan pattitilanteessa.

Helppoa normaalipainon säilyttäminen ei ole, mutta pitää edes tiedostaa tilanne.

Jos olet pidempi, niin tilanne on vähän helpompi.

Vierailija
40/60 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskato laskee kulutusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi