Miksi vasemmisto sanoo, että nykypolitiikalla hyväosaiset rikastuvat köyhien kustannuksella?
Mitä ne köyhät rikkaille maksavat? Eihän he maksa edes veroja.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasavero ruoasta on joo sama kaikille konkreettisena summana, mutta köyhälle prosentuaalisesti jälleen kerran hemmetin iso osa koko tuloista,. Tätäkään rikas ei muka ymmärrä.
Kyllä me ymmärrämme oikein hyvin, mutta miksi se olisi oikeudenmukaisempaa, että rikas maksaisi enemmän yhteisistä kuluista yhteiseen kassaan? Miksi rikas kustantaa kouluja ja sairaaloita enemmän kuin köyhä?
Koska raha on valtaa. Jos rikkailla ei ole lakeja joista he eivät tykkää, he pyrkivät rahan tuomalla vallalla entisestään kasvattamaan tuloeroja. Ja näin toistamme orjuutta. Sitä miten puuvillaplantaasien omistajat laittoivat orjat töihin eivätkä kusrantaneet näille kouluja.
Tuloeroja on olemassa, koska toiset ihmiset ovat tuottavampia kuin toinen. Toinen osaa esim. leikata kaihisilmän näkeväksi, taito, mistä moni on halukas maksamaan hänelle paljonkin. Toinen osaa räkiä kattoon, taito, josta kukaan ei halua maksaa mitään. Sinä fantasioit, että rikkaat haaveilisivat niiden kattoon räkijöiden orjuuttamisesta. Eivät fantasioi. Ylipäätään he eivät suo räkijöille montaakaan ajatusta, mutta jos suovat, he toivovat, että räkijätkin oppisivat tässä elämässä pitää huolta itsestään ja elättämään itsensä jollain taidolla.
Tämä on jo osoitettu virheelliseksi käsitykseksi. Monet matalapalkkaiset työt ovat yhteiskunnan selkäranka: jos he lakkaisivat työskentelemästä, moni asia ei toimisi: julkinen liikenne ei kulkisi, roskia ei vietäisi pois, ruokaa ei laitetaisi, kaupan hyllyt tyhjenisivät. Ja monet kovapalkkaiset työt ovat joskus jopa haitallisia, esimerkiksi lakimies voi puolustaa mur ha miestä joka vapauduttuaan pian taas toistaa tekonsa, tai joku voi tehdä mainoksia joilla saadaan ihmiset syömään jotain epäterveellistä ja saamaan syövän joidenkin vuosien päästä, ja niin edelleen. On oikeastaan todella ihmeellistä, että maksamme niin vähän matalapalkka-alojen työntekijöille. Mutta se perustunee siihen, että länsimainen elämäntyyli on perustunut orjuudelle / feodalismille / sille, että on työtä tekevä luokka ja luokka, jonka ei tarvitse tehdä töitä. Miksi? Koska haluttiin järjestää niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasavero ruoasta on joo sama kaikille konkreettisena summana, mutta köyhälle prosentuaalisesti jälleen kerran hemmetin iso osa koko tuloista,. Tätäkään rikas ei muka ymmärrä.
Kyllä me ymmärrämme oikein hyvin, mutta miksi se olisi oikeudenmukaisempaa, että rikas maksaisi enemmän yhteisistä kuluista yhteiseen kassaan? Miksi rikas kustantaa kouluja ja sairaaloita enemmän kuin köyhä?
Koska raha on valtaa. Jos rikkailla ei ole lakeja joista he eivät tykkää, he pyrkivät rahan tuomalla vallalla entisestään kasvattamaan tuloeroja. Ja näin toistamme orjuutta. Sitä miten puuvillaplantaasien omistajat laittoivat orjat töihin eivätkä kusrantaneet näille kouluja.
Tuloeroja on olemassa, koska toiset ihmiset ovat tuottavampia kuin toinen. Toinen osaa esim. leikata kaihisilmän näkeväksi, taito, mistä moni on halukas maksamaan hänelle paljonkin. Toinen osaa räkiä kattoon, taito, josta kukaan ei halua maksaa mitään. Sinä fantasioit, että rikkaat haaveilisivat niiden kattoon räkijöiden orjuuttamisesta. Eivät fantasioi. Ylipäätään he eivät suo räkijöille montaakaan ajatusta, mutta jos suovat, he toivovat, että räkijätkin oppisivat tässä elämässä pitää huolta itsestään ja elättämään itsensä jollain taidolla.
Tämä on jo osoitettu virheelliseksi käsitykseksi. Monet matalapalkkaiset työt ovat yhteiskunnan selkäranka: jos he lakkaisivat työskentelemästä, moni asia ei toimisi: julkinen liikenne ei kulkisi, roskia ei vietäisi pois, ruokaa ei laitetaisi, kaupan hyllyt tyhjenisivät. Ja monet kovapalkkaiset työt ovat joskus jopa haitallisia, esimerkiksi lakimies voi puolustaa mur ha miestä joka vapauduttuaan pian taas toistaa tekonsa, tai joku voi tehdä mainoksia joilla saadaan ihmiset syömään jotain epäterveellistä ja saamaan syövän joidenkin vuosien päästä, ja niin edelleen. On oikeastaan todella ihmeellistä, että maksamme niin vähän matalapalkka-alojen työntekijöille. Mutta se perustunee siihen, että länsimainen elämäntyyli on perustunut orjuudelle / feodalismille / sille, että on työtä tekevä luokka ja luokka, jonka ei tarvitse tehdä töitä. Miksi? Koska haluttiin järjestää niin.
Jeesus millaista vaippahousun pöpötystä. Mene töihin, opettele elämistä, katsele ympärillesi. Tule sitten kertomaan vieläkö uskot tuollaiseen paskaan.
Anteeksi Urpopurra että olin työssä käyvä työtön vielä 2025. Ensin leikkasitte tuloistani puolet pois, sitten kaiken.
Noin saadaan työttömät näyttämään laiskoilta kun ei anneta tehdä osa-aikaa. Ja niin masennetaan työttömät.
Hp
Vierailija kirjoitti:
Joka hetki elämän aikana joku rikas rikastuu köyhällä. Alkaen siitä kun köyhä avaa puhelimensa ja hänelle näytetään mainoksia.
Joku saa rahaa siitä, että köyhälle näytetään mainoksia tuotteista ja palveluista joita köyhällä ei ole varaa ostaa. xD Hehehehehehehee.
Vasemmiston logiikka on että yrityksen rahat pitää jakaa vassareille. Yritys ei saa tuottaa voittoa ja menestyä. Mestymällä syntyisi työpaikkoja ja olisi vassarillekin enemmän jaettavaa, mutta se on kertakaikkiaan väärin.
Ei se ole vain nykypolitiikkaa, vaan iankaiken rikkaat on rikastuneet köyhien kustannuksella.
Miettikää vaan tuota historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle taidetaan maksaa sanamäärän, eikä sisällön perusteella. Rupla per sana?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vain nykypolitiikkaa, vaan iankaiken rikkaat on rikastuneet köyhien kustannuksella.
Kun kukaan ei ole selittänyt miten niiden köyhien kustannuksella rikastutaan? Miten minä vuolen rahaa jollain Pasi pitkäaikaistyöttömällä Keravalta? Millä se Pasi mua mitenkään rikastuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kukaan ei ole selittänyt miten niiden köyhien kustannuksella rikastutaan? Miten minä vuolen rahaa jollain Pasi pitkäaikaistyöttömällä Keravalta? Millä se Pasi mua mitenkään rikastuttaa?
Riippuu, mihin rikastumisen muotoon olet erikoistunut - oletko teknomiljonääri, oletko asuntosijoittaja, oletko yleislääkäri etc.
Jos olet tavallinen kaduntallaaja keskipalkkaisella työllä, niin et mitenkään saa pitkäaikaistyöttömästä hunajaa puristettua...paitsi jos olet työllistäjä, ja sinulla on palkkatuella porukkaa duunissa.
Siinä muutama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mihin rikastumisen muotoon olet erikoistunut - oletko teknomiljonääri, oletko asuntosijoittaja, oletko yleislääkäri etc.
Jos olet tavallinen kaduntallaaja keskipalkkaisella työllä, niin et mitenkään saa pitkäaikaistyöttömästä hunajaa puristettua...paitsi jos olet työllistäjä, ja sinulla on palkkatuella porukkaa duunissa.
Siinä muutama.
Olen rikastunut tänä vuonna yli 100 000 eurolla, ja kuulun rikkaimpaan 5%... no kerropa ihan käytössä MITEN minun rikastuminen on ollut pois köyhältä?
-olen töissä yksityisessä firmassa, en johdossa.
-sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin ympäri maailman.
-elän suhteellisen säästeliäästi.
Kerro miten minä olen rikastunut "köyhän kustannuksella"
Vierailija kirjoitti:
Koska ns. raha on velkaa. Yhteiskunnassa on kysymys vain siitä, kuka on velkaa ja kenelle?
Hyvin yksinkertaista. Mitä tasaisemmin velka on jakautunut sitä oikeudenmukaisempi yhteiskunta on. Mitä epätasaisemmin velka on jakautunut, sen epäoikeudenmukaisempi yhteiskunta on.
Oikeisto ajaa yksityistämistä, joka tarkoittaa velan jakautumista epätasaisesti. Näin ollen perintöoikeuden poistaminen on yhteiskunnan oikeudenmukaisuuden tae pitkällä aikavälillä ja perintöveron poistaminen taas tämän vastakohta.
Ja mihin perustuu perintöoikeus? Lakiin.
Mutta hän vastasi hänelle: "Ihminen, kuka on minut asettanut teille tuomariksi tai jakomieheksi?"
Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu.
Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.
Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa; anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme; ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme; Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa? Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
Mikä sitten on evankeliumi?
Se on Jumalan uusi testamentti perillisilleen.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Suomessa ihan jokainen maksaa veroja. Jos rikkaat maksaisi prosentuaalisesti varoistaan veroja saman verran kuin köyhät niin monella alkaisi alaleuka väpättämään.
Huvittavaa, kun tämän aiheen ketjuissa aina, ihan aina, paasataan, kuinka minun rahat ja minä olen ihan itse tienannut ja minun ikioma.
Kyllä, sinä olet tienannut, MUTTA. Miten tähän on päädytty, että meillä on tällainen järjestelmä, jossa ylipäätään voi tienata mitään? Miten tämä järjestelmä on määrännyt eri palkat eri tehtävistä? Miten tämä järjestelmä on muodostunut tällaiseksi, että veroa maksetaan ja miten veron määrä lasketaan?
Siinä vähän pohdittavaa niille, jotka kuvittelevat pudonneensa jostain taivaasta keskelle tyhjyyttä ja uskovat ansaitsevansa lyhentämättömänä jokaisen euron itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se pitää ihan paikkansa. Rikkaille annetaan verohelpotuksia, samalla kun pienituloisilta leikataan jatkuvasti kaikkea, vaikka töitäkään eivät saa, verot ja hinnat ovat tapissa ja työntekijöiden oikeuksia on heikennetty työnantajien kustannuksella.
Köyhä ei maksa veroja, koska ei ole rahaa. Rikas ei, koska ei halua. Siinä on aika iso ero.
Työn verotus on alentunut ihan kaikilta, myös pienituloisilta, mutta ei tietenkään niiltä, jotka työtä eivät tee. Sosiaalitukia on leikattu ja tullaan leikkaamaan. Meillä ei ole varaa maksaa ihmisten istumista sohvalla.
Miten niin ei ole. Minun säästöehdotus on seuraavanlainen, potkitaan puolet virkamiehistä pois. Turhaan ne siellä papereita pyörittelevät ja keksivät uusia sääntöjä mitä varten pitää taas palkata muutama virkamies lisää valvomaan että uusia sääntöjä noudatetaan. Paljon halvemmaksi tulee jos maksetaan vaan työttömyyskorvaus kun makoilevat sohvalla, sekin hyöty etteivät saa siellä vahinkoa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä muutama.
Olen rikastunut tänä vuonna yli 100 000 eurolla, ja kuulun rikkaimpaan 5%... no kerropa ihan käytössä MITEN minun rikastuminen on ollut pois köyhältä?
-olen töissä yksityisessä firmassa, en johdossa.
-sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin ympäri maailman.
-elän suhteellisen säästeliäästi.
Kerro miten minä olen rikastunut "köyhän kustannuksella"
En halua vetää mutkia suoriksi, mutta vedän kuitenkin. Loppupeleissä tämä on nollasummapeliä. Kaikki eivät voi rikastua. Kun joku firma tekee voittoa, se keksii kilpailuedun. Tämä etu perustuu useimmiten halvempaan työvoimaan tai halvemmalla hankittuihin raaka-aineisiin. Joskus myös onneksi puhtaasti älykkääseen ratkaisuun. Tämä on johtanut esim. Afrikan kaivoksiin tai Bangladeshin lapsityövoimaan tehtaissa. Kun sitten länkkäri sijoittaa näihin yhtiöihin suoraan tai välillisesti, niin hän tienaa muiden hyväksikäytöllä.
Noniin. Kaikki eivät sijoita näin, tai kaikki eivät tienaa tällä tavalla, mutta isossa kuvassa näin on tapahtunut hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se pitää ihan paikkansa. Rikkaille annetaan verohelpotuksia, samalla kun pienituloisilta leikataan jatkuvasti kaikkea, vaikka töitäkään eivät saa, verot ja hinnat ovat tapissa ja työntekijöiden oikeuksia on heikennetty työnantajien kustannuksella.
Köyhä ei maksa veroja, koska ei ole rahaa. Rikas ei, koska ei halua. Siinä on aika iso ero.
Silti rikas maksaa kevyesti veroja saman verran kuin kymmenen tuensaajaa saa käteen.
Niin, koska on millä maksaa. Köyhä maksaa verot siinä missä rikaskin, mutta vähemmän koska rahaa on hänellä vähemmän. Jos rikkaat palkkaisivat ihmisiä ja maksaisivat oikeita palkkoja kaljarahan sijaan, niin muutkin maksaisivat veroja.
Tuilla elävä ei maksa mitäään veroja, koska koko rahapuoli on toisten maksamista veroista syntynyttä. Ja palkkauksen perustana on, että ihminen osaa tehdä jotain, josta joku toinen on valmis maksamaan. Jos ei ole osaamista, ei ole töitäkään.
Mistähän mahtaa valtion ja kunnan virkamiehen rahapuoli koostua. Villi arvaus että toisten maksamista veroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto koittaa pitää kiinni työläispuolueen maineestaan puhumalla epäselvästi "köyhistä" vaikka käytännössä ajaa vain elämäntapatyöttömien asiaa. Kaikkien palkansaajien tuloveroa on kevennetty ja työn vastaanottamisesta on tehty kannattavampaa kuin ennen. Eli siis myös duunariammateissa on nettopalkka noussut. Vasemmistolla on vain kova tarve sotkea ideologisesti työttömät retkut samaan kastiin duunareiden kanssa.
Mitä ne ei duunari ammatit ovat?
Ihan tavallisia kaupan kassoja, lähihoitajia, päiväkodin hoitajia, varastomiehiä, rekkakuskeja, hitsareita.
Kaikki palkansaajat ovat duunareita myös asiantumtijat, opettajat yms.
Eivät ole. Opettajat jne. ovat toimihenkilöitä, keskiluokkaa.
Palkansaajia eli duunareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei rikastu täysin omaa ansiotaan vaan yhteen menestystarinaan osallisia on valtava joukko ihmisiä: päivähoito, neuvola, terveydenhoito, puhelinoperaattorit, ompelijat,rakennusmiehet, käsityöläiset, opettajat, sihteerit, tietyöntekijät.....
Niinpä yhden menestys rakentuu muiden työpanoksen päälle. Vasemmistolaista on ymmärtää tämä suhde ja huolehtia, että ne massat ovat siellä jatkossakin ja myös he saavat hyödyn menestyksestä, mitä ovat edesauttaneet.
Oikeisto ummistaa silmänsä kaikelta tältä ja pyrkii kurjistamaan muiden oloja. Ja tällä estää uudet menestystarinat.
Kommarien luulot ei ole tiedon väärti. Itse en ole kyllä yrittäjänä kenenkään muun apua tarvinnut menestykseen.
Eli olet itse oppinut kaiken ilman opettajia tai oppikirjojen kirjoittajia? Et ole tarvinnut terveydenhuoltoa ja olet koodannut kaikki ohjelmat itse ja ommellut omat vaatteesi ja viljellyt oman puuvillasi? Epäilen. Menestymisesi rakentuu satojen ja miljoonien ihmisten työn päälle.
Älä ole höpsö. Kansakoulun kävin. Osaan myös ommella.
Joka hetki elämän aikana joku rikas rikastuu köyhällä. Alkaen siitä kun köyhä avaa puhelimensa ja hänelle näytetään mainoksia.