Junassa ei saisi enää syödä eväitä
Ei saa syödä eväitä ettei yliherkät lumihiutaleet saa oireita.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012309632.html
Kommentit (512)
Meillä on töissä henkilö, joka on niin allerginen kalalle, että on hengenvaarassa, jos jollain on eväänä kalaruokaa. Vaikka henkilökunnan taukotila on tosi iso.
Mutta hän ei vaadi muita olemaan syömättä kalaa, vaan hän menee sitten itse toiseen tilaan syömään / kahville / muuten vaan tauolle.
Kyllä siellä junassakin voi lähteä käppäilemään, jos ei kestä muiden eväitä.
Onneksi en ole asiakaspalvelutyössä ja joudu kuuntelemaan tuollaisten idioottien mielipiteitä. Ai että pitäisi kuoria sitrukset valmiiksi...
Jep, vain se erityisruokavaliollinen saa syödä eväitään. Muut ovat syömättä/haisematta/puhumatta/hengittämättä. Oikeastaan suomalaisjuntit saisi kustantaa elinikäiset ilmaiset taksikyydit erityisihmiselle. Taksi siivotaan perusteellisesti joka aamu, desinfioidaan, ei kuskia, automaatti. Kyllä tämä veronmaksajien kannattaa tehdä, sillä jokainen erityisihminen on ihan erityinen, tavattoman tuottelias, kekseliäs, yhteisölleen hyödyllinen, elintärkeä jopa toisin kuin veronmaksajajuntit.
Junassa saa syödä eväitä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Oma hytti, suosittelen. Tosin jostain syystä niihin yrittää välillä asiattomia ihmisiä ilman paikkalippua. Jos tulet junaan väliasemalta, niin johan joku seurue istuu hytissäsi ja seurueiden poisajo on melko hankalaa. "Jos tiedätte, mitä tarkoitan".
Hytti maksaa. Muiden eväiden kieltäminen on ilmaista ja lisäksi hyvää hupia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvin allerginen monelle ruoalle ja kun tuon artikkelin luin, niin tuli jotenkin yllärinä, että jotain voisi häiritä sitrushedelmän kuoriminen ja siitä tulisi oireita, toki sitten muistin, että toiset tosiaan ovat sitruksillekin allergisia, minä olen sitten melkein kaikille muille, mutta hengenvaarallisia kohtauksia tulee pähkinöistä ja selleristä, muiden kanssa selviän vain kärsimällä oireeni ja pitämällä huolta, että otan antihistamiinin ennen matkaa.
olen junassakin saattanut joskus nauttia satsuman. En kyllä enää tee sitä. Otan vaarin allergisen vinkistä ja kuorin satsuman jo kotona, luulen kyllä, että jatkossa lähtee joku muu eväs mukaan, jos on pakko eväs ottaa mukaan. Hyvin harvoin tulee tilanne, jossa pitäisi erikseen evästä syödä junassa tai pitkänmatkan bussissa, joten kuljen lähinnä vain vesipullo eväänä. Oikeastaan tuo sitrushedelmä on tainnut olla ainoa "syntini" mitä tulee junaeväisiin.
Ja aika helppoa on ottaa mukaan evästä, joka ei aiheuta terveyshaittoja allergisille. Voi aloittaa siitä ettei ota yleisempiä allrgian aiheuttajia mukaan. Ja hajusteita ei varmasti kukaan juuri junassa tarvitse. Jos niitä on pakko käyttää, niin voi laittaa parfyymia sitten junasta poistuessa, eikö niin?
Loppujen lopuksi toisten huomioonottaminen on aika helppoa, pitää vain ottaa pää omasta takapuolestaan irti ja tajuta ettei kenenkääön elämä siihen pääty, jos ei voi muutaman tunniin junamatkan aikana syödä sitä mitä juuri silloin haluaisi, vaan sen sijaan syö jotain mikä ei todennäkäisesti aiheuta oireita kellekään.
No juuri tuossa aikaisemmin itse kerroit, että olet nauttinut satsumia, vaikka et juuri koskaan edes syö mitään junissa ja vaikka yrität ottaa allergiset huomioon. Niin että miten se on sitten niin helppoa olla aiheuttamatta mitään haittaa kenellekään? Ja joo, on fiksua tietenkin huomioida toiset, mutta oma esimerkkisikin sen osoittaa, ettei se nyt mitenkään täydellisesti onnistu.
Kirjoitin siellä että olen syönyt satsumaa junassa enkä ollut tullut ajatelleeksi, että joku voisi siitä saada oireita. Kirjoitin myös ottaneeni opiksi, kun nyt tuosta luin enkä enää sitä aio tehdä.
en kirjoittanut missään, että pitää onistua täydellisest, enkä myöskään vihjannut, että pitäisi tietää etukäteen. Tärkeintä on korjata omaa toimintaansa, jos tietää, että se toiminta aiheuttaa toiselle ihmiselle terveydellisiä haittoja.
ELi kyllä toisten huomioonottaminen on helppoa. Ja ei tietenkään voi vaatia, että kaikki ei-allergiset eväidensyöjät tietäisivät kaiken allergioista, mutta sitten kun asioista tiedotetaan, niin on helppoa korjata omaa toimintaansa ja lopettaa sellainen tekeminen, joka toiselle aiheuttaa terveydellistä haittaa.
Jos se on niin helppoa, niin miksi et aikaisemmin ottanut selvää siitä, häiritseekö satsuman syönti mahdollisesti jotakuta muuta? Myöntäisit vaan, että on TODELLA haastavaa ottaa kaikki mahdolliset haitat huomioon.
Ja siis kyllä itsekin luen kaikki tällaiset jutut ja mahdollisuuksien mukaan mietin, miten aiheutan mahdollisimman vähän kiusaa ympäristölleni, mutta ei se mitenkään itsestään käy ja toisaalta joutuu toisinaan luottamaan siihen, että jos jollekulle tulee nyt siitä sen kertaisesta eväästäni lievää isompaa haittaa, niin hän kertoo sen.
On se nyt kuitenkin myös järkevää, että jos vaikka palaan mökkireissulta tai muualta pitkän matkan takaa niin otan mukaan niitä ruokia, joita on jäänyt, enkä heitä loppuja kompostiin ja osta jotain hajutonta vehnäleipää matkalle, kun se nyt ei muuten kuulu ruokavalioon.
"en kirjoittanut missään, että pitää onistua täydellisest, enkä myöskään vihjannut, että pitäisi tietää etukäteen."
Kirjoitit, että toisen huomioonottaminen on helppoa, vaikka itsekin olet siinä epäonnistunut. Minusta se taas ei ole helppoa, koska eri ihmisillä on niin erilaisia ongelmia ja itse pitäisi miettiä jo menomatkan kauppareissulla, että mahtaako samaan junavaunuun paluumatkalla osua joku tälle tarjoushedelmälle yliherkkä, jos vaikka en syökään kaikkia näitä neljässä päivässä vaan jää paluumatkalle evääksikin. Ollaan sitten vaan eri mieltä tästä, hyvää jatkoa sinulle.
Kun tulee tietoiseksi ongelmasta, niin sen jälkeen voi muuttaa omia toimintatapojaan. Helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Junassa saa syödä eväitä. Piste.
Saa yhden alkoholijuomankin juoda, monesti olen korkannut.
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun hahmon on pakko olla toimittajan trollausta. Ei noin typeriä valittajia voi olla olemassa.
Usko pois on niitä !
Kyllä metrossakin mussutellaan raikkaita voileipiä, kato ku kotona ei ehditä. Eikö sieltä punasta päästä ylös kymmenen minuuttia aikaisemmin? Niin sitten nämä meikkaajat.................
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole asiakaspalvelutyössä ja joudu kuuntelemaan tuollaisten idioottien mielipiteitä. Ai että pitäisi kuoria sitrukset valmiiksi...
Myös banaanit on hyviä eväitä. Ensin kuorii ne kotona ja sitten säilyttää kelmutettuna muovisissa banaanirasioissa. :)
konttailen sitten penkkien välissä ja piilossa puraisen makkaraleipää
Vierailija kirjoitti:
Kyllä metrossakin mussutellaan raikkaita voileipiä, kato ku kotona ei ehditä. Eikö sieltä punasta päästä ylös kymmenen minuuttia aikaisemmin? Niin sitten nämä meikkaajat.................
Eihän ne edes osaa meikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien eväiden syönti ei kuulu juniin. Lähijunissa ei tarvitse syödä eväitä koska matkat kestävät yleensä alle tunnin, kaukojunissa on ravintolavaunut syöntiä varten.
Yleensä vain naiset syövät junissa ja metrossa.
Naisilla on myös tapana meikata aamuisin metrossa. Olisiko ok, jos ajaisin partani ja pesisin hampaani samalla? Naisille tuntuu olevan vaikea hahmottaa, mikä on yksityistä ja mikä julkista tilaa.
Sinäkin voit meikata. Ei nämä naisetkaan käsittääkseni ajelleet karvojaan tai pesseet hampaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien eväiden syönti ei kuulu juniin. Lähijunissa ei tarvitse syödä eväitä koska matkat kestävät yleensä alle tunnin, kaukojunissa on ravintolavaunut syöntiä varten.
Yleensä vain naiset syövät junissa ja metrossa.
Naisilla on myös tapana meikata aamuisin metrossa. Olisiko ok, jos ajaisin partani ja pesisin hampaani samalla? Naisille tuntuu olevan vaikea hahmottaa, mikä on yksityistä ja mikä julkista tilaa.
Sinäkin voit meikata. Ei nämä naisetkaan käsittääkseni ajelleet karvojaan tai pesseet hampaitaan.
Mikseivät? Onko siinä suurikin ero?
Vierailija kirjoitti:
Aina on syöty ja juotu.
Siltä näytätkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole kielletty, jos ei pääse ravintolaaunuun, niin eihän sitä jaksa syömättä edes istua junassa.
Teetkö pitkiäkin junamatkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo pakkohan teidän on kahden tunnin matka syödä tauotta, varmaan nyt kuolette nälkään vaikka on vararavintoa ruhossa puoleksi vuodeksi 🤮🤮
Näitä eväiden syöjiä näkee ihan puolen tunnin matkoillakin. Sen täytyy olla joku lapsena opetettu typerä tapa ja pakkomielle, äiti on varmaan työntänyt lapselle aina jotain suuhun kun on astuttu julkiseen liikennevälineeseen. Aivan älytöntä, ei kukaan tarvitse eväitä jollekin alle parin tunnin matkalle. Joku vastasyntynyt on eri asia kun ei pysty kontrolloimaan itse syömistään. Aikuinen ihminen ei eväitä lyhyille matkoille tarvitse.
Matkustan usein aamujunilla ja on ihan yleistä että jotkut syövät tai juovat aamupalaansa siellä vaikka matka on lyhyt. Eipä ole tullut mieleeni että tuon yksityiskohdan pitäisi jotenkin vitu....ttaa allekirjoittanutta. Tuohan on vain tehokasta ajankäyttöä. Itse en pitkälläkään junamatkalla syö tai juo mutta minua ei häiritse jos muut niin tekevät.
Oma hytti, suosittelen. Tosin jostain syystä niihin yrittää välillä asiattomia ihmisiä ilman paikkalippua. Jos tulet junaan väliasemalta, niin johan joku seurue istuu hytissäsi ja seurueiden poisajo on melko hankalaa. "Jos tiedätte, mitä tarkoitan".