Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Junassa ei saisi enää syödä eväitä

Vierailija
01.10.2026 |

Ei saa syödä eväitä ettei yliherkät lumihiutaleet saa oireita.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012309632.html

Kommentit (333)

Vierailija
321/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon jutun hahmon on pakko olla toimittajan trollausta. Ei noin typeriä valittajia voi olla olemassa.

Nykyään on kaikenlaisia lumihiutaleita. Mietin että onko tää yli 50v valittaja ollut jo parikymppisenä tuollainen vai onko allergia tullut iän mukana?

Älkää nyt loukkaantuko mut pääosin nämä herkät ovat naisoletettuja.

Niin, ei ole mitään uutta aurigon alla, että naisille yleisempiä vaivoja, sairauksia ja ongelmia on aina vähetelty. Vaikka kyllä miehetkin näistä kärsii. 

Se toki sun mielestä sitten varmasti olisi heti uskottavampaa, kun mieskaverisi kertoo, että tuli migreeni ja pahoinvointi junamatkalla, kun vireen tälläsi parfyymitäti, ja se oli perseestä, vai mitä? 

Naisilla ja miehillä on todella eri sairauksien alttiuden suhteen eroja ja tyypilliset oireetkin jossain tietyssä sairaudessa (esim. sydänsairaudet) voivat olla osin erit.

Sairaudet voivat myös todella puhjeta muulloinkin kuin lapsena tai nuorena. 

Vierailija
322/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvin allerginen monelle ruoalle ja kun tuon artikkelin luin, niin tuli jotenkin yllärinä, että jotain voisi häiritä sitrushedelmän kuoriminen ja siitä tulisi oireita, toki sitten muistin, että toiset tosiaan ovat sitruksillekin allergisia, minä olen sitten melkein kaikille muille, mutta hengenvaarallisia kohtauksia tulee pähkinöistä ja selleristä, muiden kanssa selviän vain kärsimällä oireeni ja pitämällä huolta, että otan antihistamiinin ennen matkaa. 

olen junassakin saattanut joskus nauttia satsuman. En kyllä enää tee sitä. Otan vaarin allergisen vinkistä ja kuorin satsuman jo kotona, luulen kyllä, että jatkossa lähtee joku muu eväs mukaan, jos on pakko eväs ottaa mukaan. Hyvin harvoin tulee tilanne, jossa pitäisi erikseen evästä syödä junassa tai pitkänmatkan bussissa, joten kuljen lähinnä vain vesipullo eväänä. Oikeastaan tuo sitrushedelmä on tainnut olla ainoa "syntini" mitä tulee junaeväisiin. 

Ja aika helppoa on ottaa mukaan evästä, joka ei aiheuta terveyshaittoja allergisille. Voi aloittaa siitä ettei ota yleisempiä allrgian aiheuttajia mukaan. Ja hajusteita ei varmasti kukaan juuri junassa tarvitse. Jos niitä on pakko käyttää, niin voi laittaa parfyymia sitten junasta poistuessa, eikö niin? 

Loppujen lopuksi toisten huomioonottaminen on aika helppoa, pitää vain ottaa pää omasta takapuolestaan irti ja tajuta ettei kenenkääön elämä siihen pääty, jos ei voi muutaman tunniin junamatkan aikana syödä sitä mitä juuri silloin haluaisi, vaan sen sijaan syö jotain mikä ei todennäkäisesti aiheuta oireita kellekään. 

No juuri tuossa aikaisemmin itse kerroit, että olet nauttinut satsumia, vaikka et juuri koskaan edes syö mitään junissa ja vaikka yrität ottaa allergiset huomioon. Niin että miten se on sitten niin helppoa olla aiheuttamatta mitään haittaa kenellekään? Ja joo, on fiksua tietenkin huomioida toiset, mutta oma esimerkkisikin sen osoittaa, ettei se nyt mitenkään täydellisesti onnistu.

Kuka sellaista täydellisyyttä on muka odottanutkaan? ei kukaan.

Jos uhraa edes pienen hyväntahtoien ajatuksen sille, että ylipäätään haluaa ottaa muita tällaisissa allergia-ja yliherkkyysasioissa huomioon, niin se on jo enemmän kuin monella täällä kirjoittavalla ja pahansuovasti ja ikävästi ajattelevalla ja suhtautuvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminä-ihmiset hädissään ku joku huomauttaa käytöstavoista ja muiden huomioon ottamisesta. Mä en ikinä haluaisi et joku joutuis miettimään et selviääkö junamatkasta hengissä mun eväiden takia.

Vierailija
324/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivat sitten matkustaa omalla autolla, jos poikkeavat normaalista.

Normaali ihminen ei junalla matkusta. Normaali ihminen ajaa turbodieselillä pitkin motaria.

Vierailija
325/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvin allerginen monelle ruoalle ja kun tuon artikkelin luin, niin tuli jotenkin yllärinä, että jotain voisi häiritä sitrushedelmän kuoriminen ja siitä tulisi oireita, toki sitten muistin, että toiset tosiaan ovat sitruksillekin allergisia, minä olen sitten melkein kaikille muille, mutta hengenvaarallisia kohtauksia tulee pähkinöistä ja selleristä, muiden kanssa selviän vain kärsimällä oireeni ja pitämällä huolta, että otan antihistamiinin ennen matkaa. 

olen junassakin saattanut joskus nauttia satsuman. En kyllä enää tee sitä. Otan vaarin allergisen vinkistä ja kuorin satsuman jo kotona, luulen kyllä, että jatkossa lähtee joku muu eväs mukaan, jos on pakko eväs ottaa mukaan. Hyvin harvoin tulee tilanne, jossa pitäisi erikseen evästä syödä junassa tai pitkänmatkan bussissa, joten kuljen lähinnä vain vesipullo eväänä. Oikeastaan tuo sitrushedelmä on tainnut olla ainoa "syntini" mitä tulee junaeväisiin. 

Ja aika helppoa on ottaa mukaan evästä, joka ei aiheuta terveyshaittoja allergisille. Voi aloittaa siitä ettei ota yleisempiä allrgian aiheuttajia mukaan. Ja hajusteita ei varmasti kukaan juuri junassa tarvitse. Jos niitä on pakko käyttää, niin voi laittaa parfyymia sitten junasta poistuessa, eikö niin? 

Loppujen lopuksi toisten huomioonottaminen on aika helppoa, pitää vain ottaa pää omasta takapuolestaan irti ja tajuta ettei kenenkääön elämä siihen pääty, jos ei voi muutaman tunniin junamatkan aikana syödä sitä mitä juuri silloin haluaisi, vaan sen sijaan syö jotain mikä ei todennäkäisesti aiheuta oireita kellekään. 

No juuri tuossa aikaisemmin itse kerroit, että olet nauttinut satsumia, vaikka et juuri koskaan edes syö mitään junissa ja vaikka yrität ottaa allergiset huomioon. Niin että miten se on sitten niin helppoa olla aiheuttamatta mitään haittaa kenellekään? Ja joo, on fiksua tietenkin huomioida toiset, mutta oma esimerkkisikin sen osoittaa, ettei se nyt mitenkään täydellisesti onnistu.

Kirjoitin siellä että olen syönyt satsumaa junassa enkä ollut tullut ajatelleeksi, että joku voisi siitä saada oireita. Kirjoitin myös ottaneeni opiksi, kun nyt tuosta luin enkä enää sitä aio tehdä. 

en kirjoittanut missään, että pitää onistua täydellisest, enkä myöskään vihjannut, että pitäisi tietää etukäteen. Tärkeintä on korjata omaa toimintaansa, jos tietää, että se toiminta aiheuttaa toiselle ihmiselle terveydellisiä haittoja. 

ELi kyllä toisten huomioonottaminen on helppoa. Ja ei tietenkään voi vaatia, että kaikki ei-allergiset eväidensyöjät tietäisivät kaiken allergioista, mutta sitten kun asioista tiedotetaan, niin on helppoa korjata omaa toimintaansa ja lopettaa sellainen tekeminen, joka toiselle aiheuttaa terveydellistä haittaa. 

Jos se on niin helppoa, niin miksi et aikaisemmin ottanut selvää siitä, häiritseekö satsuman syönti mahdollisesti jotakuta muuta? Myöntäisit vaan, että on TODELLA haastavaa ottaa kaikki mahdolliset haitat huomioon. 

Ja siis kyllä itsekin luen kaikki tällaiset jutut ja mahdollisuuksien mukaan mietin, miten aiheutan mahdollisimman vähän kiusaa ympäristölleni, mutta ei se mitenkään itsestään käy ja toisaalta joutuu toisinaan luottamaan siihen, että jos jollekulle tulee nyt siitä sen kertaisesta eväästäni lievää isompaa haittaa, niin hän kertoo sen. 

On se nyt kuitenkin myös järkevää, että jos vaikka palaan mökkireissulta tai muualta pitkän matkan takaa niin otan mukaan niitä ruokia, joita on jäänyt, enkä heitä loppuja kompostiin ja osta jotain hajutonta vehnäleipää matkalle, kun se nyt ei muuten kuulu ruokavalioon.

"en kirjoittanut missään, että pitää onistua täydellisest, enkä myöskään vihjannut, että pitäisi tietää etukäteen."

Vierailija
326/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin siellä että olen syönyt satsumaa junassa enkä ollut tullut ajatelleeksi, että joku voisi siitä saada oireita. Kirjoitin myös ottaneeni opiksi, kun nyt tuosta luin enkä enää sitä aio tehdä. 

en kirjoittanut missään, että pitää onistua täydellisest, enkä myöskään vihjannut, että pitäisi tietää etukäteen. Tärkeintä on korjata omaa toimintaansa, jos tietää, että se toiminta aiheuttaa toiselle ihmiselle terveydellisiä haittoja. 

ELi kyllä toisten huomioonottaminen on helppoa. Ja ei tietenkään voi vaatia, että kaikki ei-allergiset eväidensyöjät tietäisivät kaiken allergioista, mutta sitten kun asioista tiedotetaan, niin on helppoa korjata omaa toimintaansa ja lopettaa sellainen tekeminen, joka toiselle aiheuttaa terveydellistä haittaa. 

Jos se on niin helppoa, niin miksi et aikaisemmin ottanut selvää siitä, häiritseekö satsuman syönti mahdollisesti jotakuta muuta? Myöntäisit vaan, että on TODELLA haastavaa ottaa kaikki mahdolliset haitat huomioon. 

Ja siis kyllä itsekin luen kaikki tällaiset jutut ja mahdollisuuksien mukaan mietin, miten aiheutan mahdollisimman vähän kiusaa ympäristölleni, mutta ei se mitenkään itsestään käy ja toisaalta joutuu toisinaan luottamaan siihen, että jos jollekulle tulee nyt siitä sen kertaisesta eväästäni lievää isompaa haittaa, niin hän kertoo sen. 

On se nyt kuitenkin myös järkevää, että jos vaikka palaan mökkireissulta tai muualta pitkän matkan takaa niin otan mukaan niitä ruokia, joita on jäänyt, enkä heitä loppuja kompostiin ja osta jotain hajutonta vehnäleipää matkalle, kun se nyt ei muuten kuulu ruokavalioon.

"en kirjoittanut missään, että pitää onistua täydellisest, enkä myöskään vihjannut, että pitäisi tietää etukäteen."

Kirjoitit, että toisen huomioonottaminen on helppoa, vaikka itsekin olet siinä epäonnistunut. Minusta se taas ei ole helppoa, koska eri ihmisillä on niin erilaisia ongelmia ja itse pitäisi miettiä jo menomatkan kauppareissulla, että mahtaako samaan junavaunuun paluumatkalla osua joku tälle tarjoushedelmälle yliherkkä, jos vaikka en syökään kaikkia näitä neljässä päivässä vaan jää paluumatkalle evääksikin. Ollaan sitten vaan eri mieltä tästä, hyvää jatkoa sinulle.

Vierailija
327/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitushan on täyttä tuubaa, ei kukaan ole kieltämässä eväiden syömistä junissa. 

Eiköhän muutenkin tuo voimakkaampien hajusteiden käyttö ole paljon yleisempi ongelma useammalle, migreeniä ja astmaa sairastaville, sekä muille hajuste- ja kemikaaliyliherkille, kuin vaikka tämä sitruksien kuoriminen, joka on varsin satunnaista junissa ja hajukin häipyy kohtuu nopeasti? 

Voimakkaista hajusteista saa lievempiä oireita, esim. päänsärkyä, monet sellaisetkin ihmiset, jotka eivät edes varsinaisesti ole mitenkään "yliherkkiä" tai joilla ole mireeniä tai astmaa tms. Minusta voimakkaiden hajusteiden välttäminen varsikin ahataammissa sisätilaoissa on varsin perusteltua.

Mutta kinnotisi tietää, kuinkahan harvinaista tai yleistä tällainen ruoka-aineiden hajuista oireilu/allergia mahtaa olla? Aiemmin olen itse kuullut siitä, jos on hyvin voimakas pähkinä- tai kala-alergia, niin näden hajut voivat aiheuttaa vakaviakin ongelmia tällaiselle erittäin allergiselle ihmiselle. 

Tämä sitruksien kuorimisen haju oli minulle uusi juttu. Ihan hyvä tietää minusta tällaisestakin, en revi pelihousujani siitä, että tällaisestakin ongelmasta kerrotaan. Kenellä nyt mitäkin terveysongelmia. Voin mahdollisuuksien mukaan huomioon.

Voi olla psyykkisperäistä siten että joku allergikko tunnistaa allergisoivan aineen hajun ja pelko kohtauksesta synnyttää sen oireen tunnun....

Jos ihminen on väsynyt, nälissään tai energiatasot jo matalalla, jännittynyt, niin jokin vahva tuoksu jota ei pääse pakoon voi laukaista päänsäryn...

Ei kyllä voimakkaat allergiat ja yiherkkyydet ole mitään "psyykkisperäistä" "oireen tuntua". Esim. pähkinäallerikon hengitystiet voivat todella mennä tukkoon vain pähkinän hajusta. Hajuvesi laukaisee migreenin. Reaktiot ovat tahdosta riippumattomia, eikä juuri auta itse oireiluun, vaikka kuinka rauhallisesti suhtautuu tilanteeseen.

Vaikka toki kun tietää, mitä oireita pahimmillaan voi tulla, niin saattaahan se aiheuttaa joillekin myös ahdistusta siinä hetkessä, kun havaitsee itselle sopimattoman aineen. (Vähän sama kuin se, että saattaa pelottaa ja aiheuttaa ahdistusta, jos havaitset, että joku on vaikkapa aikeissa lyödä sinua.) Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, että jokin aine aihettaa vääjäämättä jonkin oireen.

Tällaista ymmärtämättömyyttä ja sairauden vähättelyä allergioista ja vakavammista yliherkkyyksistä kärsivät saavat varsin paljon vielä nykypäivänäkin osakseen, mikä on aika kurjaa. Harvoja muita vakaviakin oireita aiheuttavia sairauksia/terveysongelmia ja niistä kärsiviä ihmisiä, vähätellään tällä tavalla.

Jos joku meinaa kuolla pähkinän hajusta, niin ihan oikeesti, menkööt omalla autolla. Jokin raja siinä miten muiden pitää varoa ja muuttaa elämäänsä kun lähistöllä saattaa olla joku joka häiriintyy/kuolee jostain hajusta. 

No en minä sitä mieltä olekaan, ettei saisi syödä junassa tms. Mutta kyllä sitä voi mahdollisuuksien mukaan jonkin verran kohtuudella huomioidakin, varsinkin yleisimpien ongelmien aiheuttajien suhteen. Ei tarvi esim. kylpeä parfyymissa kun lähtee matkalle tai menee vaikka lääkäriin.

Kai näissäkin asoissa omaa tervettä järkeään voi käyttää, eikä mennä äärimmäisyyksiin puoleen tai toiseen. 

"...yleisimpien ongelmien aiheuttajien suhteen." Täällä on nyt lueteltu ainakin pähkinät, kalat, sitrukset, banaani, tomaatti ja tuoksut, ilmeisesti kaikki tuoksut, joten kukaan ei saa käyttää tuoksuvia pesuaineita, ei vaatteille eikä itsensä pesuun, ei saa käyttää hiusten muotoilutuotteita (lähes kaikki niistä tuoksuu/haisee jollekin), ei deodoranttia... Siis mitä kaikkea vielä? Ymmärrän että kielletään joku tietty super vahvanhajuinen juttu esim. durian tai se yksi purkitettu kala (surströmming?), mutta että KAIKKI kalat, KAIKKI hedelmät... Kaikesta joku saa oireita. Ei. En itse erikseen suihkuttele mitään hajusteita jos menen vaikka kampaajalle tai jonnekin jossa joku joutuu työskentelemään ihan kiinni minussa, mutta muuten käytän mitä haluan. Ihmiset aiheuttaa hajuja, ihmiset aiheuttaa ääniä. Muuttakaa maalle tai metsään kauas ihmisistä jos että niitä kestä. (Ainiin mutta kuitenkin saisitte oireita luonnon kasveistakin niin ette sielläkään voi olla valittamatta.)

Niin. Kaikenlaista on varmasti lueteltu, ja sitten kannattaa pitää järki siinä, mikä on järkeävää ja mielekästä huomioida ja mikä onnistuu itseltä pienellä vaivalla ja helposti.

Minusta esimerkisi voimakkaat parfyymit ja partavedet ovat ainakin sellainen hyvin selkeä asia, joiden käyttämistä julkisissa sisätiloissa ja matkustettessa voi vallan pienellä vaivalla välttää. Varasinkin nyt tietenkin esim. terveydenhuollossa ja vastaavissa paikoissa asioidessa. 

Kyllä kyse tällaisen toisten huomioimisen vastustamisessa on asenteessa, ei siinä, että olisi vaikeaa jättää se voimakas hajuste laittamatta.

Kyllä, monissa muissakin kosmetiikka-/hygieniatuotteissa on myös hajusteita, kuin varsinaisissa parfyymeissa, mutta nimenomaan parfyymit ja partavedet toki ovat niitä voimakkaimpia, joiden laittamatta jättäminen vaikka matkalle lähtiessä ei todella ole mitään rakettitiedettä tai iso vaiva. 

Jo tästä on monelle kanssakulkijalle suuri apu. Joiltakin sitten vähän enempikin huomioiminen onnistuu vaivatta. 

Ei tämän nykymaailman kemikaalikuorma, jota tulee tosiaankin sieltä ja täältä, kenellekään (eikä myös yleisemmin luonnollekaan) terveellistä ole, vaikkei näille itse herkistyisikään.

En ymmärrä aggressiivista "muuttakaa maalle" -huutelua ja muuta pahansuopaa ja vihamielistä mouhkaamista muita kohtaan ja toisten sairauksian pilkkamista ja vähättelyä. 

Kuka sitten päättää mikä "on järkevää", mitkä on niitä tärkeimpiä juttuja mitä kaikkien pitää vältellä? Sinäkö? Jokainen allergikko varmaan sanoo omansa. Ja sinäkö sen päätät millainen on vain pieni vaiva ja helppoa kaikille? Ja itse nyt vaan käännät puheen VAIN parfyymeihin, kun puhe oikeasti oli eväistä, hedelmistä, pähkinän hajusta yms.

Tuo voimakkaiden parfyymien välttäminen on hyvin yleinen suositus monessa paikassa, esim. siellä terveydenhuollossa. Ei pelkkä minun keksintöni tai mikään marginaalinen vain harvan ongelma. Hyöty tällaisesta siis on merkittävä.

Mikä sitten on helppoa tai vaikeaa? Onko joku todella eri mieltä siitä, että on aika helppoa olla laittamatta parfyymi tai voimakashajuinen partavesi, kun lähtee junamatkalle tai menee lääkäriin ja vastaaviin paikkoihin?

Minusta edellä mainittu on aikalailla se nimini toisten huomioimista näissä asioissa. Tämä on myös aika yleinen ohjeistus monessa paikkassa laajemminkin. Enemmänkin saa toki ihan mielellään ottaa toisten allergioita ja ylihekkyyksiä huomioon, jos sitä ei koe itselleen liian hankalaksi. 

Itse en katsoisi pahalla, jos ei osata toisten poikkeuksellisen voimakkaita aika harvinaisia pähkinäyliherkkyyksiä, hajusta, huomioida. Saatanpa kuitenkin itsekin välttää jatkossa sitruksien kuorimista junissa, nyt kun tiedän, että sekin voi olla ongelma, mutta en oleta ja odota, että kaikki näin toimisivat.

Tämä on minun näkemykseni asiasta. Kerro toki omasi. Vai eikö sinun mielestäsi tarvitse ottaa ollenkaan huomioon? 

Yksi ottaa enemmän huomioon, toinen vain minimin. Yliherkille ja allergisille tietenkin parempi, mitä enemmän yhteensä otetaan huomioon. 

Kyllähän vaikka liikuntarajoitteisiakin huomioidaan meidän yhteiskunnassamme. Jos jos joku on vaikka näkövammainen, niin varmasti hänetkin moni ottaa kohdatessa huomioon. 

Ongelma nähdäkseni on monesti se, ettei uskota, että vaikkapa hajuherkkyys on mikään todellinen, joillekin vakavakin vaiva. Tällaisista vääristä luulosta, vähättelystä ja ikävästä asenteesta allergioita ja yliherkkyyksiä kohtaan, olisi tärkeä päästä eroon.

Vierailija
328/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähin teen oikein haisevan valkosipulilla kuorrutetun kananmunaleivän isolla kerroksella suolakurkkua ja piereskelen ja röyhtäilen koko matkan. Kun nenät tottuvat siihen ei enää mikään matkasalaatin puputus tunnu missään

Vierailija
329/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat sitten matkustaa omalla autolla, jos poikkeavat normaalista.

Ei tämä maailma niin toimi että kaikkien muiden pitää väistyä jos yksi eväitään mässyttävä torspo ei osaa ottaa muita huomioon.

Niin meinaat että ”kaikki muut” matkustajat saavat oireita tämän torspon eväiden syömisestä..? Mitähän se semmoinen eväs mahtaa olla?

Ei siitä mitään sairasoireita tarvitse saada, ne hajut ja äänet ällöttävät monia sellaisiakin joilla ei ole allergioita tms. On todella huonoa käytöstä jos sitä ei osaa huomioida. Syö kotona tai ravintolassa, juna ei ole sinun keittiösi tai olohuoneesi.

Älä sitten katso. Syöminen on normaalia. Epänormaalia on ällöttyä syömisen äänistä tai normaalin matkaevään hajusta. Syön matkaevääni edelleenkin junassa. 

Vierailija
330/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä lähin teen oikein haisevan valkosipulilla kuorrutetun kananmunaleivän isolla kerroksella suolakurkkua ja piereskelen ja röyhtäilen koko matkan. Kun nenät tottuvat siihen ei enää mikään matkasalaatin puputus tunnu missään

Siihen päälle vielä luikautuat nuotin vierestä jonkun tutun ja turvallisen Suomi-iskelmän. 

Vierailija
331/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika heikoksi on mennyt kun ei luonnollisia asioita kestetä ilman reaktioita ja paniikkia. Aina vain homma etenee ja herkistyy herkistymistään. 

Menetkö sanomaan liikutavammaisellekin, että on kyllä heikkoa kun ei normaalisti pysty kävelemään. Eikun harjoittelua vaan, niin kohtahan sitä jo juoksee. Pyörätuolin käyttö on turhaa yrityksen puutetta ja pahentaa aina vaan ongelmaa.

Vierailija
332/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöö, VR nimenomaan linjaa että omien eväiden syöminen junissa on täysin ookoo.

Finnairin lennoillakin saa syödä omia eväitä. Finnairilta ei saa tilattua laktoositonta ateriaa siispä ja valitettavasti on otettava omat eväät.

Finnairilta saa kyllä tilattua laktoosittoman aterian. En suosittele, kammottavaa paskaa oli ainakin viimeksi. Mieluummin päästelen suolikaasuja matkustamoon kuin syön toiste.

Olin juuri Finnairin lennolla, ei onnistunut laktoosittoman tilaus. Pääruoka saattaa  olla, voi hylaa ja leivonnainen ties mitä. Olin 6 tunnin lennolla. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta. Mitkään yhteydenotot eivät tuota mitään!

Vierailija
333/333 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi