Junassa ei saisi enää syödä eväitä
Ei saa syödä eväitä ettei yliherkät lumihiutaleet saa oireita.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012309632.html
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien eväiden syönti ei kuulu juniin. Lähijunissa ei tarvitse syödä eväitä koska matkat kestävät yleensä alle tunnin, kaukojunissa on ravintolavaunut syöntiä varten.
Junassa voi tilata ruuan omalle paikalle. Eli normivaunussakin saa syödä.
Halvemmaksi tulee kun syö omia eväitä, eikä tarvitse odotella annosta.
Jaa. Pointti oli se, että normivaunussakin saa syödä.
Pitääkö viereiseltä matkustajalta kysyä mitä ruokaa voi itselle tilata. Ettei se vaan ole jollekin mausteelle tai ruoka-aineelle allerginen?
Mieluummin koko vaunulta.
t. Lumi Hiutale
Vierailija kirjoitti:
Junissa on kalliimmat extraluokat, joissa vähemmän matkustajia ja suurin osa liikemiehiä, jotka käyvät varmasti ravintolavaunussa syömässä. Ei tarvitse kuunnella voipaperin rapinaa ja haistella viereisen penkin muna-anjovisvoileipien hajua. Hyvää matkaa!
Sinne vaan ravintolavaunuun örisevien kaljankittaajien joukkoon. Olut haisee pahalle, yäk.
Kyllä mua ainakin häiritsee omia eväitä syödessä jos joku alkaa lähellä oksentelemaa ja leijuu vaunuun pilaantuneen mahansisällön haju. Pakko pakata sillä kertaa eväät myöhempää käyttöä varten. Oksentaminenkin pitäs kieltää.
Hei nyt oikeesti!
Mitä yleensä enää SAA TEHDÄ!?
Ettei joku kastemato ala kitisemään että sattuu/koskee/harmittaa/suututtaa KOSKA MÄ VOIN!
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on kulttuuri, jossa junissa on OK syödä eväitä mutta vain JOS paikalla on sitä varten pöytä. Lähijunissa ja metroissa syöviä paheksutaan syvästi.
Kiva juttu, mutta miten liittyy VR:ään ja Suomeen?
Entä haittaako, jos minä päästän oikein väkevän krapulapierun. Luulis, että sillekin on joku allerginen. Viimeksi join Cokista jossa oli 1/3 vodkaa. Pari teinityttöä jutteli, että miten täällä haisee viina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on kulttuuri, jossa junissa on OK syödä eväitä mutta vain JOS paikalla on sitä varten pöytä. Lähijunissa ja metroissa syöviä paheksutaan syvästi.
Kiva juttu, mutta miten liittyy VR:ään ja Suomeen?
Ihan kiva oli kuulla tuokin asia. Mitä se sun persettäs raapii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-aineallergiat voivat olla henkeä uhkaavia ja vr on poistanut junista ennen siellä olleet allergiavaunut/hytit, joten allergiselle ainoa vaihtoehto on istua muiden joukossa. Ei luulisi olevan isokaan asia muilta matkustajilta miettiä eväsvalintojaan siten, että valitse mahdollisimman vähäallergiset syötävät. Jokainen ruoka-aineallergikko (vakavista tapauksista jos puhutaan) varmasti tekee itse omalta osaltaan kaikkensa ettei tule ongelmia (esim. ottaa lääkkeet ennen matkaa, ostaa viereisen paikan tyhjäksi tai koittaa valita vaunun, jonka läpi ei jatkuvasti kuljeta. Loppujen lopuksi yksi junamatka on ihmisen elämässä niin pieni aika, joten sen voi varmasti elää jollain muulla syömisellä kuin vaikka pähkinöillä tai manteleilla (pari nyt mainitakseni).
Valitettavasti on vain täysin mahdotonta rajoittaa elämää kaikkien mahdollisten yliherkkyyksien ja allergioiden vuoksi. Eikä kovin järkevääkään, koska todennäköisesti se on aivan turhaa suurimman osan ajasta sillä vakavat allergiat ovat harvinaisia. Vielä harvinaisempaa on, että ne tulevat vain hajuista tai murujen ihokontaktista tms.
Allerginen itsekään ei voi ottaa huomioon kaikkia muita allergioita.
On ikävää, jos on terveysongelmia, mutta se ei silti ole muiden ongelma. Se, jolla on ongelma mukauttaa elämäänsä sen mukaan. Niin se on kaikessa muussakin.
Minusta vaikuttaa siltä, että toisinaan käytetään tekoyynä ja verukkeen sitä kun "ei voi kaikkia mahdollisia yliherkkyyksia ja allergioita ottaa huomioon" siihen, ettei haluta oikeasti ottaa mitään näistä huomioon, edes niitä yleisimpiä ja helpommin vältettäviä.
Kyllä yhteiskunnassa valtavan monessa muussakin asiassa huomioidaan muita, myös muunlaisten vammoja ja sairauksien suhteen, kuin vain allergiat ja yliherkkyydet. On itsekästä porskuttaa kovin vain oma napa meiningillä.
Oman toiminnan vapauden ja mukavuuden ja toisten huomioimisen väliltä pitää löytää sopiva keskitie.
Merkittävät ja vakavat allergiat / yliherkkydet ovat kuitenkin aika yleisiä, ei harvinaisia, kuten kirjoitit. Hajusteherkkyys/ kemikaalikerkkyys on myös yleinen vaiva, toki kaikilla ei niin vakava.
Tottakai se, jolla ongelma on, mukauttaa aina eniten omaa toimintaansa ja valintojaan, mutta usein hyvinkin pienellä ja vaivattomalla huomaavaisuudella muilta, voi olla silti iso ja ratkaisva merkitys.
Myös liika itsekyys yhteiskunnassa on ongelma, koko yhteiskunnan toimivuuden ja mielekkyyden kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Omien eväiden syönti ei kuulu juniin. Lähijunissa ei tarvitse syödä eväitä koska matkat kestävät yleensä alle tunnin, kaukojunissa on ravintolavaunut syöntiä varten.
Syöminen on kuulunut junamatkustamiseen sen alkuajoista lähtien. Lue historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junassa voi tilata ruuan omalle paikalle. Eli normivaunussakin saa syödä.
Halvemmaksi tulee kun syö omia eväitä, eikä tarvitse odotella annosta.
Jaa. Pointti oli se, että normivaunussakin saa syödä.
Pitääkö viereiseltä matkustajalta kysyä mitä ruokaa voi itselle tilata. Ettei se vaan ole jollekin mausteelle tai ruoka-aineelle allerginen?
Ei onneksi tarvitse. Yliherkkä ihminen voi varata itselleen yksityisen hytin.
Vierailija kirjoitti:
Junissa on kalliimmat extraluokat, joissa vähemmän matkustajia ja suurin osa liikemiehiä, jotka käyvät varmasti ravintolavaunussa syömässä. Ei tarvitse kuunnella voipaperin rapinaa ja haistella viereisen penkin muna-anjovisvoileipien hajua. Hyvää matkaa!
Ihan tavalliset ihmiset tuolla matkustaa, eväineenkin. Teet ja kaffit kuuluu lipun hintaan ja vedet. Toinen ekstrahan (rento) on jopa ravintolavaunua, sen yläkerta.
"En itse erikseen suihkuttele mitään hajusteita jos menen vaikka kampaajalle tai jonnekin jossa joku joutuu työskentelemään ihan kiinni minussa"
Kampaamoissa haisee niin monenlaiset tökötit, että ihme, jos siinä joku tunnistaa eau de toiletten vienon tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ole kenenkään eväiden syönti haitannut, mutta muut hajusteet kyllä senkin edestä, koska monista hajuista saan migreenin ja lapseni on astmaatikko joka saa niistä kohtauksen.
Olen itsekin joillekin ruoka-aineille allerginen mutta onneksi en niin pahasti että haju haittaisi.
Minusta olisi ihan fiksua, että olisi vaikka yksi vaunu pitkän matkan junissa, jossa olisi hajustekielto. Tuon vaunun olisi järkevää sijaita junan perällä jotta siitä ei olisi ohikulkua kovin paljon.
Onhan niitä hiljaisia vaunuja, lemmikkivaunuja, työskentelyvaunuja, leikkivaunuja... Miksei siis hajusteetontakin vaunua?
No juuri sen takia, että kaikissa junissa ei ole kymmeniä vaunuja vaan ehkä vain neljä-kuusi tms, ja jokainen vaunu ei oikein järkevästi voi olla erikoisvaunu. Omasta mielestäni hajusteelliset voisi käydä pesulla matkan aluksi, istuivat missä vaan, ja laittaa sitten uudet hajusteet matkan jälkeen jos pakko on tuoksua. Eväät junassa taas on ajankäytön kannalta monesti tosi järkevät.
Olen itse hyvin allerginen monelle ruoalle ja kun tuon artikkelin luin, niin tuli jotenkin yllärinä, että jotain voisi häiritä sitrushedelmän kuoriminen ja siitä tulisi oireita, toki sitten muistin, että toiset tosiaan ovat sitruksillekin allergisia, minä olen sitten melkein kaikille muille, mutta hengenvaarallisia kohtauksia tulee pähkinöistä ja selleristä, muiden kanssa selviän vain kärsimällä oireeni ja pitämällä huolta, että otan antihistamiinin ennen matkaa.
olen junassakin saattanut joskus nauttia satsuman. En kyllä enää tee sitä. Otan vaarin allergisen vinkistä ja kuorin satsuman jo kotona, luulen kyllä, että jatkossa lähtee joku muu eväs mukaan, jos on pakko eväs ottaa mukaan. Hyvin harvoin tulee tilanne, jossa pitäisi erikseen evästä syödä junassa tai pitkänmatkan bussissa, joten kuljen lähinnä vain vesipullo eväänä. Oikeastaan tuo sitrushedelmä on tainnut olla ainoa "syntini" mitä tulee junaeväisiin.
Ja aika helppoa on ottaa mukaan evästä, joka ei aiheuta terveyshaittoja allergisille. Voi aloittaa siitä ettei ota yleisempiä allrgian aiheuttajia mukaan. Ja hajusteita ei varmasti kukaan juuri junassa tarvitse. Jos niitä on pakko käyttää, niin voi laittaa parfyymia sitten junasta poistuessa, eikö niin?
Loppujen lopuksi toisten huomioonottaminen on aika helppoa, pitää vain ottaa pää omasta takapuolestaan irti ja tajuta ettei kenenkääön elämä siihen pääty, jos ei voi muutaman tunniin junamatkan aikana syödä sitä mitä juuri silloin haluaisi, vaan sen sijaan syö jotain mikä ei todennäkäisesti aiheuta oireita kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tuon jutun hahmon on pakko olla toimittajan trollausta. Ei noin typeriä valittajia voi olla olemassa.
Nykyään on kaikenlaisia lumihiutaleita. Mietin että onko tää yli 50v valittaja ollut jo parikymppisenä tuollainen vai onko allergia tullut iän mukana?
Älkää nyt loukkaantuko mut pääosin nämä herkät ovat naisoletettuja.
Vierailija kirjoitti:
"En itse erikseen suihkuttele mitään hajusteita jos menen vaikka kampaajalle tai jonnekin jossa joku joutuu työskentelemään ihan kiinni minussa"
Kampaamoissa haisee niin monenlaiset tökötit, että ihme, jos siinä joku tunnistaa eau de toiletten vienon tuoksun.
Jos joku on allerginen, niin ei allegeenia tarvitse itse tunnistaa ta haistaa: keho reagoi siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ällöttävää on tuossa linkissä se, että yliherkät oksentelee junissa. Se on kamalan hajuista! Hyh.
Mieluummin mandariinin tuoksu.
Komppaan tätä, vaikka lapseni on herkkä oksentamaan. Hänelle se on ruuan tekstuuri. Huumorintajunsa on kuitenkin sen verran hyvä, että tää osui. Hankalassa tilanteessa voi siirtyä vähän syrjemmälle tai harjoittaa kestämään tilanne. Mut tosiaan se oksennnuksrn haju on paljon pahempi kuin mandariini.
Tunnen monia henkilöitä jotka alkavat itse yökkäilemään oksennuksen hajusta mutta en ketään kuoritusta mandariinista. Vaikka täytyy itsekin sanoa että kuorittu mandariini haisee välillä epämiellyttävälle, mutta haju haihtuu äkkiä.
Nyyh, juna ei ole kuin sairaalan leikkausosasto vaikka niin haluaisin 🥺
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hyvin allerginen monelle ruoalle ja kun tuon artikkelin luin, niin tuli jotenkin yllärinä, että jotain voisi häiritä sitrushedelmän kuoriminen ja siitä tulisi oireita, toki sitten muistin, että toiset tosiaan ovat sitruksillekin allergisia, minä olen sitten melkein kaikille muille, mutta hengenvaarallisia kohtauksia tulee pähkinöistä ja selleristä, muiden kanssa selviän vain kärsimällä oireeni ja pitämällä huolta, että otan antihistamiinin ennen matkaa.
olen junassakin saattanut joskus nauttia satsuman. En kyllä enää tee sitä. Otan vaarin allergisen vinkistä ja kuorin satsuman jo kotona, luulen kyllä, että jatkossa lähtee joku muu eväs mukaan, jos on pakko eväs ottaa mukaan. Hyvin harvoin tulee tilanne, jossa pitäisi erikseen evästä syödä junassa tai pitkänmatkan bussissa, joten kuljen lähinnä vain vesipullo eväänä. Oikeastaan tuo sitrushedelmä on tainnut olla ainoa "syntini" mitä tulee junaeväisiin.
Ja aika helppoa on ottaa mukaan evästä, joka ei aiheuta terveyshaittoja allergisille. Voi aloittaa siitä ettei ota yleisempiä allrgian aiheuttajia mukaan. Ja hajusteita ei varmasti kukaan juuri junassa tarvitse. Jos niitä on pakko käyttää, niin voi laittaa parfyymia sitten junasta poistuessa, eikö niin?
Loppujen lopuksi toisten huomioonottaminen on aika helppoa, pitää vain ottaa pää omasta takapuolestaan irti ja tajuta ettei kenenkääön elämä siihen pääty, jos ei voi muutaman tunniin junamatkan aikana syödä sitä mitä juuri silloin haluaisi, vaan sen sijaan syö jotain mikä ei todennäkäisesti aiheuta oireita kellekään.
No juuri tuossa aikaisemmin itse kerroit, että olet nauttinut satsumia, vaikka et juuri koskaan edes syö mitään junissa ja vaikka yrität ottaa allergiset huomioon. Niin että miten se on sitten niin helppoa olla aiheuttamatta mitään haittaa kenellekään? Ja joo, on fiksua tietenkin huomioida toiset, mutta oma esimerkkisikin sen osoittaa, ettei se nyt mitenkään täydellisesti onnistu.