Mitä mies sitten saa kun tarjoilee naiselle kahvit treffeillä?
Olin taas Tinder treffeillä kahvilassa ja tarjoilin kahvia ja sai ottaa lemppari leivoksen kera, hintaa taisi tulla 17€.
Oikein nätti ja eloisa yliopisto-opiskelija, pienten lasten äiti, jolla verkkoja vähän joka suuntaan vesillä.
Naisen kommentit: komea ja tutustumisen arvoinen, erityisellä tavalla kunnioitusta herättävä mies.
Riittääkö seuraavaksi kahvit vai ruokaa?
Perjantaiksi on luvassa toisen naisen kanssa tinder treffit ja olen luvannut kahvilassa kahvia tarjota. Itsevarmana miehenä tiedän että hänkin tykkää. Mut miks miehen pitää tarjota? Mä oon nyt juhannuksen jälkeen tarjoillut naisille 7 kertaa jäätelöö, 4 kertaa kahvia, kerran menty suoraan sänkyyn.
Mä olen saanut tykätä tinderistä useita sellaisia naisia joista olen sillä hetkellä tuntenut heti että tuon kanssa on pakko päästä treffeille ja olen päässyt. Heistä kaikki ovat tykänneet.
Miksi miehen pitää maksaa näistä, jos kuitenkin molemmat tykkäävät siitä hetkestä, molempien mielestä on ollut kiva haastaa itseään käymällä keskusteluja oudon ihmisen kanssa, samalla se seura on ollut silmille ruokaa ja iloa elämään? M40
Kommentit (70)
Jos haluat, että nainen tulee treffeille koska on kiinnostunut susta ihmisenä, eikä sen takia että tarjoat, niin älä tarjoa. Kysy etukäteen sopiiko, että molemmat maksaa omansa. Lokkeiljat jättää treffit väliin, säästät aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa huono provo.
Miks ihmeessä mä kirjoittelisin tänne jotain satuja? Näin se menee. Itsestään huolta pitävän fiksusti käyttäytyvän miehen on todella helppo ottaa ohjat naisista. Heitä kyllä riittää ja paikka jatkoon on täysin miehen käsissä. Mutta miksi ihmeessä pitäisi olla tarjoamassa niitä jäätelöitä ja kahveja satojen eurojen edestä pelkästään vain siksi että naisen kanssa istuttaa juttelemaan? M40
No ei sitten ole tullut mieleen että treffailis vaan yhtä naista kerrallaan niin ei tarvitsisi kokonaista haaremia ruokkia? Itse aiheutettu ongelma.
Pikku vinkki: vaikuttaisit huomattavasti fiksummalta ja inhimillisemmältä.
Vierailija kirjoitti:
seiväs kaikille persee seen. M40
erittäin hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mies saa sen mahdollisuuden tehdä naiseen sellaisen vaikutuksen, että siltä menee jalat alta ja se ihastuu.
No sillä kahvillako se vaikutus tehdään? Miksi naiset arvostavat tämmöisiä, että joku ostaa jonkun kympin leivoksen tai ruusun? Mikä raha tuommoinen on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraa sen kahvikupillisen ajaksi. Sitähän miehet olettaa (vaikka jotkut sanovat ettei he siitä tarjoamisesta mitään odota takaisin, mutta kyllä odottavat vähintään juttuseuraa sen juoman ajaksi), mutta mitään muuta ei kannata odottaa. Ja siksi mieluummin itse ostan omat juomani yms. niin voin hyvillä mielin lähteä menemään miehen seurasta vaikka kesken juoman (tietty voi lähteä milloin vaan vaikka toinen olisi juoman ostanutkin, ei se mikään sääntö ole, mutta oletus).
Minä lähdin edellisiltä treffeiltä naisen luota kesken kahvittelujen kävelemään, oli sitä varten ostanut oikeaa kahvia että sai minulle keittää, toinen kuppi jäi juomatta kun ilmoitin että mun pitää hakea autoon unohtunut puhelin, kävelin autolle ja kaasu pohjaan, poistin sen mätsin. Olisi ollut luvassa vielä saunomista ja seksiä.
Ei todellakaan ole koskaan minkäänlaista oletusta että istut nyt tunnin juttelemassa mun kanssa kun mä maksan. Tinderistä valitaan seuraa täysin omasta tahdostaan, ihan sen näköistä kuin halutaan. Jos seura ahdistaa "oli väärä arpa" niin siitä hsnkkiudutaan eroon, olen tehnyt niin monelle naiselle. Minua ei ole koskaan juostu karkuun. Tänäänkin olen saanut monelta edelliseltä treffikumppaneilta viestejä. Huomenta! Mites sulla menee? Senkö takia että kokevat velvoitteeksi kun tarjoilin pari viikkoa sitten kahveja? M40
Eli sä siis etsit satunnaista panoseuraa? Siinä ei sinällään ole mitään pahaa. Mutta aika pihi olet, jos sen sun "alkuhaastattelu"kahvinkin, jossa karsit ehdokkaat, toivoisit deittisi itse maksavan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun jonkun kahville ja lupaudun tarjoamaan niin saan hänet seurakseni ja toivottavasti saan ilahduttaa häntäkin mukavalla ajanvietolla ja jutella eri asioista. Mitä muuta minun edes pitäisi siitä saada?
Juuri tämä. Mutta miksi ihmeessä niitä ei makseta itse? Miksi mies maksaa, tai jos ei maksa niin et ole herrasmies ja odotat naiselta vaikka mitä. En odota yhtään mitään. Ensinnäkin tästä puhutaan paljon naisten kanssa. Pitää olla rima korkealla, molempien osapuolten kiinnostus on yhtä tärkeää. Sellainen asenne että voit huoletta sanoa että olet sairaan komee ja kiva tyyppi, mutta sitä ei oteta minkälaisena lupauksena mistään. Kehuin eilistäkin naista, mutta näin että hänen mukanaan on miehellä pysyminen, ehkä liiankin vauhdikas persoona. Meillä oli ihan sopimus että tutustutaan ja katsellaan ajan kanssa mihin johtaa. Eihän sitä koskaan tiedä, yhtä hyvä vaihtoehto on että ei johda mihinkään kuin se että johtaa. M40
Ymmärrän kyllä ton miehen pointin, jos treffejä on hirveästi (onnittelut menestyksestä), mutta jos olet kiinnostunut, niin tavoitteena on saada nainen tuntemaan, että haluat pitää hänestä huolta. Siitä tulee turvallinen olo. Kaikella tällä on biologinen tausta, seksi kun on naiselle riski. Biologialle emme mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraa sen kahvikupillisen ajaksi. Sitähän miehet olettaa (vaikka jotkut sanovat ettei he siitä tarjoamisesta mitään odota takaisin, mutta kyllä odottavat vähintään juttuseuraa sen juoman ajaksi), mutta mitään muuta ei kannata odottaa. Ja siksi mieluummin itse ostan omat juomani yms. niin voin hyvillä mielin lähteä menemään miehen seurasta vaikka kesken juoman (tietty voi lähteä milloin vaan vaikka toinen olisi juoman ostanutkin, ei se mikään sääntö ole, mutta oletus).
Minä lähdin edellisiltä treffeiltä naisen luota kesken kahvittelujen kävelemään, oli sitä varten ostanut oikeaa kahvia että sai minulle keittää, toinen kuppi jäi juomatta kun ilmoitin että mun pitää hakea autoon unohtunut puhelin, kävelin autolle ja kaasu pohjaan, poistin sen mätsin. Olisi ollut luvassa vielä saunomista ja seksiä.
Ei todellakaan ole koskaan minkäänlaista oletusta että istut nyt tunnin juttelemassa mun kanssa kun mä maksan. Tinderistä valitaan seuraa täysin omasta tahdostaan, ihan sen näköistä kuin halutaan. Jos seura ahdistaa "oli väärä arpa" niin siitä hsnkkiudutaan eroon, olen tehnyt niin monelle naiselle. Minua ei ole koskaan juostu karkuun. Tänäänkin olen saanut monelta edelliseltä treffikumppaneilta viestejä. Huomenta! Mites sulla menee? Senkö takia että kokevat velvoitteeksi kun tarjoilin pari viikkoa sitten kahveja? M40
Pelkuri juoksee karkuun ja valehtelee lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se mies saa sen mahdollisuuden tehdä naiseen sellaisen vaikutuksen, että siltä menee jalat alta ja se ihastuu.
No sillä kahvillako se vaikutus tehdään? Miksi naiset arvostavat tämmöisiä, että joku ostaa jonkun kympin leivoksen tai ruusun? Mikä raha tuommoinen on?
Tulee aika tunnekylmä vaikutelma sinusta. Suorastaan psykopaattisia viboja. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsun jonkun kahville ja lupaudun tarjoamaan niin saan hänet seurakseni ja toivottavasti saan ilahduttaa häntäkin mukavalla ajanvietolla ja jutella eri asioista. Mitä muuta minun edes pitäisi siitä saada?
Juuri tämä. Mutta miksi ihmeessä niitä ei makseta itse? Miksi mies maksaa, tai jos ei maksa niin et ole herrasmies ja odotat naiselta vaikka mitä. En odota yhtään mitään. Ensinnäkin tästä puhutaan paljon naisten kanssa. Pitää olla rima korkealla, molempien osapuolten kiinnostus on yhtä tärkeää. Sellainen asenne että voit huoletta sanoa että olet sairaan komee ja kiva tyyppi, mutta sitä ei oteta minkälaisena lupauksena mistään. Kehuin eilistäkin naista, mutta näin että hänen mukanaan on miehellä pysyminen, ehkä liiankin vauhdikas persoona. Meillä oli ihan sopimus että tutustutaan ja katsellaan ajan kanssa mihin johtaa. Eihän sitä koskaan tiedä, yhtä hyvä vaihtoehto on että ei johda mihinkään kuin se että johtaa. M40
Suomessa turistit ja sellaiset, joilla ei ole tarvetta tai halua opiskella kansalliskieliämme, saavat varmasti palvelua englanniksi melkein missä vain. Suomen ja ruotsin kielten tilanne sen sijaan on vähitellen heikentynyt.
Ruotsinkieliset ruokalistat puuttuvat aika usein ravintoloista, ja esimerkiksi monien museoiden sekä luonto- ja vaelluskohteiden selostukset ovat vain suomeksi ja englanniksi – ennen pitkää luultavasti pelkästään englanniksi. Todella hämmentävää on ruotsin totaalinen puuttuminen kulttuuripääkaupunki Oulun juliste- ja mainosteksteistä, vaikka ruotsin kielellä on erittäin suuri merkitys kaupungin historiassa, ja Oulussa käy paljon vierailijoita muun muassa ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta.
Helsingissä taas oli vielä muutama vuosi sitten ravintoloiden ikkunoissa tekstejä, joissa mainostettiin venäjänkielistä palvelua. Nykyään yhä suurempi osa ravintoloista ja kahviloista toimii ainoastaan englanniksi. Toivon niihin ruoka- ja kahvipaikkoihin, joissa halutaan palvella myös suomeksi ja ruotsiksi, asiasta ilmoittavia kylttejä. Tällä tavalla tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuisi laajemmin myös virallisten kieltemme osalta.
Harri Tuomela
Oulu
HS:n toimitus valitsee ja toimittaa mielipidekirjoitukset. Voit jättää mielipidekirjoituksen tai tutustua kirjoitusten periaatteisiin täältä.
Artikkeliin liittyvää
Kommentit (61)
Tätä artikkelia voit kommentoida vain omalla nimellä. Lue lisää
29.9. 20:48
Yhdyn kirjoittajaan. Paikoissa, joissa käy paljon ruotsinkielisiä olisi kohteliasta että ruokalistat olisi suomen, ruotsin ja englanninkielillä. Tarvittaessa ei ole pahitteeksi vaikka muitakin kieliä on edustettu, riippuen paikan tai palvelun profiilista, jne. Juttu ei koske vain ravintoloita vaan yksityisiä palveluja yleensä. Saa melkein sen käsityksen että ruotsinkielellä onn niin huono maine että olisi joku etu jättää sitä pois. Mutta. en toki vaadi että esimerkiksi Mikkelissä on ruotsinkieliset tekstit.
Muttei kielivalinnat ole vain Suomen palvelujen puute; kun lensin Norwegianilla Tukholmasta Helsinkiin (Huom! Tukholmassakaan ei tunneta nimeä Helsingfors vaan he lentävät Helsinkiin) oli turvallisuus- ym. kuulutukset englanniksi ja suomeksi, ei ruotsiksi eikä norjaksi. Eikö ruotsalaiset matkusta vai osaavatko muka kaikki englantia? No sinänsä ne nyt ovat aika rutiininomaisia kuulutuksia, joita on kuullut joka kerta kun on lentänyt, mutta kuitenkin.
Hyvin argumentoitu (4)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ton miehen pointin, jos treffejä on hirveästi (onnittelut menestyksestä), mutta jos olet kiinnostunut, niin tavoitteena on saada nainen tuntemaan, että haluat pitää hänestä huolta. Siitä tulee turvallinen olo. Kaikella tällä on biologinen tausta, seksi kun on naiselle riski. Biologialle emme mitään voi.
Huolenpito = mies maksaa laskun. Amen.
En minä tykkää miehen kanssa ajan viettämisestä. Jos mies tunkee seuraani maksamatta niin pyyhin hänellä pöytää ja emaskuloin hänet. Se että suostun kohtelemaan miestä edes potentiaalisena romanttisena partnerina on miehelle erittäin kallista.
Vierailija kirjoitti:
nauran teille
niin minäkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sä siis etsit satunnaista panoseuraa? Siinä ei sinällään ole mitään pahaa. Mutta aika pihi olet, jos sen sun "alkuhaastattelu"kahvinkin, jossa karsit ehdokkaat, toivoisit deittisi itse maksavan.
Eri
Ei. Suurimman osan naisista kanssa ei puhuta lainkaan seksistä, jonkun kanssa se voi olla pelkästään vaihtoehto. Silloin jutut ovat erilaisia kuin yö ja päivä. Yleensä arvostus naista kohtaan ei seksiä. M40
mpäristöministeriön koordinoima biodiversiteettiviestinnän ohjausryhmä toteutti vuonna 2025 luontobarometri-kyselytutkimuksen. Sitra oli mukana rahoittamassa kyselyä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että vastanneista 81 prosenttia piti luontoa itselleen erittäin tärkeänä tai tärkeänä, minkä lisäksi Suomen luonnosta on huolissaan 72 prosenttia vastanneista. Edellisen lisäksi 86 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista on sitä mieltä, että luontokato vaikuttaa kielteisesti myös ruoantuotantoon, kansanterveyteen, huoltovarmuuteen ja talouteen.
Tutkimustulosten perusteella Suomen luonnon ei pitäisi olla poliittisen kentän pelinappula, vaan jokaisen luontoa vähintään tärkeänä pitävän suomalaisen pitäisi olla luonnon puolella puoluekannasta riippumatta. Valitettavasti näin ei ole, minkä tajusin osallistuessani viime lauantaina Viiankiaavan puolesta järjestettyyn mielenosoitukseen, elämäni ensimmäiseen.
Minä en halunnut ottaa kantaa hallituksen tekemiin päätöksiin enkä missään nimessä hyväksynyt huutelua, jota hallituksen edustaja sai osakseen pitäessään puhettaan meille mielenosoittajille. Myös mielenosoituksessa nähdyt ”Hallitus alas” -kyltit eivät olleet minusta lainkaan asiaankuuluvia. Minä lähdin mielenosoitukseen, koska olen hyvin huolissani Suomen herkästä luonnosta ja sen tulevaisuudesta. Mitä luonnostamme jää jäljelle, kun maamme myllätään ja metsämme kaadetaan kaivoksien, datakeskusten ja tuulivoimaloiden alta? Jäljelle jäävät alueet, etenkin Suomen Lapissa, voidaankin sitten kuorruttaa coolcation-luksusmatkailijoita varten rakennettujen luksushuviloiden asfalttipihoilla. Siinäpä huolta kerrakseen.
Haluaisin niin kovasti ymmärtää, miksi Suomen luonnosta on tullut poliittisen pelikentän pelinappula ja miksi niin moni luonnon puolesta puhuva leimataan ”vihervassariksi”, kun kyse ei ole politiikasta vaan syvimmistä arvoista: mitä pidetään oikeasti tärkeänä?
Haluaisin myös tietää, missä on se foorumi, jonka tavoitteena olisi vähentää tätä nyt vallalla olevaa vastakkainasettelua. Toivon, että kuuntelisimme aidosti myös niitä mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka eivät ole meille niin mieluisia, ja tekisimme yhteistyötä meille niin rakkaan ja ainutlaatuisen luontomme puolesta.
Mari Lähdesmäki
9:19
Mari Lähdesmäki:"Toivon, että kuuntelisimme aidosti myös niitä mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka eivät ole meille niin mieluisia, ja tekisimme yhteistyötä meille niin rakkaan ja ainutlaatuisen luontomme puolesta."
Hyvä kysymys, että kuulisimme näkemyksen "suo-ojitukset ovat pilanneet kaikki Suomen järvien ja jokien vedet" sijaan, jotain sellaista, joka teille ei ole mieluisaa.
Kokeillaampa, miten tämä otetaan vastaan.
Pintavesiä tummentavaa TOC-kuormaa metsätaloudesta tulee vain 4% (78 000 tn/v) ja 96% (184 000 tn/v) tauastakuormana Suomen metsien karikkeista lähinnä kuusen neulasista purojen ja jokien juuri niiltä suojakaistoilta.
Prosentit voi tarkistaa MetsäVesi Raportista 2020 sivulta 37 Taulukosta 4.
Tai että luonnontilaiselta valuma-alueelta (ei ojituksia) Liuhapuron TOC-kuorma 30,2 mg/l/v on samaa luokkaa kuin metsätalouden suurimman päästäjän Kivipuron 30,8 mg/l/v. MV-raportti sivu 46 Taulukko 5. Liuhapuroa on seurattu 40 vuotta näytteitä ottamalla.
8:12
Johtuisikohan leimaaminen siitä, että ilmasto- ja ympäristöpolitikointi on usein vasemmistolaista. Joskus erittäin vasemmistolaista.
Hyvin argumentoitu (6)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nauran teille
niin minäkin :D
olet lapsellinen!
Vierailija kirjoitti:
mpäristöministeriön koordinoima biodiversiteettiviestinnän ohjausryhmä toteutti vuonna 2025 luontobarometri-kyselytutkimuksen. Sitra oli mukana rahoittamassa kyselyä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että vastanneista 81 prosenttia piti luontoa itselleen erittäin tärkeänä tai tärkeänä, minkä lisäksi Suomen luonnosta on huolissaan 72 prosenttia vastanneista. Edellisen lisäksi 86 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista on sitä mieltä, että luontokato vaikuttaa kielteisesti myös ruoantuotantoon, kansanterveyteen, huoltovarmuuteen ja talouteen.
Tutkimustulosten perusteella Suomen luonnon ei pitäisi olla poliittisen kentän pelinappula, vaan jokaisen luontoa vähintään tärkeänä pitävän suomalaisen pitäisi olla luonnon puolella puoluekannasta riippumatta. Valitettavasti näin ei ole, minkä tajusin osallistuessani viime lauantaina Viiankiaavan puolesta järjestettyyn mielenosoitukseen, elämäni ensimmäiseen.
Minä en halunnut ottaa kantaa hallituksen tekemiin päätöksiin enkä missään nimessä hyväksynyt huutelua, jota hallituksen edustaja sai osakseen pitäessään puhettaan meille mielenosoittajille. Myös mielenosoituksessa nähdyt ”Hallitus alas” -kyltit eivät olleet minusta lainkaan asiaankuuluvia. Minä lähdin mielenosoitukseen, koska olen hyvin huolissani Suomen herkästä luonnosta ja sen tulevaisuudesta. Mitä luonnostamme jää jäljelle, kun maamme myllätään ja metsämme kaadetaan kaivoksien, datakeskusten ja tuulivoimaloiden alta? Jäljelle jäävät alueet, etenkin Suomen Lapissa, voidaankin sitten kuorruttaa coolcation-luksusmatkailijoita varten rakennettujen luksushuviloiden asfalttipihoilla. Siinäpä huolta kerrakseen.
Haluaisin niin kovasti ymmärtää, miksi Suomen luonnosta on tullut poliittisen pelikentän pelinappula ja miksi niin moni luonnon puolesta puhuva leimataan ”vihervassariksi”, kun kyse ei ole politiikasta vaan syvimmistä arvoista: mitä pidetään oikeasti tärkeänä?
Haluaisin myös tietää, missä on se foorumi, jonka tavoitteena olisi vähentää tätä nyt vallalla olevaa vastakkainasettelua. Toivon, että kuuntelisimme aidosti myös niitä mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka eivät ole meille niin mieluisia, ja tekisimme yhteistyötä meille niin rakkaan ja ainutlaatuisen luontomme puolesta.
Mari Lähdesmäki
Mari Lähdesmäki:"Toivon, että kuuntelisimme aidosti myös niitä mielipiteitä ja näkemyksiä, jotka eivät ole meille niin mieluisia, ja tekisimme yhteistyötä meille niin rakkaan ja ainutlaatuisen luontomme puolesta."
Hyvä kysymys, että kuulisimme näkemyksen "suo-ojitukset ovat pilanneet kaikki Suomen järvien ja jokien vedet" sijaan, jotain sellaista, joka teille ei ole mieluisaa.
Pintavesiä tummentavaa TOC-kuormaa metsätaloudesta tulee vain 4% (78 000 tn/v) ja 96% (184 000 tn/v) tauastakuormana Suomen metsien karikkeista lähinnä kuusen neulasista purojen ja jokien juuri niiltä suojakaistoilta.
Tai että luonnontilaiselta valuma-alueelta (ei ojituksia) Liuhapuron TOC-kuorma 30,2 mg/l/v on samaa luokkaa kuin metsätalouden suurimman päästäjän Kivipuron 30,8 mg/l/v. MV-raportti sivu 46 Taulukko 5. Liuhapuroa on seurattu 40 vuotta näytteitä ottamalla.8:12
Johtuisikohan leimaaminen siitä, että ilmasto- ja ympäristöpolitikointi on usein vasemmistolaista. Joskus erittäin vasemmistolaista.
Hyvin argumentoitu (6)
Tekoälyn kyvykkyyttä arvioidaan usein englannin perusteella, jossa se on etevimmillään. Silti tekoälyn toiminta perustuu todennäköisyyteen: se arvaa tilastollisesti seuraavan sanan sille välillä luvattomastikin syötetyn koulutusmateriaalin pohjalta. Tekoäly ei ymmärrä merkityksiä eikä analysoi kontekstia. Tekoälyä on ohjeistettava ja vahdittava, jotta sisältö on oikein ja kieli luontevaa ja normien mukaista. Tähän tarvitaan kääntäjien ammattitaitoa.
Yli puolet ihmisen viestinnästä on sanatonta. Ilmeet ja eleet, joita kone ei näe, voivat muuttaa sanojen tarkoitusta. Tekoäly hämmentyy, kun puhumme murteilla, takellellen, katkaisemme lauseita kesken ja puhumme toistemme päälle. Ammattitulkki selvittää, mitä on tarkoitus sanoa, ja auttaa rakentamaan luottamusta viestinnän osapuolien välille.
Julkistoimijat ostavat nyt tekoälyllä höystettyjä kielipalveluita. Tekoälykääntimen käyttöä perustellaan kustannussäästöillä ja nopeudella, vaikka käännösviestinnän asiantuntijan on aina tarkistettava tekoälyn tuotos. Usein muokkaus vie enemmän aikaa kuin se, että työn tekisi ammattilainen alusta asti. Säästö puolestaan saadaan aikaan maksamalla ammattilaisille kohtuuttoman alhaisia palkkioita. Tulkin pitäisi olla sekunneissa valmiina korvaamaan kone, ilman taustatietoja tai päivystyskorvausta. Tulkkaus ei toimi näin. Kielipalvelualalla käynnissä oleva aivovuoto on jo uhka Suomen kansainväliselle toiminnalle ja kielelliselle huoltovarmuudelle.
Vallalla on käsitys, että tekoäly korvaisi kääntäjät ja tulkit. Näin ei ole. Tekoälyllä ei ole moraalia, tietoisuutta eikä virkavastuuta. Sille ei ole määritelty laatukriteereitä ja sen käyttöön liittyy tietoturva- ja tietosuojariskejä. Erityisesti yksilön oikeuksiin, terveyteen tai talouteen liittyvissä asioissa käännös- ja tulkkausvirheillä voi olla vakavat seuraukset. Siitä huolimatta monet työntekijät eri julkisorganisaatioissa turvautuvat jopa epävarmoihin ilmaiskoneisiin.
Vaikka säästöjä on haettava, harkitsemattomilla toimilla ei pidä rapauttaa luottamusta viranomaisiin.
Antti Kangasmäki
puheenjohtaja, Kieliasiantuntijat ry
Heidi Nyblom Kuorikoski
puheenjohtaja, Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto ry
Vierailija kirjoitti:
Mari Lähdesmäki
Tai että luonnontilaiselta valuma-alueelta (ei ojituksia) Liuhapuron TOC-kuorma 30,2 mg/l/v on samaa luokkaa kuin metsätalouden suurimman päästäjän Kivipuron 30,8 mg/l/v. MV-raportti sivu 46 Taulukko 5. Liuhapuroa on seurattu 40 vuotta näytteitä ottamalla.8:12
Hyvin argumentoitu (6)
hyvin argumentoitu!
kuolkaa kaikki