Millaisia helppoja välipaloja voisi tehdä kotona, tai mitä teet, korvaten kaupan lihapiirakat, karjalanpiirakat yms?
Mietin tämmöistä asiaa. Olen tehnyt lähinnä pizzaa, mutta jotain muutakin helppoa voisi ottaa valikoimaan.
Kommentit (67)
Emme ehkä ymmärrä välipalaa samalla tavalla. Pizza on ihan kokonainen ruoka. Jos ruokailujen välissä pitää saada jotain välipalaa, niin sitten hedelmä, leipä tai vaikka joku välipalapatukka (niitäkin voi tehdä itse) on ihan riittävä. Kannattaa myös tarkistaa omien ruokien sisältöä, jos tarvitsee jatkuvasti olla syömässä siellä väleissä ilman, että sinulla on joku terveydellinen syy syödä niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syödä lihapiirakoita tai muuta taikinahöttöä.
Lihaa, kanaa ja kalaa syömällä nälkä pysyy poissa. Kaveriksi perunaa tai riisiä ja tietysti kasviksia.
Välipalaksi vaikka hedelmä ja raejuustoa.
Peruna on kaikkein pahin höttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos jos söisi niin ettei tarvi välipaloja. Aamupala, lounas ja päivällinen, kuten ranskalaiset. Ja painokin pysyy kuosissa.
Jep, jos mä tarvin välipaloja niin on tullut syötyä liian vähän.
Liian vähän? Mitä sinä käytät sen mittarina että syöt liian vähän?
Ainakin itse käytän mittarina sitä että on nälkä ja paino laskee. Silloin syö vähemmän kuin kuluttaa. Eli liian vähän. Pitempään jatkuessa se vaikuttaa toimintakykyyn
Ei kai siihen muita mittareita tarvita?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ne karjalanpiirakat itse - olen aina tehnyt niin eihän niihin paljoa aikaa mene - ja lihapiirakan asemasta teen samantapaisen mutta tofulla (sillä savulle maistuvalla) ja riisillä tai kauralla, rahkavoitaikinaan uunipellille. Pizza on ihan hyvä välipala, itsetehdyt juustonaksut on helppoja, patonki on helppo tehdä itse tai ostaa, leikata ,vinoon, sentinleveiksi viipaleiksi ja voidella eri yrttijuustoilla tai savukinkkujuustolla, kirsikkatomaatin puolikas päälle, ja vähän ruohosipulirenkaita tai persiljasilppua.
Kyllä karjalanpiirakoiden tekoon menee aikalailla aikaa ja vaivaa. Teet täytteen. Teet taikinan. Pyörittele ja kaulit taikinasta lättyröitä. Levität täytteen ja rypyttelet. Paistat. Voitelet. Hyviä tulee kyllä, kaupoista ei saa etenkään hyviä perunapiirakoita.
Hyviä tulee, täytyy aina tehdä iso satsi. En kauli vaan pastakoneella teen ne "lättyrät", se on helppo homma. Neuvoin just tämän veljelleni ja hän ihmetteli kovin, ettei hänelle ole tullut mieleen tuo.
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö tai tekee pizzaa välipalaksi?
Etelän maissa ainakin olen nähnyt pizzanpaloja myynnissä välipalatarkoituksessa. Pohja niissä on paksumpi kuin normipizzassa. Hiukan samaa kuin Riitan herkun metripizza.
Pullaa on aina pakasteena, itseleivottua alhaisella tyydyttyneillä, jotta tietää mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos jos söisi niin ettei tarvi välipaloja. Aamupala, lounas ja päivällinen, kuten ranskalaiset. Ja painokin pysyy kuosissa.
Miespuolinen työkaveri laihtui sillä, että jätti suolan pois ja alkoi syömään kolmen tunnin välein. Annokset olivat aina pienehköjä, eli jokunen ateria on ollut välipalan kokoinen. Laihtui melko nopeastikin. Mihinkäs huuhaatietoon sinun olettamuksesi perustuu?
Kummassahan maassa niitä ylipainoisia on enemmän Suomessa vai Ranskassa? Suomessa suositellaan välipaloja aikuisillekin, Ranskassa ei todellakaan aikuiset puputa jatkuvasti jotain, vain ruoka-aikoina syödään ja nautitaan ateriasta rauhalliseen tahtiin. Siinä sulle vastaus.
Jo lähes puolet ranskalaisistakin aikuisista on ylipainoisia eli jos se johtuu mainitsemistasi syömistavoista niin eivätpä nekään niin suositeltavia ole.
Sekä maksavikaisia johtuen jatkuvasta viininlipityksestä.
Paahtoleipä jonka päällä munakas tai munakokkeli. On yllättävän nopea, ja kananmunassa on paljon proteiinia.
Teen lihapiirakoita, riisipiirakoita, pyörösiä, marjapiirakoita, pannaria, lettuja, pullia. Yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa, kanaa ja kalaa syömällä nälkä pysyy poissa. Kaveriksi perunaa tai riisiä ja tietysti kasviksia.
Ei ole, etenkään kuorineen syötynä. Resistentti tärkkelys on hyvä kylläisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä keitetty peruna. Kun sen jäähdyttää ja valmistaa uudelleen, GI-arvo putoaa reippaasti ja onkin terveellistä syötävää,
Omasta mielestäni helpoin on Ruisleipä paketti ja pääliset siihen oman maun mukaan. Keittelee vielä isomman satsin kanmunia niin niitäkin voi siitä sivuttaa leivän päälle.
Ja helppo koostaa mielisekseen. Lisäksi pähkinöitä ja maustamatonta jogurttia johon mustikkaa ja lusikka kauraryynejä sekaan. Ne ryynit voi sotkee sinne sekaan ennen kuintekee leivän. Niin turpoo pehmeiksi.
Noilla mä meen. Tai tää on siis nopea aamiainen. Syön lounaan niin isona että en minä välipaloja yleesänsä syö. Lukuun ottamatta satunnaisia kakkukahveja tms.
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä välipalassa on hyvä olla kuituja, proteiinia ja hyviä rasvoja. Esim kasvismunakas.
En paista mitään pahassa rasvassa, normaali suolainen voi on hyvää siinä ja hyvässä munakkaassa on ruskistettuja nakin paloja.
Vierailija kirjoitti:
Emme ehkä ymmärrä välipalaa samalla tavalla. Pizza on ihan kokonainen ruoka. Jos ruokailujen välissä pitää saada jotain välipalaa, niin sitten hedelmä, leipä tai vaikka joku välipalapatukka (niitäkin voi tehdä itse) on ihan riittävä. Kannattaa myös tarkistaa omien ruokien sisältöä, jos tarvitsee jatkuvasti olla syömässä siellä väleissä ilman, että sinulla on joku terveydellinen syy syödä niin usein.
En nyt suoraan sanoen ymmärrä miksi voileipä on hyvä välipala mutta samankokoinen pitsapala huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palljon on kuollut ihmisiä jotka syönyt perunaa, varmaan kaikki aikuisena kuolleet. Sinä olet fiksu kun et syö. On ikuinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailujen välissä?
Ajattelitko että kaikki ihmiset syö aamupalan, lounaan, päivällisen ja vielä päälle iltapalan säännölliseen aikaan?
Pizzanpala 6x8cm ei ole ateria.
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro riisipiirakan tilalle, hapankorppu leiväksi jos sellaista kaipaa. Lihapiirakkaa en söisi muutenkaan, pelkkää vehnää.
Pulla ja lihapiirakka on kyllä kaksi eri asiaa.
Mä löysin vuosien jälkeen ohjeen lapsuuteni ryynirieskaan, ja syön sitä nykyisin usein sekä välipalana että leivänkin sijasta. Myös kahvileipänä. Haitallisia aineita on pellillisessä vähän, perusaineet ovat piimä ja rikotut ohraryynit. Syön hyvällä omallatunnolla 😋.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni helpoin on Ruisleipä paketti ja pääliset siihen oman maun mukaan. Keittelee vielä isomman satsin kanmunia niin niitäkin voi siitä sivuttaa leivän päälle.
Ja helppo koostaa mielisekseen. Lisäksi pähkinöitä ja maustamatonta jogurttia johon mustikkaa ja lusikka kauraryynejä sekaan. Ne ryynit voi sotkee sinne sekaan ennen kuintekee leivän. Niin turpoo pehmeiksi.
Noilla mä meen. Tai tää on siis nopea aamiainen. Syön lounaan niin isona että en minä välipaloja yleesänsä syö. Lukuun ottamatta satunnaisia kakkukahveja tms.
Leipälinjan vika on se että se on "liian helppo". Menee syömiset leivän puputtamiseksi ja ei oikein käy nykyään, ellei sitten liiku päivittäin erittäin paljon.
Paahtoleipä johon kanelilla maustettua omenamarmladia päälle? Jääkö yhten vai menekö heti 3-5kpl?
Raikkaita voileipiä, vanukkaita ja hyydekakkua.