Millaisia helppoja välipaloja voisi tehdä kotona, tai mitä teet, korvaten kaupan lihapiirakat, karjalanpiirakat yms?
Mietin tämmöistä asiaa. Olen tehnyt lähinnä pizzaa, mutta jotain muutakin helppoa voisi ottaa valikoimaan.
Kommentit (45)
Teen aamulla esim kasvisosekeiton ja paistan siihen päälle broilerinsuikaleita. Syön siitä sitten useamman kerran päivässä. Ruoka on vain polttoainetta.
Riisipuuro riisipiirakan tilalle, hapankorppu leiväksi jos sellaista kaipaa. Lihapiirakkaa en söisi muutenkaan, pelkkää vehnää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka syö tai tekee pizzaa välipalaksi?
Voisin kuvitella, että se on vaikkapa teinille hyvä välipala koulun jälkeen ennen harrastuksia.
En ole ikinä ymmärtänyt tuommoisia välipaloja joissa on kaloreita enemmän kuin kunnon ateriassa.
Jogurtti, hedelmä, voileipä.... Ovat välipaloja, ei lihapiirakka, pitsa, pasteija yms. Ne ovat aterian korvikkeita.
122 kg
Ei aikuinen tarvitse mitään välipaloja
Välipalana syön rahkaa. Rahkaa, jogurttia, puurohiutaleita, marjoja ja påhkinöitä
Ihan laiskuuttani ostan kaupan riisipiirakoita ja lihiksiä. Eihän nuo olisi niin vaikeita tehdä itse, mutta kun ei vaan viitsi.
Peltilihiksiä teen melko usein valmiista voi- ja lehtitaikinoista, samoin patakukkoja leipäkuoreen, viimeksi viime viikonloppuna muikku ja lanttukukkoa. Hyvää tulee.
Nämä ei ole kyllä mitään välipaloja, vaan ihan täysiä aterioita.
Teineille ja kavereilleen olen leiponut sämpylää, pullaa, piirakoita. Sämpylöiden kanssa levitettä ja juustoa. Vispipuuro on suosittua. Tietysti lätyt ja pannukakut maistuu. Lisäksi nyt varsinkin omenaa ja porkkanatikkuja yms.
Voileivän, jonka lämmitän mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ne karjalanpiirakat itse - olen aina tehnyt niin eihän niihin paljoa aikaa mene - ja lihapiirakan asemasta teen samantapaisen mutta tofulla (sillä savulle maistuvalla) ja riisillä tai kauralla, rahkavoitaikinaan uunipellille. Pizza on ihan hyvä välipala, itsetehdyt juustonaksut on helppoja, patonki on helppo tehdä itse tai ostaa, leikata ,vinoon, sentinleveiksi viipaleiksi ja voidella eri yrttijuustoilla tai savukinkkujuustolla, kirsikkatomaatin puolikas päälle, ja vähän ruohosipulirenkaita tai persiljasilppua.
Kyllä karjalanpiirakoiden tekoon menee aikalailla aikaa ja vaivaa. Teet täytteen. Teet taikinan. Pyörittele ja kaulit taikinasta lättyröitä. Levität täytteen ja rypyttelet. Paistat. Voitelet. Hyviä tulee kyllä, kaupoista ei saa etenkään hyviä perunapiirakoita.
Noita toimintoja voi jakaa eri päiville, esim. keittää puuron jo edellisenä päivänä. Eikä se ole pilalle mennyt noin tehtynä edellisinä vuosikymmeninä sähköttömissä talouksissakaan, joten miksi se nyt äkkiä pilaantuisi yön yli? Paljon piirakoita kerralla tekevät tekevät monesti niin ison taikinan, että pohjien annospaloja riittää pakastettavaksi asti. Niin että mikä se sinun ongelmasi oikeasti olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Teen järvikalakukkoa. "Siivu"on erittäin täyttävä välipala. Ajattelin kokeilla myös lanttukukkoa jossain vaiheessa.
Lanttukukko on mahtavaa. Jos et viitsi tehdä itse ruistaikinaa, niin leipäkuorella tulee tosi hyvää.
Lantut pitää siivuttaa ja esikeittää. Rasvaista possunkylkeä reilusti tai etuselkää siivuiksi.
Ruispaloja voideltuun pyrexvuokaan pohjille, sitten kerros possua, sitten lantut, ja päälle taas possua. leipiä vuoan laidoille ja päälle kanneksi.
Kostuta leivät ja voitele vielä voisulalla. Sitten tiivis paketti kostutetusta leivinpaperista ja foliosta. Tämä on tärkeää.
Ja uunin n. 3h ja 150 astetta. Uunista virta pois ja voi antaa muhia jälkilämmöllä vielä muutaman tunnin.
Samalla tyylillä voit tehdä ne kalakukot, lihakukot ja perunakukot. Moni ei usko, mutta tulee todella hyvä kuori noista leivistä.
Näin voi tehdä myös yksittäisiä annoskukkoja. On hyvä retkieväs!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata syödä lihapiirakoita tai muuta taikinahöttöä.
Lihaa, kanaa ja kalaa syömällä nälkä pysyy poissa. Kaveriksi perunaa tai riisiä ja tietysti kasviksia.
Välipalaksi vaikka hedelmä ja raejuustoa.
Selvitäpä nyt itsellesi millaista höttöä riisi on. Edes tummassa ei ole kuitua läheskään sen vertaa kuin hötöimmässä vehnäleivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos jos söisi niin ettei tarvi välipaloja. Aamupala, lounas ja päivällinen, kuten ranskalaiset. Ja painokin pysyy kuosissa.
Miespuolinen työkaveri laihtui sillä, että jätti suolan pois ja alkoi syömään kolmen tunnin välein. Annokset olivat aina pienehköjä, eli jokunen ateria on ollut välipalan kokoinen. Laihtui melko nopeastikin. Mihinkäs huuhaatietoon sinun olettamuksesi perustuu?
Minä en tee mitään. Turha näpertää, kun kaupassa on täydelliset valikoimat välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro riisipiirakan tilalle, hapankorppu leiväksi jos sellaista kaipaa. Lihapiirakkaa en söisi muutenkaan, pelkkää vehnää.
Riisipiirakassa on yleensä noin 20 g hiilareita ja lautasellisessa riisipuuroa 60 g hiilareita. Päättelepä tuosta, kumpiko on terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos jos söisi niin ettei tarvi välipaloja. Aamupala, lounas ja päivällinen, kuten ranskalaiset. Ja painokin pysyy kuosissa.
Miespuolinen työkaveri laihtui sillä, että jätti suolan pois ja alkoi syömään kolmen tunnin välein. Annokset olivat aina pienehköjä, eli jokunen ateria on ollut välipalan kokoinen. Laihtui melko nopeastikin. Mihinkäs huuhaatietoon sinun olettamuksesi perustuu?
Kummassahan maassa niitä ylipainoisia on enemmän Suomessa vai Ranskassa? Suomessa suositellaan välipaloja aikuisillekin, Ranskassa ei todellakaan aikuiset puputa jatkuvasti jotain, vain ruoka-aikoina syödään ja nautitaan ateriasta rauhalliseen tahtiin. Siinä sulle vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ne karjalanpiirakat itse - olen aina tehnyt niin eihän niihin paljoa aikaa mene - ja lihapiirakan asemasta teen samantapaisen mutta tofulla (sillä savulle maistuvalla) ja riisillä tai kauralla, rahkavoitaikinaan uunipellille. Pizza on ihan hyvä välipala, itsetehdyt juustonaksut on helppoja, patonki on helppo tehdä itse tai ostaa, leikata ,vinoon, sentinleveiksi viipaleiksi ja voidella eri yrttijuustoilla tai savukinkkujuustolla, kirsikkatomaatin puolikas päälle, ja vähän ruohosipulirenkaita tai persiljasilppua.
Kyllä karjalanpiirakoiden tekoon menee aikalailla aikaa ja vaivaa. Teet täytteen. Teet taikinan. Pyörittele ja kaulit taikinasta lättyröitä. Levität täytteen ja rypyttelet. Paistat. Voitelet. Hyviä tulee kyllä, kaupoista ei saa etenkään hyviä perunapiirakoita.
Noita toimintoja voi jakaa eri päiville, esim. keittää puuron jo edellisenä päivänä. Eikä se ole pilalle mennyt noin tehtynä edellisinä vuosikymmeninä sähköttömissä talouksissakaan, joten miksi se nyt äkkiä pilaantuisi yön yli? Paljon piirakoita kerralla tekevät tekevät monesti niin ison taikinan, että pohjien annospaloja riittää pakastettavaksi asti. Niin että mikä se sinun ongelmasi oikeasti olikaan?
Teen itsekin karjalanpiirakoita enkä pidä sitä sinänsä työläänä, mutta aikaa kyllä kuluu eli ei ole mikään arki-iltojen juttu. Ei kannata arvostella ihmisiä, joiden elämäntilanteesta ei tiedä mitään, tuskin sinäkään olet kaikessa se pätevin ja pystyvin.
Ruisleivän päälle sulatejuustoa, paistettu kananmuna ja kalkkunaa
Porkkanaa, omenaa banaania jugurttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummassahan maassa niitä ylipainoisia on enemmän Suomessa vai Ranskassa? Suomessa suositellaan välipaloja aikuisillekin, Ranskassa ei todellakaan aikuiset puputa jatkuvasti jotain, vain ruoka-aikoina syödään ja nautitaan ateriasta rauhalliseen tahtiin. Siinä sulle vastaus.
Jo lähes puolet ranskalaisistakin aikuisista on ylipainoisia eli jos se johtuu mainitsemistasi syömistavoista niin eivätpä nekään niin suositeltavia ole.
Hyvässä välipalassa on hyvä olla kuituja, proteiinia ja hyviä rasvoja. Esim kasvismunakas.