Millaisia helppoja välipaloja voisi tehdä kotona, tai mitä teet, korvaten kaupan lihapiirakat, karjalanpiirakat yms?
Mietin tämmöistä asiaa. Olen tehnyt lähinnä pizzaa, mutta jotain muutakin helppoa voisi ottaa valikoimaan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos jos söisi niin ettei tarvi välipaloja. Aamupala, lounas ja päivällinen, kuten ranskalaiset. Ja painokin pysyy kuosissa.
Jep, jos mä tarvin välipaloja niin on tullut syötyä liian vähän.
Liian vähän? Mitä sinä käytät sen mittarina että syöt liian vähän?
Olisko vaikka ihan perinteinen nälkä hyvä mittari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ne karjalanpiirakat itse - olen aina tehnyt niin eihän niihin paljoa aikaa mene - ja lihapiirakan asemasta teen samantapaisen mutta tofulla (sillä savulle maistuvalla) ja riisillä tai kauralla, rahkavoitaikinaan uunipellille. Pizza on ihan hyvä välipala, itsetehdyt juustonaksut on helppoja, patonki on helppo tehdä itse tai ostaa, leikata ,vinoon, sentinleveiksi viipaleiksi ja voidella eri yrttijuustoilla tai savukinkkujuustolla, kirsikkatomaatin puolikas päälle, ja vähän ruohosipulirenkaita tai persiljasilppua.
Kyllä karjalanpiirakoiden tekoon menee aikalailla aikaa ja vaivaa. Teet täytteen. Teet taikinan. Pyörittele ja kaulit taikinasta lättyröitä. Levität täytteen ja rypyttelet. Paistat. Voitelet. Hyviä tulee kyllä, kaupoista ei saa etenkään hyviä perunapiirakoita.
Taikinan voi pakastaa ohuena linttinä ja jos kiire niin ostan valmispuuron, maksaa 1,7€ ja saa reilusti pellillisen piirakoita.
Opettele paahtamaan uunissa kesäkurpitsaa, munakoisoa, kukkakaalia, parsakaalia.. nam, menee ihan sellaisenaan, kunhan maustaa kevyesti mieleisillä mausteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro riisipiirakan tilalle, hapankorppu leiväksi jos sellaista kaipaa. Lihapiirakkaa en söisi muutenkaan, pelkkää vehnää.
Pulla ja lihapiirakka on kyllä kaksi eri asiaa.
Pullataikinaa molemmat. Kaupan lihapiirakoissa välussä kelvotonta lihankaltaista teurasjätettä.
Teen usein kauralettuja, etenkin jos tekee mieli jotain hyvää. Ovat ruokaisampia kuin perusletut. Banaaniletut ovat myös hyviä.
Maustamaton rahka marjojen kanssa.
Tuorepuuro (kaurahiutaleita, rahkaa, marjoja, chiasiemeniä)
Pieni annos kasvissosekeittoa ja pala foccacciaa.
Vohvelit kaurajauhoista ja suolaisia päällisiä.
Keitettyjä tai paistettuja kananmunia.
Hedelmiä ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni helpoin on Ruisleipä paketti ja pääliset siihen oman maun mukaan. Keittelee vielä isomman satsin kanmunia niin niitäkin voi siitä sivuttaa leivän päälle.
Ja helppo koostaa mielisekseen. Lisäksi pähkinöitä ja maustamatonta jogurttia johon mustikkaa ja lusikka kauraryynejä sekaan. Ne ryynit voi sotkee sinne sekaan ennen kuintekee leivän. Niin turpoo pehmeiksi.
Noilla mä meen. Tai tää on siis nopea aamiainen. Syön lounaan niin isona että en minä välipaloja yleesänsä syö. Lukuun ottamatta satunnaisia kakkukahveja tms.
Leipälinjan vika on se että se on "liian helppo". Menee syömiset leivän puputtamiseksi ja ei oikein käy nykyään, ellei sitten liiku päivittäin erittäin paljon.
Paahtoleipä johon kanelilla maustettua omenamarmladia päälle? Jääkö yhten vai menekö heti 3-5kpl?
Jää yhteen kun haluan syödä reilusti ihan normaalia ruokaa.
Ei mulle mikään himo siihen leipään iske. Jos siivun/ kaksi syö päälusinen päivän aikana niin paljon saa muutakin syödä.
Aikuinen ei tarvitse välipaloja. Aamupala, lounas, päivällinen tai pelkkä iltapala.
Kasvavalle nuorelle tarjoaisin välipalaksi hedelmiä ja vihanneksia, sekä esim. karjalanpiirakoita munavoilla tai pinaattimunakas tms. proteiinipitoinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mä löysin vuosien jälkeen ohjeen lapsuuteni ryynirieskaan, ja syön sitä nykyisin usein sekä välipalana että leivänkin sijasta. Myös kahvileipänä. Haitallisia aineita on pellillisessä vähän, perusaineet ovat piimä ja rikotut ohraryynit. Syön hyvällä omallatunnolla 😋.
Onnistuu se hyvin hiutaleistakin, jopa kaurasellaisista, jos ohraa ei satu olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni helpoin on Ruisleipä paketti ja pääliset siihen oman maun mukaan. Keittelee vielä isomman satsin kanmunia niin niitäkin voi siitä sivuttaa leivän päälle.
Ja helppo koostaa mielisekseen. Lisäksi pähkinöitä ja maustamatonta jogurttia johon mustikkaa ja lusikka kauraryynejä sekaan. Ne ryynit voi sotkee sinne sekaan ennen kuintekee leivän. Niin turpoo pehmeiksi.
Noilla mä meen. Tai tää on siis nopea aamiainen. Syön lounaan niin isona että en minä välipaloja yleesänsä syö. Lukuun ottamatta satunnaisia kakkukahveja tms.
Leipälinjan vika on se että se on "liian helppo". Menee syömiset leivän puputtamiseksi ja ei oikein käy nykyään, ellei sitten liiku päivittäin erittäin paljon.
Paahtoleipä johon kanelilla maustettua omenamarmladia päälle? Jääkö yhten vai menekö heti 3-5kpl?
Ei se leipä nyt niin hyvää ole, että sitä viittä palaa kerralla söisi. Ehkä jos on uunituore hapanjuurileipä, minkä päälle voi sulaa.
Eli siis pizzapala?