Toiset saa loputtomasti sairaslomaa, toisille pidetään puhuttelu parista sairauspäivästä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012305520.html
Miksi tämä sairastelu on tässä maassa niin epäoikeudenmukaista? Toiset vaaditaan töihin, vaikkei lähde ääntä ja lämpötila on tappavan korkea tai matala, ja räkä tai oksennus lentää solkenaan. Toiset taas saa saikuttaa joka viikko päivän pari - naamavipillä vissiinkin. Tai jotkut saa olla viikkotolkulla sairaslomalla, kun kissa on kuollut, ja muut sairastuu häntä paikatessaan, kun sijaisia ei saa. + Sitten vielä niille oikeasti sairastaneille pidetään puhuttelu, kun palaavat työpaikalle.
Tuo korvaava työ on kaikkein suurin huijaus, koska ainakaan meidän työpaikalla sitä ei käytännössä noudatettu, vaan vaadittiin tekemään täysin samat hommat kuin terveenäkin.
Kommentit (125)
Musta on myös ihan perseestä nää sädekehän kiillottajat, jotka tulee helvetin räkäsenä töihin ja köhii ja lääppii siellä pinnat eivätkä voi olla pois, koska ei ole jalka poikki ja pystyy kävelemään. Niin, kiitti kun tuot ne taudit sinne töihin meille muille! Sitten ihmetellään, kun yksiköstä yksi jos toinenkin koko ajan kaatuu saikulle.. Olsii ollut varmaan TA:llekin halvempaa, että se räkänokka olisi saikuttanut niin muut olisi pysyneet terveinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on idiootti esihenkilö ja todellakin olen töistä heti pois kun olen kipeä. Jos esihenkilö ei olisi pösilö niin varmasti joskus joustaisinkin siitä milloin haen saikkua.
Ymmärrän tämänkin täysin. On itselläkin kokemusta takavuosilta ahdistavasta työilmapiirista ja/tai esihenkilöstä.
Minunkin pomoni on kusimulkku, mutta en silti jätä työkavereitani pulaan. Vaikka osa heistäkin on kusimulk kuja.
Vierailija kirjoitti:
Musta on myös ihan perseestä nää sädekehän kiillottajat, jotka tulee helvetin räkäsenä töihin ja köhii ja lääppii siellä pinnat eivätkä voi olla pois, koska ei ole jalka poikki ja pystyy kävelemään. Niin, kiitti kun tuot ne taudit sinne töihin meille muille! Sitten ihmetellään, kun yksiköstä yksi jos toinenkin koko ajan kaatuu saikulle.. Olsii ollut varmaan TA:llekin halvempaa, että se räkänokka olisi saikuttanut niin muut olisi pysyneet terveinä.
No esim. kaupan alalla tällä näkökannalla ei ole juurikaan merkitystä, koska asiakkaat käyvät räkimässä joka tapauksessa naamalle ja kaikkiin tuotteisiin päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin samat säännöt koko porukalle. Neljä poissaoloa omailmoitteisesti per vuosi, tai kaksi muksun takia. Sen jälkeen pitää pyytää saikkutodistusta jonka saa toki työterveyteen chattailemällä. Samalla tavalla toimii ns. hälytysrajat kaikilla, eikä ole tosiaan minun asiani miettiä syitä miksi joku sairaslomaa hakee ja saa. Teen työni ja se riittää. Jos oon sairas niin haen siihen tarvittaessa todistuksen. Ja sellaisen saa jos on sairas.
Toki. Hirvee kustannushan noista syntyy järjestelmälle noista chattilääkäreistä. Mutta ei ole oma murheeni. He on keksineet hyvän busineksen, jonka suitsimista ei nyt just nähdä tarpeelliseksi.
Hyvä että on selkeät säännöt. Meilläkin on selkeät säännöt mutta silti poissaolopuhuttelussa olin kuuden sairaslomapäivän takia minä joka olen pois vähiten. Olin ollut vuoden aikana kahdesti pois, toinen poissaolo flunssasta ja moinen murtuman takia ja päädyin puhutteluun. Esihenkilö väittää että jokin automaattihälytysraja täyttyi. Väittää mulle viiskymppiselle konkarille moista, tiedän kyllä että ei todellakaan ole mikään raja ylittynyt. Naamalärvi näissä ratkaisee ja se on uskomatonta että ilmiön vaan annetaan elää.
Ainakin Varhalla se ilmoitus tosiaan on automaattinen ja tulee tosi herkästi. Kaksi saikkua tietyn ajan sisään riittää, vaikka sitä ennen olisi vuosien saikuton pätkä.
Esimies voi tosin ohittaa sen automaattiviestin helposti.
Yleensä noi ns. hälytysrajat näkyy myös työntekijälle? Tai ainakin meillä. Ja mikäs siinä sitten jos pomo haluu palaverin pitää. Toivottavasti ottaa pullaa mukaan niin voi siinä kahvia hörppiessä maistella.
Silloin jos siis tietää itse, että mitään ns hätää ei ole. Joten sen voi sitten kertoa pomollekkin.
Näkyy ainakin meillä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on idiootti esihenkilö ja todellakin olen töistä heti pois kun olen kipeä. Jos esihenkilö ei olisi pösilö niin varmasti joskus joustaisinkin siitä milloin haen saikkua.
Ymmärrän tämänkin täysin. On itselläkin kokemusta takavuosilta ahdistavasta työilmapiirista ja/tai esihenkilöstä.
Minunkin pomoni on kusimulkku, mutta en silti jätä työkavereitani pulaan. Vaikka osa heistäkin on kusimulk kuja.
Mitali ?
Töissä oli tällainen toisten sairaslomien kyttääjä. Tuhautteli ylimielisesti pitäen saikulla olijoita pelkkinä pinnareina ja luusereina.
Aina toivoin, että elämä opettaisi tätäkin henkilöä lähettämällä hänellekin vastoinkäymisiä.
No hän sai syövän. Voin sanoa, että olin hiukan vahingoniloinen. Siitäs sai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tarkoittanut, että koko ajan oltaisiin saikulla, vaan kuitenkin ehkä enemmän kuin jos esihenkilö olisi mukava ja työpaikan ilmapiiri miellytttävä. Pari "vitutussaikkua" vuodessa ei jätä ketään pulaan. Ehkäpä jopa kaikki työntekijät pitävät näitä vuoron perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tarkoittanut, että koko ajan oltaisiin saikulla, vaan kuitenkin ehkä enemmän kuin jos esihenkilö olisi mukava ja työpaikan ilmapiiri miellytttävä. Pari "vitutussaikkua" vuodessa ei jätä ketään pulaan. Ehkäpä jopa kaikki työntekijät pitävät näitä vuoron perään?
Paitsi ne jotka eivät pidä. Juuri ihmisten moraalierojen takia vi tutussaikutus on kusipäiden puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mitali ?"
Täh?
Sädekehäsi on jo postissa ja noudettavissa lähimmässä pakettipisteessä pikimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Mutta itse en saanut sairaslomaa aikoinaan vaikka ääni ei kulkenut, räkä lensi ja kuumettakin oli 38. Silloin ei vielä etätöistä ollut tietoakaan niin oli pakko laahautua toimistolle yskimään....
"Sädekehäsi on jo postissa ja noudettavissa lähimmässä pakettipisteessä pikimmiten."
Mitä ihmettä selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ne jotka eivät pidä. Juuri ihmisten moraalierojen takia vi tutussaikutus on kusipäiden puuhaa.
Oli sko aih etta koh distaa kat keru us ilm iön aih euttav aan esi hen kilöön sen sija an?
Tunnen muutaman, jotka ovat vuoden aikana useita viikkoja saikulla milloin minkäkin vaivan takia. Katsotaan kuinka kauan onni kestää. Ei ole vielä potkittu yyteiden avulla pihalle, mutta ei sitä tiedä koska se arpa osuu kohdalle.
koko työterveysjärjestelmä on täysin pilalle korruptoitunut ja joutaisi lakkauttaa hyödyttömänä. Työnantajat lahjovat ja kiristävät työterveysjärjestelmää työntekijän vahingoksi kaikin mahdollisin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli sko aih etta koh distaa kat keru us ilm iön aih euttav aan esi hen kilöön sen sija an?
Mitä se auttaisi? Miten jollekin tulee edes mieleen kostosaikuttaa kun pomo on kusipää, kun ei se pomo ole siinä edes kärsijänä?
Jos ihmisen lämpö on tappavan korkea, silloin ei kykene edes töihin. Mutta minä menin töihin kun oli vain vajaa 38, en jaksanut lääkäriin asti ja olin yksin sinä päivänä. No kyllä sen viisi tuntia jaksoi helposti
Vierailija kirjoitti:
Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.
Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?
Nämä on näitä työelämän mysteerejä.
Apua, ihan sama kokemus minullakin. Joka päivä pitää soittaa, vaikka olisi kuinka sairas. Seuraavalla viikolla työkaveri kertoo jo tiistaina olevansa saikulla loppuviikon.
Yleensä noi ns. hälytysrajat näkyy myös työntekijälle? Tai ainakin meillä. Ja mikäs siinä sitten jos pomo haluu palaverin pitää. Toivottavasti ottaa pullaa mukaan niin voi siinä kahvia hörppiessä maistella.
Silloin jos siis tietää itse, että mitään ns hätää ei ole. Joten sen voi sitten kertoa pomollekkin.