Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiset saa loputtomasti sairaslomaa, toisille pidetään puhuttelu parista sairauspäivästä

Vierailija
29.09.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012305520.html

Miksi tämä sairastelu on tässä maassa niin epäoikeudenmukaista? Toiset vaaditaan töihin, vaikkei lähde ääntä ja lämpötila on tappavan korkea tai matala, ja räkä tai oksennus lentää solkenaan. Toiset taas saa saikuttaa joka viikko päivän pari - naamavipillä vissiinkin. Tai jotkut saa olla viikkotolkulla sairaslomalla, kun kissa on kuollut, ja muut sairastuu häntä paikatessaan, kun sijaisia ei saa. + Sitten vielä niille oikeasti sairastaneille pidetään puhuttelu, kun palaavat työpaikalle.

Tuo korvaava työ on kaikkein suurin huijaus, koska ainakaan meidän työpaikalla sitä ei käytännössä noudatettu, vaan vaadittiin tekemään täysin samat hommat kuin terveenäkin.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.

Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.

Alkoholistit ovat luusereita. Eivät tarvitse tai ansaitse mitään sääliä. Eivätkä sairaslomaa, vaan potkut jos selkeä tapaus ja työnteko sakkaa. 

Vierailija
82/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sarjasaikuttajilla ole sitten kuntoutuksen tarve jos ovat jatkuvasti poissa, eihän tuo ole työnantajallekaan mikään terve tilanne.

Potkujen tarve sen on, jos ei ole lääkärin määräämää sairaslomaa ja on jatkuvasti poissa. Lisäksi samat säännöt kaikille, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.

Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?

Nämä on näitä työelämän mysteerejä.

Työnantaja arvostaa työpanostasi ja haluaa sinut töihin, toisin kuin Ryyppy-Riitan. Ota se kohteliaisuutena. Monesti työnantajalle on parempi, että epäsäännöllinen tyyppi pysyy poissa pidempään.

Jos saisin tuplapalkan "Ryyppy-Riittaan" verrattuna, niin ehkä arvostaisin. Ja sairaana en siltikään tulisi töihin. 

Vierailija
84/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin samat säännöt koko porukalle. Neljä poissaoloa omailmoitteisesti per vuosi, tai kaksi muksun takia. Sen jälkeen pitää pyytää saikkutodistusta jonka saa toki työterveyteen chattailemällä. Samalla tavalla toimii ns. hälytysrajat kaikilla, eikä ole tosiaan minun asiani miettiä syitä miksi joku sairaslomaa hakee ja saa. Teen työni ja se riittää. Jos oon sairas niin haen siihen tarvittaessa todistuksen. Ja sellaisen saa jos on sairas.

Toki. Hirvee kustannushan noista syntyy järjestelmälle noista chattilääkäreistä. Mutta ei ole oma murheeni. He on keksineet hyvän busineksen, jonka suitsimista ei nyt just nähdä tarpeelliseksi. 

Vierailija
85/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.

Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?

Työnantaja arvostaa työpanostasi ja haluaa sinut töihin, toisin kuin Ryyppy-Riitan. Ota se kohteliaisuutena. Monesti työnantajalle on parempi, että epäsäännöllinen tyyppi pysyy poissa pidempään.

Jos saisin tuplapalkan "Ryyppy-Riittaan" verrattuna, niin ehkä arvostaisin. Ja sairaana en siltikään tulisi töihin. 

Tämä kommentoija ei ollut tuon alkup. kommentin kirjoittaja. Joskin olen samaa mieltä.

Vierailija
86/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko työterveyshuolto on surkea ja tehoton. Vähintä, mitä kannattaisi tehdä, on lopettaa sen pakollisuus. Se voisi tervehdyttää alan. 

Minimissään lakisääteinen työterveyshuolto sisältää tyyliin tulotarkastuksen ja käynnit kolmen vuoden välein. 

Tervetuloa kaupan alalle! 

Vierailija
87/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen itsekin yrittänyt ajatella, ja onhan pomo sen ääneenkin sanonut että minusta on hyötyä työpaikalla paljon enemmän kuin monista muista.

Kyllä se silti kismittää, ei auta mikään. Inhimillistä kai.

Tämä pitäisi näkyä myös palkassa. Kissa kiitoksella elää. 

Vierailija
88/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset saavat AINA väh. parin viikon sairasloman sanoilla ”ahdistaa” ja ”kivuliaat menkat”. 

Vierailija
89/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olen itsekin yrittänyt ajatella, ja onhan pomo sen ääneenkin sanonut että minusta on hyötyä työpaikalla paljon enemmän kuin monista muista.

Kyllä se silti kismittää, ei auta mikään. Inhimillistä kai.

Tämä pitäisi näkyä myös palkassa. Kissa kiitoksella elää. 

Mutta tuo nainen ei ymmärrä mitä on imartelu. 

Vierailija
90/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kenenkään pitäisi saada loputtomasti PALKALLISTA sairaslomaa? Ei taida paljon työnteko kiinnostaa.

Vierailija
91/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.

Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.

Alkoholistit ovat luusereita. Eivät tarvitse tai ansaitse mitään sääliä. Eivätkä sairaslomaa, vaan potkut jos selkeä tapaus ja työnteko sakkaa. 

Mites kUoRmiTukSeN takia säännöllisesti sairastavat akat?

Vierailija
92/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että nuoren sukupolven mielestä on ihan perusteltua pitää hermolomavapaapäivä vähintään kerran kuukaudessa ihan vaan jos siltä tuntuu ja media vielä puolustelee tätä toimintaa. 

Vierailija
93/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin samat säännöt koko porukalle. Neljä poissaoloa omailmoitteisesti per vuosi, tai kaksi muksun takia. Sen jälkeen pitää pyytää saikkutodistusta jonka saa toki työterveyteen chattailemällä. Samalla tavalla toimii ns. hälytysrajat kaikilla, eikä ole tosiaan minun asiani miettiä syitä miksi joku sairaslomaa hakee ja saa. Teen työni ja se riittää. Jos oon sairas niin haen siihen tarvittaessa todistuksen. Ja sellaisen saa jos on sairas.

Toki. Hirvee kustannushan noista syntyy järjestelmälle noista chattilääkäreistä. Mutta ei ole oma murheeni. He on keksineet hyvän busineksen, jonka suitsimista ei nyt just nähdä tarpeelliseksi. 

Hyvä että on selkeät säännöt. Meilläkin on selkeät säännöt mutta silti poissaolopuhuttelussa olin kuuden sairaslomapäivän takia minä joka olen pois vähiten. Olin ollut vuoden aikana kahdesti pois, toinen poissaolo flunssasta ja moinen murtuman takia ja päädyin puhutteluun. Esihenkilö väittää että jokin automaattihälytysraja täyttyi. Väittää mulle viiskymppiselle konkarille moista, tiedän kyllä että ei todellakaan ole mikään raja ylittynyt. Naamalärvi näissä ratkaisee ja se on uskomatonta että ilmiön vaan annetaan elää.

Vierailija
94/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on idiootti esihenkilö ja todellakin olen töistä heti pois kun olen kipeä. Jos esihenkilö ei olisi pösilö niin varmasti joskus joustaisinkin siitä milloin haen saikkua.

Vierailija
95/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että on selkeät säännöt. Meilläkin on selkeät säännöt mutta silti poissaolopuhuttelussa olin kuuden sairaslomapäivän takia minä joka olen pois vähiten. Olin ollut vuoden aikana kahdesti pois, toinen poissaolo flunssasta ja moinen murtuman takia ja päädyin puhutteluun. Esihenkilö väittää että jokin automaattihälytysraja täyttyi. Väittää mulle viiskymppiselle konkarille moista, tiedän kyllä että ei todellakaan ole mikään raja ylittynyt. Naamalärvi näissä ratkaisee ja se on uskomatonta että ilmiön vaan annetaan elää.

Ainakin Varhalla se ilmoitus tosiaan on automaattinen ja tulee tosi herkästi. Kaksi saikkua tietyn ajan sisään riittää, vaikka sitä ennen olisi vuosien saikuton pätkä.

Esimies voi tosin ohittaa sen automaattiviestin helposti.

Vierailija
96/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä näitä, joiden mielestä kaikki sairauspoissaolot ovat turhia ja sairaslomalla ei saisi missään nimessä olla. Ovat täysiä susipäitä työkavereilleen ja jopa asiakkaille niin, että asiakkaat eivät halua olla enää näiden kanssa tekemisissä. En sano että sarjasaikuttaminenkaan on hyväksi, mutta se ei todellakaan tee vielä hyväksi työntekijäksi, jos ei koskaan ole saikulla koska periaate ja tuosta periaatteesta kärsivät sitten kaikki, kun työntekijän pää ei oikeasti pysykään kasassa ja oma uhriutuminen kostetaan kaikille asiakkaista lähtien.

Vierailija
97/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että nuoren sukupolven mielestä on ihan perusteltua pitää hermolomavapaapäivä vähintään kerran kuukaudessa ihan vaan jos siltä tuntuu ja media vielä puolustelee tätä toimintaa. 

Vanhemman sukupolven mielestä saikulla ei missään nimessä saa olla, joten kun burn out kolistelee nurkan takana, niin auotaan päätä työkavereille ja asiakkaille, tiuskitaan ja ollaan epäasiallisia jopa siihen malliin, että asiakkaat lähtevät vetämään. Asioilla on aina puolensa ja puolensa ja ääripäät ovat harvoin toimivia tapoja olla ja elää.

Vierailija
98/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia kenenkään pitäisi saada loputtomasti PALKALLISTA sairaslomaa? Ei taida paljon työnteko kiinnostaa.

Jos on oikeasti kipeä, niin mua ei ainakaan kiinnosta onko palkallista vai ei. Ei ole elämä niin pillunkarvan varassa ettenkö voisi sairastaa palkattomanakin. Pääasia, että työpaikalle en raahaudu, kun en ole työkunnossa (ja nyt EN tarkoita alkoholismia  - viina ei maistu).

Vierailija
99/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on idiootti esihenkilö ja todellakin olen töistä heti pois kun olen kipeä. Jos esihenkilö ei olisi pösilö niin varmasti joskus joustaisinkin siitä milloin haen saikkua.

Ymmärrän tämänkin täysin. On itselläkin kokemusta takavuosilta ahdistavasta työilmapiirista ja/tai esihenkilöstä.

Vierailija
100/122 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs ryypättää. Menenpä lääkäriin hakemaan ryyppylomaa. Tottakai Mirkku tekee sillä aikaa mun hommat omiensa lisäksi...

Kuulostaako reilulta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi