Toiset saa loputtomasti sairaslomaa, toisille pidetään puhuttelu parista sairauspäivästä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012305520.html
Miksi tämä sairastelu on tässä maassa niin epäoikeudenmukaista? Toiset vaaditaan töihin, vaikkei lähde ääntä ja lämpötila on tappavan korkea tai matala, ja räkä tai oksennus lentää solkenaan. Toiset taas saa saikuttaa joka viikko päivän pari - naamavipillä vissiinkin. Tai jotkut saa olla viikkotolkulla sairaslomalla, kun kissa on kuollut, ja muut sairastuu häntä paikatessaan, kun sijaisia ei saa. + Sitten vielä niille oikeasti sairastaneille pidetään puhuttelu, kun palaavat työpaikalle.
Tuo korvaava työ on kaikkein suurin huijaus, koska ainakaan meidän työpaikalla sitä ei käytännössä noudatettu, vaan vaadittiin tekemään täysin samat hommat kuin terveenäkin.
Kommentit (50)
Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.
Jos et ymmärrä eroa, tuskin olet töissäkään.
Se mikä on sallittu Juppiterille, se ei ole sallittu härälle...
Jos joku lääkäri kirjoittaa viikon saikun, niin sitten on viikon pois.
Jos omalla ilmoituksella, niin on päivän pois ja joutuu ilmoittaa uudelleen.
Mikä tässä on epäselvää?
Jos joku on omalla ilmoituksella joka viikko pari päivää pois, niin pomon pitäisi vaatia lääkärin paperia. Tuohan on pysyvämpi sairaus eikä omailmoitettava.
Työelämä nyt ei ole ikinä reilua. Toiset saa elää kuin pellossa eikä siitä seuraa mitään. Toisia taas kytätään suurennuslasin kanssa.
Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.
Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.
Voi ei. Kahvi tulee läpi samantien.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.
Jos et ymmärrä eroa, tuskin olet töissäkään.
On myös ero että onko suun ympärys ruskea ja hyvää pataa pomon kanssa vaikka töissä ei yhtä ahkerasti painaisikaan duunia kuin se hiljaisempi suorittaja, jonka sairastuminen on heti katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.
Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.
Ei hän ole mitään apua hakenut. En tiedä onko hän poissa alkoholin takia vai ei, mutta hyvin todnäk kyllä. Aikuinen ihminen ei sairasta kymmentä tartuntatautia vuodessa.
Ja juu, alkoholismi on sairaus, mutta en silti ymmärrä miksi tuollaista sarjasaikuttamista katsotaan työpaikalla vuosikaudet. Joko menee hoitoon tai sitten ei, ei ole reilua että yksi saa viikkotolkulla ylimääräistä vuosilomaa.
Toiset saa niin helpolla saikkua lääkäriltä. Osaavat esittää ja ruikuttaa. Toisille lääkäri antaa sen yhden päivän, vaikka tarvitsisi useamman. Epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Tähän lisään vielä että meillä on rajattomat omailmoitukset, ja ennen kuin rajat poistuivat, sai olla 5 päivää kerrallaan niin monta kertaa vuodessa kuin jaksoi ja kehtasi.
Moniko teistä on käynyt suihkussa tänä aamuna?
Jos töissä ehtii vauvalle kirjoittelemaan, melko tarpeeton työtehtävä. Varautukaa siihen että teidät korvataan ihan lähiakoina jollain helpolla scriptillä.
Toiset on suosikkeja, jotka saa jatkuvaa ymmärrystä ja jos ei kuulu sisäpiiriin, voidaan alkaa etsimään virheitä ;)
Onhan se outoa, että pomojen kaveri saa olla kuukausia lomalla, ja toinen kutsutaan kuulusteluun lyhyestä ajastakin.
Nykyisin pidän harvoin sairaslomaa, kun varsinkin flunssassa etätyöt sujuu kyllä ja isompaa tautia ei oikein ole ollutkaan. Mutta joo muistan nuoruudessa kun itsellä oli 38 astetta kuumetta, ääni ei kulkenut ja nenä aivan tukossa. Työterveys ei antanut sairaslomaa...Oli kamala työviikko sitten. (työmatkakin tunnin julkisilla) Samaan aikaan työyhteisön vanhemmat haki joka toinen viikko sairaslomalapun ilman mitään näkyvää vikaa ja sai sen.
Vierailija kirjoitti:
Toiset saa niin helpolla saikkua lääkäriltä. Osaavat esittää ja ruikuttaa. Toisille lääkäri antaa sen yhden päivän, vaikka tarvitsisi useamman. Epäreilua.
Mulla on tuttu, joka hakee saikkua jos ei saa kesälomaa samaan aikaan miehensä kanssa. Kuulemma valittaa selkäänsä ja sillä saa viikkotolkulla lomaa. Välillä harmittaa kun itselläni on oikeasti ollut ongelmia selän kanssa ja kun menin lääkäriin niin sain 3 päivää saikkua kerrallaan. Siellä sitten juoksin 3 päivän välein muutaman kerran. Onneksi nyt on jo vika löytynyt ja hoito siihen.
Aiemmin olin saikulla selän takia noin kerran vuodessa, mutta nyt selkä onneksi ollut jo 3v kunnossa.
Mietin kyllä aikoinaan, että kai siellä lääkärissä sitten pitäisi itkeä lääkärin olkapäätä vasten.
Äitini oli ennen eläköitymistään 40 vuotta töissä samassa puljussa (terveydenhoitoala). Oli saikulla keskimäärin kerran viidessä vuodessa. Kuten arvata saattaa, hänenkin työyhteisössään oli muutama motisaikuttaja, jotka olivat poissa milloin milläkin syyllä ja jäivät monesti vielä nolosti kiinni valheistaan.
Yhtenä vuotena äitini sairasti kaksi influenssaa peräjälkeen, oli siis niiden välillä pari viikkoa töissä ja taas tauti kaatoi petiin. Työterveys kutsui hänet kolmikantaneuvotteluun kun poissaoloja oli niin usein.
Tasan ei mene, ei. Lääkäri tosin oli katsonut hänen sairauslomahistoriaansa, kysynyt ärtyneenä esimieheltä että miksi ihmeessä me istumme täällä ja passittanut koko porukan takaisin duuniin.
Eikö sarjasaikuttajilla ole sitten kuntoutuksen tarve jos ovat jatkuvasti poissa, eihän tuo ole työnantajallekaan mikään terve tilanne.
Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.
Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?
Nämä on näitä työelämän mysteerejä.