Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiset saa loputtomasti sairaslomaa, toisille pidetään puhuttelu parista sairauspäivästä

Vierailija
29.09.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012305520.html

Miksi tämä sairastelu on tässä maassa niin epäoikeudenmukaista? Toiset vaaditaan töihin, vaikkei lähde ääntä ja lämpötila on tappavan korkea tai matala, ja räkä tai oksennus lentää solkenaan. Toiset taas saa saikuttaa joka viikko päivän pari - naamavipillä vissiinkin. Tai jotkut saa olla viikkotolkulla sairaslomalla, kun kissa on kuollut, ja muut sairastuu häntä paikatessaan, kun sijaisia ei saa. + Sitten vielä niille oikeasti sairastaneille pidetään puhuttelu, kun palaavat työpaikalle.

Tuo korvaava työ on kaikkein suurin huijaus, koska ainakaan meidän työpaikalla sitä ei käytännössä noudatettu, vaan vaadittiin tekemään täysin samat hommat kuin terveenäkin.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisa Juuso sai hyvät lomat.

Vierailija
62/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komukat on se heikoin lenkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.

Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.

Ei hän ole mitään apua hakenut. En tiedä onko hän poissa alkoholin takia vai ei, mutta hyvin todnäk kyllä. Aikuinen ihminen ei sairasta kymmentä tartuntatautia vuodessa.

Ja juu, alkoholismi on sairaus, mutta en silti ymmärrä miksi tuollaista sarjasaikuttamista katsotaan työpaikalla vuosikaudet. Joko menee hoitoon tai sitten ei, ei ole reilua että yksi saa viikkotolkulla ylimääräistä vuosilomaa.

Jos on huono immuunisysteemi niin kyllä on. Syytä lääkäriä joka sairausloman kirjoittaa jos jotakuta haluat syyttää.

Vierailija
64/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla näin vähä-älyisiä kommentoijia? Jos lääkäri kirjoittaa sairausloman niin turha siitä on vikistä. Jokaisessa sairauslomatodistuksesta puhuvassa kommentissa enimmäkseen alapeukkuja. Kuinka säälittävä tapaus pitää olla että on kateellinen sairaille ihmisille?

Vierailija
65/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.

Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.

Ei hän ole mitään apua hakenut. En tiedä onko hän poissa alkoholin takia vai ei, mutta hyvin todnäk kyllä. Aikuinen ihminen ei sairasta kymmentä tartuntatautia vuodessa.

Ja juu, alkoholismi on sairaus, mutta en silti ymmärrä miksi tuollaista sarjasaikuttamista katsotaan työpaikalla vuosikaudet. Joko menee hoitoon tai sitten ei, ei ole reilua että yksi saa viikkotolkulla ylimääräistä vuosilomaa.

Jos on huono immuunisysteemi niin kyllä on. Syytä lääkäriä joka sairausloman kirjoittaa jos jotakuta haluat syyttää.

Ei meillä tarvitse käydä lääkärissä ikinä. Omailmoitukset ovat tosiaan rajattomat, ja esimies täysi kastemato.

Vierailija
66/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla näin vähä-älyisiä kommentoijia? Jos lääkäri kirjoittaa sairausloman niin turha siitä on vikistä. Jokaisessa sairauslomatodistuksesta puhuvassa kommentissa enimmäkseen alapeukkuja. Kuinka säälittävä tapaus pitää olla että on kateellinen sairaille ihmisille?

Kyllä siitä voi vikistä. Olen itse useamman kerran saanut saikkulapun kouraan täysin työkykyisenä. En tietenkään pitänyt niitä sairauslomia, mutta sain sitä ihan älyttömistä syistä ja ihan tuputtamalla. Eivät lääkärit mitään kaikkitietäviä jumalia ole.

Vierailija
67/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.

Jos et ymmärrä eroa, tuskin olet töissäkään.

No minä ihmettelen miksi työterveydessä jaetaan saikkuja ja muuta niin epätasaisesti. Muutamat työkaverit olleet usein väsymyksen ja kuormituksen takia sairaslomilla kahdesta viikosta kuukauteenkin. Kun minä olen puhunut väsymyksestä ja kuormituksesta työterveydessä olen saanut neuvoja alkaa tehdä vapaaehtoistyötä vapaa-ajallani (????).

Vierailija
68/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.

No minä ihmettelen miksi työterveydessä jaetaan saikkuja ja muuta niin epätasaisesti. Muutamat työkaverit olleet usein väsymyksen ja kuormituksen takia sairaslomilla kahdesta viikosta kuukauteenkin. Kun minä olen puhunut väsymyksestä ja kuormituksesta työterveydessä olen saanut neuvoja alkaa tehdä vapaaehtoistyötä vapaa-ajallani (????).

Et voi tietää millaisia oireita työkavereilla on ollut. Esimerkiksi jos nukkuu 2 tuntia joka yö niin se on vakavampi asia kuin se jos vähän väsyttää.

Vierailija
69/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kateellisten trollien vinkumista. 

Vierailija
70/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää millaisia oireita työkavereilla on ollut. Esimerkiksi jos nukkuu 2 tuntia joka yö niin se on vakavampi asia kuin se jos vähän väsyttää.

Etkä sinä tiedä mitä minä olen siellä kertonut

Vierailija
71/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle suositeltiin liikuntaa. Voi v...

Vierailija
72/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt unohtuu eräs asia; joillakin voi olla esim. mielenterveydenhaasteita. Eräällä tietämälläni ihmisellä oli kaksisuuntainen + muut mielenongelmat. Oli ehkä parempi että oli sieltä työyhteisöstä pois kun alkoi viskoa päästä. Tosin hän oli sarjasaikuttaja ja saikutti joskus ennen lomia ja lomien jälkeen,  mutta luulen ettei erkkikään katsellut häntä töissä kun oli pahimmillaan, sen verran haastava persoona on !

Vierailija
73/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on lääkärin määräämät unilääkkeet, ei sairasloma, lus mu.

Vierailija
74/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on lääkärin määräämät unilääkkeet, ei sairasloma, lus mu.

Ei se ole potilaan päätettävissä määrääkö lääkäri unilääkettä vai sairaslomaa.

Vierailija
75/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole elintavat kunnossa niin ei se saikku siihen auta. Et tiedä työkavereidesi tilanteesta mitään, ilmeisesti vaan yritit saada lomaa tekosyillä "kun muutkin saa"

Vierailija
76/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.

Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?

Nämä on näitä työelämän mysteerejä.

Mitä pomosi vastaa, kun kysyt?

Vierailija
77/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle suositeltiin liikuntaa. Voi v...

Ilmeisesti ihan syystä. Harmittiko kun pitäiskin tehdä jotain eikä vain loisia ja lusmuilla saikulla?

Vierailija
78/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työpaikkakiusaaminen ja kuppikunta, joutunut itsekin oman jaksamisen kustannuksella olemaan töissä kerrankin korona aikaan olin niin tukossa kuin olla ja voi ja työnantaja pakotti töihin tunteisiin vedoten että puhalletaan yhteen hiileen ja kun ei ole tekijöitä yms, siellä minä työmaalla vieläpä fyysistä työtä tehdessä keikuin ja kipuilin. 

Ja yks asia minkä myös huomannut että toisille sallitaan ilkeys ja ilkeämielinen käytös jos itse käyttäytyisin samalla tavalla olisin ollut puhuttelussa monta kertaa ja saanut kenkää aikoja sitten. 

Vierailija
79/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti "toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset". Pikkupomoja ja ruskeekielisiä suositaan vaikka työpaikka muuta väittäisikin.

Vierailija
80/81 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.

Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?

Nämä on näitä työelämän mysteerejä.

Mitä pomosi vastaa, kun kysyt?

Ei mitään. Riitta nyt vaan on semmoinen, aina saikulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän