Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiset saa loputtomasti sairaslomaa, toisille pidetään puhuttelu parista sairauspäivästä

Vierailija
29.09.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012305520.html

Miksi tämä sairastelu on tässä maassa niin epäoikeudenmukaista? Toiset vaaditaan töihin, vaikkei lähde ääntä ja lämpötila on tappavan korkea tai matala, ja räkä tai oksennus lentää solkenaan. Toiset taas saa saikuttaa joka viikko päivän pari - naamavipillä vissiinkin. Tai jotkut saa olla viikkotolkulla sairaslomalla, kun kissa on kuollut, ja muut sairastuu häntä paikatessaan, kun sijaisia ei saa. + Sitten vielä niille oikeasti sairastaneille pidetään puhuttelu, kun palaavat työpaikalle.

Tuo korvaava työ on kaikkein suurin huijaus, koska ainakaan meidän työpaikalla sitä ei käytännössä noudatettu, vaan vaadittiin tekemään täysin samat hommat kuin terveenäkin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset saa niin helpolla saikkua lääkäriltä. Osaavat esittää ja ruikuttaa. Toisille lääkäri antaa sen yhden päivän, vaikka tarvitsisi useamman. Epäreilua. 

Mulla on tuttu, joka hakee saikkua jos ei saa kesälomaa samaan aikaan miehensä kanssa. Kuulemma valittaa selkäänsä ja sillä saa viikkotolkulla lomaa. Välillä harmittaa kun itselläni on oikeasti ollut ongelmia selän kanssa ja kun menin lääkäriin niin sain 3 päivää saikkua kerrallaan. Siellä sitten juoksin 3 päivän välein muutaman kerran. Onneksi nyt on jo vika löytynyt ja hoito siihen.

Aiemmin olin saikulla selän takia noin kerran vuodessa, mutta nyt selkä onneksi ollut jo 3v kunnossa.

Mietin kyllä aikoinaan, että kai siellä lääkärissä sitten pitäisi itkeä lääkärin olkapäätä vasten. 

Usein nämä, jotka saa pitkiä saikkuja valittaa mielenterveyspuolen asioita. Niiden toteaminen perustuu lähinnä.potilaan kertomukseen, eli pitää olla aika lahjakas valehtelija ja näyttelijä. Muistan, kun eräs tuttu kävi valittamassa masennusta tai ahdistusta aina kun työt ei maistunut. Siitä saa kätevästi vähintään parin viikon saikun, tai jopa kuukausia. Eipä sillä sitten väliä onko muut pulassa työpaikalla, kun yksi haluaa vähän ottaa ylimääräistä lepolomaa. 

Vierailija
42/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos töissä ehtii vauvalle kirjoittelemaan, melko tarpeeton työtehtävä. Varautukaa siihen että teidät korvataan ihan lähiakoina jollain helpolla scriptillä.

Oon just saikulla, höhlä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työterveyshuolto on surkea ja tehoton. Vähintä, mitä kannattaisi tehdä, on lopettaa sen pakollisuus. Se voisi tervehdyttää alan. 

Vierailija
44/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki vaan keskittyisivät ihan omaan terveyteen, ei työkaverin. Eihän teidän edes kuuluisi tietää toisen saikkujen syitä jos johtaminen kunnossa.

Ei kuulukaan, mutta jos järjestelmä ei ole reilu, niin varmasti alkaa ärsyttämään. Johtaminen ei ole kunnossa ja lääkäreiden sairausloman antamiset ovat tosi kirjavia.

Ja se omalla ilmoituksella poissaolo on sekin aika veteen piirretty viiva. Jollain on tällaisia 3 päivän poissaoloja joka toinen viikko, toisella kerran 20 vuodessa. Kukin saa itse tehdä kriteerit. Olisi reilumpaa, että lyhyitä poissaoloja omalla ilmoituksella sallitaan 10 päivää per vuosi, sen jälkeen jokainen poissaolo lääkärin kautta.

Meilläkin saa 3pv omalla imoituksella, mutta viikonloppu lasketaan siihen kolmeen mukaan. Siis pe tai ma-poissaolo on ok mutta pe-ma-ei ole ok. Ja jos noita lyhyitä on paljon niin tottakai pomo puuttuu asiaan.

Juuri kukaan ei saikuta lämpimikseen. Jollakulla on kauhea migreeni joka poikii poissaoloja joskus mutta suoraan sanoen ei ole tullut mieleen epäillä häntä, koska keskityn omaan työhön ja omiin poissaoloihin.  Periaatteessa tuollaisen migreenitarinan voisi rakentaa mutta aika paljon saisi opetella oireita ja puhua lääkäreille että saisi tuosta oikeasti keissin, ja pitäisi sistten oikeasti pysytellä kotona verhot ikkunoissa. Mieti miten noloa kun jäisit migreenin takia pois ja sitten kahvihuoneessa joku kertoisi nähneensä sinut lenkillä/leffassa/baarissa/kaupassa. Kenkä heilahtais nopeammin kuin migreenikohtaus.   

Vierailija
45/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että kohta on sairauslomissa piikki, kun koululaisten syyslomat alkavat.

Vierailija
46/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että kohta on sairauslomissa piikki, kun koululaisten syyslomat alkavat.

Sen piikin pitäisi oikeastaan tulla syysloman jälkeen. Lomalla matkataan enemmän, tavataan enemmän ihmisiä ja saadaan tartuntoja, sairauslomaa tarvitaan loman jälkeen jos tarvitaan.

Vierailija
47/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksoi viime vuonna sairauslomasta johtuvia korvauksia VIISI miljardia euroa! Järkyttävä summa. Pitää muistaa, että kela maksaa vasta omavastuuajan jälkeen. Todellinen tappio saikuttamisesta on paljon suurempi. Olisi ihan kohtuullista, että nämä huijari saikuttajat saisivat kenkää.

Vierailija
48/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen piikin pitäisi oikeastaan tulla syysloman jälkeen. Lomalla matkataan enemmän, tavataan enemmän ihmisiä ja saadaan tartuntoja, sairauslomaa tarvitaan loman jälkeen jos tarvitaan.

Tulee kaksi piikkiä. Ensin otetaan saikkua loman takia ja sitten saikkua, kun on oikeasti sairastuttu.

Vierailija
49/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma - jokaisen suomalaisen naisen päiväuni. 

Vierailija
50/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on tunne puolen juttuja pääasiassa. Mitä työelämässä oon nähnyt. Joistain ihmisistä aina TUNTUU siltä, että muut saa kaiken helpommin. 

Pääasiassa ei se niin mee. Varsinkin isommissa yrityksissä ne poissaolot on aika tarkkaan kirjattu ylös, ja ns hälytysrajat tulee vastaan josssain vaiheessa. Yleensä aika pian. Pienistä ylityksistä tulee puheeksi otto. Isommista sitten syynätään tarkemmin työkyvykkyyttä yms. Ja pian voi olla kengän kuva pepussa, jos perusteita ei oo järkevästi esittää. 

Onko se sitten väärin? No en sanoisi niinkään... Työsuhteen pitää perustua myös molemmin puoleiseen luottamukseen. Jota ei kannata horjuttaa helpolla. 

Vierailija
51/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on ihan tismalleen samat tyypit pois näitä päivän, parin sairauslomia. Usein ne sattuu viikonlopun ympärille hassusti. Muut sitten paikkaa ja hoitaa oman työn ohessa heidän töitä.

Kyllä se harmittaa muita kun omakin jaksaminen usein sakkaa eikä lisätyöt ainakaan auta jaksamista.

Vierailija
52/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni paikka vaatii myös lyhyistä poissaoloista lääkärintodistuksen. Jos niitä on vaikka yli neljä kpl per vuosi. Tai muksujen takia vähemmänkin yleensä riittää. 

Toi on mielestäni siinä mielessä perheestä, kun se lihottaa lähinnä sen terveysjätin chattilääkärin laskutusta. Ei se kipeä muksu parane yhtään sen nopeammin vaikka chattilääkäri asian siunaisi.  Tai sinä itse kun sen flunssan tai vastaavan muksultasi nappaat.  Ja siunaahan se lääkäri asian, koska miksi ei siunaisi?

Perus konttorirotat pystyy välttää noi pikkunuhapoissaolot etätöinä, mutta kaikille se ei oo mahdollista. Joten sitten pitää sitä chättilääkäriä rahoittaa.

En usko salaliittoihin, mutta nää säännökset vaikuttaa välillä EK:n juonilta lääkäriasemia pyörittäville frendeilleen.. :D Sulle, mulle ja vähän myös tolle..... 

Vierailija
53/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko työterveyshuolto on surkea ja tehoton. Vähintä, mitä kannattaisi tehdä, on lopettaa sen pakollisuus. Se voisi tervehdyttää alan. 

Minimissään lakisääteinen työterveyshuolto sisältää tyyliin tulotarkastuksen ja käynnit kolmen vuoden välein. 

Vierailija
54/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.

Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?

Nämä on näitä työelämän mysteerejä.

Työnantaja arvostaa työpanostasi ja haluaa sinut töihin, toisin kuin Ryyppy-Riitan. Ota se kohteliaisuutena. Monesti työnantajalle on parempi, että epäsäännöllinen tyyppi pysyy poissa pidempään.

Näin olen itsekin yrittänyt ajatella, ja onhan pomo sen ääneenkin sanonut että minusta on hyötyä työpaikalla paljon enemmän kuin monista muista.

Kyllä se silti kismittää, ei auta mikään. Inhimillistä kai.

Vierailija
55/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on varmaan joku vika kun ei koskaan saada sairauslomaa tai sairauksia vähätellään.

Esim minulla murtui selkä sain juuri ja juuri 3pv sairista ja buranaa.

Kun sairastuin keuhkokuumeeseen enkä päässyt töihin esimies soitti iltapäivällä ja kysyi jos vaikka tulisin tekemään työt illalla päivän sijaan!?

Tyttäreni joutui teholle ja esimies soitti perään ja haukkui lusmuksi kun joutui olemaan siellä 3pv

Nyt on kyllä pikkusen värikynää käytetty

Valitettavasti ei ole. 

Kun mun selkäni murtui tapasin ystäväni kaupassa, hänellä oli vartalopanssari ja kaulatuki. Kun kysyin mitä kamalaa hänelle oli tapahtunut hän kertoi olevansa kuukauden sairauslomlla ylimmän lannenikaman murtumsta. Samasta mistä minä sain sen 3pv! Sekin vielä niin että olin ensin sen 3pv sairiksella ennenkuin pääsin työterveyden kautta (pitkin hampain) röntgeniin kun selkäkipu ei hellittänyt. Murtuma todettiin mutta mitään muuta ei tehty. 

Tyttäreni tapauksesta tulee kohta 3v

Vierailija
56/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki vaan keskittyisivät ihan omaan terveyteen, ei työkaverin. Eihän teidän edes kuuluisi tietää toisen saikkujen syitä jos johtaminen kunnossa.

Ei kuulukaan, mutta jos järjestelmä ei ole reilu, niin varmasti alkaa ärsyttämään. Johtaminen ei ole kunnossa ja lääkäreiden sairausloman antamiset ovat tosi kirjavia.

Ja se omalla ilmoituksella poissaolo on sekin aika veteen piirretty viiva. Jollain on tällaisia 3 päivän poissaoloja joka toinen viikko, toisella kerran 20 vuodessa. Kukin saa itse tehdä kriteerit. Olisi reilumpaa, että lyhyitä poissaoloja omalla ilmoituksella sallitaan 10 päivää per vuosi, sen jälkeen jokainen poissaolo lääkärin kautta.

Meilläkin saa 3pv omalla imoituksella, mutta viikonloppu lasketaan siihen kolmeen mukaan. Siis pe tai ma-poissaolo on ok mutta pe-ma-ei ole ok. Ja jos noita lyhyitä on paljon niin tottakai pomo puuttuu asiaan.

Juuri kukaan ei saikuta lämpimikseen. Jollakulla on kauhea migreeni joka poikii poissaoloja joskus mutta suoraan sanoen ei ole tullut mieleen epäillä häntä, koska keskityn omaan työhön ja omiin poissaoloihin.  Periaatteessa tuollaisen migreenitarinan voisi rakentaa mutta aika paljon saisi opetella oireita ja puhua lääkäreille että saisi tuosta oikeasti keissin, ja pitäisi sistten oikeasti pysytellä kotona verhot ikkunoissa. Mieti miten noloa kun jäisit migreenin takia pois ja sitten kahvihuoneessa joku kertoisi nähneensä sinut lenkillä/leffassa/baarissa/kaupassa. Kenkä heilahtais nopeammin kuin migreenikohtaus.   

Mun työkaverilla on migreeni ja poissaoloja 2-3 x kuussa. Hiljattain selvisi ettei hän ole koskaan käynyt asian tiimoilta lääkärissä.

Vierailija
57/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että tässä tarkoitettiin sitä, kun jo kesällä lomapäivänsä käyttäneet mammat ja papat sairastuvat parahiksi kun lapset jäävät lomalle. Meillä on näitä kaksi.

Vierailija
58/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on varmaan joku vika kun ei koskaan saada sairauslomaa tai sairauksia vähätellään.

Kun sairastuin keuhkokuumeeseen enkä päässyt töihin esimies soitti iltapäivällä ja kysyi jos vaikka tulisin tekemään työt illalla päivän sijaan!?

Tyttäreni joutui teholle ja esimies soitti perään ja haukkui lusmuksi kun joutui olemaan siellä 3pv

Joo, teidän suvussa on onnistuttu valitsemaan ne huonot työpaikat. Semmonen vika.

Nokia ja Alko em tapauksissa. Huono ja huono... hm. Keskimmäinen oli oikeasti paska paikka

Vierailija
59/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkänikaman murtumassa nyt valitettavasti on niin, että sille ei tehdä mitään vaan se paranee itsestään, niin siksi siitä ei saikkua saa. Pahinta on silloin makoilu ja liikkumattomuus.

Kyllä siinä yleensä tarkistetaan mm halvaantumisvaara. Jopa leikkaushoitoa joudutaan käyttämään. Minulle jäi elinikäinen hermovamma ja krooniset kivut tuosta. 

Leikkaushoito

Leikkaukseen päädytään, jos murtuma on epävakaa, aiheuttaa voimakkaan ryhtivirheen tai painaa selkäydintä tai hermoja.

Yleinen leikkausmuoto on nikamien tukeminen ruuveilla ja tangoilla (transpedikulaarinen fiksaatio) tai nikaman asennon korjaaminen.

Vierailija
60/61 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.

Jos et ymmärrä eroa, tuskin olet töissäkään.

On myös ero että onko suun ympärys ruskea ja hyvää pataa pomon kanssa vaikka töissä ei yhtä ahkerasti painaisikaan duunia kuin se hiljaisempi suorittaja, jonka sairastuminen on heti katastrofi.

Meillä yksi tällainen omasta mielestään supersuorittaja ja kaikkein tehokkain ja ahkerin työntekijä jäi pitkälle saikulle, eikä maailma romahtanutkaan eikä taivas tippunutkaan päälle, vaan hommat ovat hoituneet jopa tehokkaammin, kun yksi sopan keittäjä ei ole sotkemassa kaikkea mahdollista omalla säätämisellään. Ihan hemmetin paljon helpompaa olla töissä, kun tuo korvaamaton ymmärsi vihdoinkin tarvitsevansa apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän