Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiset saa loputtomasti sairaslomaa, toisille pidetään puhuttelu parista sairauspäivästä

Vierailija
29.09.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012305520.html

Miksi tämä sairastelu on tässä maassa niin epäoikeudenmukaista? Toiset vaaditaan töihin, vaikkei lähde ääntä ja lämpötila on tappavan korkea tai matala, ja räkä tai oksennus lentää solkenaan. Toiset taas saa saikuttaa joka viikko päivän pari - naamavipillä vissiinkin. Tai jotkut saa olla viikkotolkulla sairaslomalla, kun kissa on kuollut, ja muut sairastuu häntä paikatessaan, kun sijaisia ei saa. + Sitten vielä niille oikeasti sairastaneille pidetään puhuttelu, kun palaavat työpaikalle.

Tuo korvaava työ on kaikkein suurin huijaus, koska ainakaan meidän työpaikalla sitä ei käytännössä noudatettu, vaan vaadittiin tekemään täysin samat hommat kuin terveenäkin.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että jos lääkärit olisivat sairauslomalla yhtä herkästi kuin osa työntekijöistä niin ei olisi ketään keneltä hakea sitä saikkua.

Vierailija
22/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No  nyt osuit asian Ytimeen!

Valtion virastossa on 3 päivää omalla ilmoiituksella -saikku. Tämähän osuu joillekin pari kertaa kuukaudessa. Kun henkilö on ollut yhden, kokonaisen ja ehjän työviikon työpaikallaan, tiedetään jo osastolla, että ensi viikon keskiviikkona napsahtaa 3 päivää.

Sitten tuleekin someen kuvia mökillä puuhasteusta. Tämä henkilö on 50 ++ Sinikka/Anja/Riitta tms.

Sitten on 40 + juoppo, jolle joka armas kuukausi tismalleen palkkapäivän jälkeisenä päivänä nasahtaa se 3 päivää: on monenlaista urheiluvammaa, reisirevähtymää ja nilkan vääntymistä mitkä tulee ”futistreeneissä”. Not. Mutta näin se uskottelee itselleen ja pomolle.

Esimies on kilttityttö 6 laudaturia ja suoraan valtsikkaan, joka ei uskalla eikä osaa edes ottaa puheeksi näittein pummien touhuja.

Niin ja sit on se Syöpäsairas, jolla on siis ollut joku syöpäkasvain jossain noin 15 vee sitten. Mutta aina, kun töissä on kiirettä, mitään muutoksia , tai hän saa palautetta töistään , hän alkaa sairastaa tätä muinaista, jo hoidettua syöpäänsä uudestaan.. 

Terkkuja Turkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki vaan keskittyisivät ihan omaan terveyteen, ei työkaverin. Eihän teidän edes kuuluisi tietää toisen saikkujen syitä jos johtaminen kunnossa.

Vierailija
24/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä duunissa omalla ilmolla kolme päivää saigonia, parilta otettu oikeus pois toistaiseksi, vain lääkärin kautta saikut. ahneilla on kusinen loppu :-)))))))

Vierailija
25/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset saa niin helpolla saikkua lääkäriltä. Osaavat esittää ja ruikuttaa. Toisille lääkäri antaa sen yhden päivän, vaikka tarvitsisi useamman. Epäreilua. 

Tämä on se perusongelma. Joku saa sairaslomaa tosi helposti ja toinen ei ollenkaan. Itse sain sydänkohtauksen ja olin koko yön tarkkailussa. Aamulla kello 9:00 pääsin pois, olin valvonut koko yön. Lääkäri oli sitä mieltä, että voin mennä töihin. Siinä vaiheessa minulla paloi pinna. Lopulta sain kaksi päivää sairaslomaa. Ja sitten on niitä, jotka saavat kaksi viikkoa sairaslomaa kun vanha kissa kuolee vanhuuttaan! Ymmärtäisin jos saisi palkatonta, mutta palkallista sairaslomaa.

Merkillisiä on myös tes:iin liittyvät poissaolot. Siellä lukee selvästi, että lähiomaisen hautajaiset ovat palkallinen vapaapäivä. Esihenkilöni ei hyväksynyt sitä, että olisin mennyt 24-v pikkuveljen hautajaisiin. Ja ei suostunut antamaan edes lomaa, että olisin voinut järjestellä hautajaisia (olivat melkein 500 km päässä työpaikastani). Mutta kun hänen oma yli 80-v vanhempi kuoli, niin oli kaksi viikkoa poissa, sairaslomalla ja hoito järjestelyt ja hautajaiset. Sellaiset kaksois-strandardit, että oksat pois.

Vierailija
26/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon huonoa johtamista. Esihenkilöt eivät kykene tasapuolisuuteen. Lisäksi etätyö, jos tehtävän luonne mahdollistaa, säästäisi monet turhilta tartunnoilta, mutta sitäkään mahdollisuutta ei haluta usein hyödyntää.

Vierailija
27/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki vaan keskittyisivät ihan omaan terveyteen, ei työkaverin. Eihän teidän edes kuuluisi tietää toisen saikkujen syitä jos johtaminen kunnossa.

Ei kuulukaan, mutta jos järjestelmä ei ole reilu, niin varmasti alkaa ärsyttämään. Johtaminen ei ole kunnossa ja lääkäreiden sairausloman antamiset ovat tosi kirjavia.

Ja se omalla ilmoituksella poissaolo on sekin aika veteen piirretty viiva. Jollain on tällaisia 3 päivän poissaoloja joka toinen viikko, toisella kerran 20 vuodessa. Kukin saa itse tehdä kriteerit. Olisi reilumpaa, että lyhyitä poissaoloja omalla ilmoituksella sallitaan 10 päivää per vuosi, sen jälkeen jokainen poissaolo lääkärin kautta.

Vierailija
28/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.

Jos et ymmärrä eroa, tuskin olet töissäkään.

On myös ero että onko suun ympärys ruskea ja hyvää pataa pomon kanssa vaikka töissä ei yhtä ahkerasti painaisikaan duunia kuin se hiljaisempi suorittaja, jonka sairastuminen on heti katastrofi.

Yleensä nämä pomon kaverit on muutenkin niin laiskoja työntekijöitä, ettei heidän poissaolonsa vaikuta mitenkään. Silti saavat samaa palkkaa kuin nämä ahkerat ja tunnolliset työntekijät.

Vierailija
29/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri ja suomalaisen työterveysyrityksen Täsmä Työterveyden toimitusjohtaja Esa Halmesmäen mukaan tänä päivänä sairauslomalle lähdetään monesti liian heppoisin perustein. Halmesmäen mielestä Suomen työterveysjärjestelmä on kärjistetysti sanottuna rakennettu niin, että työterveysyritysten etu on määrätä sairauslomaa ja tutkia niin paljon kuin pystyy.

– Siitä on tullut vähän tällainen rahantekokone tietylle työterveyden parissa toimivalle porukalle.

Vierailija
30/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on varmaan joku vika kun ei koskaan saada sairauslomaa tai sairauksia vähätellään.

Esim minulla murtui selkä sain juuri ja juuri 3pv sairista ja buranaa.

Kun sairastuin keuhkokuumeeseen enkä päässyt töihin esimies soitti iltapäivällä ja kysyi jos vaikka tulisin tekemään työt illalla päivän sijaan!?

Tyttäreni joutui teholle ja esimies soitti perään ja haukkui lusmuksi kun joutui olemaan siellä 3pv

Vierailija
31/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpötila tappavan korkea🤣 

Vierailija
32/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tätä naapuriyksikön kollegan kanssa juuri muutama päivä sitten. Itse olen saikulla keskimäärin kerran vuodessa pari päivää, se perus flunssa. Nyt olen viimeksi ollut pois töistä puolitoista vuotta sitten. Kun minä soitan pomolle aamulla että olen kuumeessa enkä pääse töihin, pomo vastaa että selvä se, kuulostat hirveältä, soita huomenna aamulla jos et pääse vielä silloinkaan töihin. Hmm, jos mulla on nyt kaikki röörit tukossa ja kuumetta yli 39 astetta, tiedän ihan tasan etten ole menossa seuraavana päivänä töihin.

Kun taas noin 10 kertaa vuodessa eri verukkeilla saikuttava juoppotyökaverini on pois, pomo soittaa esim. maanantaina aamulla minulle ja sanoo että Riitta on pois ja tuskin tulee ainakaan ennen torstaita töihin. Miten Riitta saa melkein koko viikon yhdellä soitolla, ja minun pitää herätä joka aamu klo 6:30 ilmoittamaan poissaolosta?

Nämä on näitä työelämän mysteerejä.

Työnantaja arvostaa työpanostasi ja haluaa sinut töihin, toisin kuin Ryyppy-Riitan. Ota se kohteliaisuutena. Monesti työnantajalle on parempi, että epäsäännöllinen tyyppi pysyy poissa pidempään.

Vierailija
33/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on varmaan joku vika kun ei koskaan saada sairauslomaa tai sairauksia vähätellään.

Kun sairastuin keuhkokuumeeseen enkä päässyt töihin esimies soitti iltapäivällä ja kysyi jos vaikka tulisin tekemään työt illalla päivän sijaan!?

Tyttäreni joutui teholle ja esimies soitti perään ja haukkui lusmuksi kun joutui olemaan siellä 3pv

Nyt on kyllä pikkusen värikynää käytetty

Vierailija
34/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkäri ja suomalaisen työterveysyrityksen Täsmä Työterveyden toimitusjohtaja Esa Halmesmäen mukaan tänä päivänä sairauslomalle lähdetään monesti liian heppoisin perustein. Halmesmäen mielestä Suomen työterveysjärjestelmä on kärjistetysti sanottuna rakennettu niin, että työterveysyritysten etu on määrätä sairauslomaa ja tutkia niin paljon kuin pystyy.

– Siitä on tullut vähän tällainen rahantekokone tietylle työterveyden parissa toimivalle porukalle.

Turhaan saikuttajat tulevat yritykselle todella kalliiksi. Myös syövät työyhteisön henkeä ja siksipä en ymmärrä, miksi näitä heikkoa tulosta tai tappiolle meneviä valheellisia pidetään palkkalistoilla. Heitä voi toki ilmiantaa, mutta aika vaikea lähteä kyttäämään.

Vierailija
35/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkänikaman murtumassa nyt valitettavasti on niin, että sille ei tehdä mitään vaan se paranee itsestään, niin siksi siitä ei saikkua saa. Pahinta on silloin makoilu ja liikkumattomuus.

Vierailija
36/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ero, määrääkö sairausloman lääkäri vai saikutatko säännöllisesti maanantaisin omalla ilmoituksella.

Jos et ymmärrä eroa, tuskin olet töissäkään.

On myös ero että onko suun ympärys ruskea ja hyvää pataa pomon kanssa vaikka töissä ei yhtä ahkerasti painaisikaan duunia kuin se hiljaisempi suorittaja, jonka sairastuminen on heti katastrofi.

Älä ylennä itseäsi mohno-veeti. Sun poissaolos ei maailmaa kaada, mutta se kyllä, että loisit ilman lupaa yhtenään. Mene lääkäriin.

Vierailija
37/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannat työnantajalle lääkärintodistuksen jossa sulla on krooninen, vaikea sairaus,  menet vaikka sydämensiirtoon tai syöpähoitoihin - ja kerrot rehellisesti työterveyslääkärille ja pomolle mistä on kyse. Helposti tulee kuukausia saikkua. Toki suurimman osan siitäkin maksaa Kela.

Sun perjainta- ja maanantaipoissaolot aiheuttaa puhuttelut. 

Vierailija
38/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kolmea päivää pitempään pois ilman lääkärintodistusta. Eikä sulle kuulu hänen diagnoosinsa.

Itsellesi ei näköjään ole koskaan tullut mieleen, että myös alkoholismi on sairaus ja siihen haetaan apua lääkäriltä. Kokeile joskus, raitistuminen on hieno homma.

Meillä saa olla esihenkilön luvalla 5 pv peräkkäin. Esihenkilöllä on toki oikeus sanoa jo aikaisemmin, esim. 3. päivän kohdalla tai vaikka heti, että tarvitaan lääkärintodistus.

Vierailija
39/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos töissä ehtii vauvalle kirjoittelemaan, melko tarpeeton työtehtävä. Varautukaa siihen että teidät korvataan ihan lähiakoina jollain helpolla scriptillä.

Siellä jälleen yksilö, joka ei tajua yhteiskunnan pyörivän ympärillään 24/7. Vuorotyöläisellä saattaa olla vapaata keskellä viikkoa, ajatella!

Vierailija
40/50 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, teidän suvussa on onnistuttu valitsemaan ne huonot työpaikat. Semmonen vika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi