Pikaratikkaliikenne katkeaa jo heti 6kk:n käytön jälkeen huollon vuoksi. Mitä järkeä laittaa rahaa noin epäluotettavaan liikennevälineeseen?
Järjettömiin asioihin menee rahat, kun kaikki asiat ovat rempallaan.
https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2024/07/bussi-korvaa-osaa-pikara…
Kommentit (71)
Et ole ikinä ollut teollisuudessa näköjään. Kaikki laitteet pitää huoltaa ja varsinkin noissa on määräaikaishuollot ja takuuhuollot. Millä sä kuvittelit, että ne toimii 365 päivää vuodessa jos niitä ei huolleta?
Eipä sitä(kään) hupia kauaa kestänyt. 🤣
Hesalaisilla otti luonnolle, kun Turkuun hankittiin funikulaari.
Halusivat näyttää pääkaupungissa, että kyllä hekin osaa paskoja vehkeitä hankkia.
Mitä järkeä ratikassa on kun sähköbussit on keksitty? Sähköbusseja oli jo neukkulassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä ratikassa on kun sähköbussit on keksitty? Sähköbusseja oli jo neukkulassa.
Huonompi hyötysuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä ratikassa on kun sähköbussit on keksitty? Sähköbusseja oli jo neukkulassa.
Huonompi hyötysuhde.
Meinaatko että juna liikkuu vähemmällä energialla kuin bussit? Pikaratikka liikku tyhjänä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Busseja voisi vain ajaa tiheämmällä vuorovälillä ruuhka-aikoihin ja homma toimisi.
Eli tehdään raiteiden huoltotöitä. Milloin ne sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Vai jätetäänkö tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Eli tehdään raiteiden huoltotöitä. Milloin ne sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Vai jätetäänkö tekemättä?
Jo 6 kk:n kuluttua linjan aloittamisesta? Miten se jo nyt voi olla paskana?
Raitiovaunut ja muut julkiset ovat viherkommareiden ideologisia kulkupelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tehdään raiteiden huoltotöitä. Milloin ne sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Vai jätetäänkö tekemättä?
Jo 6 kk:n kuluttua linjan aloittamisesta? Miten se jo nyt voi olla paskana?
Et taida ymmärtää mitä sana huolto tarkoittaa. Se ei ole korjaamista. Huolto on laitteiden ja koneiden kunnossapitoa, että pysyvät kunnossa. Sit jos ei huolleta, hajoaa joku osa, laite tms ja sit korjataan.
Esim auton huoltaminen, vaihdetaan öljyt, tulpat, suodattimet, hihnat jne , että pysyy kunnossa ja voi jatkaa käyttöä. Huoltamattomuus johtaa aina rikkoutuniseen ja korjaustoimiin.
Huolto ja korjaus tarkoittaa eri asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tehdään raiteiden huoltotöitä. Milloin ne sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Vai jätetäänkö tekemättä?
Jo 6 kk:n kuluttua linjan aloittamisesta? Miten se jo nyt voi olla paskana?
Et taida ymmärtää mitä sana huolto tarkoittaa. Se ei ole korjaamista. Huolto on laitteiden ja koneiden kunnossapitoa, että pysyvät kunnossa. Sit jos ei huolleta, hajoaa joku osa, laite tms ja sit korjataan.
Esim auton huoltaminen, vaihdetaan öljyt, tulpat, suodattimet, hihnat jne , että pysyy kunnossa ja voi jatkaa käyttöä. Huoltamattomuus johtaa aina rikkoutuniseen ja korjaustoimiin.
Huolto ja korjaus tarkoittaa eri asioita
Mä ymmärrän asian varmasti paremmin kuin sinä, koska työskentelen huoltotehtävissä. Noin suuri huolto jo 6kk:n käytön jälkeen ei ole hyvä merkki. Ei teitäkään tarvitse päällystää puolen vuoden välein.
Kauhea mökä, kun pari kuukautta radalla tehdään huoltotöitä illalla klo 21 jälkeen :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä ratikassa on kun sähköbussit on keksitty? Sähköbusseja oli jo neukkulassa.
Raiteet ovat kiinteä pitkäaikainen investointi eli voi olettaa pysyvän paikallaan vähän aikaa. Näin ollen asuntojen arvo nousee niiden lähellä kun voi luottaa, että hyvät liikenneyhteydet (vs. bussilinjat, on tutkittu).
Ihmiset myös tykkäävät matkustaa metrolla, junalla ja raitiovaunulla enemmän kuin bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ikinä ollut teollisuudessa näköjään. Kaikki laitteet pitää huoltaa ja varsinkin noissa on määräaikaishuollot ja takuuhuollot. Millä sä kuvittelit, että ne toimii 365 päivää vuodessa jos niitä ei huolleta?
Ei nyt luulisi että vasta valmistunutta raideverkkoa pitää olla jo nyt kunnossapitohiomassa varsinkaan niin isosti että reitit on osittain poikki yli kuukauden. Tiedän kyllä että eri laitteita huolletaan mutta vain tarpeen mukaan. Normaalisti teollisuuteen ei edes hommata koneita joita pitää jatkuvasti seisottaa huollon vuoksi pitkiä aikoja.
Onkohan pikaratikalla sama valmistaja kuin Turun funikulaarilla?
Huomattavasti luotettavampi kuin Turun funikulaari.
Erityisesti Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan Länsi-Helsingin pikaraitiotiepäätös ei kaikessa typeryydessään kestä päivänvaloa.
Tässä syyt;
Länsi-Helsingin pikaraitiotie todettiin laskelmissa poikkeuksellisen kannattamattomaksi. Sähköbussit olisivat tulleet paljon halvemmaksi.
Pikaraitiovaunu on todella altis onnettomuuksille. Se ei myöskään toimi pakkasella ja lumisateessa ja on siksi hyvin epäluotettava. Ja entäs sitten vielä terrori ja tuhotyöt. Vähän rikotaan kiskoa ja heti on koko Helsingin liikenne sekaisin ? Ja kun yksi vaunu hyytyy lakkaa koko linja toimimasta koko päiväksi. Sähköbussin hajotessa muut bussit sentään toimisivat ja ne voisi aina laittaa helposti poikkeusreitille.
Pikaraitiovaunu päästää kolme kertaa enemmän kuin sähköbussit. ( Tekniikka ja talous-lehden mukaan)
Pikaraitiovaunun pysäkkejä on harvassa ja siksi se nopeuttaa vain harvojen työmatkaa. Suorat tiheämmin pysähtyvät sähköbussilinjat palvelisivat matkustajia ja erityisesti liikuntaesteisiä sekä vanhuksia paljon paremmin.
Pikaraitiovaunu on isoja kömpelö minkä vuoksi muu Helsingin raitiovaunuliikenne ei mahdu samoille pysäkeille ja joutuu väistämään. Sadan vuoden aikana toimivaksi kehitetty vanha raitiovaunuverkosto tuhotaan ja suorat nopeat yhteydet keskustaan katoavat. Ihan käsittämättömän hölmöä kun lopputulos ei ole aiempaa parempi.
Pikaraitiovaunu tuottaa suurine kääntösäteineen ikävää meluisaa radanvarsiympäristöä kaupunkiin. Se ei ole siro ja notkea kuten raitiovaunu vaan enemmän kuin kalsea juna. Sähköbussi taas olisi äänettömämpi ja joustaisi muuttuvan kaupungin mukana.
Em pikaraitiotie on suunniteltu lähteväksi paikasta jossa on jo nopea raideyhteys keskustaan ( Lassila). Miksi ihmeessä sinne piti saada toinen raideyhteys ja samalla viedä Länsi-Helsingin muilta alueilta suorat yhteydet keskustaan ?
Palauttakaa 550.