Köyhimpien ostovoima laskee, rikkaiden kasvaa -
Kun suomalaiset jaetaan tulojen perusteella kymmeneen yhtä suureen ryhmään, ero ääripäiden välillä on suuri. Vuonna 2026 pienimmän kymmenyksen ostovoima laskee 3,5 prosenttia. Samaan aikaan rikkaimman kymmenyksen ostovoima kasvaa 2,2 prosenttia.
- Kiitos, Orpo!
Kommentit (92)
Työtä saa, kun osaa olla hyödyksi työnantajalle. En ole kovinkaan vakuuttunut palstan ikivalittajien hyödyllisyydestä yhtään kenellekään. Haitallisuudesta löytyy kyllä näyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan pitääkin olla suurempi kuin sosiaalietuuksien. Miksi tämä on joillekin niin vaikeaa hyväksyä? Yhteiskunnan pitää palkita työnteosta, ei joutilaisuudesta.
Ei ole oikein, että vain osa kansasta kahmii kaiken rahan itselleen tilanteessa, jossa työtä ei riitä kaikille. Työtä ja toimeentuloa pitäisi jakaa tasaisemmin. Muuten vaarana on köyhyyden periytyminen sukupolvelta toiselle ilman toivoa paremmasta, asuinalueiden toisaalta ghettoistuminen ja toisaalta rikkaiden muurit talojensa ympärillä, kansan kahtiajakautuminen ja muutenkin epävakaa yhteiskunta.
Yritätkö sinä sössöttää siinä, että minun tekemästäni työstä, pitäisi jakaa enemmän palkkaa joutilaille? Miksi helvetissä? Jos ei työtä tee, niin silloin sopii pysyä poissa myös toisten taskuiltakin. Ei minua tiedätkö pätkääkään kiinnosta oliko jo äitisikin laiska ja istui sohvalla ikänsä ja kasvatatko lapsistasi samanlaisia lorttoja.
Jos nyt vaikka jaettaisiin sitä työtä?
Ai niin, ei käy, pois mun hyvinvoinnista on sekin.
Niinpä, se on niin helppo sössöttää ja hokea, että kun laiskat ei tee töitä. Mutta kun pitäisi jakaa edes osa siitä työstä, niin meneekin hiljaiseksi. Ahne on ahne, vaikka voissa paistais.
Minä olen yläkoulun matemaattisten aineiden opettaja. Miten ne hommat sujuu sulta, jos tekisit niistä vaikka 20%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan pitääkin olla suurempi kuin sosiaalietuuksien. Miksi tämä on joillekin niin vaikeaa hyväksyä? Yhteiskunnan pitää palkita työnteosta, ei joutilaisuudesta.
Ei ole oikein, että vain osa kansasta kahmii kaiken rahan itselleen tilanteessa, jossa työtä ei riitä kaikille. Työtä ja toimeentuloa pitäisi jakaa tasaisemmin. Muuten vaarana on köyhyyden periytyminen sukupolvelta toiselle ilman toivoa paremmasta, asuinalueiden toisaalta ghettoistuminen ja toisaalta rikkaiden muurit talojensa ympärillä, kansan kahtiajakautuminen ja muutenkin epävakaa yhteiskunta.
Yritätkö sinä sössöttää siinä, että minun tekemästäni työstä, pitäisi jakaa enemmän palkkaa joutilaille? Miksi helvetissä? Jos ei työtä tee, niin silloin sopii pysyä poissa myös toisten taskuiltakin. Ei minua tiedätkö pätkääkään kiinnosta oliko jo äitisikin laiska ja istui sohvalla ikänsä ja kasvatatko lapsistasi samanlaisia lorttoja.
Tällaisten ihmisten varassa Suomi lepää. Lepää rauhassa.
Mutku Miko ja Artsi lupas 100 000 uutta työpaikkaa. Missä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopen kyllästynyt siihen että kaikessa pitäisi olla kyse köyhistä. Ketään ei pitäisi palkita hyvästä suorituksesta kun se on pois joltakulta toiselta.
Myös elämänlaatu-ulinat vituttaa, ihan kuin meillä työssäkäyvillä olisi tilit täynnä rahaa. Nytkin saatiin vasta tonni säästöön ja tänään hajosi vessanpönttö, sinne meni sekin raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisit ulisija edes töihin. E L Ä T T I:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopen kyllästynyt siihen että kaikessa pitäisi olla kyse köyhistä. Ketään ei pitäisi palkita hyvästä suorituksesta kun se on pois joltakulta toiselta.
Myös elämänlaatu-ulinat vituttaa, ihan kuin meillä työssäkäyvillä olisi tilit täynnä rahaa. Nytkin saatiin vasta tonni säästöön ja tänään hajosi vessanpönttö, sinne meni sekin raha.
Menisit töihin. Se helpottaa paskantamistakin.
Onpa ilkeitä kommentteja ja vääristelyä oikeasti köyhiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on niin, että vahvimman oikeus on myös tässä ajassa se voimakeino, jolla lopultakin asioita ylläpidetään, vaikka se ei tunnukaan minusta kivalta.
Kuka ehtii olemaan vihainen tuloerojen kasvusta näin vaalien alla? Hänekin on pakko tietää, että tuloerojen kasvu on hyväksi köyhälle. Mutta koska kansa haluaa empatiaa, poliitikon pitää näytellä ääliötä.
Tuloerojen kasvu ei hyödytä köyhää. Pöydältä tippumis -teoria on kumottu ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun minä en sulle voi palkkaa maksaa. Itse sun on työpaikkasi etsittävä. Minä maksan jo taloyhtiön remontin kautta remppamiehille palkkaa.
Hajoittiko ne remppamiehet sen sun paskapöntön. Menisit edes töihin.
Aika kauan kestikin ennen kuin kukaan tarkasteli tuota väitettä ostovoiman paranemisesta tarkemmin. Jokainen keskituloinen ja sen alle on huomannut tuon kyllä koko ajan. Persuilla nyt tietysti defenssit päällä, eikä voi myöntää että oma puolue ampuu jalkaan. Ei persuissa paljon ole niitä 8000€/kk tienaavista, joiden ostovoima on parantunut.
Näinhän se Orpo touhuaa lisää mammonaa heidän äänestäjä kunnalleen.
https://demokraatti.fi/antti-rinne-tekee-paluun-haluaa-ajaa-kansan-terv…
Ei kauaa kun vanhat kunnon sosialistit tekevät paluun.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kahden alimman desiilin ostovoima laski eli heidän jotka eivät muutenkaan maksa juurikaan veroja.
Jokainen maksaa veroja.
Orpon hallitus nosti ensitöikseen arvonlisäveroa. Sitä maksaa ihan jokainen.
Veroista vain pieni osuus kerätään progressiivisina veroina. Kunnallisvero kerätään samalla prosentilla jokaiselta samassa kunnassa asuvalta. Kulutusperusteiset verot ovat puolestaan yhtä suuria kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kahden alimman desiilin ostovoima laski eli heidän jotka eivät muutenkaan maksa juurikaan veroja.
Jokainen maksaa veroja.
Orpon hallitus nosti ensitöikseen arvonlisäveroa. Sitä maksaa ihan jokainen.
Veroista vain pieni osuus kerätään progressiivisina veroina. Kunnallisvero kerätään samalla prosentilla jokaiselta samassa kunnassa asuvalta. Kulutusperusteiset verot ovat puolestaan yhtä suuria kaikille.
Se vain, että pummien saamat "tulot" ovat muiden maksamia veroja, joten pummit eivät maksa veroja.
Se on sellaista "kannattaa olla voittajien puolella" politiikkaa. On kiva jakaa niile lisää joilla on jo runsaasti ennestään. Ja onhan he paljon ahkerampiakin ihmiaiä tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vaikka jaettaisiin sitä työtä?
Ai niin, ei käy, pois mun hyvinvoinnista on sekin.
Niinpä, se on niin helppo sössöttää ja hokea, että kun laiskat ei tee töitä. Mutta kun pitäisi jakaa edes osa siitä työstä, niin meneekin hiljaiseksi. Ahne on ahne, vaikka voissa paistais.
Minä olen yläkoulun matemaattisten aineiden opettaja. Miten ne hommat sujuu sulta, jos tekisit niistä vaikka 20%?
Sujuisihan se. Olen itse asiassa opettanut yläkoulutasoista matematiikkaa Tuvassa ja lisäksi esimerkiksi SPSS:ää yliopistolla, joten oletuksesi ja juuri tämä esimerkki osui aika hauskasti harhaan.
Mutta olennaisempi asia on toinen: se, että joku on työtön, ei vielä kerro mitään siitä, onko hän laiska tai kykenemätön tekemään vaativaa työtä. Työttömyyteen vaikuttavat myös se, mitä töitä on tarjolla, missä ne ovat, millä ehdoilla niitä teetetään ja miten työ ylipäätään yhteiskunnassa jakautuu.
Juuri siksi puhun työn ja toimeentulon jakamisesta. Minusta on aika heikko lähtökohta päätellä ihmisen luonteesta suoraan hänen työmarkkina-asemansa perusteella.
Tottakai rikkaiden ostovoima nousee. Kuinka montaa eri etuutta, tukea, vähennystä tai palautusta rikkaat saavat valtiolta? Montaa. Jos vaikka puolet niistä poistettaisiin, jäisi valtion kirstuun useita miljardeja euroja vuodessa. Isoon osaan kelan etuuksia ei vaikuta varallisuus tai omaisuus ollenkaan. Kunhan ei ole palkkatuloja niin useimpia tukia voi nostaa, vaikka minkäänlaista tarvetta sille ei ole. Jos ette usko, niin googlatkaa :)
Vertailun alin desiili koostuu käytännössä sosiaaliturvalla elävistä. Eikö ole päivänselvää, että heidän ostovoima heikkenee, jos sosiaaliturvaa alennetaan. Ylimmän desiilin veroja alennettiin, joten ostovoiman nousu selittyy ainakin osittain sillä. Verojen alennus oli paikallaan, koska verottaja ottaa kohtuuttoman paljon suurista tuloista. Suurten tulojen korkea verotus näkyy myös keskituloisille korkeana marginaaliverona. Sitä ei saa alennettua alentamatta korkeimpien tulojen veroprosenttia.
Kuule kun minä en sulle voi palkkaa maksaa. Itse sun on työpaikkasi etsittävä. Minä maksan jo taloyhtiön remontin kautta remppamiehille palkkaa.