Miten niin moni päiväkotilapsi voi olla koko kesän pois hoidosta?
Tuntuu että meidän lapsen lisäksi esim. kesä-heinä-elokuussa on vain muutama muu. Miten se on mahdollista? Eikö perheet lomaile yhtaikaa ollenkaan, onko vanhempien lomat saatu peräkkäin?
Meillä ei onnistu, molemmat alalla jolloin lomat on heinäkuussa ja piste, muu aika painetaan kuin pienet eläimet.
Kommentit (88)
monimutkaisessa tilanteessa siis toinen vanhemmista on kotona alkukesän ja toinen loppukesästä eteenpäin. Kuitenkin lapsi on lomalla vain 4 viikkoa sekä mahdolliset lomareissut ym vapaapäivät. Syystä siis että on päiväkodissa kuntoutukstarkoituksella emmekä sen takia viitsi ottaa ylimääräisiä vapaita. Kuitenkin hoitopäivät lyhyet syksyyn asti.
Ja huono äiti on aika venyvä käsite. Varmaan meistä jokainen on jossain äitiyden osa-alueessa huono. En kuitenkaan menisi sanomaan noin kenellekään äidille. Tarkoituksenasi on varmaan loukata. Ei kyllä osunut maaliin.
55
Vierailija:
sinä olet huono äiti.
Mies on vuorotyössä ja pitkät vapaat (6pv. putkeen) sattuvat sopivasti minun lomani ympärille ja muutoin lapset ovat yhden viikon mummolassa. Olen aina lähtenyt siitä, että kesällä hoitopäiviä tulisi mahdollisimman vähän.
Miksi olisi? Enhän edes tunne sinua.
Tosiasialle vain ei mitään voi. Kyllä se on lapsessa todella hälyttävä merkki, jos hän valitsee kodin sijasta laitoksen.
Minun lapseni eivät ole sanoneet / ilmaisseet viihtyvänsä paremmin päiväkodissa kuin kotona.
En oikein ymmärrä sinun tapaasi yhdistellä asioita. Onko sinulla kokemusta päiväkodeista? Eivät ne ole niin kurjia paikkoja, kuin luulet. Niissä on myös ratkaisevia eroja. Päiväkodin koko vaikuttaa, onko siellä omahoitajasysteemi vai ei... jne.. jne.. Ja myös se onko siellä lapsella omia sisaruksia.
Vierailija:
Miksi olisi? Enhän edes tunne sinua.Tosiasialle vain ei mitään voi. Kyllä se on lapsessa todella hälyttävä merkki, jos hän valitsee kodin sijasta laitoksen.
Vierailija:
Minä en ikinä pidä lomaa heinäkuussa, koska matkustetaan aina lomalla ulkomaille, enkä halua lähteä heinäkuussa, koska Etelä-Euroopassa on silloin niin kuuma. Pidän siis kesäloman yleensä touko- tai syyskuussa.
Kaikkiaan lapsi on tänä vuonna lomalla yhteensä n. kolme kuukautta, mutta hoidossa kesä-heinä-elokuun. Minusta ei ole yhtään kauheata. Miksi kaiken pitää pyöriä " kahdeksasta neljään - viikonloput vapaat - heinäkuu lomaa" -ihmisten rytmin mukaan?
Lapsennehan saa nauttia kesästä ja lämmöstä siten useampaan kertaan (ilmeisesti siis menette lomallannekin jonnekin lämpöiseen). Ja jos siis lomaa on 3kk/vuosi niin sitä laitoksessa istumisaikaa jää huomattavasti vähemmän kuin normaalisti heinäkuun lomailevalla lapsella. meilläpäin ainakin kesäisin päiväkodit ovat valtaosan ajasta ulkona retkeilemässä ym eikä lapset siis kökötä sisällä.
Ja tietenkin päiväkodeissa eroja, mutta ne ovat silti aina _laitoksia_, joissa palkatut työntekijät tekevät työtään laitoksen sääntöjen mukaan. Ne eivät ole lasten koteja, eivätkä hoitajat olet heidän vanhempiaan.
Minä ymmärsin että 65 on tämä jonka lapset siis ovat kesäkuukaudet hoidossa ja pitävät " kesälomansa" keväällä tai syksyllä (+ siihen päälle 2kk ylimääräistä lomaa).
Enkä siis nähnyt hänen missään sanovan että lapset haluavat mielummin hoitoon kuin kotiin. Vain että tämä on heidän perheelleen paras ratkaisu ja ihan hyvältä kuulostaa minunkin korvissani. Jotain tuollaista ollaan itsekin suunniteltu.
Vierailija:
Minä ymmärsin että 65 on tämä jonka lapset siis ovat kesäkuukaudet hoidossa ja pitävät " kesälomansa" keväällä tai syksyllä (+ siihen päälle 2kk ylimääräistä lomaa).Enkä siis nähnyt hänen missään sanovan että lapset haluavat mielummin hoitoon kuin kotiin. Vain että tämä on heidän perheelleen paras ratkaisu ja ihan hyvältä kuulostaa minunkin korvissani. Jotain tuollaista ollaan itsekin suunniteltu.
Eli nuo viestit, joihin yllä olevassa lainauksessa viitataan. En ole yhdessäkään viestissä kommentoinut päiväkodin/kodin paremmuutta. Totta kai lapsi tarvitsee lomaa hoidosta. Minun pointtini oli, että miksi on kamalampaa olla hoidossa kesällä kuin muuhun vuodeaikaan.
näin sanoo päiväkodin johtaja. niillä keillä ongelmia päiväkodissa, niin ongelmia myös kotona.
Mahtava logiikka vyöryttää syyt muualle!
Meillä ilmoitetaan päiväkotiin lomapäivät, ja jos hoitopäiviä sattuu olemaan silloin, kun tarha on kiinni, määrätään alueen päivystävään päiväkotiin (sama kaikille alueen lapsille).Ei tarvitse erikseen hakea mitään.
Vierailija:
Ei saatu varahoitopaikkahakemuksia ajoissa, kaikki paikat olivat jo täytetyt. Päivähoitotoimistosta tuli lappu, jossa luki, että varahoitopaikkoja tuskin tulee saamaan, kun kaikki
paikat ovat tungokseen asti täynnä.
Ilmeisesti kaupungin kaikki hoitajat pitävät lomansa suunnilleen samaan aikaan. :(
" Elämä on"
-3
loma kestää kuusi viikkoa. Ihanaa :)
vaan tärkeitä ihmisiä lapsen elämässä. Kuten myös kaverit. Aidat meillä on ympärillä kotipihallakin, elämme siis laitoksessa.
Jotkut ovat niin hurahtaneet äitiyteen, että terve järki sumenee kokonaan. Äidin pitäisi täyttää koko lapsen maailma ensimmäiset 25 vuotta riipumatta siitä, minkälainen lapsi on tai minkälainen tilanne perheellä on.
jotka tekevät vain työtään palkasta.
Ikävää, että koet kotinnekin laitokseksi. Kannattaisiko harkita esim. perheterapiaa tai sisustussuunittelijaa?
Pitäisikö sinun harkita ennen kuin kirjoitat?
Vieraita ihmisiä ovat siis logiikallasi myös naapurit, isovanhemmat, kummit kaverit.
Eikö ole oikein tilaa päässä ihmisten välisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksille, ihmissuhteiden idealle?
Jos jo aika monta kertaa on kirjoitettu, että hoitajat ovat tuttuja jollekin perheelle, niin voisiko sen ihan vaikka uskoa?
Että jos on tuttu, niin ei siis ole vieras, comprende?
Se ei suinkaan ollut ainoa laitoksen tunnusmerkki. Enkä ikinä itse osaisi ajatella omaa kotiani laitokseksi, mutta ehkä mulla tosiaan on parempi sisustusmaku.
Maksatteko te siis isovanhemmille ja kummeille siitä, että nämä ovat lastenne seurassa? Erikoista, onko teillä jotenkin vaikeat lapset?
Ja kavereillekin? Meidän lapsilla on ihan ilmaiset kaverit, jotka ovat meidän lasten kanssa, koska pitävät näistä.
on eri asia kuin se, että päiväkodissa on. Ja kotona siinä on aina joustonvaraa. Tai normaalikodissa on. Voihan se tietty olla, että jokin elämästä vieraantunut laitoslapsen äiti kohtelee lastaan kotonakin kaltoin.
Päiväkodissa leikitään, syödään, pissataan, nukutaan, herätään ja levätään vain silloin kuin muutkin. Koska on pakko.