Voiko taloyhtiö toimia ilman huoltoyhtiötä?
Asun rivitalossa jossa yksi ihminen haluaa irtisanoa huoltoyhtiön sopimuksen säästösyistä.
Hänen mukaan tarvittavat työt voidaan hoitaa asukkaiden kesken.
Eikö huoltoyhtiö hoida ovien avaamiset jne?
Voiko tällainen toimia? Tai asuuko joku yhtiössä jossa ei ole huoltoyhtiötä?
Olen kiinnostanut kuulemaan kokemuksia.
Kommentit (158)
Huoltoyhtiö ei välttämättä hoida enää ovien avaamisia. Kannattaa olla jollain lähellä asuvalla läheisellä/kaverilla vara-avain tai varautua maksamaan lukkoseppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.
Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset?
Kyllä se huoltoyhtiön pitäminenkin "tyhjän panttina" maksaa paljon. Enemmän, kuin, että ostetaan ne palvelut silloin kun niitä tarvitsee. Ainakin meillä on niin. Huoltoyhtiöhän veloittaa, vaikka koko kuukautena ei olisi mitään tarvetta heidän palveluilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia oveen älylukko, jos oven avaaminen on suurin tarve huoltoyhtiön käytölle.
Höpö höpö. Taloyhtiön hallituksen jäsenillä esimerkiksi voi olla sovitusti yleisavaimia käytössään.
Olen yhden taloyhtiön hallituksessa, eikä kukaan meidän hallituksen jäsenistä huoli yleisavainta. Se olisi loputon riesa ja ennen pitkää joku vainoharhainen asukas saisi päähänsä, että hänen asunnossaan on käyty yleisavaimella.
No se asuntohan ei ole hänen vaan hänellä on mahdollisesti osakekirja, joka oikeuttaa taloyhtiön asunnon hallintaan ja talotyhtiöllä on juridinen oikeus siinä asunnossa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia oveen älylukko, jos oven avaaminen on suurin tarve huoltoyhtiön käytölle.
Höpö höpö. Taloyhtiön hallituksen jäsenillä esimerkiksi voi olla sovitusti yleisavaimia käytössään.
Kova luotto hallituksen jäseniin, mä en antaisi asuntooni avainta kenellekään tommoselle.
Mut huoltoyhtiön jantteri onkin sitten luotettavampi?
Kyllä se on hyvinkin tavallista, ja ennen erittäin yleistä, että kaikki tehdään itse ja talkoilla ja mitä ei pysty tekemään tilataan joltain firmalta. Avainten suhteen voi olla niin, että yleisavain tai vara-avaimet on jollain vartiointiliikkeellä joka sitten perii sen oven avaamiskulun siltä joka sen tilaa, ei siihen kiinteistöhuoltoa tarvita mihinkään, joissain tapauksissa avaimet on hallituksen puheenjohtajalla tai isännöitsijällä. Eihän omakotitaloissakaan ole mitään huoltofirmaa joka tulee avaamaan oven.
Meillä oli pitkään, mutta ne olivat yhden miehen talkoot ja kun tämä mies ikäöntyi, niin oli pakko ottaa huoltoyhtiö. Mä välillä kolasin lunta, mutta ei musta nurmikkoa ajamaan ollut, en osaa ajaa mitään laitteita.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että voi toimia. Kuka tekee huollot? Soittaako jokainen vain sitten putkimiehelle ym ja maksaa itse? Kuka avaa ovet, kolaa ja hiekottaa parkkipaikat ja pihat ym. Kyllä jonkin huoltopäivystyksen tarvii.
Meillä talon yleisavain on yhdellä asukkaalla. Putkimies ja vastaava tilataan hallituksen luvalla tarpeen mukaan. Kolaaminen, hiekoittaminen ja nurmikonleikkuu tehdään asukkaiden toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii oikein mainiosti meillä. Lumityöt ja huoltotyöt tilataan tarvittaessa palveluntarjoajilta.
Entä äkilliset päivystyksenä tehtävät toimet? Sehän maksaa todella paljon. Entä vakuutukset?
Eiköhän tänä päivänä huoltoyhtiökin veloita päivityshommista erillisellä hinnastolla? Kuukausimaksulla hoitavat piha-alueet eli lumi+nurmikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on taas tyhjästä juttu tehty.
Hyvin on ilman huoltoyhtiötä toimeen tultu vuodesta 1995.
Osakkaat on keskenään sopineet miten hommat hoidetaan ja kun ei ole ihan kädetöntä porukkaa niin kaikki on toiminut.
Työssäkäyvät eivät ehdi. Niinpä lumityöt ja pihatyöt jäävät virkeimmille eläkeläisille, jos niitä on.
Nykyään ihmisillä vallitsee minä-minä asenne.
Ei ikinä taloyhtiöön, jossa ei huoltoyhtiötä! Kuinka paljon säästätte muka verrattuna huolettomaan asumiseen?
Nämä säästää myös välttämättömissä huolloissa. Asutaan talo lyttyyn.
Höpöhöpö. Meillä on erittäin hyvin hoidettu rivitaloyhtiö, eikä meillä ole koskaan ollut huoltoyhtiötä.
Hienoa !
Meillä on yhtiössä niin tolloa porukkaa, etteivät tajua mitään mistään. Olen yrittänyt kertoa, miten säästyisi rahaa kk:ssa, jos kaikki puhaltaisivat yhteen hiileen.
Lempattaisiin ahne isännöitsijä ulos ja huoltoyhtiö perään...niin alkaisi hommat toimimaan.
Ja kyllä huoltoyhtiötkin perii ylimääräistä, jos tarvii vaikka tulla putsaamaan tukkeutunut viemäri.
Heillä on omat taksat, mitä tekevät ja mitä ei kuukausihintaan.
Kyllä olen kateellinen yhtiöille, missä osataan säästää.
Vierailija kirjoitti:
Jos asukkaan tuttava liukastuu pihalla ja vammautuu, niin mikä taho korvaa? Eikö tuo ole huoltoyhtiön vastuulla?
Taloyhtiön vakuutus maksaa.
Tottakai taloyhtiö voi toimia ilman kiinteistöhuoltoyhtiötä. Silloin asukkaille määritellään työvuorot ja joku ottaa vara-avaimet vastatakseen. Enpä kyllä haluaisi olla kyseisen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja kas kun ne vastuut eivät katoa mihinkään vaan jos joku kaatuu liukkailla pihalla esim. puuttuvan hiekoituksen vuoksi niin siinä kun haastaa hallituksen oikeuteen niin voi tulla kallis pieti .
Mulla on 70-vuotias tuttu, joka asuu tuollaisessa yhtiössä. Homma toimii niin että hän tekee lähes kaiken. On tiettyjä alueita, joihin hän ei koske koska ei itse käytä niitä alueita ja muut sitten suostuvat siivoamaan ne. Enimmäkseen sijoitusasuntoja - omistajia on ollut mutta muuttaneet pois tai kuolleet ja loput on mennyt sijoittajille ja yksi omistusasuja ei kuntonsa vuoksi pysty oikein mihinkään. Aika heikoissa kantimisissa on moni asia siellä.
Asun pienkerrostalossa eikä ole huoltoyhtiötä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 70-vuotias tuttu, joka asuu tuollaisessa yhtiössä. Homma toimii niin että hän tekee lähes kaiken. On tiettyjä alueita, joihin hän ei koske koska ei itse käytä niitä alueita ja muut sitten suostuvat siivoamaan ne. Enimmäkseen sijoitusasuntoja - omistajia on ollut mutta muuttaneet pois tai kuolleet ja loput on mennyt sijoittajille ja yksi omistusasuja ei kuntonsa vuoksi pysty oikein mihinkään. Aika heikoissa kantimisissa on moni asia siellä.
Ei kai hän ilmaiseksi tee? Me maksetaan korvausta naapurille, joka haluaa ne työt tehdä. Eläkkeellä hänellä on aikaa ja saa vähän lisätienestiä.
Vierailija kirjoitti:
Huoltoyhtiö ei välttämättä hoida enää ovien avaamisia. Kannattaa olla jollain lähellä asuvalla läheisellä/kaverilla vara-avain tai varautua maksamaan lukkoseppä.
Joo meillä ei ole yleisavainta vaan jokainen vastaa omista avaimista.
Meillä oli huoltoyhtiö, mutta koskaan eivät ehtineet ennen kahdeksaa auraamaan lumia. Nurmikot leikattiin niin huonosti, että itse piti kuitenkin viimeistellä.
Harvemmin rivitalossa on mitään huoltoyhtiötä? Ei ainakaan niissä missä itse olen asunut. Kerrostaloissa toki kyllä. Isännöitsijällä yleisavain tai sitten lukkoseppä paikalle tarvittaessa. Korjaukset menee isännöitsijän ja hallituksen kautta tarvittaessa. Lumityöt tehdään itse tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tänä päivänä huoltoyhtiökin veloita päivityshommista erillisellä hinnastolla? Kuukausimaksulla hoitavat piha-alueet eli lumi+nurmikko.
Eikä se huoltoyhtiön ukkeli useinkaan tee mitään. Jos on lukko rikki niin tilaa lukkofirmasta korjauksen, jos on putkissa vikaa niin soittaan putkifirman korjaamaan, jne.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai taloyhtiö voi toimia ilman kiinteistöhuoltoyhtiötä. Silloin asukkaille määritellään työvuorot ja joku ottaa vara-avaimet vastatakseen. Enpä kyllä haluaisi olla kyseisen taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja kas kun ne vastuut eivät katoa mihinkään vaan jos joku kaatuu liukkailla pihalla esim. puuttuvan hiekoituksen vuoksi niin siinä kun haastaa hallituksen oikeuteen niin voi tulla kallis pieti .
Ei taloyhtiön vastuu mihinkään katoa vaikka olisi huoltosopimus. Edelleen taloyhtiö on vastuussa jos kiinteistön pihalla joku liukastuu.
Meillä pieni taloyhtiö toimii ilman omaa huoltoyhtiötä. Muutamat tekee talkootöinä lumityöt ja nurmenleikkuut, ovat tätä itse halunneet ja yksi saa pientä korvausta kun siivoaa rappukäytävän viikottain. Jos jotain ammattilaisen tarvetta on, se ostetaan palveluna, ei siinä sen kummempaa.