Yök, miten ihmeessä te saatte sen 120 g proteiinia päivän aikana?
Olen ostanut proteiinijauhetta, koska en vain saa mätettyä alas sellaista määrää rahkaa, lihaa, kananmunia..
Kommentit (68)
En ikinä pystyisi syömään prodejauheita. Joskus takavuosina ostanut vaniljan makuista ja se hervottoman iso pöntöllinem päätyi roskiin.
Miten se on muka vaikeeta? toi määrä menee pelkästään sillä että syö 400g kananjauhelihaa, eli 2 annosta ruokaa. Siinä yhdessä paketissa on jo 80g proteiinia. Siihen riisi/pasta mukaan ni se on jo ton 120g
En saakaan. Mun kiloihin nähden pitäisi saada joku 140g päivässä. Saan varmaan joku puolet siitä tai jos sitäkään. Syön kerran päivässä.
Sen takia kehonrakentajat juo niitä proteiinijuomia tosiaan. Ja onhan sitä nyt kanaa, kalaa, kidneypapuja, kikherneitä ym. eikä vaan rahkaa ja lihaa.
Riisin ja pastan proteiinit on aika köyhiä aminohappoprofiililtaan, että niitä ei ole tapana laskea mukaan.
Minä syön 200g iha leikiten joka päivä. Tosin olen mies 180cm 83kg... Tuo 120g pitäs mennä naiseltaki ihan leikiten
Naisten proteiinin saanti (FinRavinto, 2017) on keskimäärin noin 73 g/pv ja miesten noin 98 g/pv. Tämä grammamääräinen saanti vastaa naisilla noin 17 E% (% energiasta) ja miehillä noin 19 E% (vaihteluvälin 12–25 E%). Noin 80 % väestöstä saa proteiinia suosituksen (yli 2-vuotiaat lapset ja aikuiset 10-20 E%, yli 65-vuotiaat 15–20 E%) mukaisesti ja muut yli suosituksen.
Ostin muuten tänään ekaa kertaa elämässäni kananjauhelihaa ja yllättäin, kuinka paljon siinä on proteiinia - ja näinä aikoina, kun jauheliha on hirveän kallista oli jopa kohtuuhintaista.
Vierailija kirjoitti:
Riisin ja pastan proteiinit on aika köyhiä aminohappoprofiililtaan, että niitä ei ole tapana laskea mukaan.
Se on totta, että niiden aminohappoprofiili on epätäydellinen. Riisistä ja pastasta puuttuu riittävä määrä tiettyjä välttämättömiä aminohappoja (kuten lysiiniä), minkä vuoksi niitä kutsutaan "rajoittaviksi" aminohapoiksi.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että niiden proteiini olisi arvotonta. Keho toimii seuraavasti:
Aminohappopooli ratkaisee: Keho kerää syödyt aminohapot yhteiseen "varastoon" (aminohappopooliin) päivän aikana. Sinun ei siis tarvitse saada kaikkia aminohappoja samalla aterialla.
Täydentävyys: Kun syöt riisin tai pastan lisäksi jotain muuta proteiininlähdettä (kuten lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa, maitotuotteita, tofua tai palkokasveja), näiden lähteiden aminohapot täydentävät toisiaan.
Menopaussi-ikäisen naisen pitäisi syödä proteiinia suhteessa enemmän kuin nuorempana koska iän myötä proteiinisynteesi heikkenee. Tällä sitten ehkäistään lihaskatoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitsisit noin paljon?
Jos painaa 60 kg ja pyrkii kasvattamaan lihaksiaan kuntosalilla.
Mä käytän eaa:ta. Laitan sitä aamulla smoothien sekaan, ja myöhemminkin päivällä joskus.
Olen muuten vegaani, mutta syön kalaa.
Mitä hittoa. Ite tarviin jotain about 45g koska eiks se määrä oo alle 1g/painokilo? N34
Emmäkä. Jauhe on hyvää ja varsinkin kasvispainotteinen. Mun oli pakko, koska treenaan tosi paljon ja kärsin proteiinin puutteesta.
Ei edes raavas kaapin kokoinen kehonrakentaja tarvi tuon verran, puhumattakaan sitten 50-kiloinen, pikku Fifiä ulkoiluttava toimistotyöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan normaali ihminen tarvitse noin paljona proteiinia, jotkut ammattiurhelijat ehkä.
Mitä ihmettä? Itse syön tuon määrään päivässä proteiinia, kun tulee käytyä viikossa neljästi salilla ja treenaaminen on tavoitteellista. Monet salilla tavoitteellisesti käyvät syövät sen 1,6-2,0 grammaa proteiinia ihannepainokiloa kohden.
Ap tässä. Olen siis keski-ikäinen nainen, tiputan painoa ja kuntoilen. Pitää siis saada paljon proteiinia että ei tule lihaskatoa.
Ei kukaan normaali ihminen tarvitse noin paljona proteiinia, jotkut ammattiurhelijat ehkä.