Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on jo vähän enemmän ikää, miten kestätte sitä, että ihmisiä kuolee ympäriltä koko ajan?

Vierailija
26.09.2026 |

Sukulaiset, ystävät, vanhemmat, entiset työkaverit, jopa omat ja muiden lapset, ja lopulta ei ole oikein ketään enää jäljellä. Tottuuko siihen ikinä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin vanhenemisen yksi nurjista puolista. Eikä siihen ikinä kyllä totu.

Pahimpana vuonna  tuli viidet läheisten/tuttujen kuolinuutiset, se oli kamalaa.

Vierailija
2/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tän vuoden aikana mennyt tajuntaan se, että me oikeasti kuollaan kaikki. Toki olen sen aina tiennyt, mutta nyt se on todellakin konkretisoitunut.

Samalla on tullut kauhu siitä, että nautinko nyt riittävästi elämästä ja olenko elänyt riittävästi. (En ole)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tän vuoden aikana mennyt tajuntaan se, että me oikeasti kuollaan kaikki. Toki olen sen aina tiennyt, mutta nyt se on todellakin konkretisoitunut.

Samalla on tullut kauhu siitä, että nautinko nyt riittävästi elämästä ja olenko elänyt riittävästi. (En ole)

Ap

Itse aloitin yksin reissaamisen yli 50v kun ei eron jälkeen ole ollut ketään reissukaveria, enkä halunnut viettää lomia yksin kotona

T. 2.

Vierailija
4/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kerkii tottua, kun iteltäkin henki lähtee :)

Vierailija
5/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut sen huojentavana tietona että kaikkien - siis minunkin - elämä päättyy joku päivä. Kiitollisena kertyneistä 61 vuodesta. 

Vierailija
6/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lähiaikoina kuollut 3, mietin vaan että kun tuo meidän ainokaisen saa elämänsä jotenkin järjestykseen voin minäkin hyvillä mielin lähteä.

Vierailija
7/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinenkin vanhempi kuoli, niin tajusin, että olen se ikäluokka, joka kuolee seuraavaksi.

Vierailija
8/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäminen että kuolema voi tulla yllättäen vaikka itsestä johtumattoman liikenneonnettomuuden muodossa vaikka elintavat olisivat tiptop, nostaa pelkän arjenkin arvoa.

Kannattaa aina olla ainakin vähän tietoinen kuoleman arvaamattomuudesta, vaikka salaa…

Vierailija
9/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksin olen. Yksi ikäpolven sukulainen on jonka kanssa soitellaan. Jäljellä olevat sisarukseni 90+ ovat omissa maailmoissaan.

Enkä ole edes vanha vielä 81.  Monet on olleet jo yli 10 vuotta mullan alla, mm puoliso.

Ensimmäisen kerran tajusin kuomeman koskettavuuden kun äiti kuoli 86-vuotiaana. Hän oli ensimmäinen tärkeä ihminen jonka menetin. Työtovereitakin oli kuollut, nuorenakin, mutta ei ne sillä lailla koskettaneet tai joku puolituntematon setä tai täti.

Vierailija
10/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sama minulla. Mutta ei sitä voi liikaa miettiäkään, koska silloin se elämä meneekin ohi. Eli kannattaa vaan yrittää elää.

Vierailija
11/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen turtuu vähän kerrallaan.

Sitten tajuaa, että se on osa elämää, ja osa myös omaa elämää.

Vierailija
12/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti paremmin kun nuorena.  Olen ollut mm. kantamassa oman aikuisen lapseni hautaan, vuoden sisällä kaksi alle 40 vuotiasta, kaikki nuo sairauteen.  Vanhemmat tietysti jo aikaa sitten ja muita lähisukulaisia.

Vierailija
13/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaas mummot ja syäpäakat!

Vierailija
14/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinenkin vanhempi kuoli, niin tajusin, että olen se ikäluokka, joka kuolee seuraavaksi.

Noin olen kuullut monen sanovan tuossa tilanteessa. 

Vierailija
15/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti paremmin kun nuorena.  Olen ollut mm. kantamassa oman aikuisen lapseni hautaan, vuoden sisällä kaksi alle 40 vuotiasta, kaikki nuo sairauteen.  Vanhemmat tietysti jo aikaa sitten ja muita lähisukulaisia.

Nyyh😢

Vierailija
16/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yli 80v sukulainen kuolee, lasken normaaliksi elämänkuluksi. Kun opiskelukaveri kuoli äkkikuoleman, se hetkautti. 

Vierailija
17/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mielestäni on turha miettiä, että nautinko nyt tarpeeksi elämästä, sillä sillä ei ole merkitystä kuollessa, oliko nauttinut vai ei. 

Vierailija
18/18 |
26.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sama minulla. Mutta ei sitä voi liikaa miettiäkään, koska silloin se elämä meneekin ohi. Eli kannattaa vaan yrittää elää.

Olen sitä mieltä että juuri ne hetket mitkä sujahtivat ohi mukavasti ja huomaamatta, olivat elämää. Samaa mieltä olen siitä että väkisin hampaat irvessä eletty elämä ei ole yhtä antoisaa elämää….juuri noita menneitä hetkiä mitkä sujahtivat ohi liian nopeasti, niitäkään ei pidä surra tai nostalgisoida liikaa koska jos vain tekee itselleen saman huolettoman asenteen, kaikki muukin elämä on sitä samaa huoletonta taas…. Se ei ollut siis mikän tilanne mikä teki menneestä olosta hyvän vaan se oli se olo mikä teki menneestä tilanteeta hyvän. Ja sen olon saa loihdittua itse helpommin mihin tahansa tilanteeseen kuin muokata tilannetta sellaiseksi että se tuottaa sen ”olon”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän