Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on te-palveluista jos on 63-vuotias?

Vierailija
26.09.2026 |

Ihan turhaan palaa yhteiskunnan rahaa. Käyntejä toimistossa sekä suunnitelman päivityksiä 3 kk välein.

Miksei tähän menevää rahaa suunnata nuoremmille? Ja me voitaisiin tehdä vaikka vapaaehtoistyötä? Itse saan 600 e kk ja on työnhakuvelvoite. Viimeksi oli vielä velvoittava tapaaminen.

Kaikki kyllä tajuaa ettei kukaan palkkaa näin vanhaa. 

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Sipilän pakkotyöaktiivimalli toimi?

Aktiivisuusedellytys: Työttömän piti täyttää aktiivisuusehto 65 päivän (noin kolmen kuukauden) tarkastelujakson aikana.

Vaaditut suoritteet: Aktiivisuuden saattoi osoittaa tekemällä tietyn määrän palkkatyötä, ansaitsemalla tarpeeksi yritystuloa tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin.

Rangaistus: Jos vaadittu aktiivisuus ei täyttynyt, työttömyysetuutta leikattiin 4,65 prosentilla seuraavan jakson ajaksi. 

Kritiikki ja seuraukset:

Epäoikeudenmukaisuus: Mallia kritisoitiin siitä, että se rangaisi työttömiä tilanteessa, joissa työtä ei ollut tarjolla tai työllistymistä edistäviin palveluihin ei päässyt. 

Sipilän tarkoitus oli poistaa työttömyysturvan piristä vaihtoehtona pakkotyö ilman palkkaa. Otteet oli kovat. Työkkäreissä oli vartijat mukana kuulusteluissa ja työkkäri hätyytti kesälläkin kuulusteluihin.

Vierailija
122/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät yli 60-vuotiaat saisi poistaa työkkärin listoilta ja laittaa eläkkeelle. Ei kukaan kuitenkaan palkkaa. 

Nyt pitää leikkiä tätä teatteria ja hakea neljää paikkaa kuukaudessa ja työkkärin täti soittaa kolmen kuukauden välein.

Melkein sanoisin, että yli 50 vuotiailla alkaa jo olla todella vaikea löytää mitään työpaikkaa mistään.

Tämä teatterin leikkiminen on ihan yhtä turhauttavaa meillekkin, kun puolta nuorempi työkkärin täti soittelee ja kyselee kolmen kuukauden välein samat vanhat kuulumiset. No, saapahan hän työpäiväänsä sisältöä, minä pärjäisin ihan yhtä huonosti/hyvin ilman sitä soittoakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aktiivisuusedellytys: Työttömän piti täyttää aktiivisuusehto 65 päivän (noin kolmen kuukauden) tarkastelujakson aikana.

Vaaditut suoritteet: Aktiivisuuden saattoi osoittaa tekemällä tietyn määrän palkkatyötä, ansaitsemalla tarpeeksi yritystuloa tai osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin.

Rangaistus: Jos vaadittu aktiivisuus ei täyttynyt, työttömyysetuutta leikattiin 4,65 prosentilla seuraavan jakson ajaksi. 

Kritiikki ja seuraukset:

Epäoikeudenmukaisuus: Mallia kritisoitiin siitä, että se rangaisi työttömiä tilanteessa, joissa työtä ei ollut tarjolla tai työllistymistä edistäviin palveluihin ei päässyt. 

Sipilän tarkoitus oli poistaa työttömyysturvan piristä vaihtoehtona pakkotyö ilman palkkaa. Otteet oli kovat. Työkkäreissä oli vartijat mukana kuulusteluissa ja työkkäri hätyytti kesälläkin kuulusteluihin.

Sipilä oli pääministerinä yksi historian huonoinpia.

Vierailija
124/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kritiikki ja seuraukset:

Et semmoiset sössötykset sitten siihen väliin ay-vasurilta. Eikö sinua edes hävetä tuollaisen roskan kirjoittaminen palstalle?

Vierailija
125/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 62 v ja olin työttömänä 59 v alkaen melkein 2 vuotta. Sitten vaan pakkohaussa nappasi kerran niin paljon että ppsin haastatteluun. kaveri sanoi heti ett onko kokemusta? Tottakai tähän ikää oli jo kertynyt ja kun sanoin että olen erittäin motivoitunut töihin niin sain töitä vaikka itse olinkin jo asennoitunut ettei enää tuu. Nyt oo+n ollut 1,5 vuotta nuoressa porukassa jossa opin oikeasti heiltä uusia juttuja mutta kyllä paljon enemmän minulla on nuorille annettavaa. Yhtäkään päivää en vaihtaisi pois.

Vierailija
126/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 62 v ja olin työttömänä 59 v alkaen melkein 2 vuotta. Sitten vaan pakkohaussa nappasi kerran niin paljon että ppsin haastatteluun. kaveri sanoi heti ett onko kokemusta? Tottakai tähän ikää oli jo kertynyt ja kun sanoin että olen erittäin motivoitunut töihin niin sain töitä vaikka itse olinkin jo asennoitunut ettei enää tuu. Nyt oo+n ollut 1,5 vuotta nuoressa porukassa jossa opin oikeasti heiltä uusia juttuja mutta kyllä paljon enemmän minulla on nuorille annettavaa. Yhtäkään päivää en vaihtaisi pois.

Onnittelut, sulla on käynyt ihan uskomaton tuuri!

Vierailija
127/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, sulla on käynyt ihan uskomaton tuuri!

1 työllistetty, 499 999 jäljellä, nih. 

Vierailija
128/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä, onnksi Te-henkilö on mukava ja ymmärtää kuusikymppisen realiteetit, mutta yhdessä leikitään Orpon/marinin/Sipilön leikkejä

Vierailija
129/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 64 v. Sain nyt pitkän perustelemisen jälkeen hakuvelvoitteeksi 3 paikkaa/kk. Se on edelleen liikaa. Pelkään että se seuraavassa keskustelussa nousee taas neljään! Keski-Uudellamaalla asun.

Vierailija
130/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki määrää 

Kyllä saa omaa järkeäänkin käyttää. 

Vierailija
131/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmölässä hölmöläisten tavat.

Vierailija
132/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestä, onnksi Te-henkilö on mukava ja ymmärtää kuusikymppisen realiteetit, mutta yhdessä leikitään Orpon/marinin/Sipilön leikkejä

Aktivoinnissa idea on vasemmistolaisen ay-vaikuttaja ralf sundin työryhmältä jostain vanhasen hallitusten ajoilta. Sipilä sitten otti tuon ryhmän suositukset lopulta käyttöön, ja demarit halusi sen omiin nimiinsä ja lakkautti sen sipilän käynnistämän ja käynnisti sitten uudelleen omissa nimissään.

Samoin demarit lopetti ilman sen kummepia perusteluita sipilän hallituksen eläkeputken jolloin 60v pitkäaikaistyötön olisi just päässyt eläkeputkeen eikä työkkärin kyykytettäväksi kuten nyt demarien mallissa. 

Vierailija
133/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän aineiden voimalla virkailijat tekevät turhaa työtään? Kuinka monella on jemmapullo? Moniko syö lääkkeitä?

Vierailija
134/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 64 v. Sain nyt pitkän perustelemisen jälkeen hakuvelvoitteeksi 3 paikkaa/kk. Se on edelleen liikaa. Pelkään että se seuraavassa keskustelussa nousee taas neljään! Keski-Uudellamaalla asun.

ALIMPAAN eläkeikään siis vähintään vuosi aikaa ja ylimpään yli 5 vuotta. Eli ihan syystä on työnhaku velvoite. 

Vierailija
135/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäne töihin,eläkä kysele

Miksi julistat vammaisuuttasi täällä? 

Vierailija
136/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on syytä kaikkien työttömien ottaa opikseen. Töitä löytyy kun on tarpeeksi aktiivinen. Siksi niitä on haettava eikä odotella jotain ulkopuolista vaikutusta.

Vierailija
137/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolainen on keskimäärin sosiopaattinen narsisti ja sadisti joka saa mielihyvää ja iloa siitä että heikompaa terrorisoidaan, ettei tämä pääse "liian helpolla", vaikka tuolileikissä olisi 5000 osallistujaa ja vain 5 tuolia. Pitää keksi erilaisia rangaistuksia viihteenä niille 4995 muulle ja nimitellä näitä laiskoiksi.

Se oli kylläkin Marinin sosialistihallitus joka tuon pakkohaun sääti.

Orpon Hallituksen piti muuttaa sitä, mutta päättivät , että antaa olla. 

Vierailija
138/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on syytä kaikkien työttömien ottaa opikseen. Töitä löytyy kun on tarpeeksi aktiivinen. Siksi niitä on haettava eikä odotella jotain ulkopuolista vaikutusta.

Onko poistettu se, että viimeinen työnantaja on usossa vastuussa eläkkeestä? Se estää vanhojen palkkaamisen. 

Vierailija
139/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos yli 60 vuotias hakee työtä, jossa eläkeikä on 60 tai jopa alle 60???

Vierailija
140/167 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko poistettu se, että viimeinen työnantaja on usossa vastuussa eläkkeestä? Se estää vanhojen palkkaamisen. 

Se on poistunut jo 20 vuotta sitten. Toivottavasti työnantajat tietää sen. Se koski työkyvyttömyyseläkettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän