Jo vastasyntyneet tytöt suuntautuvat enemmän ihmisiin kuin pojat
TYTTÖLAPSET ovat keskimäärin poikia kiinnostuneempia ihmisistä. He oppivat aikaisemmin puhumaan ja kehittyvät nopeammin sosiaalisissa taidoissa. Pojat taas ovat kiinnostuneempia esineistä ja niiden toiminnasta.
Tämä on tiedetty pitkään. Yhtä pitkään on kiistelty siitä, ovatko sukupuolten erot perittyjä ja synnynnäisiä vai kulttuurin ja kasvatuksen tulosta.
Cambridgen yliopiston tutkijat totesivat tuoreessa kokeellisessa tutkimuksessa, että tytöt ja pojat suuntaavat huomionsa eri asioihin jo vastasyntyneinä.
Tutkijoiden mukaan havainto puhuu sen puolesta, että erot eivät ole vain opittuja.
JO vuonna 2000 julkaistu Cambridgen yliopiston aiempi tutkimus osoitti, että tyttövauvat katselivat kasvoja keskimääräistä pidempään, kun taas pojat katselivat esineitä pidempään.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012295193.html
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Mitään eroja ei ole (pöyristyttävä väite!) ja sukupuolensa voi valita.
Tässä taas yksi sankari, joka ei ymmärrä mitä tarkoittaa KESKIMÄÄRIN.
Se katsos tarkoittaa sitä, että suurempi osa tytöistä katsoo niitä kasvoja pidempään. Se tarkoittaa myös sitä, että on poikia, jotka katsoo pidempään kuin osa tytöistä, ja tyttöjä, jotka on kiinnostuneempia esineistä kuin kasvoista.
Tiedätkö, kato me ollaan edelleen erilaisia, ja yksilöitä jokainen.
Ihmiskunnan kohtalon kannalta olisi varmaan parempi jos pojat eivät olisi "autisteja" jo syntyessään. Silloin ei joukossamme olisi ainshtaineja*, joiden kiinnostus kohdistuu esim. aineen rakenteeseen muiden Håmå sapienksien sijaan, eikä ydinsodan uhka roikkuisi Damokleen miekan tavoin ihmiskunnan yllä?
* Albert Einstein, saksalaissyntyinen fyysikko, joka keksi kaavan E = mc2, johon ydinpommi perimmältään perustunee. Toki Oppenheimer, toinen mahdollinen aspergeri, on ydinpommin varsinainen isä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunnan kohtalon kannalta olisi varmaan parempi jos pojat eivät olisi "autisteja" jo syntyessään. Silloin ei joukossamme olisi ainshtaineja*, joiden kiinnostus kohdistuu esim. aineen rakenteeseen muiden Håmå sapienksien sijaan, eikä ydinsodan uhka roikkuisi Damokleen miekan tavoin ihmiskunnan yllä?
* Albert Einstein, saksalaissyntyinen fyysikko, joka keksi kaavan E = mc2, johon ydinpommi perimmältään perustunee. Toki Oppenheimer, toinen mahdollinen aspergeri, on ydinpommin varsinainen isä.
Heh, haukkuu miehiä autisteiksi, mutta itse kirjoittaa yhden autistisimpia tekstejä mitä palstalla on nähty😅😅
Vierailija kirjoitti:
Osaa ne aspergerit hyviäkin juttuja kehittää. Ei sulje pois sitä.
Yhteistyössä olisi parantamisen varaa sukupuolten välillä. Feministit tuota koittaa ajaa välillä ihan järkevilläkin teeseillä, mutta päädytään silti useimmiten kaivamaan ne poterot ja jakaantumaan leireihin vihaamaan toisiamme.
Ehkä voisimme kehittää Feministisen AI:n ja ojentaa sille avaimet, että hoida homma jatkossa? ;D
M44
Vierailija kirjoitti:
yleensä tuollainen on autismin merkki..ömm ovatko kaikki pojat siis vähän autisteja . olen itse autistinen olin tyttö siis olin en enää. ei siihen rooliin pysty samaistumaan millään barbeja pinkkiä ja heppoja meikkiä.
mielummin autoja, työkaluja, robotteja action figuureja joista lapsena tykkäsin.
sain lahjaksi jotain tekokynsiä se harmitti suuresti heitin ne aina roskiin pyysin etten saisi niitä enää koskaan sain silti..sknne meni sukulaisilta joka vuosi 5€ suoraan roskiin olisivat ostaneent mielummin karkkipussin tai hotwheels auton.
sukupuoli roolit on olemassa, mutta sukupuoli ei määritä sitä roolia automaattisesti ja tuo havainto mitä ap sanoi vahvistaa vain sitä, että sukupuoli kokemus on olemassa jo syntyessä silloin sitä ln mahdotonta muuttaa vaikka kuinka pakotettisiin muottiin niin kuin minua tytöteltiin , ostettiin barbeja ja kaikkea ällö tyttöä ja pakotettiin keimailemaan ällöttävissä hameissa vaikka itse valitsin mieluummin nahka rotsin ja katihait.
Eihän se tyttö ole kuin sana. Mulle ei ikinä kukaan ole hankkinut tekokynsiä eikä varmastikaan hanki. Meikannut en ole eläessäni, metsätöistä pidän, putsaan perheen lattiakaivot ja ensisijaisesti olen aina ollut ihminen. Mutta sitten ihmisen alalajina olen tyttö tai nainen, koska se on biologinen sukupuoleni.
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että biologisia eroja on. Kasvatuksessa niitä ei tulisi kuitenkaan olettaa, vahvistaa ja tyrkyttää. Koska yksilöiden väliset erot ovat isoja. Jos oletamme ettei poikavauva kiinnostu kasvoista, emmekä tarjoa kasvoja ja seurustelua voi se yksittäinen poikavauva kärsiä, jos ei olekaan kuten muut.
Ilman miehiä naiset asuisivat luolassa.
Molemmat sukupuolet on erikoistuneita eri asioihin ja ihan syystä.
Get over it Ladies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä tuollainen on autismin merkki..ömm ovatko kaikki pojat siis vähän autisteja . olen itse autistinen olin tyttö siis olin en enää. ei siihen rooliin pysty samaistumaan millään barbeja pinkkiä ja heppoja meikkiä.
mielummin autoja, työkaluja, robotteja action figuureja joista lapsena tykkäsin.
sain lahjaksi jotain tekokynsiä se harmitti suuresti heitin ne aina roskiin pyysin etten saisi niitä enää koskaan sain silti..sknne meni sukulaisilta joka vuosi 5€ suoraan roskiin olisivat ostaneent mielummin karkkipussin tai hotwheels auton.
sukupuoli roolit on olemassa, mutta sukupuoli ei määritä sitä roolia automaattisesti ja tuo havainto mitä ap sanoi vahvistaa vain sitä, että sukupuoli kokemus on olemassa jo syntyessä silloin sitä ln mahdotonta muuttaa vaikka kuinka pakotettisiin muottiin niin kuin minua tytöteltiin , ostettiin barbeja ja kaikkea ällö tyttöä ja pakotettiin keimailemaan ällöttävissä hameissa vaikka itse valitsin mieluummin nahka rotsin ja katihait.
Eihän se tyttö ole kuin sana. Mulle ei ikinä kukaan ole hankkinut tekokynsiä eikä varmastikaan hanki. Meikannut en ole eläessäni, metsätöistä pidän, putsaan perheen lattiakaivot ja ensisijaisesti olen aina ollut ihminen. Mutta sitten ihmisen alalajina olen tyttö tai nainen, koska se on biologinen sukupuoleni.
Älä puhu itsestäsi. Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.
Taidat olla talonmies talon takapihalla tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kolma 1977 syntynyt suomalaisnainen "hullu"
Näin tilastot kertovat
Sulle taitaa numerot olla vaikeita 😅
Puhutko siitä tutkimuksesta jossa kohteena oli vuonna 1997 syntyneet?
Käsi pystyyn, tunnustan näppäilyvirheeni. matematiikan ja numerot hallitsen kyllä muuten hyvin.
Mitä ajatuksia tuo muuten herättää sinussa?
No ensimmäisenä tulee mieleen, ettei äidinkielesi ole suomi. Hullu on vähän eri asia kuin mitä tuossa on tutkittu.
Tahallani käytin tuota sanaa, se herättää voimakkaammin tunteita ja saa aikaan reaktioita.
Eikö muita ajatuksia syntynut sinulla?
No seuraava ajatus on, että trollailet, ja senhän tässä juuri myönsitkin. Sitten tulee mieleen, että olet aika huomionkipeä ja yrität johdattaa keskustelua aiheen ulkopuolelle.
Tässäkin tartut henkilöön. Etkö muuta osaa?
Ei me olla tässä lukion filosofian ykköskurssilla. Tiedätkö että saisit muuten aika itse heikot pisteet omalla argumentointitaidoillasi. Miksi puhut hulluista kun tutkimuksessa oli kyse esimerkiksi lyhyistä sairauspoissaoloista uupumisen tai hetkellisen henkilökohtaisen kriisin vuoksi? Miksi haluat olla trolli?
Alat haukkumaan minua. Sekö on mielestäsi hyvää argumentointia?
Emme edelleenkään ole siellä filosofian alkeiskurssilla. Täällä saa huomauttaa jos käyttämäsi kieli on asiatonta.
Filosofian alkeiskurssit ja vastaavat peruskouluissa ja lukioissa ovat ajan hukkaa.
Enpä tiiä. Ne on enemmän sellaista treeniä, siihen millä tavalla ihminen voi ajatella ja ympäristöään hahmottaa.
Ei sen enempää ajanhukkaa kuin pitkä matikka sellaiselle joka lopulta päätyy vaikka viestintäkonsultiksi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Biologiset erot sukupuolten välillä ovat selvät. Olisi erikoista jos eroja ei olisi myös kognitiivisissa ominaisuuksissa, jotka sitten näkyvät myös ihmisten käyttäytymisessä ja mielenkiinnon kohteissa. Ja lahjakkuuksissa. Tottakai erot voivat olla suuriakin yksilöiden välillä. Mutta ei se poista sitä, että alusta on erilainen tytöillä ja pojilla.
Ongelma on mielestäni lähinnä se, että erityisesti tytöille ominaisia piirteitä tahdotaan edelleen vähätellä ja häivyttää. Mistä se sitten johtuu? En tiedä. Ehkä niitä pojilla yleisempiä ominaisuuksia on helpompi mitata ja jotenkin arvottaa.
Tämän vuoksi sitten pidetään jotenkin "arvottomana" kun moni tyttö leikeissään miettii miltä kustakin nukesta tuntuu, ja mitä se nukke sitten sanoo kaverilleen tms. Siinä missä pojat saattaa miettiä sitä miten HeMan löisi Skeletorilta pään irti, pelastaakseen maailman. Jos taas roolit menee yksilötasolla toisin päin, niin tämä poikkeus kyllä huomataan. Vaikka se on ihan yhtä "oikea" tapa leikkiä kummallekin sukupuolelle.
Mielestäni noita ei edes pitäisi miettiä liikaa. Antaa lasten touhuta. Kunhan on rajat ja rakkautta samalla tavalla molemmille sukupuolille.
Minä kyllä poikien äitinä olen eri mieltä tuosta, että esimerkiksi varhaiskasvatuksessa tai koulussa arvostettaisiin enemmän poikien tapaa tuollaisena kuin sen kuvailet. Tunne- ja vuorovaikutuskasvatus on oma oppiaineensa ja vuorovaikutustaitoja arvioidaan lähes joka aineen yhteydessä. Skeletorin pään irroittamista konkreettisesti tai mielikuvituksessa sijaan harvoin arvostetaan kasvatusalan ihmisten parissa. Etenkään varhaiskasvatuksen puolella ei välttämättä ollenkaan ymmärretä tuollaista aggressiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu itsestäsi. Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.
Taidat olla talonmies talon takapihalla tupakalla.
Tiedän mitä olen. Ja sinähän taas olet trolli.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tämän kuolleiden ihmisten diagnosoinnin lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat on jo syntyessään autisteja.
Naiset on paranoideja.
Paranormaaleja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologiset erot sukupuolten välillä ovat selvät. Olisi erikoista jos eroja ei olisi myös kognitiivisissa ominaisuuksissa, jotka sitten näkyvät myös ihmisten käyttäytymisessä ja mielenkiinnon kohteissa. Ja lahjakkuuksissa. Tottakai erot voivat olla suuriakin yksilöiden välillä. Mutta ei se poista sitä, että alusta on erilainen tytöillä ja pojilla.
Ongelma on mielestäni lähinnä se, että erityisesti tytöille ominaisia piirteitä tahdotaan edelleen vähätellä ja häivyttää. Mistä se sitten johtuu? En tiedä. Ehkä niitä pojilla yleisempiä ominaisuuksia on helpompi mitata ja jotenkin arvottaa.
Tämän vuoksi sitten pidetään jotenkin "arvottomana" kun moni tyttö leikeissään miettii miltä kustakin nukesta tuntuu, ja mitä se nukke sitten sanoo kaverilleen tms. Siinä missä pojat saattaa miettiä sitä miten HeMan löisi Skeletorilta pään irti, pelastaakseen maailman. Jos taas roolit menee yksilötasolla toisin päin, niin tämä poikkeus kyllä huomataan. Vaikka se on ihan yhtä "oikea" tapa leikkiä kummallekin sukupuolelle.
Mielestäni noita ei edes pitäisi miettiä liikaa. Antaa lasten touhuta. Kunhan on rajat ja rakkautta samalla tavalla molemmille sukupuolille.
Minä kyllä poikien äitinä olen eri mieltä tuosta, että esimerkiksi varhaiskasvatuksessa tai koulussa arvostettaisiin enemmän poikien tapaa tuollaisena kuin sen kuvailet. Tunne- ja vuorovaikutuskasvatus on oma oppiaineensa ja vuorovaikutustaitoja arvioidaan lähes joka aineen yhteydessä. Skeletorin pään irroittamista konkreettisesti tai mielikuvituksessa sijaan harvoin arvostetaan kasvatusalan ihmisten parissa. Etenkään varhaiskasvatuksen puolella ei välttämättä ollenkaan ymmärretä tuollaista aggressiota.
Niin. No. Ehkä keskityin liikaa olemaan mukahauska. Tai yritykseen siitä.
Enemmän se poikien puuhiin liitetty "arvostus" taitaa mennä tohon osioon "pelastaakseen maailman. "
Eli nähdään että poikien puuhat rakentaa jotain, tai tehdä maailman valloitussuunitelma on niitä semmoisia merkkejä rakentavasta kunnianhimosta. Joka ei liene kovin negatiivisessa valossa ollut koskaan historiassa. Eikä varsinkaan nykyaikaan jolloin yksilön vaikutusvaltaa omaan tulevaisuuteensa korostetaan hyvinkin paljon.
Lienet oikeassa siinä, että tossa ollaan kehitytty. Ja varsinkin varhaiskasvatuksessa ja koulussa tohon on tietoisesti kiinnitetty huomiota.
Kyllä, miehet ovat kiinnostuneita esineestä ja sen toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että biologisia eroja on. Kasvatuksessa niitä ei tulisi kuitenkaan olettaa, vahvistaa ja tyrkyttää. Koska yksilöiden väliset erot ovat isoja. Jos oletamme ettei poikavauva kiinnostu kasvoista, emmekä tarjoa kasvoja ja seurustelua voi se yksittäinen poikavauva kärsiä, jos ei olekaan kuten muut.
Get over it Ladies!
Paras olisi yhteiskunnat joissa miehet ja naiset eläisivät keskenään. Naiset voisivat lisääntyä hoidoilla ja kasvattaa lapsia, miehet tekisivät mitä haluaisivat omassa yhteiskunnassaan.
En voisi kuvitella itseäni poikien äitinä. On tutkittu että suku jatkuu nimenomaan tyttöjen kautta eikä poikien kuten on luultu. Esiäidit elävät tytöissäni. Meillä läheinen perhe tyttöjeni kanssa.
Pienet( ja isot pojat ) ovat ihania, suloisia, hurmaavia, ainakin yhtä ihania kuin tytöt!
N67
Vierailija kirjoitti:
Jokainen poikakin perii älykkyytensä geneettisen perustan äidiltään. Ja se määrittää pitkälti sen, kuinka älykkääksi voi edes "oppia". Metsästäjä-keräilijämiesten ihailijat ihailee yksinkertaista kivikautista aivorakennetta. Mutta joo, sehän riittää metsästykseen, agressioon ja paritteluun. Korkeampaan älylliseen toimintaan ei.
"Äidin geenit vaikuttavat aivokuoreen, isän geenit taas aivojen limbiseen järjestelmään, joka osallistuu autonomisten toimintojen, motivaation ja tunteiden säätelyyn. Limbisessä järjestelmässä syntyvät ihmisen selviytymistoiminnot, jotka liittyvät esimerkiksi seksiin, ruokaan ja aggressioon.
Aivokuoressa taas syntyvät ihmisen kehittyneimmät toiminnot kuten älykkyys, ajatukset, kieli ja suunnittelukyky.
Aiemmin on uskottu, että älykkyyden periytymiseen vaikuttavat yhtä paljon äidin ja isän geenit."
-IS-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Get over it Ladies!
"LuolaMIESaivot" ei ole vain sana ilman merkityssisältöä, joka ulottuu aivojen rakenteellisiin toiminnallisuuksiin. On todennäköistä, että ilman naisia miehet asuisivat edelleen luolissa.
Filosofian alkeiskurssit ja vastaavat peruskouluissa ja lukioissa ovat ajan hukkaa.