Jo vastasyntyneet tytöt suuntautuvat enemmän ihmisiin kuin pojat
TYTTÖLAPSET ovat keskimäärin poikia kiinnostuneempia ihmisistä. He oppivat aikaisemmin puhumaan ja kehittyvät nopeammin sosiaalisissa taidoissa. Pojat taas ovat kiinnostuneempia esineistä ja niiden toiminnasta.
Tämä on tiedetty pitkään. Yhtä pitkään on kiistelty siitä, ovatko sukupuolten erot perittyjä ja synnynnäisiä vai kulttuurin ja kasvatuksen tulosta.
Cambridgen yliopiston tutkijat totesivat tuoreessa kokeellisessa tutkimuksessa, että tytöt ja pojat suuntaavat huomionsa eri asioihin jo vastasyntyneinä.
Tutkijoiden mukaan havainto puhuu sen puolesta, että erot eivät ole vain opittuja.
JO vuonna 2000 julkaistu Cambridgen yliopiston aiempi tutkimus osoitti, että tyttövauvat katselivat kasvoja keskimääräistä pidempään, kun taas pojat katselivat esineitä pidempään.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012295193.html
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ei oo helppoo olla tason 1 autististen, ei kovinkaan ihmisistä kiinnostuneiden tyttärien autistinen, epäsosiaalinen äiti. Tuota sosiaalisen roolia tyrkytetään väkisin, koska "yleensä öhö-öhö".
Sekä poika- että tyttövauvat ovat kiinnostuneempia kasvoista kuin esineistä, joten uskon kyllä, että ei ole helppoa olla toisenlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kolma 1977 syntynyt suomalaisnainen "hullu"
Näin tilastot kertovat
Mä olen syntynyt vuonna 1977. Olen nainen enkä ole ”hullu”. Mieheni on varmaankin sitä, mitä sinä hullulla tarkoitat, mutta rakastan ja tuen häntä. En oikein ymmärrä, miten tämä tilasto liittyy tähän keskusteluun.
Et ole hullu, mutta riittävän tyhmä vastaamaan aiheeseen liittymättömiin trollauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Mä olen syntynyt vuonna 1977. Olen nainen enkä ole ”hullu”. Mieheni on varmaankin sitä, mitä sinä hullulla tarkoitat, mutta rakastan ja tuen häntä. En oikein ymmärrä, miten tämä tilasto liittyy tähän keskusteluun.
Eikös tässä vertailtu eroja sukupuolten välillä? Tytöt vs pojat.
Tuo tilasto kertoo mikä tilanne on sitten aikuisena.
Etkö ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Mitä mä teen tällä tiedolla?
Et luonnollisesti mitään, mikäli uusien asioiden oppiminen, tiede ja yheiskunta eivät sinua kiinnosta.
Ei vois vähempää kiinnostaa, eikä tää vaikuta mun elämään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Ei kai kukaan h.ullu nyt itseään kutsuisikaan h.ulluksi.
Kyllä minun mieheni ihan tuota sanaa itsestään käyttää. Tosin hän on kliinisesti masentunut, mutta sitähän keskustelijamne tarkoittaa vaikka ei oikein osaakaan aiheesta puhua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy politiikassa. Miesten suosimia oikeistopuolueita ei ihmisten hyvinvointi eikä luonnon tila kiinnosta pätkääkään. Oma suu lähimpänä ja muista viis.
Se johtuu siitä ku miehen tehtävä on olla soturi eikä olla empaattinen itkijä. Miten ois kivikaudella käyny urosneanderthalilaiselle joka on heikko itkijä joka ei pysty ruokkimaan pesuettaan ja päästää vieraan hiemon miehet vaan parittelemaan oman heimon naaraiden. Luonnonvalinta karsii semmosen geenit pois geenipoolista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Sulle taitaa numerot olla vaikeita 😅
Puhutko siitä tutkimuksesta jossa kohteena oli vuonna 1997 syntyneet?
Käsi pystyyn, tunnustan näppäilyvirheeni. matematiikan ja numerot hallitsen kyllä muuten hyvin.
Mitä ajatuksia tuo muuten herättää sinussa?
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Sulla taitaa olla vaikea numerosokeus?
Puhutko tästä tutkimuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Mitä mä teen tällä tiedolla?
Et luonnollisesti mitään, mikäli uusien asioiden oppiminen, tiede ja yheiskunta eivät sinua kiinnosta.
Ei vois vähempää kiinnostaa, eikä tää vaikuta mun elämään mitenkään.
Kuitenkin arvelet, että muille on tärkeä tämä tiedonjyvä, että sinä et tiedä eikä sinua kiinnosta.
yleensä tuollainen on autismin merkki..ömm ovatko kaikki pojat siis vähän autisteja . olen itse autistinen olin tyttö siis olin en enää. ei siihen rooliin pysty samaistumaan millään barbeja pinkkiä ja heppoja meikkiä.
mielummin autoja, työkaluja, robotteja action figuureja joista lapsena tykkäsin.
sain lahjaksi jotain tekokynsiä se harmitti suuresti heitin ne aina roskiin pyysin etten saisi niitä enää koskaan sain silti..sknne meni sukulaisilta joka vuosi 5€ suoraan roskiin olisivat ostaneent mielummin karkkipussin tai hotwheels auton.
sukupuoli roolit on olemassa, mutta sukupuoli ei määritä sitä roolia automaattisesti ja tuo havainto mitä ap sanoi vahvistaa vain sitä, että sukupuoli kokemus on olemassa jo syntyessä silloin sitä ln mahdotonta muuttaa vaikka kuinka pakotettisiin muottiin niin kuin minua tytöteltiin , ostettiin barbeja ja kaikkea ällö tyttöä ja pakotettiin keimailemaan ällöttävissä hameissa vaikka itse valitsin mieluummin nahka rotsin ja katihait.
Kai nyt on älykkäämpää tuijottaa elollista olentoa kuin jotain edestakaista liikettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Käsi pystyyn, tunnustan näppäilyvirheeni. matematiikan ja numerot hallitsen kyllä muuten hyvin.
Ei mitään koska siihen oli laskettu esimerkiksi päivän-parin sairauspoissaolot läheisen kuoleman, avioeron tai muun hetkellisen kriisin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
No ensimmäisenä tulee mieleen, ettei äidinkielesi ole suomi. Hullu on vähän eri asia kuin mitä tuossa on tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Ei kai kukaan h.ullu nyt itseään kutsuisikaan h.ulluksi.
Kyllä minun mieheni ihan tuota sanaa itsestään käyttää. Tosin hän on kliinisesti masentunut, mutta sitähän keskustelijamne tarkoittaa vaikka ei oikein osaakaan aiheesta puhua.
Kliinisen masennuksen syy on usein hankala parisiuhde.
Vierailija kirjoitti:
Pojat on jo syntyessään autisteja.
Aamun miesvihapläjäys.
Mutta vakavasti ottaen koko sana 'autisti' pitäisi pistää eläkkeelle. Kyseessä on ikivanha sana, joka ei tarkoita oikein mitään. Se alkaa olla 'slur' eli halventava sana.
Lisäksi 'suuntautuneita ihmisiin' on aika lavea juttu. Naiset tykkäävät katsella toisten naisten kasvoja vielä enemmän kuin miehet. Miehet tykkäävät katsella alastomia naisia enemmän kuin naiset. Naiset eivät tykkää katsella alastomia miehiä tai edes tavallisten miesten kasvoja juuri koskaan.
Pelkkä small talk opiskelukaverin kanssa voi olla tavallisen näköiselle miehelle vaikea homma, koska nainen on jo munasarjoissaan päättänyt, että ei ole kiinnostunut miehestä, joten yksisanaiset vastaukset ovat oikeutettuja, ettei mies naisen mielessä kuvittele naisen haluavan seksiä.
Kun nainen on moukka, naisella on aina sille joku tekosyy. Miehellä ei ole samanlaisia kulttuurisia tarinavarantoja käytettävänään, vaan miehen pitää ottaa vastuu omasta urpoudestaan. Jos katsottuna objektina on toisen ihmisen kasvot, miehellä vastaanotto on useammin vihamielinen tai torjuva. Miehen on turvallisempaa katsoa muita objekteja kuin kasvoja, koska useimmat naiset eivät pidä hänen katseestaan eikä miehilläkään sille useimmin hirveästi käyttöä ole. Jo lapsuudessa alkavat myös nämä erot, että poikaa kohdellaan enemmän kuin perunasäkkiä ja tyttöä hellemmin .
Joissakin yhteyksissä miehet saattavat olla kiinnostuneempia kasvoista. Miehiä saattaa useammin kiinnostaa vaikka miten kasvojen lihakset ja hermotus toimii. Charles Darwin 1800-luvulla oli ensimmäisiä tutkijoita, jotka alkoivat pohtia kasvoja tässä merkityksessä, että mitä ne kertovat tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
No ensimmäisenä tulee mieleen, ettei äidinkielesi ole suomi. Hullu on vähän eri asia kuin mitä tuossa on tutkittu.
Tahallani käytin tuota sanaa, se herättää voimakkaammin tunteita ja saa aikaan reaktioita.
Eikö muita ajatuksia syntynut sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy politiikassa. Miesten suosimia oikeistopuolueita ei ihmisten hyvinvointi eikä luonnon tila kiinnosta pätkääkään. Oma suu lähimpänä ja muista viis.
Se johtuu siitä ku miehen tehtävä on olla soturi eikä olla empaattinen itkijä. Miten ois kivikaudella käyny urosneanderthalilaiselle joka on heikko itkijä joka ei pysty ruokkimaan pesuettaan ja päästää vieraan hiemon miehet vaan parittelemaan oman heimon naaraiden. Luonnonvalinta karsii semmosen geenit pois geenipoolista.
Mutta niinhän juuri neanderthalilaiselle kävi.
Vierailija kirjoitti:
yleensä tuollainen on autismin merkki..ömm ovatko kaikki pojat siis vähän autisteja . olen itse autistinen olin tyttö siis olin en enää. ei siihen rooliin pysty samaistumaan millään barbeja pinkkiä ja heppoja meikkiä.
mielummin autoja, työkaluja, robotteja action figuureja joista lapsena tykkäsin.
sain lahjaksi jotain tekokynsiä se harmitti suuresti heitin ne aina roskiin pyysin etten saisi niitä enää koskaan sain silti..sknne meni sukulaisilta joka vuosi 5€ suoraan roskiin olisivat ostaneent mielummin karkkipussin tai hotwheels auton.
sukupuoli roolit on olemassa, mutta sukupuoli ei määritä sitä roolia automaattisesti ja tuo havainto mitä ap sanoi vahvistaa vain sitä, että sukupuoli kokemus on olemassa jo syntyessä silloin sitä ln mahdotonta muuttaa vaikka kuinka pakotettisiin muottiin niin kuin minua tytöteltiin , ostettiin barbeja ja kaikkea ällö tyttöä ja pakotettiin keimailemaan ällöttävissä hameissa vaikka itse valitsin mieluummin nahka rotsin ja katihait.
Sulla on ollut sairas kasvuympäristö. En minäkään tykännyt barbeista tai kynsienlaittamisesta, sain valita koulussa tekniset työt ja teininä olin mopoilua, veneilyä ja kalastusta harrastava tyttö. Ei koskaan tullut tarvetta "olla poika" koska sain ihan tyttönäkin tehdä sitä mitä halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tilastot kertovat
Tartut vastauksessasi henkilöön. Teetkö niin usein?