Jo vastasyntyneet tytöt suuntautuvat enemmän ihmisiin kuin pojat
TYTTÖLAPSET ovat keskimäärin poikia kiinnostuneempia ihmisistä. He oppivat aikaisemmin puhumaan ja kehittyvät nopeammin sosiaalisissa taidoissa. Pojat taas ovat kiinnostuneempia esineistä ja niiden toiminnasta.
Tämä on tiedetty pitkään. Yhtä pitkään on kiistelty siitä, ovatko sukupuolten erot perittyjä ja synnynnäisiä vai kulttuurin ja kasvatuksen tulosta.
Cambridgen yliopiston tutkijat totesivat tuoreessa kokeellisessa tutkimuksessa, että tytöt ja pojat suuntaavat huomionsa eri asioihin jo vastasyntyneinä.
Tutkijoiden mukaan havainto puhuu sen puolesta, että erot eivät ole vain opittuja.
JO vuonna 2000 julkaistu Cambridgen yliopiston aiempi tutkimus osoitti, että tyttövauvat katselivat kasvoja keskimääräistä pidempään, kun taas pojat katselivat esineitä pidempään.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000012295193.html
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ovat paljon rauhallisempia ja kantavat vastuuta poikia paremmin. Esimerkiksi monesti melkein jokaisessa tuntemassani suvussa tytöille voi luovuttaa vastuun lapsenvahdin roolista sillä välin, kun vanhemmat ovat poissa. Pojille samaa roolia ei ole koskaan annettu, sillä heihin ei ole samanlaista luottamusta kuin tyttöihin.
On olemassa poikia ja on olemassa poikia. On olemassa tyttöjä ja on olemassa tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt ovat paljon rauhallisempia ja kantavat vastuuta poikia paremmin. Esimerkiksi monesti melkein jokaisessa tuntemassani suvussa tytöille voi luovuttaa vastuun lapsenvahdin roolista sillä välin, kun vanhemmat ovat poissa. Pojille samaa roolia ei ole koskaan annettu, sillä heihin ei ole samanlaista luottamusta kuin tyttöihin.
Jostakin syystä nuo sukupuolierot tulevat selkeimmin esiin perheissä, joissa on sekä tyttöjä että poikia. Tästä on tehty tutkimuksiakin: jos perheessä on tyttö ja poika, on tyttö todennäköisemmin äidin pikku prinsessa ja poika isin kalakaveri.
Sen sijaan meillä, joilla on pelkkiä poikia, osaavat pojatkin hoitaa pikkuveljiään.
Useimmiten äiti karsastaa poikaansa eikä isä osaa kasvattaa tyttöä. Kun on saanut omalta äidiltään - miten tämän nyt sanoisi - huonot eväät elämään.
Meillä tyttö hoivasi enemmän nukkeja. Poikakin hoivasi välillä. Poikaa kiinnosti useammin, miten nuken pää ja jalat on kiinnitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä nuo sukupuolierot tulevat selkeimmin esiin perheissä, joissa on sekä tyttöjä että poikia. Tästä on tehty tutkimuksiakin: jos perheessä on tyttö ja poika, on tyttö todennäköisemmin äidin pikku prinsessa ja poika isin kalakaveri.
Sen sijaan meillä, joilla on pelkkiä poikia, osaavat pojatkin hoitaa pikkuveljiään.
Outoa. Kaikissa tuntemissani perheissä poika on äidin oma mussukka, tytär taas "isin tyttö".
Tuohan ei sinänsä sulje pois tutkimustulosta. Minäkin olin isän tyttö, mutta kyllä perheessä pidettiin selvänä, että juuri isän tyttö leipoo isälle kaakun. Ja tietenkään jokainen perhe ei toimi siten kuin tutkimus kertoo. Kyse on todennäköisyyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kolma 1977 syntynyt suomalaisnainen "hullu"
Näin tilastot kertovat
Mä olen syntynyt vuonna 1977. Olen nainen enkä ole ”hullu”. Mieheni on varmaankin sitä, mitä sinä hullulla tarkoitat, mutta rakastan ja tuen häntä. En oikein ymmärrä, miten tämä tilasto liittyy tähän keskusteluun.
Eikös tässä vertailtu eroja sukupuolten välillä? Tytöt vs pojat.
Tuo tilasto kertoo mikä tilanne on sitten aikuisena.
Etkö ymmärrä?
EIhän tuo hulluista kirjoittanut vertaillut sukupuolia. Kertoi vain kuvittelemansa prosentin naisille. EI sanaakaan miesten prosentista ja vertailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kolma 1977 syntynyt suomalaisnainen "hullu"
Näin tilastot kertovat
Mä olen syntynyt vuonna 1977. Olen nainen enkä ole ”hullu”. Mieheni on varmaankin sitä, mitä sinä hullulla tarkoitat, mutta rakastan ja tuen häntä. En oikein ymmärrä, miten tämä tilasto liittyy tähän keskusteluun.
Eikös tässä vertailtu eroja sukupuolten välillä? Tytöt vs pojat.
Tuo tilasto kertoo mikä tilanne on sitten aikuisena.
Etkö ymmärrä?
Sulle en suosittele uraa tilastomatematiikan parissa.
Perustele.
Tuo tieto löytyy tilastoista. Mikä siinä on väärin?
En työskentele tilastomatematiikan parissa.
Miehillä oli enemmän nepsy-ongelmia, syrjäytymistä ja päihdeongelmia. Eivätkö he ole hulluja? Mutta jos haet päivänkin sairauslomaa vaikka isoäidin kuoleman vuoksi niin olet hullu?
Yleensä myös miesten isoäidit kuolevat
Eli miehet eivät rakasta lähimmäisiään, koska eivät sure heidän kuolemaansa ja ota saikkupäivää? Niinkö sanot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään eroja ei ole (pöyristyttävä väite!) ja sukupuolensa voi valita.
Tässä taas yksi sankari, joka ei ymmärrä mitä tarkoittaa KESKIMÄÄRIN.
Se katsos tarkoittaa sitä, että suurempi osa tytöistä katsoo niitä kasvoja pidempään. Se tarkoittaa myös sitä, että on poikia, jotka katsoo pidempään kuin osa tytöistä, ja tyttöjä, jotka on kiinnostuneempia esineistä kuin kasvoista.
Tiedätkö, kato me ollaan edelleen erilaisia, ja yksilöitä jokainen.
Minä ainakin oletin tuon ylemmän kirjoituksen olevan ilman muuta sarkasmia.
Tytöt alottaa heti syntyessään muiden manipuloinnin ettei koskaan tarvi tehdä itse mitään
Ajattelinkin, että aika vanha uutinen.
Minulla on tyttö ja poika. Muistan kuinka me edistyksellisinä vanhempina kasvatimme heitä pienestä pitäen mahdollisimman vähän sukupuolistereotypioita korostaen. Tyttö teki rekoista perheen, isä- äiti ja lapsirekat ja peitteli niitä sänkyyn. Poika taas käytti nukkeja nostureiden osina. Totesimme että kyllä sukupuolissa on synnynnäisiä biologisia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään eroja ei ole (pöyristyttävä väite!) ja sukupuolensa voi valita.
Tässä taas yksi sankari, joka ei ymmärrä mitä tarkoittaa KESKIMÄÄRIN.
Se katsos tarkoittaa sitä, että suurempi osa tytöistä katsoo niitä kasvoja pidempään. Se tarkoittaa myös sitä, että on poikia, jotka katsoo pidempään kuin osa tytöistä, ja tyttöjä, jotka on kiinnostuneempia esineistä kuin kasvoista.
Tiedätkö, kato me ollaan edelleen erilaisia, ja yksilöitä jokainen.Minä ainakin oletin tuon ylemmän kirjoituksen olevan ilman muuta sarkasmia.
Well there's your problem! Älä ikinä oleta trollin ymmärtävän sarkasmia
-eri
Vierailija kirjoitti:
Tytöt alottaa heti syntyessään muiden manipuloinnin ettei koskaan tarvi tehdä itse mitään
Aika noloa sulta, joka et saa edes persettäsi itse pestyä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tyttö ja poika. Muistan kuinka me edistyksellisinä vanhempina kasvatimme heitä pienestä pitäen mahdollisimman vähän sukupuolistereotypioita korostaen. Tyttö teki rekoista perheen, isä- äiti ja lapsirekat ja peitteli niitä sänkyyn. Poika taas käytti nukkeja nostureiden osina. Totesimme että kyllä sukupuolissa on synnynnäisiä biologisia eroja.
Kyllä on. Useimmat vanhemmat (varsinkin äidit poikien kohdalla) vaan tekevät sen virheen, että jättävät pojan tavallaan oman onnensa nojaan. Vain siksi että eivät itse ymmärrä, että sukupuolissa on joitain eroja. Toisaalta osa niistä eroista on opittuja. Tyttö näkee, kuinka äiti toimii, joten matkii äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika noloa sulta, joka et saa edes persettäsi itse pestyä
Sinäkö sen perseen peset?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Useimmat vanhemmat (varsinkin äidit poikien kohdalla) vaan tekevät sen virheen, että jättävät pojan tavallaan oman onnensa nojaan. Vain siksi että eivät itse ymmärrä, että sukupuolissa on joitain eroja. Toisaalta osa niistä eroista on opittuja. Tyttö näkee, kuinka äiti toimii, joten matkii äitiä.
Perheissä on erilaisia rooleja. Meillä on isä, joka ei ikinä metsästäisi ja inhoaa moottoreita. Hän on taitava muusikko ja kotileipuri, ja perheen pojat ovat musikaalisia ja kokkaavat mielellään.
Usein on ruoka valmiina, kun tulemme töistä. Keittiön siivoamisesta ei enempää tässä yhteydessä. Ilmeisesti ei ole ollut siivouksen mallia saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheissä on erilaisia rooleja. Meillä on isä, joka ei ikinä metsästäisi ja inhoaa moottoreita. Hän on taitava muusikko ja kotileipuri, ja perheen pojat ovat musikaalisia ja kokkaavat mielellään.
Usein on ruoka valmiina, kun tulemme töistä. Keittiön siivoamisesta ei enempää tässä yhteydessä. Ilmeisesti ei ole ollut siivouksen mallia saatavilla.
No nämä jutut opitaan niiltä vanhemmilta. Vanhempia ei vaan tunnu kiinnostavan lastensa kasvatus. Liian usein se lapsi hankitaan koska "minä haluan". Eli nainen haluaa nukkeleikkejä oikealla ihmisellä, eikä niihin leikkeihin kuulu miehet.
Mitä kiisteltävää tuossa on. Koko eliökunnassa naaraat ja koiraat käyttäytyvät täysin eri tavoilla. Jotenkin absurdi koko väite, että miehet ja naiset eivät olisi täysin erilaisia ja eri laji. Ainoa joka tuosta hyötyy on miehet, jotka voivat tuollaisten valheiden varjolla varastella vauvoja ja leikkiä näiden emoja, ja toisaalta sälyttää väkivaltaisuuksiaan ja ongelmiaan "ihmiskunnan" syyksi.
Taas näitä että miksi tästä edes keskustellaan ja kenelle tämä kaikki tulee uutisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on isin pikku prinsessoja ja mamman poikia.
Sukupuoli tai vauva-ajan testitulos ei koskaan määritä sitä, millainen ihminen lapsesta kasvaa.
Outoa. Kaikissa tuntemissani perheissä poika on äidin oma mussukka, tytär taas "isin tyttö".