Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä lapsen kanssa joka syö aivan kaikkea salaa?

Vierailija
24.09.2026 |

Alakoululainen syö yksin ollessaan kaikkea mitä löytää. Ei onnistu pitää mitään herkkuja kotona kuten keksit ja jätski, ne menevät heti. Menee myös mysli, kaakaojauhe, leivontatarvikkeet, sokeri purkista, pakkasesta marjat ja smoothiehedelmät. Turhauttaa. Mikään sanominen ei auta. Lapsi kieltää mitään syöneensä. On suunniteltu välipalat yhdessä mitä saa ottaa. Syödään yhdessä lämmin ruoka 1-2 kertaa päivässä. On herkkupäiviä ja leivotaan kotona ja käydään kahvilassa välillä. Eli herkut eivät ole mikään kielletty juttu mutta makeanhimo ja syömisen halu on niin suuri. Mitä sinä tekisit?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva nälkä voi enteillä kasvupyrähdystä. 

Ruokaisa salaatti voisi myös sopia välipalaksi, sellainen jossa on proteiinia ja pastaa tms. kasvisten lisäksi ja jota voi tehdä valmiiksi. 

Kiitos hyvästä ideasta taas. Voisin kokeilla tuota ruokaisaa salaattia valmiiksi välipalaksi jääkaappiin eli sekaan reilusti pastaa ja proteiinia. Hän pitää kasviksista niin tuo voisi maistua hyvin. 

Vierailija
22/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappiin joka päivälle itsetehty välipalaleipä jonka saa syödä kun tulee nälkä tai rupeaa tekemään makeaa mieli. Kuukauden jälkeen opetat lapsen itse tekemään itselleen leivän jääkaappiin valmiiksi edellisenä iltana. Sen leivän pitää pitää siis olla syönyivalmis sille hetkellä jolloin nälkä iskee tai makean himo. Tähän hetkeen pitää olla terveellinen ja nopea vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukitse lapsi komeroon. 

Vierailija
24/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena just tuollainen :D napostelin aina jäisiä pakastemansikoita niin että otin muutaman per rasia. Enkä tunnustanut kun äiti ihmetteli miksi rasiat olivat alle puolillaan. 

Ei johtunut siitä, etteikö ruokaa olisi ollut. 

Vierailija
25/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko läski?🐽

Vierailija
26/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappiin joka päivälle itsetehty välipalaleipä jonka saa syödä kun tulee nälkä tai rupeaa tekemään makeaa mieli. Kuukauden jälkeen opetat lapsen itse tekemään itselleen leivän jääkaappiin valmiiksi edellisenä iltana. Sen leivän pitää pitää siis olla syönyivalmis sille hetkellä jolloin nälkä iskee tai makean himo. Tähän hetkeen pitää olla terveellinen ja nopea vaihtoehto.

Kiitos, miein itsekin tätä lukiessa että vaikka lapsi on etevä ottamaan itse niin voisin jonkun aikaa tehdä valmiiksi otettavia järkeviä välipaloja jääkaappiin mitä voisi heti syödä. Tähän mennessä on voidellut itse leipää ja ottanut päällisiä mutta olen varmaan arvioinut tilanteen väärin eli ei syö silloin tarpeeksi fiksusti.

Vierailija
27/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nälkäiselle lapselle mitään kasvista pelkästään. Jääkaappiin valmiiksi vaikka kunnon juustosämpylä esim iso graham sämpylä, voita, pari siivua rasvaista edam -, juustoa, kurkkua ja paprikaa. Tuon kun huuhtaisee maitolasillisella alas niin on tuhti välipala. Aikuinenkin tulee täyteen tuosta. 

Vierailija
28/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lapsena just tuollainen :D napostelin aina jäisiä pakastemansikoita niin että otin muutaman per rasia. Enkä tunnustanut kun äiti ihmetteli miksi rasiat olivat alle puolillaan. 

No siis mukavahan se on että tykkää marjoista mutta juuri nyt ei paljoa naurata kun huomasin että lähes kaikki kesällä pakastetut mansikat ovat tiessään. Ei tullut kyllä tässä säästettyä yhtään.

Vierailija
29/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon selkäsauna. Korkeintaan kolmannen jälkeen oppii jättämään herkut rauhaan. 

Vierailija
30/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nälkäiselle lapselle mitään kasvista pelkästään. Jääkaappiin valmiiksi vaikka kunnon juustosämpylä esim iso graham sämpylä, voita, pari siivua rasvaista edam -, juustoa, kurkkua ja paprikaa. Tuon kun huuhtaisee maitolasillisella alas niin on tuhti välipala. Aikuinenkin tulee täyteen tuosta. 

No ei ole kyse siitä että olisi ollut pelkkiä kasviksia tarjolla. Kerroin vaan että hän niistäkin pitää eli syö sinällään monipuolisesti. Mutta täytyy tosiaan siirtyä tekemään valmiiksi ruokaisia välipaloja.

Vierailija
31/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon selkäsauna. Korkeintaan kolmannen jälkeen oppii jättämään herkut rauhaan. 

Tämä ei ole hyvä ratkaisu eikä laillista. Lapsi oppii vaan pelkäämään.

Vierailija
32/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis mukavahan se on että tykkää marjoista mutta juuri nyt ei paljoa naurata kun huomasin että lähes kaikki kesällä pakastetut mansikat ovat tiessään. Ei tullut kyllä tässä säästettyä yhtään.

Mihin niitä mansikoita säästettiin, jos ei syötäväksi? 

Vierailija
33/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko läski?🐽

Lapsi on normaalimitoissa.

Vierailija
34/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olin ajatellut että ne syödään talven aikana. Siis lokakuusta helmikuuhun tms. En ollut ajatellut että kymmenet litrat mansikkaa loppuvat syyskuun aikana. Eli joo, syötäväksi, muttei ahmittavaksi.

Vierailija
35/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole hyvä ratkaisu eikä laillista. Lapsi oppii vaan pelkäämään.

Pelkäämään ja tottelemaan. Kansainvälisten ihmisoikeuksien sopimuksen mukaan vanhemmila on ensisijainen oikeus ja velvollisuus kasvattaa lastaan. 

Vierailija
36/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olin ajatellut että ne syödään talven aikana. Siis lokakuusta helmikuuhun tms. En ollut ajatellut että kymmenet litrat mansikkaa loppuvat syyskuun aikana. Eli joo, syötäväksi, muttei ahmittavaksi.

Syökää sitten jotain muuta. Leivo vaikka pullaa. Vai pitääkö sekin pakastaa ensin puoleksi vuodeksi? 

Vierailija
37/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetty leipä/ patonki  valmiiksi ja tee marjarahkaa / mustikkahyvettä jääkaappiin valmiiksi. Myös marjapiirakkaa on hyvä välipala, meillä oli lapsena sitä usein koulusta tullessa, syötiin maidon kanssa.

Vierailija
38/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaspeisss pitää olla leivontajuttuja ?

Tee kunnon ruokaa, proteiinia, hiilareita.

Laita vihanneksia paloiteltuina tarjolle

Ota enemmän vastuuta

No minusta on järkevämpää että jos tulee vaikka vieraita niin voin leipoa kakun ilman että täytyy mennä juuri sitä varten kauppaan ostamaan kaikki tarvikkeet alusta asti. Pidän tätä jopa normaalina.

Täytyy kokeilla tuota kasvisten valmiiksi pilkkomista. Hän ottaa kyllä välillä itsekin esim. Porkkanan tai kurkkua eli ei kasvikset ihan vieras juttu ole.

Hyvä vinkki yllä kiinnittää lisää huomiota rasvan määrään. Käytän paljon öljyjä ruoanlaitossa mutta ehkä rasvaa voisi vielä lisätä. Monet jugurtit ovat aika makeita niin siinä pitää miettiä mikä on järkevää.

Ostan kotiin ja lapsille aina pelkkiä maustamattomia jugurtteja, turkkilaista tai kreikkalaista. Tai ihan tavallista AB-jogurttia. Mutta niitä missä on rasvaa normaali määrä, ei light. Jos makeutusta kaipaa, pilkon jugurtin joukkoon hedelmiä, lisään marjoja tai kotona tehtyä hilloa vähän. Myös rahka maistuu lapsille, maustamaton ja päälle ripaus vaikka kanelia ja paloja omppua. Ei lapsille tarvi ostaa mitään hedelmäpommijuguja tai vanukkaita, vaikka niitä myydäänkin. Myös kaakao juodaan tummana ja itse lisään hiukan sokeria. OBoy on pelkkää sokeria.

Vierailija
39/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, piti olla marjapuuro, automaattinen tekstinkorjaus tekee kepposia.

Vierailija
40/42 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytetty leipä/ patonki  valmiiksi ja tee marjarahkaa / mustikkahyvettä jääkaappiin valmiiksi. Myös marjapiirakkaa on hyvä välipala, meillä oli lapsena sitä usein koulusta tullessa, syötiin maidon kanssa.

Kylmässä ollut leipä ei ole kovin hyvää, vetistyy. Itse ehdottaisin ruispaloja, kyllä lapsi osaa itse voidella ja laittaa päällyset, kun kerran käy pakastimellakin. Sinänsä voisit olla iloinen, että mansikat ja smoothiet maistuvat, ei vain keksit.