Kuinka paljon voisin realistisesti laihtua toukokuuhun mennessä?
Joo, laskennallisesti puoli kiloa viikossa mutta en usko sen olevan suoraviivaista.
93,5kg, 168cm, 44 vuotta. Toukokuussa täytän 45 ja siksi tuo aikaraja.
Takana monta laihdutusta ja takaisin lihomista. Siksikin haluan pitää tahdin maltillisena.
Kommentit (61)
Itse olen laihtunut 7 kk aikana 20 kg. Kävelylenkkejä, paljon arkista aktiivisuutta, syömisten seuraamista sovelluksen avulla. Vielä pitäisi saada 10 kg pois. Omalla kohdalla tilanne on sikäli helppo, että olen aina elänyt terveellisesti ja lisäkilot kertyivät kahdeksassa kuukaudessa raskauskomplikaatioiden vuoksi. Jos on vuosia syönyt epäterveellisesti, muutos voi olla aika isotöinen. Kannattaa sitä silti yrittää tälläkin kertaa. Ehkä joku persoonallisuus trainer voisi olla hyödyksi?
Vaikka kuinka paljon, näin: liikkumalla PALJON, kävellen, pyöräillen, uiden ja vesiliikunnan avulla. Maailman helpoimmat asiat. Ihme ei tapahdu kerralla. Olen nyt 50 v nainen, painan n. 61 kg (vaatteet päällä !), ja olen n. 165 cm pitkä. Kävelen paljon, syön vähemmän kerralla. Kun menen esim mäkkäriin, tilaan oman annokseni: 2 kana pikkuwrappia (mitä ne nyt ovat....) ja norm. ranskalaiset dipillä (aina valkosipuli !). Juoman otan mukaan itse, puolen litran pullossa on jaffaa, sokeriton. Säästyy rahaa paljon. Ja sen Tuominen sinne on täysin sallittua, ei kukaan ole ainakaan sanonut mitään, kun tuovat ruoan mulle. Eikä kukaan muu asiakkaista. Toisin, kuin esim burger kingissä. Siis: kunnon liikuntaa ja paljon, ruokaa vähemmän/kerta. Aina ei tarvitse syödä itseään kipeäksi ! Vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis onnistunut monta kertaa LAIHTUMAAN, 15-20kg, mutta aina paino on tullut takaisin.
Toi on niin hölmöä. Järkevämpää pysyä hoikkana. Ja helpompaa. Ruumiillisesti ja henkisesti. Suhtaudu asiaan elämäntapana äläkä laihdutuksena.
Itse olen laihtunut kolmessa kuukaudessa 15 kiloa. Aerobista liikuntaa n. 45 min. päivittäin. Jätin pois chipsit, suolapähkinät, kaikki höttöhiilarit ja prosessoidun ruoan. Paljon kasviksia, kotiruokaa. Laihtuminen on helppoa minulle, paino myös pysynyt samana kolme vuotta. Suomalaiset ovat unohtaneet, mitä on terveellinen ruoka, siihen eivät kuulu amerikkalaistyyliset mätöt ja välipalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kg kuukaudessa. Eli lokakuu - huhtikuu = seitsemän kk elikäs noin 14 kg. Jos siis toukokuussa haluat olla kevyempi. Tiedät kyllä, miten hoikistumisen voit saavuttaa, joten en selittele liikuntaa, ruokavalioita jne. Tsemppiä matkaan!
Sittenkin 80-kiloinen tankki.
No jopas on kannustavaa. Jokainen miinuskilo edistää terveyttä ja keventää oloa. Viiden kilon pudotuksen jo huomaa kuka vaan, ja kun paino putoaa edelleen, jo parin kilon pudotus tuntuu helpotuksena vyötärön kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihtunut kolmessa kuukaudessa 15 kiloa. Aerobista liikuntaa n. 45 min. päivittäin. Jätin pois chipsit, suolapähkinät, kaikki höttöhiilarit ja prosessoidun ruoan. Paljon kasviksia, kotiruokaa. Laihtuminen on helppoa minulle, paino myös pysynyt samana kolme vuotta. Suomalaiset ovat unohtaneet, mitä on terveellinen ruoka, siihen eivät kuulu amerikkalaistyyliset mätöt ja välipalat.
Ja se, ettei mutusteta koko ajan. Ateria on ateria, mutta monet nuoremmat näykkii aterialla nimellisesti ja näyttää elävän pelkillä välipaloilla ja sitten mutustetaan koko ajan jotakin.
Minä olen laihtunut 5 kg 7 kk:ssa. Vain vähentämällä hiilarit, mieluiten 70-100 per pv. Ei muita muutoksia.
Tosin ei ollut ylipainoa noin paljoa. Bmi oli aloittaessa 27, mutta olen jo vaihdevuodet ohittanut.
Miksi täällä oletetaan, että kaikki ylipainoiset mättää roskaruokaa ja herkkuja ja napostelee koko ajan?
Olen kasviksia ja kotiruokaa syövä lihava. Syön 3 ateriaa päivässä ja hyvin harvoin mitään välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Älä turhaan vaivaudu kiusaamaan itseäsi tuossa iässä.
Mitä tuo tarkoittaa? Itse laihdutin 48-vuotiaana puolessa vuodessa 27 kiloa, ne olivat tulleet liikkumattoman elämäntyylin ja roskaruoan vuoksi. Palautin terveelliset elämäntavat jotka olivat olleet minulla koko nuoruuteni ja pitkälle aikuisuuteeni, pitkä hairahdus sai päättyä. Nyt olen lähes 60-vuotias, paino pysyy normaalina ja terveys hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo tarkoittaa? Itse laihdutin 48-vuotiaana puolessa vuodessa 27 kiloa, ne olivat tulleet liikkumattoman elämäntyylin ja roskaruoan vuoksi. Palautin terveelliset elämäntavat jotka olivat olleet minulla koko nuoruuteni ja pitkälle aikuisuuteeni, pitkä hairahdus sai päättyä. Nyt olen lähes 60-vuotias, paino pysyy normaalina ja terveys hyvänä.
Nainen on näkymätön tuossa iässä joten aivan sama laihtuuko vai ei.
16 kg eli keskiarvo 2 kg kuussa. Aluksi lähtee nopammin, lopuksi hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä oletetaan, että kaikki ylipainoiset mättää roskaruokaa ja herkkuja ja napostelee koko ajan?
Olen kasviksia ja kotiruokaa syövä lihava. Syön 3 ateriaa päivässä ja hyvin harvoin mitään välipaloja.
Syöt liian vähän. Minä aloin laihtua, kun lisäsin ruokamääriä ja kaksi välipalaa päivän aterioihin. Kyllähän se pelottaa syödä enemmän, mutta muuten ei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen on näkymätön tuossa iässä joten aivan sama laihtuuko vai ei.
Mitähän tuolla on tekemistä terveysvaikutusten kanssa? Suvussani on sydän- ja verisuonisairauksia, pyrin estämään niitä hyvillä elämäntavoilla. Laihduttaa voi tietysti myös epäterveellisin keinoin, mutta niihin tuskin moni sortuu, koska tietoa on saatavilla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kävele joka päivä reipasta tahtia 1h 30min. 45min kerralla. Tällä lähtee hyvin vauhtiin.
Oikeesti. Katsokaa nyt jostain paljonko liikunta kuluttaa kaloreita. Saat yhden juustoleivän vuoksi kövellä kolme tuntia ripeästi. Ei mitään järkeä.
Laihtuminen tapahtuu 99% syomisen kautta. Se 1% vaatii liikuntaa siksi, että liikunta ylläpitää aineenvaihduntaa.
Laihtuminen on tehokkainta pienellä kalorivajeella ja keto-dietillä. Keto on paljon muuta kuin vain pekonia. Ketossa vältetään hiilareita kokonaan, niin aineenvaihdunta kääntyy rasvanpolttoon, eli kroppa käyttää rasvaa energiaksi. Ja kun samalla pidetään pieni kalorivaje, niin keho syö nopeasti omia rasvavarantoja.
Tätä ei tapahdu, jos ravinnossa on yli 30g hiilaria päivässä. Hiilariaineenvaihdunnassa keho käyttää energianlähteenä hiilaria, ja jos syntyy kalorivajetta, niin kroppa koittaa varastoida "hätätilassa" energiaa rasvaksi => lihoo.
Teoriassa kilon kuukaudessa. Realistisesti nollan ja eimitään välissä.