Aamut nepsylapsen kanssa ovat aivan hirveitä. Toistoa toiston perään ja kommunikointi vaikeuksia. Esim. Ei löydä toista hanskaa,ähkii ja
Pyörii eteisessä minun koettaesssni selvittää,mikä nyt on vialla. Voi ähkkiä ja pyöriä myös kun vessahätä. Muutamia kertoja myöhästynyt taksista kun jäänyt ähisemään eteiseen.
Lääkkeet ottaa ja aamupalan syö minun valvonnassani. Muuten vain nuolee puurolusikkaa ja lääkkeet jäävät siihen. Vaatteiden pukemisesta saa muistutella sen kymmenen kertaa ja varmistaa,että asu on säänmukainen.
Ja lapsi on 15. Tuntuu kuin olisi loppumaton pikkulapsi-aika,paitsi että 4vuotiaskin osaa paremmin sanoa että kakattaa
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme että ahdistaa 800 oppilasta, jatkuva meteli ja se kuormitus väsyttää henkisesti kenet tahansa
Mutta silti aika vammainen meno jos parin vuoden päästä tuo on täysi-ikäinen aikuinen joka saa äänestää, käydä töissä tai vaikka perustaa oman perheen.
Yleensä ne kaikkein heikommat ainekset lisääntyvät kuin kanit ja elävät koko ikänsä sossun tuilla, samalla vaativat erityispalveluita omille prinsseilleen ja prinsessoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme että ahdistaa 800 oppilasta, jatkuva meteli ja se kuormitus väsyttää henkisesti kenet tahansa
Mutta silti aika vammainen meno jos parin vuoden päästä tuo on täysi-ikäinen aikuinen joka saa äänestää, käydä töissä tai vaikka perustaa oman perheen.
Mikä ihmeen ongelma siinä sun mielestä on, että autisti, jolle ihmispaljous, melu ja häly on vaikea ympäristö kestää, saa äänestää, käydä töissä (jos pystyy) ja perustaa perheen?
Haluaisitko sä siis kieltää nuo asiat meiltä autisteilta? Miksi mä en saisi äänestää?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä <3 Itsellä samanikäinen neuronormaali kuopus, ja silti saa koko ajan muistutella ja koittaa ottaa selvää tarpeista ja käytöksestä.
Murkuilla on paljon meneillään, hormonit hyrrää ja aivoissa tapahtuu valtavia muutoksia. Regressio eli taantuminen kuuluu asiaan, eli meininki on välillä hyvin järjettömän oloista.
Kaksi isompaa lasta jo nuoria aikuisia, ja voin rohkaista että parissa vuodessa tilanne muuttuu täysin. Voidaan keskustella vaikka mistä tosi kypsästi, välillä oikein ihmettelen miten hienoja tuli.
Tsemppiä sinne äidillekin <3
Nyt puhuttiin nepsylapsesta. Ei sinun normaalilapsesta. Eli sellaset tsempit sinne
Pointtini oli, että ihan jo neuronormaalilla on järjetöntä käytöstä murrosiässä, SE ei ole muuta kuin normaalia.
Varmasti tilanne on paljon vaikeampi nepsyllä, ja minusta tsemppiä tarvitaan silloin erityisesti <3
ps. en tarkoittanut pahaa
Ei ole mitään sellaista motivaatio-ongelmaa, mihin pesäpallomaila ei auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta pääasia kuitenkin että lapset on ihaninta ja parasta maailmassa! Sitähän te perheelliset aina jankutatte.
Kyllä minun autistilapseni ainakin on minulle ihaninta ja parasta maailmassa. Ei sitä poista mitkään koulunkäyntivaikeudet ja muut ongelmat.
No kyllä kannatti ime miehen kullia oli se sen arvoista 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Sä tarviit nyt ehkä vähän lisää seksuaalivalistusta, eikö teillä ala-asteella oo vielä ollut sitä?
Niitä lapsia ei kato saa kullia imemällä, vaan se kulli pitää laittaa ihan muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelepa omia yläasteaikojasi. Aika vam maista ihan se normimenokin.
Älä päästä sitä enää kotiisi. Menkööt muualle ähisemään. Soita sossut hakemaan se pois, ei tollasta tarvii kattella ja kestää.
Äiti hössöttää ja valvoo. Omat lapseni lähtivät jo ekaluokalla yksin kotoa kouluun. Koita itse elää elämää jossa toinen seisoo koko ajan vierelöä ja valvoo tekemisiä. Ei ihme että lapsi sekoilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän silti, että jos koulu on kuten meillä oli alle 300 oppilasta yhteensä ekaluokalta abeihin, niin meno on aika paljon paremmin hallittavissa sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Äiti hössöttää ja valvoo. Omat lapseni lähtivät jo ekaluokalla yksin kotoa kouluun. Koita itse elää elämää jossa toinen seisoo koko ajan vierelöä ja valvoo tekemisiä. Ei ihme että lapsi sekoilee.
Jopa minä lapseton täti ymmärrän että lapsia on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ongelma siinä sun mielestä on, että autisti, jolle ihmispaljous, melu ja häly on vaikea ympäristö kestää, saa äänestää, käydä töissä (jos pystyy) ja perustaa perheen?
Haluaisitko sä siis kieltää nuo asiat meiltä autisteilta? Miksi mä en saisi äänestää?!?
Koska olet vammainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän silti, että jos koulu on kuten meillä oli alle 300 oppilasta yhteensä ekaluokalta abeihin, niin meno on aika paljon paremmin hallittavissa sekä oppilaiden että opettajien näkökulmasta.
Meidän pienellä paikkakunnalla oli vain 100 oppilasta jokainen jaoteltu eri luokkiin jolloin omassa luokassaan oli vain 16 oppilasta, oppitunnit olivat hiljaisia, rauhallisia, kyllä ei ihme että lapsille tulee tänä päivänä kuormitusta kun pitää väkisin olla valtavia ryhmiä ja ryhmäkokoja, ei ole normaalia siksi nuoret oireilee siis sen lisäksi että älylaitteet vievät liikaa oppimisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meillä ysiluokkalainen adhd/autisti
- Klo 6.30 soi pojan herätys. Käyn pyytämässä aamupalalle
- Klo 6.40 poika hohhailee huoneessaan eikä ole tullut syömään
- Klo 6.55 poika viimein on haukannut leipää sekä ottanut adhdlääkkeen
- Klo 7.15 poika pyörii alushousut ja huppari päällä vaikka muistutan että taks on kohta pihassa
-Klo 7.22 poika ryntää kengät jalassa eteisestä vessaan koska kakittaa
-Klo 7.30 poika ryntää ulos ilman takkia ja reppua
-Klo 7.32 anelen taksikuskia odottamaan vielä hetken
- Klo 7.40 poika on viimein matkalla kouluun mutta läksykirjat ovat huoneensa pöydällä.
Ja jotkut sanoi että anna sen lähteä itsenäisesti,kyllä.se oppii! Vaan kun ei opi koska aivot eivät toimi normaalisti. Jos en olisi vahtimassa,tuo ei menisi kouluun ollenkaan. Eihän se tunne edes kelloa.
Pitäiskö nyt jo ysiluokkailaiselle opettaa kelloa, tai tekisi jotain muistutuksia puhelimeen jne.. Mitä tahansa jeesiä, kohtahan se on täyikänen ja työpaikoilla tulee hankalat oltavat jos ei sinne pääse sillon kun pitää.
Kun puhut adhd/autisti lapsen kohdalla töistä niin et taida tietää mitään
Eli tarkoitat jollakin tapaa kehitysvammaista, ei silleen ihan vain pikkuisen ADHD?
Olen muuten joutunut opettamaan kiehelleni kellon, pistämään tavarat paikalleen ja löytämään ne ("se on siellä, minne sinä sen jätit"), tekemään asiat loppuun asti jne. Eli sen kasvatustyön, joka olisi pitänyt tehdä lapsuuskodissa.
No miltä tuo esimerkki sinusta kuulostaa?
Tarkoitatko että miehelläni on ADHD? Saattaa hyvinkin olla, mutta koska se ei ole aivan tyhmä, se on vuosien varrella oppinut paremmin hallitsemaan (vai mikähän on oikea sana?) sitä. Tosin eilenkin oli tiukka keskustelu siitä, voiko tunnin aikana tehdä 3 hommaa, joista jokaisen tekemiseen menee tunti. Tuohon kaikkeen liittyy vielä narsistinen käsitys itsestään eli että maailma taipuu hänen toimintansa mukaan. No ei taivu. Tarkoitukseni on sanoa, että ADHDkin voi oppia. Ja on oikeastaan aika tyytyväinen kun asiat sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet vammainen
Miksi vamma olisi syy kieltää ihmiseltä äänestäminen, töissä käynti ja perheen perustaminen? Ei mulla ole älyllistä vammaa.
Vierailija kirjoitti:
No, minun nepsy-lapseni on yhä sängyssä, kouluun olisi pitänyt lähteä 7.20. Aloitti ylä-asteen tänä vuonna, ja siellä on yli 800 oppilasta. Taitaa olla liikaa tuo väenpaljous autistille. En tiedä yhtään, miten tästä yllä-asteen suorittamisesta selvitään.
Asperger-poikani sai aikanaan tehdä osan tunneista itsenäisesti kotona mikä lyhensi päiviä. Se auttoi tosi hyvin. Teki kaiken mitä piti ja oli myös koulussa muiden kanssa, mutta ei ylikuormittunut. Nythän tuo tukimuoto on jostain käsittämättömästä syystä kai poistettu. Ei sitä meillekään ehdotettu, mutta olin siitä kuullut ja ehdotin sitä hyvin ponnekkaasti. Sen jälkeen ei enää tarvinnut pohtia onko masentunut, miettiä terapiaa tms. mihin rumbaan oli jouduttu. Voimat palautuivat, se riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minun nepsy-lapseni on yhä sängyssä, kouluun olisi pitänyt lähteä 7.20. Aloitti ylä-asteen tänä vuonna, ja siellä on yli 800 oppilasta. Taitaa olla liikaa tuo väenpaljous autistille. En tiedä yhtään, miten tästä yllä-asteen suorittamisesta selvitään.
Onkohan tämä palsta juuri nyt paras paikka, jos tilanne on tämä?
On. Ei mulla ole nyt mitään muutakaan tekemistä. Ei se lapsi ole menossa enää kouluun tänään, ja mun on parempi saada jotain muuta ajateltavaa, etten vaan pyörittele katastrofiajatuksia siitä, miten vaikeaksi tää tilanne vielä voi mennä. Mun ei pidä näyttää tästä hätää ja huolta lapselle, vaan rohkaista positiivisesti, että tänään ei onnistunut, mutta huomenna onnistuu.
Miten niin? Jos ei ehdi ajoissa, niin mennään myöhässä. Ei nyt tuollaisen takia jäädä koko päiväksi kotiin. Ihan normi aamu.
Ap, puhut tosi ikäväsi lapsestasi. Jotain kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä palsta juuri nyt paras paikka, jos tilanne on tämä?
On. Ei mulla ole nyt mitään muutakaan tekemistä. Ei se lapsi ole menossa enää kouluun tänään, ja mun on parempi saada jotain muuta ajateltavaa, etten vaan pyörittele katastrofiajatuksia siitä, miten vaikeaksi tää tilanne vielä voi mennä. Mun ei pidä näyttää tästä hätää ja huolta lapselle, vaan rohkaista positiivisesti, että tänään ei onnistunut, mutta huomenna onnistuu.
Miten niin? Jos ei ehdi ajoissa, niin mennään myöhässä. Ei nyt tuollaisen takia jäädä koko päiväksi kotiin. Ihan normi aamu.
Kaipa tuota ihminen tietää ja tuntee itse oman lapsensa tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Meillä on kuvalliset ohjeet aamutoimiin mutta silti dödö jää laittamatta ja hampaat pesemättä. Pissahätä tulee just kun koulukyyti on pihassa. Ellen varmista että kengät ja takki ym ovat omilla paikoillaan pyörii etsimässä toista kenkää tai pipoa. Joskus unohtaa ottaa repun mukaan.
Siis, jos nämä jutut on totta, eikä trollausta??? niin onhan tuo järkyttävää ja surullista. Itse olen lapsuuteni saanut elää 1980 ja -90 luvuilla, ja en silloin lapsena / nuorena kuullut että kenelläkään olisi ollut sisaruksia jotka on tuollaisia, tai en koskaan nähnyt että koululuokassa olisi joku oppilas joka ei suurinpiirtein osaa reppuaan avata ja ottaa kirjoja esille. Kun en silloin tuollaisia oireita omaavia lapsia / nuoria koskaan nähnyt, niin en voi varmalla sanoa, mutta sen ajan sensitiivisyyden tason ja kielenkäytön muistaen, melko varmasti termi millä heitä olisi luonnehdittu olisi ollut lyhyesti va m mainen tai k e har i.
En tiedä oliko tuollaiset lapset siihen aikaan suljettuina johonkin laitoksiin, vai oliko tuollaisia oireita omaavia lapsia yksinkertaisesti silloin vain häviävän pieni määrä? Mikä on sitten mennyt pieleen jos tuollainen on huomattavasti yleistynyt?
No miltä tuo esimerkki sinusta kuulostaa?