Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamut nepsylapsen kanssa ovat aivan hirveitä. Toistoa toiston perään ja kommunikointi vaikeuksia. Esim. Ei löydä toista hanskaa,ähkii ja

Vierailija
23.09.2026 |

Pyörii eteisessä minun koettaesssni selvittää,mikä nyt on vialla.  Voi ähkkiä ja pyöriä myös  kun vessahätä. Muutamia kertoja myöhästynyt taksista kun jäänyt ähisemään eteiseen. 

Lääkkeet ottaa ja aamupalan syö minun valvonnassani. Muuten vain nuolee puurolusikkaa ja lääkkeet jäävät siihen. Vaatteiden pukemisesta saa muistutella sen kymmenen kertaa ja varmistaa,että asu on säänmukainen.

Ja lapsi on 15. Tuntuu kuin olisi loppumaton pikkulapsi-aika,paitsi että 4vuotiaskin osaa paremmin sanoa että kakattaa 

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pientä <3 Itsellä samanikäinen neuronormaali kuopus, ja silti saa koko ajan muistutella ja koittaa ottaa selvää tarpeista ja käytöksestä.

Murkuilla on paljon meneillään, hormonit hyrrää ja aivoissa tapahtuu valtavia muutoksia. Regressio eli taantuminen kuuluu asiaan, eli meininki on välillä hyvin järjettömän oloista. 

Kaksi isompaa lasta jo nuoria aikuisia, ja voin rohkaista että parissa vuodessa tilanne muuttuu täysin.  Voidaan keskustella vaikka mistä tosi kypsästi, välillä oikein ihmettelen miten hienoja tuli. 

Tsemppiä sinne äidillekin <3

Vierailija
42/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Meillä ysiluokkalainen adhd/autisti

- Klo 6.30 soi pojan herätys. Käyn pyytämässä aamupalalle 

- Klo 6.40 poika hohhailee huoneessaan eikä ole tullut syömään

- Klo 6.55 poika viimein on haukannut leipää sekä ottanut adhdlääkkeen

- Klo 7.15 poika pyörii alushousut ja huppari päällä vaikka muistutan että taks  on kohta pihassa

-Klo 7.22 poika ryntää kengät jalassa eteisestä vessaan koska kakittaa

-Klo 7.30 poika ryntää ulos ilman takkia ja reppua

-Klo 7.32 anelen taksikuskia odottamaan vielä hetken 

- Klo 7.40 poika on viimein matkalla kouluun mutta läksykirjat ovat huoneensa pöydällä.

Ja jotkut sanoi että anna sen lähteä itsenäisesti,kyllä.se oppii! Vaan kun ei opi koska aivot eivät toimi normaalisti.  Jos en olisi vahtimassa,tuo ei menisi kouluun ollenkaan. Eihän se tunne edes kelloa.

Pitäiskö nyt jo ysiluokkailaiselle opettaa kelloa, tai tekisi jotain muistutuksia puhelimeen jne.. Mitä tahansa jeesiä, kohtahan se on täyikänen ja työpaikoilla tulee hankalat oltavat jos ei sinne pääse sillon kun pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo aikuinen add-lapsi, mutta tulipa elävästi mieleen teinivuodet. Yhtä vetämistä ja työntämistä. Lääkkeetön ekg:n poikkeaman vuoksi. Työelämässä kyllä jo kauan ja nyt 25 v:nä toivoa, että saisi toisen asteen paperit ulos. Voimia teille kaikille. Mut tuo yksikin vei burnoutiin, en palannut ihan entiselleni.

Vierailija
44/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pientä <3 Itsellä samanikäinen neuronormaali kuopus, ja silti saa koko ajan muistutella ja koittaa ottaa selvää tarpeista ja käytöksestä.

Murkuilla on paljon meneillään, hormonit hyrrää ja aivoissa tapahtuu valtavia muutoksia. Regressio eli taantuminen kuuluu asiaan, eli meininki on välillä hyvin järjettömän oloista. 

Kaksi isompaa lasta jo nuoria aikuisia, ja voin rohkaista että parissa vuodessa tilanne muuttuu täysin.  Voidaan keskustella vaikka mistä tosi kypsästi, välillä oikein ihmettelen miten hienoja tuli. 

Tsemppiä sinne äidillekin <3

Nyt puhuttiin nepsylapsesta. Ei sinun normaalilapsesta. Eli sellaset tsempit sinne

Vierailija
45/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Novittu ainahan nää on "nepsyjä":D

Fiksu ihminen on myös empaattinen, harmi ettei sinulta löydy kumpaakaan.

Vierailija
46/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Klo 7.15 poika pyörii alushousut ja huppari päällä vaikka muistutan että taks  on kohta pihassa

- Klo 7.40 poika on viimein matkalla kouluun mutta läksykirjat ovat huoneensa pöydällä.

Ja jotkut sanoi että anna sen lähteä itsenäisesti,kyllä.se oppii! Vaan kun ei opi koska aivot eivät toimi normaalisti.  Jos en olisi vahtimassa,tuo ei menisi kouluun ollenkaan. Eihän se tunne edes kelloa.

Pitäiskö nyt jo ysiluokkailaiselle opettaa kelloa, tai tekisi jotain muistutuksia puhelimeen jne.. Mitä tahansa jeesiä, kohtahan se on täyikänen ja työpaikoilla tulee hankalat oltavat jos ei sinne pääse sillon kun pitää.

Kun puhut adhd/autisti lapsen kohdalla töistä niin et taida tietää mitään

Vierailija
47/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu ihminen on myös järkevä, näistä koskaan tiedä kun vanhemmat vetoaa jatkuvasti käytöshäiriöisen lapsensa "nepsyyn" tms henkiseen sairauteen. 

Vierailija
48/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun nepsy-lapseni on yhä sängyssä, kouluun olisi pitänyt lähteä 7.20. Aloitti ylä-asteen tänä vuonna, ja siellä on yli 800 oppilasta. Taitaa olla liikaa tuo väenpaljous autistille. En tiedä yhtään, miten tästä yllä-asteen suorittamisesta selvitään. 

Onkohan tämä palsta juuri nyt paras paikka, jos tilanne on tämä?

On. Ei mulla ole nyt mitään muutakaan tekemistä. Ei se lapsi ole menossa enää kouluun tänään, ja mun on parempi saada jotain muuta ajateltavaa, etten vaan pyörittele katastrofiajatuksia siitä, miten vaikeaksi tää tilanne vielä voi mennä. Mun ei pidä näyttää tästä hätää ja huolta lapselle, vaan rohkaista positiivisesti, että tänään ei onnistunut, mutta huomenna onnistuu. 

Miksei ole menossa kouluun? Myöhästyy vähän, mutta parempi se kai on olla ainakin loppupäivä koulussa? Tuollainen 800 oppilaan yläaste ei varmasti ole kenellekään hyvä, lapsi hukkuu joukkoon siellä. 

Vierailija
49/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoksia löytyy

Ei löydy. Ei ole yhtään mitään laitoksia ADHD-lapsille tai kognitiivisesti hyvätasoisille autisteille. 

Ei tuollaisilla ap:n mainitsemilla jutuilla ole pienintäkään tekemistä kognitiivisten kykyjen kanssa, kun on kyse nepsystä. 

Mä oon kyllä hieman eri mieltä tästä. Kognitiisesti normaali oppii kyllä myös toimimaan omien haasteiden kanssa. Oletteko käyneet nepsyvalmennuksissa? 

En nyt täältä ala neuvoa aloittajaa, mutta tulee mieleen, että voisi olla myös mahdollista antaa vastuuta teinille itselleen kouluun pääsemisestä ym. 

Ja höpöhöpö, mä pääsen Mensaan, mutta en onnistu tavallisessa arjen hallinnassa, kotitöissä jne. 

- autisti/asperger 

Mensa-tason älykkyydellä pitäisi kyllä pystyä suunnittelemaan sellainen arki, jonka pystyy toteuttamaan, jos motivaatio on kohdillaan eikö ahnehdi liikaa.

Et taida ymmärtää nyt ollenkaan. Älykkyys ei auta toiminnanohjauksessa kuin teoriassa, ei auta myöskään esim. sosiaalisissa hankaluuksissa. Vaikka kuinka päättäisi ja olisi älyllä miettinyt, että tänään olen sosiaalinen ja toimin niin ja näin, niin se äly ei auta toimimaan kuten pitäisi.

Sosiaalinen älykkyys on eri asia kuin yleinen, matemaattinen Mensa- älykkyys.

Vierailija
50/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi yllättävää, että nepsyt on aina nepsyjä. Nytkö vasta tajusit? 

Vierailija
51/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei tartte katsella kuin auringon nousua taivaalta ja lintujen viserrystä:3 ihana rauha

Vierailija
52/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu ihminen on myös järkevä, näistä koskaan tiedä kun vanhemmat vetoaa jatkuvasti käytöshäiriöisen lapsensa "nepsyyn" tms henkiseen sairauteen. 

Fiksu ihminen ymmärtää myös, että tämä asia ei ole sinun asiasi. Kun et tiedä, annan olla, pottuilun sijaan.

Vierailija
53/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tosi yllättävää, että nepsyt on aina nepsyjä. Nytkö vasta tajusit? 

Eniten yllättää se että joka toinen muksu jolle annettua älylaittet käsiin heti kun oppineet kävelemään luokitellaan "nepsyiksi" kun eivät pysty, osaa keskittyä ja olla edes minuuttia paikallaan ilman älylaitetta. 

Vierailija
54/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu ihminen ymmärtää myös, että tämä asia ei ole sinun asiasi. Kun et tiedä, annan olla, pottuilun sijaan.

Niin paljon nähnyt näitä omassa työssäni että kyllä väkisin pistää silmään, ihmiset uskoo mitä tahansa vanhemmat niille syöttää läheskään kaikki mukulat ei ole nepsyjä vaan vanhemmat itse diagnosoivat nepsyn jos lapsi ei jaksa pysty, kykene edes alkeellisiin perusasioihin, moni lapsi myös pyörittää kotitaloutta ja vanhemmat siinä vieressä piipittää. 

Vierailija
55/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun nepsy-lapseni on yhä sängyssä, kouluun olisi pitänyt lähteä 7.20. Aloitti ylä-asteen tänä vuonna, ja siellä on yli 800 oppilasta. Taitaa olla liikaa tuo väenpaljous autistille. En tiedä yhtään, miten tästä yllä-asteen suorittamisesta selvitään. 

Onkohan tämä palsta juuri nyt paras paikka, jos tilanne on tämä?

On. Ei mulla ole nyt mitään muutakaan tekemistä. Ei se lapsi ole menossa enää kouluun tänään, ja mun on parempi saada jotain muuta ajateltavaa, etten vaan pyörittele katastrofiajatuksia siitä, miten vaikeaksi tää tilanne vielä voi mennä. Mun ei pidä näyttää tästä hätää ja huolta lapselle, vaan rohkaista positiivisesti, että tänään ei onnistunut, mutta huomenna onnistuu. 

Miksei ole menossa kouluun? Myöhästyy vähän, mutta parempi se kai on olla ainakin loppupäivä koulussa? Tuollainen 800 oppilaan yläaste ei varmasti ole kenellekään hyvä, lapsi hukkuu joukkoon siellä. 

Minä yritän tietenkin aina kannustaa, että kouluun voi mennä yhä koko koulupäivän ajan, vaikka aamulla ei olisi onnistunut ajoissa. Tunnen kuitenkin lapseni, ja näen hänestä, että tänään ei ole enää onnistumassa (toki ehdotan asiaa vielä muutaman kerran). 

Vierailija
56/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihme että ahdistaa 800 oppilasta, jatkuva meteli ja se kuormitus väsyttää henkisesti kenet tahansa 

Vierailija
57/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta pääasia kuitenkin että lapset on ihaninta ja parasta maailmassa! Sitähän te perheelliset aina jankutatte. 

Vierailija
58/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhut adhd/autisti lapsen kohdalla töistä niin et taida tietää mitään

Eli tarkoitat jollakin tapaa kehitysvammaista, ei silleen ihan vain pikkuisen ADHD?

Olen muuten joutunut opettamaan kiehelleni kellon, pistämään tavarat paikalleen ja löytämään ne ("se on siellä, minne sinä sen jätit"), tekemään asiat loppuun asti jne. Eli sen kasvatustyön, joka olisi pitänyt tehdä lapsuuskodissa.

Vierailija
59/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihme että ahdistaa 800 oppilasta, jatkuva meteli ja se kuormitus väsyttää henkisesti kenet tahansa 

Mutta silti aika vammainen meno jos parin vuoden päästä tuo on täysi-ikäinen aikuinen joka saa äänestää, käydä töissä tai vaikka perustaa oman perheen.

Vierailija
60/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta pääasia kuitenkin että lapset on ihaninta ja parasta maailmassa! Sitähän te perheelliset aina jankutatte. 

Kyllä minun autistilapseni ainakin on minulle ihaninta ja parasta maailmassa. Ei sitä poista mitkään koulunkäyntivaikeudet ja muut ongelmat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän