Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamut nepsylapsen kanssa ovat aivan hirveitä. Toistoa toiston perään ja kommunikointi vaikeuksia. Esim. Ei löydä toista hanskaa,ähkii ja

Vierailija
23.09.2026 |

Pyörii eteisessä minun koettaesssni selvittää,mikä nyt on vialla.  Voi ähkkiä ja pyöriä myös  kun vessahätä. Muutamia kertoja myöhästynyt taksista kun jäänyt ähisemään eteiseen. 

Lääkkeet ottaa ja aamupalan syö minun valvonnassani. Muuten vain nuolee puurolusikkaa ja lääkkeet jäävät siihen. Vaatteiden pukemisesta saa muistutella sen kymmenen kertaa ja varmistaa,että asu on säänmukainen.

Ja lapsi on 15. Tuntuu kuin olisi loppumaton pikkulapsi-aika,paitsi että 4vuotiaskin osaa paremmin sanoa että kakattaa 

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Novittu ainahan nää on "nepsyjä":D

Vierailija
22/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun nepsy-lapseni on yhä sängyssä, kouluun olisi pitänyt lähteä 7.20. Aloitti ylä-asteen tänä vuonna, ja siellä on yli 800 oppilasta. Taitaa olla liikaa tuo väenpaljous autistille. En tiedä yhtään, miten tästä yllä-asteen suorittamisesta selvitään. 

Onkohan tämä palsta juuri nyt paras paikka, jos tilanne on tämä?

On. Ei mulla ole nyt mitään muutakaan tekemistä. Ei se lapsi ole menossa enää kouluun tänään, ja mun on parempi saada jotain muuta ajateltavaa, etten vaan pyörittele katastrofiajatuksia siitä, miten vaikeaksi tää tilanne vielä voi mennä. Mun ei pidä näyttää tästä hätää ja huolta lapselle, vaan rohkaista positiivisesti, että tänään ei onnistunut, mutta huomenna onnistuu. 

Kuulostat niin trollilta ja jos et miten sulla aikaa palstailla, ootko lukittautunut kammariis kun autistilapses pyörii kuin pieru perseessä?? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoksia löytyy

Ei löydy. Ei ole yhtään mitään laitoksia ADHD-lapsille tai kognitiivisesti hyvätasoisille autisteille. 

Ei tuollaisilla ap:n mainitsemilla jutuilla ole pienintäkään tekemistä kognitiivisten kykyjen kanssa, kun on kyse nepsystä. 

Mä oon kyllä hieman eri mieltä tästä. Kognitiisesti normaali oppii kyllä myös toimimaan omien haasteiden kanssa. Oletteko käyneet nepsyvalmennuksissa? 

En nyt täältä ala neuvoa aloittajaa, mutta tulee mieleen, että voisi olla myös mahdollista antaa vastuuta teinille itselleen kouluun pääsemisestä ym. 

Ja höpöhöpö, mä pääsen Mensaan, mutta en onnistu tavallisessa arjen hallinnassa, kotitöissä jne. 

- autisti/asperger 

Mensa-tason älykkyydellä pitäisi kyllä pystyä suunnittelemaan sellainen arki, jonka pystyy toteuttamaan, jos motivaatio on kohdillaan eikö ahnehdi liikaa.

No niinhän sitä luulisi. Näin ei kuitenkaan ole, koska kyse ei ole millään tasolla siitä, etten tietäisi mitä pitäisi tehdä ja miten. Kyse on siitä, etten kykene toimimaan niin kuin tiedän että pitäisi. Sitä kykenemättömyyttä ei pysty älykkyydellä muuttamaan.

Kyllä mä siis selviän, joten kuten. Mutta kauheaa kaaosta ja räpiköintiä se on, ja epätoivo iskee usein. 

Vierailija
24/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minun nepsy-lapseni on yhä sängyssä, kouluun olisi pitänyt lähteä 7.20. Aloitti ylä-asteen tänä vuonna, ja siellä on yli 800 oppilasta. Taitaa olla liikaa tuo väenpaljous autistille. En tiedä yhtään, miten tästä yllä-asteen suorittamisesta selvitään. 

On. Ei mulla ole nyt mitään muutakaan tekemistä. Ei se lapsi ole menossa enää kouluun tänään, ja mun on parempi saada jotain muuta ajateltavaa, etten vaan pyörittele katastrofiajatuksia siitä, miten vaikeaksi tää tilanne vielä voi mennä. Mun ei pidä näyttää tästä hätää ja huolta lapselle, vaan rohkaista positiivisesti, että tänään ei onnistunut, mutta huomenna onnistuu. 

Jos itselläsi ei ole töitä tai muita velvollisuuksia, niin kai voisitte syödä yhdessä aamupalaa rutiinien säilymiseksi ja sitten vähän katsella koulukirjoista mitä siellä tänään opiskellaan.
Itsellesi vinkki, että katastrofiajatuksien välttämiseksi kannattaa tämä sivusto laittaa kiinni ja vaikka lukea kirjaa tai mennä yhdessä kävelylle.

Vierailija
25/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat niin trollilta ja jos et miten sulla aikaa palstailla, ootko lukittautunut kammariis kun autistilapses pyörii kuin pieru perseessä?? :D

Miksi kuulostan trollilta? 

Se lapsihan on siellä sängyssä, niin kuin sanoin. Minä juon kahvia olkkarissa ja palstailen samalla hetken. 

Vierailija
26/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veditsä jotain kamaa raskausaikana?

Vain miehen kalua <33

Vierailija
27/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tuossa on myös se, että jätät lapsesi samalla heitteille. Opetat, että jos ei tunnu siltä, että tänään lähdetään niin sitten ei myöskään lähdetä. Miksi lapsi lähtisi kouluun, jos voi jäädä kotiin?

Vierailija
28/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuulostan trollilta? 

Se lapsihan on siellä sängyssä, niin kuin sanoin. Minä juon kahvia olkkarissa ja palstailen samalla hetken. 

Antaa lapsen nukkua jos väsyttää

Vierailija
29/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itselläsi ei ole töitä tai muita velvollisuuksia, niin kai voisitte syödä yhdessä aamupalaa rutiinien säilymiseksi ja sitten vähän katsella koulukirjoista mitä siellä tänään opiskellaan.
Itsellesi vinkki, että katastrofiajatuksien välttämiseksi kannattaa tämä sivusto laittaa kiinni ja vaikka lukea kirjaa tai mennä yhdessä kävelylle.

Lapsi söi jo aamupalaa kuuden jälkeen herätessään. Kyllä me koko loppupäivä tehdään asioita yhdessä, minä nyt vaan käytän tämän hetken ennen kuin hän tulee huoneestaan tänne yhteisiin tiloihin. Tiedän, että hän kaipaa vähän omaa aikaa nyt ensin käsitellä tunteitaan, on itsekin kovin pettynyt, että ei onnistunut lähtemään kouluun. 

Neuvosi siis olivat ihan hyviä, ei siinä. 

Vierailija
30/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa kamalaa, jos olisi tuollainen tapaus kotona. 

Vierailija
31/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun geenit. Et näy olevan mikään lahjakkuus itsekään.

Vierailija
32/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta teiniveetiltä. Kyllä niiden pitäisi vaippoja käyttää.

Vierailija
33/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto pienemmälle paikkakunnalle jossa pienempi koulu? Toinen vaihtoehto on kotiopetus, mutta se on varsinainen karhunpalvelus, koska toiselle asteelle siirtyessä tukitoimia ei ole läheskään niin laajasti tarjolla. 

Vierailija
34/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tuossa on myös se, että jätät lapsesi samalla heitteille. Opetat, että jos ei tunnu siltä, että tänään lähdetään niin sitten ei myöskään lähdetä. Miksi lapsi lähtisi kouluun, jos voi jäädä kotiin?

En millään tavoin jätä lastani heitteille. Meillä on ollut näitä koulunkäyntivaikeuksia vuosikausia, on ollut sairaalakoulujaksoja, on ollut vahvasti ammattilaisten tukea jne. Ja minä toimin juuri niin kuin on yhdessä kaikkien niiden ammattilaisten kanssa todettu parhaaksi toimia. 

Lapsi HALUAISI lähteä kouluun, se ei ole ongelma. Hän vaan ei aina kykene siihen. 

Vierailija
35/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Meillä ysiluokkalainen adhd/autisti

- Klo 6.30 soi pojan herätys. Käyn pyytämässä aamupalalle 

- Klo 6.40 poika hohhailee huoneessaan eikä ole tullut syömään

- Klo 6.55 poika viimein on haukannut leipää sekä ottanut adhdlääkkeen

- Klo 7.15 poika pyörii alushousut ja huppari päällä vaikka muistutan että taks  on kohta pihassa

-Klo 7.22 poika ryntää kengät jalassa eteisestä vessaan koska kakittaa

-Klo 7.30 poika ryntää ulos ilman takkia ja reppua

-Klo 7.32 anelen taksikuskia odottamaan vielä hetken 

- Klo 7.40 poika on viimein matkalla kouluun mutta läksykirjat ovat huoneensa pöydällä.

Ja jotkut sanoi että anna sen lähteä itsenäisesti,kyllä.se oppii! Vaan kun ei opi koska aivot eivät toimi normaalisti.  Jos en olisi vahtimassa,tuo ei menisi kouluun ollenkaan. Eihän se tunne edes kelloa.

Vierailija
36/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa normaalilta teiniveetiltä. Kyllä niiden pitäisi vaippoja käyttää.

Veeti on nykyään noin 25-30-vuotiaiden miesten nimi.

Vierailija
37/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto pienemmälle paikkakunnalle jossa pienempi koulu? Toinen vaihtoehto on kotiopetus, mutta se on varsinainen karhunpalvelus, koska toiselle asteelle siirtyessä tukitoimia ei ole läheskään niin laajasti tarjolla. 

Sairaalakoulu on seuraava vaihtoehto. Normaalissa koulussa käyntiä vaan halutaan tukea niin pitkälle kuin se on mahdollista. Kotiopetuksessa jäisi puuttumaan sosiaalisten suhteiden kehitys ja oppiminen ja itsenäisesti kodin ulkopuolella iänmukaisesti toimimisen oppiminen jne., siksi se on vssts6 ihan viimeinen ratkaisu, jos mikään muu ei toimi. 

Vierailija
38/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun seiskaluokkalaiseni tekee juuri nyt ruotsin läksyjä. Koulu alkaa yhdeksältä, sinne on 4,5 km pyöräilymatka. Ei ole diagnoosia, mielestäni vetää ihan hyvin ikäänsä nähden. Toki olisi parempi jos olisi tehnyt läksyt illalla.

Vierailija
39/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun seiskaluokkalaiseni tekee juuri nyt ruotsin läksyjä. Koulu alkaa yhdeksältä, sinne on 4,5 km pyöräilymatka. Ei ole diagnoosia, mielestäni vetää ihan hyvin ikäänsä nähden. Toki olisi parempi jos olisi tehnyt läksyt illalla.

Jesjes, nyt kolahti ovi. Ei taida tulla merkintää ruotsista eikä myöhästymisestä.

Vierailija
40/93 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Meillä ysiluokkalainen adhd/autisti

- Klo 6.30 soi pojan herätys. Käyn pyytämässä aamupalalle 

- Klo 6.40 poika hohhailee huoneessaan eikä ole tullut syömään

- Klo 6.55 poika viimein on haukannut leipää sekä ottanut adhdlääkkeen

- Klo 7.15 poika pyörii alushousut ja huppari päällä vaikka muistutan että taks  on kohta pihassa

-Klo 7.22 poika ryntää kengät jalassa eteisestä vessaan koska kakittaa

-Klo 7.30 poika ryntää ulos ilman takkia ja reppua

-Klo 7.32 anelen taksikuskia odottamaan vielä hetken 

- Klo 7.40 poika on viimein matkalla kouluun mutta läksykirjat ovat huoneensa pöydällä.

Ja jotkut sanoi että anna sen lähteä itsenäisesti,kyllä.se oppii! Vaan kun ei opi koska aivot eivät toimi normaalisti.  Jos en olisi vahtimassa,tuo ei menisi kouluun ollenkaan. Eihän se tunne edes kelloa.

Mikset laita herätystä puolta tuntia aiemmin? Ehtisi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi