70-luvulla oli ihanaa
Olin 24-vuotias 1970. Maksoin vielä vanhanpiianveroa eli verotaulukkojen ensimmäistä luokkaa. Ne oli paksuja kirjoja silloin, ennakonpidätystaulukot.
Sitten löysin miehen ja naimisiin ja lapsi. Hetihän jätin työni ja heittäydyn äitiysetuuksilla, niitä tuli 3 kuukautta ja lapsilisä neljönnesvuosittain.
Jäin aamulla kynsiäni lakkaamaan kun mies lähti töihin. Hän tienasi niin ettei oikein tiedetty mihin olisi se hitsarin palkka käytetty.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Sopiiko kysyä, miksi et käynyt töissä? Minun äitinkin kävi.
Vielä 70- luvulla oli aika paljon kotiäitejä. Perheen isän palkalla monet perheet pärjäsivät kun oltiin säästäväistä. Ruuat ja leivonnaiset tehtiin itse, marjastettiin kesäisin ja hillot ja mehut tehtiin talveksi. Kuljettiin pyörillä ja julkisilla.
Itse olin nuori tuolloin. Ja oli aivan ihanaa ainakin Helsingissä kun melkein joka toinen viikonloppu pidettiin jonkun kaverin kotona bileitä ja kouluissakin oli diskoiltoja. Vaatteet ommeltiin itse ja toki säästettiin viikkorahoista muodikkaampiin. Teinitalo ja MicMac parhaat ostopaikat nuorisomuodille. Ja sitten oli ne mahtavat nuorisdiskot, Luola ja Bygga. Jne. Voi voi, näitä aikoja voisi muistella vaikka kuinka.
Minun äitini oli kotona, ja isän pieni palkka hävisi johonkin.