Missä iässä sinulla on ensimmäiset muistikuvat?
Itselläni on noin 3-vuotiaana ensimmäiset muistikuvat.
Kommentit (11)
Ehkä myös jotain 3-vuotiaasta lähtien. Hassua kyllä, ehkä paras muisto isästäni on juuri tuolta ajalta: olen isän sylissä vilttiin käärittynä. Hän haki minut saunasta pois, äiti jäi vielä saunaan. Pitäisi ehkä muistella vain tuota ja unohtaa muut, ikävät muistot.
Vaikea sanoa joistakin asioista, ovatko omia muistoja tai jonkun kertoman perusteella luotuja mielikuvia tai toisaalta miltä iältä jokin muistikuva on.
Sellaisia kirkkaita muistoja, jotka tunnistan omiksi ja jotka pystyn myös ajoittamaan, on siitä kun äitini odotti pikkuveljeäni ja kun hän oli syntynyt. Tällöin olin 3-4 v.
Otan vastasyntyneen veljeni syliin ja kannan varovasti keittiöön. Äiti ei kai arvostanut varovaisuutta vaan riensi nappaamaan vauvan omaan syliinsä. Muistan äidin totaalisen yllättyneen ilmeen. Olin 4v.
Muistan istuneeni potalla ja katselleeni joulukuusta joka näytti aivan uskomattoman kauniilta.
Ikää oli todennäköisesti 2-3 vuotta.
3-vuotiaana on muistikuvia kun äidin kanssa muutettiin uuden isäpuolen luokse.
Muistikuvia on pian muuton jälkeen kun isäpuoli antoi minulle ensimmäisen kerran piiskaa.
N. 52v
Vauvaiästä, alle 1v. Ihan potkuhousuvauvasta asti.
3v. alkaa olla aika paljon muistikuvia
Hassua. Juuri puhuin tänään tästä aiheesta ja yritin saada asialle varmistusta. Mutta arvio menee siinä 2-3 v.
Mutta taapero olin.
Yli 30 ja edelleen odottelen