Kasvisruokaa syövät vieraat? Miten järjestätte tarjoilut?
Oletetaan, että saatte vieraaksenne henkilöitä jotka syövät vain kasvisruokaa ja teillä ollaan sekasyöjiä. Siirryttekö vierailun ajaksi itse kasvisruokaan vai teettekö eri ruuat?
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
Perus kasvisruoka on helppoa kelle vaan (siis jos maito ja kananmunat käy) mutta vegaaniruoka on jo vähän haastavampaa jollekkin normikokille.
Vegaaneille tekisin omat ruoat ja sitten samantyyppistä sekasyöjille (tyyliin keitto tai uuniruoka). Silloin kaikki on tyytyväisiä. Tai tosiaan vegaanikasvisruoka ja lihaa sivuun.
Jos porukkaa on tulossa vähän eikä jaksa säätää niin sitten se vegaaniruoka vaan kaikille.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vieraaksi tulee lihansyöjiä? Voi olla henkilöitä, jotka eivät syö pelkkää kasvisruokaa vaan ruoan pitää sisältää aina lihaa.
En ole tällaisiin ikinä törmännyt, jotka ei voisi syödä pelkkää kasvisruokaakin, vaan joka ainoalla aterialla oltava lihaa.
En minäkään. Enkä ole edes kuullut tälläisestä.
Onko tämä näitä uusia villityksiä, „aina lihaa“-ruokavalio? Vai liittyykö se johonkin allergioihin joissa saa syödä tyyliin vain lihaa ja porkkanoita?
Oletan että tuollaiset osaavat informoida tilastaan ja tuovat omat ruoat.
Eli mielestäsi se vegaani voi myös tuoda omat ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kasvanut perheessä jossa vieraanvaraisuus on kunnia-asia. Niinpä meillä satsataan aina siihen että vieraat viihtyvät ja saavat herkullista itselleen sopivaa ruokaa.
Kummallista kutsua vieraita vain siksi että saa kiusata tai näpäyttää heitä.
Mutta kai meitä on joka junaan.
Näpäyttävätkö siis vegaanit sinua laittamalla vegaaniruokaa? Onko se vieraanvaraista? Mutta kala- ja liharuoat eivät ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vieraaksi tulee lihansyöjiä? Voi olla henkilöitä, jotka eivät syö pelkkää kasvisruokaa vaan ruoan pitää sisältää aina lihaa.
En ole tällaisiin ikinä törmännyt, jotka ei voisi syödä pelkkää kasvisruokaakin, vaan joka ainoalla aterialla oltava lihaa.
Onko tämä näitä uusia villityksiä, „aina lihaa“-ruokavalio? Vai liittyykö se johonkin allergioihin joissa saa syödä tyyliin vain lihaa ja porkkanoita?
Oletan että tuollaiset osaavat informoida tilastaan ja tuovat omat ruoat.
No tämä. Jopa minun vanhakantainen lihaa ikänsä syönyt isäni pystyy kiltisti syömään kasvisruokaa, kun ollaan tyttäreni perheen luona illallisella. Eikä ole kertaakaan valittanut. Myös vegaaniruoka maistuu 78v herralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kasvanut perheessä jossa vieraanvaraisuus on kunnia-asia. Niinpä meillä satsataan aina siihen että vieraat viihtyvät ja saavat herkullista itselleen sopivaa ruokaa.
Näpäyttävätkö siis vegaanit sinua laittamalla vegaaniruokaa? Onko se vieraanvaraista? Mutta kala- ja liharuoat eivät ole?
Hyvänen aika. Vegaaninen ruoka sopii sekasyöjälle, kun taas vegaani ei syö lihaa. Siinä on aika iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökä ap:n perhe siis AINA lihaa? Ettekö syö ikinä ruokia, joissa ei ole lihaa ihan reseptissäkään? Vaikka margheritapastaa, parsarisottoa, kantarellikastiketta, kukkakaalinugetteja, pinaattilettuja, parsakaali-fetapiirakkaa, pestopastaa, halloumitortilloita jne? Mekin olemme sekasyöjiä, mutta lihaa syödään vain parina päivänä viikossa, ja sekin yleensä kanaa tai kalaa.
Ei siis ole mikään ongelma tehdä lihatonta ruokaa vieraille. Vegaaninen on vähän haastavamoi, kun tykkään juustosta, mutta onnistuu sekin.
Monet noista ruoista on sellaisia, että ainakin jos vierailu on yön yli, niin hirveä nälkä tulee kun ei ole oikein proteiinia. Itse kyllä kasvissyöjänä yleensä otankin kyläpaikkoihin proteiinipatukoita käsilaukkuun mukaan, niin voi syödä jos on tarjolla proteiinitonta ruokaa joka ei pidä nälkää. Kun ei sitä oikein voi odottaa, että sekasyöjät välttämättä osaa tehdä nälkää pitävää kasvisruokaa.
Mistä sitten saat proteiinia? Ellei juustoja ja maitotuotteita saa käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo elää tavallaan ja vietaat käy ajallaan.
No ei varmaan sitten ole kovin mieluisia vieraita, jos yhtään ei ole yritystä tehdä heille vierailua mukavaksi? Ehkä jos ne on jotain mökkilokki-tyyppisiä, niin sitten voi olla ihan ookoo, että ei tehdä mitään erityistä vieraiden takia, lähinnä saavat siinä olla kylässä aikansa. Mutta kyllä useimmiten jos ihan kutsuu ihmisiä kylään, niin silloin esim. heidän erityisruokavaliot huomioidaan.
Tämä!!! Kasvissyöjienkin pitää huomioida käytöstavat ja tarjota sekasyöjille liha- tai kalaruokaa. Outoa, jos eivät halua vieraidensa viihtyvän.
No se on vähän eri asia, koska usein kasvissyöjät ovat eettisistä syistä kasvissyöjiä. Ei vakaumuksellinen kasvissyöjä toki ala ostaa lihaa vieraille sen enempää kuin vaikka muslimi tarjoaisi sianlihaa vieraille. Ja kyllä ne vieraat hyvin kasvisruoallakin viihtyy, kunhan siitä tehdään maukasta.
Olen vakaumuksellinen carnivore. Minulle pitää tarjota lihaa. Toki voi vittuillessani woltata kyläpaikkaan pepperoni, kinkku, kebab, jauhliha pitsa, jos ei lihaa muuten ole tarjolla.
Ei carnivoret mitään pizzaa syö. Ihan vaan sekasyöjä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökä ap:n perhe siis AINA lihaa? Ettekö syö ikinä ruokia, joissa ei ole lihaa ihan reseptissäkään? Vaikka margheritapastaa, parsarisottoa, kantarellikastiketta, kukkakaalinugetteja, pinaattilettuja, parsakaali-fetapiirakkaa, pestopastaa, halloumitortilloita jne? Mekin olemme sekasyöjiä, mutta lihaa syödään vain parina päivänä viikossa, ja sekin yleensä kanaa tai kalaa.
Ei siis ole mikään ongelma tehdä lihatonta ruokaa vieraille. Vegaaninen on vähän haastavamoi, kun tykkään juustosta, mutta onnistuu sekin.
Monet noista ruoista on sellaisia, että ainakin jos vierailu on yön yli, niin hirveä nälkä tulee kun ei ole oikein proteiinia. Itse kyllä kasvissyöjänä yleensä otankin kyläpaikkoihin proteiinipatukoita käsilaukkuun mukaan, niin voi syödä jos on tarjolla proteiinitonta ruokaa joka ei pidä nälkää. Kun ei sitä oikein voi odottaa, että sekasyöjät välttämättä osaa tehdä nälkää pitävää kasvisruokaa.
Mistä sitten saat proteiinia? Ellei juustoja ja maitotuotteita saa käyttää?
Vegaanit saa proteiinia palkokasveista (pavut, linssit, kikherneet, herneet), viljoista, pähkinöistä ja siemenistä, tofusta ja muista soijavalmisteista (soijamaito, soijajogurtit, soijarouhe) ja kasviproteiinituotteista kuten härkis, nyhtökaura ym.
Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu myös kasvisruoka, joten asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika. Vegaaninen ruoka sopii sekasyöjälle, kun taas vegaani ei syö lihaa. Siinä on aika iso ero.
Sopiise sekaruoka sille vegaanillekin kun on tarpeeksi nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että tuollaiset osaavat informoida tilastaan ja tuovat omat ruoat.No tämä. Jopa minun vanhakantainen lihaa ikänsä syönyt isäni pystyy kiltisti syömään kasvisruokaa, kun ollaan tyttäreni perheen luona illallisella. Eikä ole kertaakaan valittanut. Myös vegaaniruoka maistuu 78v herralle.
Käy varmaan grillillä vetämässä makkispekkikset ennen tai jälkeen vierailun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että tuollaiset osaavat informoida tilastaan ja tuovat omat ruoat.No tämä. Jopa minun vanhakantainen lihaa ikänsä syönyt isäni pystyy kiltisti syömään kasvisruokaa, kun ollaan tyttäreni perheen luona illallisella. Eikä ole kertaakaan valittanut. Myös vegaaniruoka maistuu 78v herralle.
Käy varmaan grillillä vetämässä makkispekkikset ennen tai jälkeen vierailun.
Mitä sitten jos käykin? Silti pystyy syömään vegaaniruokaa eikä kitise kuin pikkuvauva.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjän ruokavalioon kuuluu myös kasvisruoka, joten asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Siihen kuuluu myös liha ja kala, joten on suotavaa että sitä on tarjolla. Onneksi omassa tuttavapiirissä on vain ja ainoastaan järkeviä sekasyöjiä.
Tytär on vegaani ja teen hänelle sopivia, mutta myös ei vegaanista on tarjolla. Jokainen syö mitä syö. Ei ole itselle tuo ongelma ja minulle maistuu kaikki niin jos jotain jää syön itse pois tai tyttö vie myös ruokia mukanaan.
Teen useampaa ruokaa, ihan yleensä muutenkin kun perheessä on muutama ruokavalio, kyllä meillä syödäkseen saa. Kokkaaminen on muutenkin harrastus, mukavaa kun perheelle ja vieraille maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kuuluu myös liha ja kala, joten on suotavaa että sitä on tarjolla. Onneksi omassa tuttavapiirissä on vain ja ainoastaan järkeviä sekasyöjiä.
Järkevä sekasyöjä ei kuvittele, että jokaisella aterialla pitää olla lihaa tai kalaa. Tuollaista kitisee vain lapsen tasolle jäänyt vajaaälyinen ihminen.
Kuinka kädetön pitää olla, jos ei osaa kokata kasvisruokaa, jota kaikki voivat syödä?
Sä olet varmaan niitä jotka syöttää salaa sianlihaa muslimeille? Niin ja sieniruokia korvasienistä ryöppäämättä niitä. Ja pähkinää allergikolle. Hauska käytännön pila.