Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokaa syövät vieraat? Miten järjestätte tarjoilut?

Vierailija
21.09.2026 |

Oletetaan, että saatte vieraaksenne henkilöitä jotka syövät vain kasvisruokaa ja teillä ollaan sekasyöjiä. Siirryttekö vierailun ajaksi itse kasvisruokaan vai teettekö eri ruuat?

Kommentit (581)

Vierailija
81/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo elää tavallaan ja vietaat käy ajallaan.

No ei varmaan sitten ole kovin mieluisia vieraita, jos yhtään ei ole yritystä tehdä heille vierailua mukavaksi? Ehkä jos ne on jotain mökkilokki-tyyppisiä, niin sitten voi olla ihan ookoo, että ei tehdä mitään erityistä vieraiden takia, lähinnä saavat siinä olla kylässä aikansa. Mutta kyllä useimmiten jos ihan kutsuu ihmisiä kylään, niin silloin esim. heidän erityisruokavaliot huomioidaan.

Tämä!!! Kasvissyöjienkin pitää huomioida käytöstavat ja tarjota sekasyöjille liha- tai kalaruokaa. Outoa, jos eivät halua vieraidensa viihtyvän.

Eikö kasvisruoka kuulu sitten sekasyöjän ruokavalioon, vai miksi pitää tarjota liha- tai kalaruokaa? 

KOHTELIAISUUDESTA, VASTAVUOROISUUDESTA, TOISTEN HUOMIOONOTTAMISTA. Miksi VAIN sekaanien pitäisi olla kohteliaita, olipa oma kutsumus mikä tahansa?

Mutta sekasyöjät syö myös kasvisruokaa, elo hyvän kasvisruoan tarjoaminen on ihan kohteliasta ja huomaavaista. 

Minä osaan tehdä tosi hyvää ruokaa - kasvisruokaa. Lihaa taas en ole ikinä syönyt enkä ole ikinä valmistanut lihasta ruokaa. Enkä pystyisi maistamaan sitä liharuokaa, jos sellaista tekisin. Yksikään itseään kunnioittava kokki ei tarjoa vieraille ruokaa, jota ei ole itse maistanut. 

Eli ei siis todellakaan olisi kohteliasta ja huomaavaista yrittää tarjota vieraille ruokaa, jota ei osaa laittaa. 

On olemassa pitopalveluita, jos sattuu itse olemaan "vasenkätinen" ruuanlaitossa. On kohteliasta ottaa huomioon vieraiden ruokatottumukset.

Ai pitopalveluita jos pitää jotain pieniä illanistujaisia ystäville? Jokainen mun tuttu olis kyllä todella pettynyt, jos odottais saavansa mun tekemää ruokaa, ja tarjolla oliskin jotain keskinkertaista pitopalvelusapuskaa. 

Minä siis en ole "vasenkätinen" ruoanlaitossa, vaan todella hyvä. 

Olet hyvä, mutta et osaa lihaa laittaa? 

Ohis, eivät kaikki sekasyöjätkään osaa fileoida kalaa tai paloitella kokonaista lintua ja kypsyysasteet on monella ihan hukassa.

Vierailija
82/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmaan sitten ole kovin mieluisia vieraita, jos yhtään ei ole yritystä tehdä heille vierailua mukavaksi? Ehkä jos ne on jotain mökkilokki-tyyppisiä, niin sitten voi olla ihan ookoo, että ei tehdä mitään erityistä vieraiden takia, lähinnä saavat siinä olla kylässä aikansa. Mutta kyllä useimmiten jos ihan kutsuu ihmisiä kylään, niin silloin esim. heidän erityisruokavaliot huomioidaan.

Tämä!!! Kasvissyöjienkin pitää huomioida käytöstavat ja tarjota sekasyöjille liha- tai kalaruokaa. Outoa, jos eivät halua vieraidensa viihtyvän.

Eikö kasvisruoka kuulu sitten sekasyöjän ruokavalioon, vai miksi pitää tarjota liha- tai kalaruokaa? 

KOHTELIAISUUDESTA, VASTAVUOROISUUDESTA, TOISTEN HUOMIOONOTTAMISTA. Miksi VAIN sekaanien pitäisi olla kohteliaita, olipa oma kutsumus mikä tahansa?

Mutta sekasyöjät syö myös kasvisruokaa, elo hyvän kasvisruoan tarjoaminen on ihan kohteliasta ja huomaavaista. 

Minä osaan tehdä tosi hyvää ruokaa - kasvisruokaa. Lihaa taas en ole ikinä syönyt enkä ole ikinä valmistanut lihasta ruokaa. Enkä pystyisi maistamaan sitä liharuokaa, jos sellaista tekisin. Yksikään itseään kunnioittava kokki ei tarjoa vieraille ruokaa, jota ei ole itse maistanut. 

Eli ei siis todellakaan olisi kohteliasta ja huomaavaista yrittää tarjota vieraille ruokaa, jota ei osaa laittaa. 

On olemassa pitopalveluita, jos sattuu itse olemaan "vasenkätinen" ruuanlaitossa. On kohteliasta ottaa huomioon vieraiden ruokatottumukset.

Ai pitopalveluita jos pitää jotain pieniä illanistujaisia ystäville? Jokainen mun tuttu olis kyllä todella pettynyt, jos odottais saavansa mun tekemää ruokaa, ja tarjolla oliskin jotain keskinkertaista pitopalvelusapuskaa. 

Ohis, eivät kaikki sekasyöjätkään osaa fileoida kalaa tai paloitella kokonaista lintua ja kypsyysasteet on monella ihan hukassa.

Ei varmaan osakaan. Mutta jos ei osaa mitään lihaa kokata niin onhan se aika vasenkätistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun li ha ei ole ikinä kuulunut ru okavalio oni, niin ei sitä mulle oikein siinä mielessä ole olemassa, en ole ikinä laittanut lih asta ruokaa.

(ääh,tää ei meinaa millään mennä läpi, onkohan liian lyhyt viesti) 

Vierailija
84/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä livenä törmännyt tuollaisiin ihmisiin, joille on jotenkin ongelma, että luonani tarjotaan kasvisruokaa. Monet pikemminkin tykkää paljon, kun on vähän erilaista makumaailmaa kuin heidän arkiruoissaan kotona. Kasikymppiset vanhemmatkin tykkää mun kasvisruoista kovasti, vaikka itse syövät sellaista perinteistä lihaa ja perunaa ja vähän salaattia -ruokaa.

Vierailija
85/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaistu niin että vegaaniväki tekee omat ruokansa, tai tuo mukanaan. Ensin miniä yritti saada vegaaniruokaa koko porukalle kun lapsensa ja puolisonsa ovat vegaaneja mutta ymmärsi pian että en taivu näin seitsemänkymppisenä enää siihen. Vegaanit ymmärsivät myös että pusulanmummi on ihana mummi vaikkei tämmöiseen enää taivukaan.

Vierailija
86/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan osakaan. Mutta jos ei osaa mitään lihaa kokata niin onhan se aika vasenkätistä.

Ei kai nyt hindukokkikaan ole "vasenkätinen" jos ei osaa tehdä liharuokaa, tai muslimikokki kun ei osaa tehdä sianliharuokia? 

Vierailija
87/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen yleensä aina kasvisruuan, jos on ihmisiä tulossa. Ei tarvi erikseen kysellä ruokavalioita ja on sellainen käy kaikille vaihtoehto. Lähinnä se tarkoittaa joko chili sin carnea, pinaattilättyjä tai jotain sosekeittoa, koska ne on sellaiset kasvisruuat joista saan varmasti hyvää ja joita syödään normaalisti arkenakin. 

Juhliin teen aina suolaseksi jonkun kasvispiirakan, useimmiten sienipiirakka on hyvä. Toki ei meillä ole tapana juhlissa tarjoilla muutenkaan mitään lihaa sisältäviä juttuja. 

Vierailija
88/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vieraaksi tulee lihansyöjiä?  Voi olla henkilöitä, jotka eivät syö pelkkää kasvisruokaa vaan ruoan pitää sisältää aina lihaa.

Vierailija
89/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla hyvä, mutta et kohtelias. Perseilet vieraille, kun et huomioi heidän ruokavaliotaan elleivät he satu olemaan kasvissyöjiä. Vieraat varmaan viihtyvät, kun huomaavat emännän vittuolevan heille.

Minun vieraani rakastavat tarjoamiani ruokia, ne ovat suuressa suosiossa. On siis todellakin kohteliasta tarjota heille juuri sitä ruokaa, minkä laittamisessa olen hyvä. 

Vierailija
90/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vieraaksi tulee lihansyöjiä?  Voi olla henkilöitä, jotka eivät syö pelkkää kasvisruokaa vaan ruoan pitää sisältää aina lihaa.

En ole tällaisiin ikinä törmännyt, jotka ei voisi syödä pelkkää kasvisruokaakin, vaan joka ainoalla aterialla oltava lihaa.

Vierailija
91/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen yhtä ruokaa ja ne syö jolle se kelpaa ja ne kenelle ei kelpaa voi olla syömättä. Yksikään kasvissyöjä ei ole koskaan tehnyt minulle liharuokaa kun olen mennyt paikalle vaan kasvissyöjätkin ajattelee samalla tavalla että teen itselle sopivaa ruokaa ja ne syö jolle se kelpaa

Vierailija
92/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tällaisiin ikinä törmännyt, jotka ei voisi syödä pelkkää kasvisruokaakin, vaan joka ainoalla aterialla oltava lihaa.

Eli vain kasvisruokavalio on hyväksytty eettinen valinta?

Vierailija
93/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökä ap:n perhe siis AINA lihaa? Ettekö syö ikinä ruokia, joissa ei ole lihaa ihan reseptissäkään? Vaikka margheritapastaa, parsarisottoa, kantarellikastiketta, kukkakaalinugetteja, pinaattilettuja, parsakaali-fetapiirakkaa, pestopastaa, halloumitortilloita jne? Mekin olemme sekasyöjiä, mutta lihaa syödään vain parina päivänä viikossa, ja sekin yleensä kanaa tai kalaa. 

Ei siis ole mikään ongelma tehdä lihatonta ruokaa vieraille. Vegaaninen on vähän haastavamoi, kun tykkään juustosta, mutta onnistuu sekin.

En ole ap, mutta kyllä. Ainoastaan puurossa ei ole lihaa tai kalaa.

Vierailija
94/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekaruokavalio ei vaan millään tapaa rajoita ihmistä syömästä välillä ihan kasvisaterioitakin. Itse asiassa sellaisia suositellaan myös sekasyöjille. Eli sekasyöjän ei tarvitse tehdä mitään, mikä olisi hänen ruokavaliomallinsa mukaan kiellettyä tai väärin, jos syö kylässä kasvisruokaa.

Vierailija
95/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään silloin kaikille kasvisruokaa. Poika ja vaimonsa on vegaaneja, joten kun he ovat kylässä, teen vegaanista ruokaa. Juuri olivat lauantain ja sunnuntain meillä. Kyllä me muutenkin aika usein syödään kasvisruokaa, joten ei ole suuri vaiva tehdä heille sellaista ruokaa kun syövät. Itsellekin maistuu kyllä. Ainoa "lisävaiva" oli, kun pakkaseen tehtyjä pullia ei voinut tarjota, koska niissä on käytetty voita, vaan piti leipoa erikseen Eleplantilla vegaanisia.

On se kyllä, jos voipulla ei kelpaa! 

Vierailija
96/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekaruokavalio ei vaan millään tapaa rajoita ihmistä syömästä välillä ihan kasvisaterioitakin. Itse asiassa sellaisia suositellaan myös sekasyöjille. Eli sekasyöjän ei tarvitse tehdä mitään, mikä olisi hänen ruokavaliomallinsa mukaan kiellettyä tai väärin, jos syö kylässä kasvisruokaa.

Ja kasvissyöjäksi itseään luulevan olisi hyvä myöntää tosiasia: Kuuluu lajiin, joka on sekasyöjä. Ei sitä omalla päätöksellä voi muuttaa. Sukupuolikin voi olla enempi oman kokemuksen varassa mutta ruoansulatuselimistö ei.

Vierailija
97/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille tulee ruokavieraita ja tiedän heidän olevan kasvissyöjiä niin tokihan teen kasvisruokaa, sillä emme mekään joka päivä lihaa tai kalaa syö.  Kasvisruoka on hyvää sekin.  Sitten jos aletaan nirsoilemaan ettei saa olla maitotuotteita tai kananmunaa, niin sitten se on voi voi ja voi.  Tuokoot omat eväät.

Ei tuo mitään nirsoilua ole, vaan eettinen valinta. 

Ei ole kovin eettinen valinta silloin, jos vieraita varten pitää ostaa jotain, mitä taloudessa ei muuten syödä ja pahimmillaan heittää loput roskiin, kun ei niitä kukaan muu pysty syömään. Ei myöskään ole kohteliasta hyppyyttää isäntäperhettä lukemassa jokaista tuoteselostetta mitä ruoka sisältää.

Meillä ruokitaan kyllä kasvisruokailijat sillä, mitä itsekkin syömme, mutta en osta mitään soijarouheita ja tofuja kaappiin pyörimään, koska en vain pidä niistä. Jos meidän käyttämät ruokavalioon sopivat tuotteet eivät maistu, sitten pitää itse osallistua ruokahuoltoon. Vegaaneille sanoisin suoraan, että käydäämpä sitten yhdessä kaupassa ja saatte ottaa vetovastuun keittiössä. 

Kuinka se tofu siellä kaapissa pyörii, jos teet siitä vieraille ruoan? Ostat vain se  verran kun ruokaan tarvitaan.

En tiedä, mistä tofu kaupassa löytyy, mikä on hyvää ja mikä ei, paljonko ihmiset sitä syövät ja miten siitä saa syötävää (mielestäni ei mitenkään). En siis aio sitä ostaa, hirveällä vaivalla kokata ja sen jälkeen katsoa, kun vieraat koittavat hymyllä peittää irvistykset ja lopulta jättävät puolet lautaselle. Kuten sanoin, voin tehdä kasvisruokaa siitä, mitä meillä normaalisti käytetään (syön aika kasvispainotteisesti itsekkin), mutta en osta vieraita varten mitään, mitä en omaan suuhuni laittaisi. 

Vegaaniruokaa en yksin tee ihan siitä syystä, että se kuitenkin vahingossa sisältää jotain eläinperäistä tai joutuisin ostamaan jotain, mitä emme itse käytä. Ei ole kohteliasta vaatia tosia hankkimaan jotain vain heitä varten varsinkaan, jos kyseinen tuote ei yleisesti maistu toisen ruokavalion noudattajille, esim. vuustot. Ne ovat oikeasti kamalan makuisia sellaisille, jotka eivät niitä käytä. Vegaani tietää, mitä ja miten voi syödä, joten on paljon nopeampaa ja helpompaa, että hän osallistuu itse ruuan valmistamiseen kaupasta alkaen.

Vierailija
98/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsun häkistä löytyy heinää.

Vierailija
99/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kasvissyöjäksi itseään luulevan olisi hyvä myöntää tosiasia: Kuuluu lajiin, joka on sekasyöjä. Ei sitä omalla päätöksellä voi muuttaa. Sukupuolikin voi olla enempi oman kokemuksen varassa mutta ruoansulatuselimistö ei.

Niin, nimenomaan ihminen on sekasyöjä, eli voi hyödyntää sekä kasviperäistä että eläinperäistä ravintoa. Mikään pakko ei ole syödä kaikkea, mitä sekasyöjänä pystyy syömään. Minä pärjään oikein hyvin ilman lihaa, olen pärjännyt jo lähemmäs 50 vuotta, eikä se ole missään ristiriidassa sen kanssa, että Homo sapiens on sekasyöjä. 

Vierailija
100/581 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En järjestä enkä kutsu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi