Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokaa syövät vieraat? Miten järjestätte tarjoilut?

Vierailija
21.09.2026 |

Oletetaan, että saatte vieraaksenne henkilöitä jotka syövät vain kasvisruokaa ja teillä ollaan sekasyöjiä. Siirryttekö vierailun ajaksi itse kasvisruokaan vai teettekö eri ruuat?

Kommentit (568)

Vierailija
221/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko onnistunut elämään tämän asian kanssa jotenkin täysin kuplassa, kun oma vegaanius ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia kyläilyjen tai oikeastaan muidenkaan asioiden suhteen. Vain lastensuojelulaitoksissa oli vähän haastavaa, kun asia oli vielä siihen aikaan melko marginaalissa.

Miksi olet joutunut asioimaan ladtensuojelulaitoksissa? Jostain sekin kertoo.

Vierailija
222/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko onnistunut elämään tämän asian kanssa jotenkin täysin kuplassa, kun oma vegaanius ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia kyläilyjen tai oikeastaan muidenkaan asioiden suhteen. Vain lastensuojelulaitoksissa oli vähän haastavaa, kun asia oli vielä siihen aikaan melko marginaalissa.

Tietty lapsille syöttänyt vegaaniruokaa kun ei ole ymmärtänyt lasten tarpeita ravinnossa. Ei vegaaneilla aivot toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset otettu huostaan, ja silti pidät toimintaasi normaalina?

Vierailija
224/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kylässä käynti ole mikään ravintola jossa tilataan ruoat oman maun mukaan. Kylässä nautitaan vieraanvaraisuudesta ja syödään ilolla mitä tarjotaan. Samoin sitten itse on seuraavalla kerralla mukava tarjoilla kaikkia herkkuja vieraille.

Kasvissyönti ei yleensä ole makukysymys, vaan periaatteellinen valinta ja elämäntapa. 

Siksi sen ei pidäkään mennä kohteliaisuuden edelle. Jos ei kyse ole oikeasta allergiasta, niin mitään ehdotonta rajaa on tarpeetonta vetää jonkin ideologian vuoksi.

Arvojen ja moraalin ei pidä mennä kohteliaisuuden edelle? Onpa kummallinen maailmankuva. Suostuisitko sinä kohteliaisuudesta tekemään jotain, mikä olisi sinusta väärin? 

Minä en ole ikinä maistanutkaan lihaa, ja ikää on jo lähemmäs 50 vuotta. Epäilen, ettei olisi vointini kannalta turvallista yhtäkkiä syödä lihaa. En luultavasti edes osaisi tai pystyisi, en mistään kohteliaisuudesta. 

Voisin melkeinpä lyödä vetoa että takuulla olet maistanut lihaa elämäsi aikana. Jos olet 50v., ei sinun lapsuudessa lihaton ruokavalio todellakaan ollut yleistä. Jos vanhemmat olisikin olleet harvinaisia kasvisintoilijoita, niin kyllä tuohon aikaan viimeistään neuvolassa (ihan oikein) käytännössä pakotettiin antamaan lapselle sekaravintoa. Mitä söit koulussa? Ei siihen aikaan tehty koulussa eri annoksia lumihiutaleille. Etkö lapsena ikinä maistanut esim. kylässäkään lihaa? Aikuisena epähuomiossa valmiin sämpylän välissä kinkkua? Buffetissa salaattiottimista jäänteitä lihasta kun joku käyttänyt vääriä ottimia? En yksinkertaisesti usko että 50v. henkilönä et ole koko elämäsi aikana maistanut yhtään lihaa.

No kun en ole. Vanhemmat on kasvissyöjiä, ja ei tosiaankaan missään neuvolassa ole pakotettu syöttämään lihaa (eihän sellainen ole edes mahdollista, ei mikään neuvolahenkilökunta voi pakkosyöttää kenenkään lasta). 

Kouluruokailut oli tosiaan hieman hankalia, mutta kyllä silloinkin sai koulussa kasvisruokaa, taisi vaan tarvita lääkärin lausunnon siihen. Itseasiassa 90-luvulla minun luokalla oli jossain vaiheessa toinenkin kasvissyöjä, hänellä taisi olla kyse jostain uskonnollisesta lahkosta mihin kuuluivat. Ongelmana oli lähinnä se, etteivät koulun keittäjät oikein osanneet tehdä kasvisruokaa. Jossain vaiheessa oli vähän aikaa niin, että piti itse tuoda eväät kouluun, mutta sitten jossain vaiheessa se kiellettiin, ja sitten oli taas syötävä niitä koulun hyvin omituisia kasvisruokia. Aika usein tekivät minulle munakkaan. Kasviskeittoja oli kanssa, ohrapuuropäivänä en tietenkään tarvinnut erillistä ruokaa. 

En lapsena todellakaan suostunut maistamaan lihaa missään kylässä, vaikka sitä usein yritettiinkin tyrkyttää. 

Jos jostain salaattiottimesta olisi kulkeutunut joku lihahiukkanen ruokani sekaan, niin sellaisesta en tietenkään itse tietäisi mitään, eikä sitä nyt oikein voisi laskea. 

Että kyllä, ihan oikeasti olen elänyt koko ikäni täysin ilman lihaa. En tosin ole vielä 50, vaan kuten sanoin lähemmäs 50 v, eli pari vuotta sitä nuorempi. 

Vierailija
225/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökä ap:n perhe siis AINA lihaa? Ettekö syö ikinä ruokia, joissa ei ole lihaa ihan reseptissäkään? Vaikka margheritapastaa, parsarisottoa, kantarellikastiketta, kukkakaalinugetteja, pinaattilettuja, parsakaali-fetapiirakkaa, pestopastaa, halloumitortilloita jne? Mekin olemme sekasyöjiä, mutta lihaa syödään vain parina päivänä viikossa, ja sekin yleensä kanaa tai kalaa. 

Ei siis ole mikään ongelma tehdä lihatonta ruokaa vieraille. Vegaaninen on vähän haastavamoi, kun tykkään juustosta, mutta onnistuu sekin.

Meillä syödään riistaa monta kertaa viikossa, koska mies metsästää ja peuraa, hirveä ja lintuja on pakastimet täynnä

Ihan joka päivä ei kannattaisi syödä kuitenkaan. Lisää mm. suolistosyövän todennäköisyyttä.

Elän tuon riskin kanssa. Kompensoin sillä, että liikun paljon, en juo alkoholia enkä polta tupakkaa.

Jos on epäsuotuisat geenit, niin voi suolistosyöpä tulla jopa vegaanille.

Vierailija
226/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanaraastetta

Vierailija
227/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset otettu huostaan, ja silti pidät toimintaasi normaalina?

Sulla on nyt ongelmia luetunymmärtämisessä. Ei sellainen henkilö, jonka lapset on otettu huostaan, ole lastensuojelulaitoksessa. 

- eri

Vierailija
228/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on varmaan lapsena ollut lastensuojelulaitoksissa? 

Vierailija
229/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti teki itsemurhan kun olin 8-vuotias ja isältä otettiin vuosi myöhemmin huoltajuus pois, kun väkivaltansa minua kohtaan meni sen verran pitkälle, että meinasin menettää henkeni.

Minun ajoittaiselle pahoinvoinnilleni löytyy syy noista tekijöistä. Entä mikä sinun pahoinvointisi syy on?

Vierailija
230/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kylässä käynti ole mikään ravintola jossa tilataan ruoat oman maun mukaan. Kylässä nautitaan vieraanvaraisuudesta ja syödään ilolla mitä tarjotaan. Samoin sitten itse on seuraavalla kerralla mukava tarjoilla kaikkia herkkuja vieraille.

Kasvissyönti ei yleensä ole makukysymys, vaan periaatteellinen valinta ja elämäntapa. 

Siksi sen ei pidäkään mennä kohteliaisuuden edelle. Jos ei kyse ole oikeasta allergiasta, niin mitään ehdotonta rajaa on tarpeetonta vetää jonkin ideologian vuoksi.

Arvojen ja moraalin ei pidä mennä kohteliaisuuden edelle? Onpa kummallinen maailmankuva. Suostuisitko sinä kohteliaisuudesta tekemään jotain, mikä olisi sinusta väärin? 

Minä en ole ikinä maistanutkaan lihaa, ja ikää on jo lähemmäs 50 vuotta. Epäilen, ettei olisi vointini kannalta turvallista yhtäkkiä syödä lihaa. En luultavasti edes osaisi tai pystyisi, en mistään kohteliaisuudesta. 

Mitä moraalitonta on esim. itse metsästetyn riistan syömisessä? Ymmärrän jossakin määrin jonkin tehokasvvatetun possun syömättömyyden, mutta monessa muussa asiassa kyseessä on vain itsensä nostaminen jalustalle.

Mitä moraalitonta on tappamisessa? Minä näen sen niin, että toisen ainutkertaisen elämän vieminen on äärimmäisin teko mitä on olemassa. Jotain niin äärimmäistä vääryyttä toista kohtaan en kykenisi tekemään muuta kuin täysin välttämättömistä syistä, eli jos se olisi oman tai läheisten hengissäpysymisen kannalta pakollista - eli jos muuten uhkaisi nälkäkuolema, niin on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse. Tai itsepuolustuksena, jos joku yrittää tappaa sinut, on ok käyttää tappavaa voimaa puolustautuakseen. 

Näet asian väärin. Eläinten tappaminen ravintotarkoituksiin ei ole väärin. Eläimet annettiin ihmiselle ravinnoksi vedenpaisumuksen jälkeen. 

Sinun moraalikäsityksesi on aivan hakoteillä. "on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse". Siis mitä? Esität että sinulla on korkea moraali, mutta ei sitä näköjään ole ollenkaan. Pelle.

Moraalini ei perustu Raamattuun. Eikä mitään vedenpaisumusta ole ollut. 

Niin, on oikein tappaa eläin ravinnoksi jos muuten itse kuolisi nälkään. Oletko tästä jotenkin eri mieltä? 

Vierailija
231/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin melkeinpä lyödä vetoa että takuulla olet maistanut lihaa elämäsi aikana. Jos olet 50v., ei sinun lapsuudessa lihaton ruokavalio todellakaan ollut yleistä. Jos vanhemmat olisikin olleet harvinaisia kasvisintoilijoita, niin kyllä tuohon aikaan viimeistään neuvolassa (ihan oikein) käytännössä pakotettiin antamaan lapselle sekaravintoa. Mitä söit koulussa? Ei siihen aikaan tehty koulussa eri annoksia lumihiutaleille. Etkö lapsena ikinä maistanut esim. kylässäkään lihaa? Aikuisena epähuomiossa valmiin sämpylän välissä kinkkua? Buffetissa salaattiottimista jäänteitä lihasta kun joku käyttänyt vääriä ottimia? En yksinkertaisesti usko että 50v. henkilönä et ole koko elämäsi aikana maistanut yhtään lihaa.

No kun en ole. Vanhemmat on kasvissyöjiä, ja ei tosiaankaan missään neuvolassa ole pakotettu syöttämään lihaa (eihän sellainen ole edes mahdollista, ei mikään neuvolahenkilökunta voi pakkosyöttää kenenkään lasta). 

Kouluruokailut oli tosiaan hieman hankalia, mutta kyllä silloinkin sai koulussa kasvisruokaa, taisi vaan tarvita lääkärin lausunnon siihen. Itseasiassa 90-luvulla minun luokalla oli jossain vaiheessa toinenkin kasvissyöjä, hänellä taisi olla kyse jostain uskonnollisesta lahkosta mihin kuuluivat. Ongelmana oli lähinnä se, etteivät koulun keittäjät oikein osanneet tehdä kasvisruokaa. Jossain vaiheessa oli vähän aikaa niin, että piti itse tuoda eväät kouluun, mutta sitten jossain vaiheessa se kiellettiin, ja sitten oli taas syötävä niitä koulun hyvin omituisia kasvisruokia. Aika usein tekivät minulle munakkaan. Kasviskeittoja oli kanssa, ohrapuuropäivänä en tietenkään tarvinnut erillistä ruokaa. 

En lapsena todellakaan suostunut maistamaan lihaa missään kylässä, vaikka sitä usein yritettiinkin tyrkyttää. 

Jos jostain salaattiottimesta olisi kulkeutunut joku lihahiukkanen ruokani sekaan, niin sellaisesta en tietenkään itse tietäisi mitään, eikä sitä nyt oikein voisi laskea. 

Että kyllä, ihan oikeasti olen elänyt koko ikäni täysin ilman lihaa. En tosin ole vielä 50, vaan kuten sanoin lähemmäs 50 v, eli pari vuotta sitä nuorempi. 

Joopa joo. Miten vanhempasi huolehtivat että sait lapsena kaikki tarvittavat hivenaineet? Epäuskottava tarina. Ei lapselle kuulu pakottaa omia ruokaideologioitaan.

Vierailija
232/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä moraalitonta on esim. itse metsästetyn riistan syömisessä? Ymmärrän jossakin määrin jonkin tehokasvvatetun possun syömättömyyden, mutta monessa muussa asiassa kyseessä on vain itsensä nostaminen jalustalle.

Mitä moraalitonta on tappamisessa? Minä näen sen niin, että toisen ainutkertaisen elämän vieminen on äärimmäisin teko mitä on olemassa. Jotain niin äärimmäistä vääryyttä toista kohtaan en kykenisi tekemään muuta kuin täysin välttämättömistä syistä, eli jos se olisi oman tai läheisten hengissäpysymisen kannalta pakollista - eli jos muuten uhkaisi nälkäkuolema, niin on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse. Tai itsepuolustuksena, jos joku yrittää tappaa sinut, on ok käyttää tappavaa voimaa puolustautuakseen. 

Näet asian väärin. Eläinten tappaminen ravintotarkoituksiin ei ole väärin. Eläimet annettiin ihmiselle ravinnoksi vedenpaisumuksen jälkeen. 

Sinun moraalikäsityksesi on aivan hakoteillä. "on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse". Siis mitä? Esität että sinulla on korkea moraali, mutta ei sitä näköjään ole ollenkaan. Pelle.

Moraalini ei perustu Raamattuun. Eikä mitään vedenpaisumusta ole ollut. 

Niin, on oikein tappaa eläin ravinnoksi jos muuten itse kuolisi nälkään. Oletko tästä jotenkin eri mieltä? 

Kirjoitit: "jonkUn toisen elämän". Tuo sanamuoto viittaa ihmiseen, ei eläimeen. Eli kirjoitit siis väärin. Jos tarkoitit eläimiä, niin olen tietenkin samaa mieltä, niinhän jo sanoinkin. Eläimet on ihmisiä alempia.

Mitä tulee vedenpaisumukseen, niin millä perusteella sitä ei ollut? Sinun mutuilu kun ei ihan riitä. 

Vierailija
233/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Miten vanhempasi huolehtivat että sait lapsena kaikki tarvittavat hivenaineet? Epäuskottava tarina. Ei lapselle kuulu pakottaa omia ruokaideologioitaan.

Minun elämäni ei ole mikään epäuskottava tarina 😃. 

Kasvissyöjäperheitähän on vaikka kuinka. Vanhempani olivat tässä vaan vähän edelläkävijöitä, kun asia ei silloin vielä ollut niin yleistä. 

Normaalilla, monipuolisella kasvisruokavaliolla huolehtivat siitä, että sain kaikki tarvittavat hivenaineet. Ihan terveenä olen selvinnyt tähän ikään saakka. 

Kasvisruoan syöttäminen lapselle ei ole sen enempää ruokaideologian pakottamista kuin lihan syöttäminen lapselle. Vanhempi tekee joka tapauksessa ruokavalinnat lapsen puolesta, ei pikkulapsi siihen itse pysty. Minä olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni siitö, ettei minua ole ikinä totutettu syömään lihaa. 

Vierailija
234/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillaa hyviä pihvejä ja salaattia.

Vierailija
235/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pizzapohja, tomaattia, sipulia, ananasta.

Tätä vois tarjota Gevalian kanssa kutsumattomille vieraille (=anopille).

Vierailija
236/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kasvissyöjälle sopivaa ruokaa ja sitä syö sitten kaikki. Jos joku kaipaa lihaa, niin jääkaapissa on lenkkiä ja leikkeleitä. Vegaaniruoka voisi aiheuttaa haasteita, mutta onneksi ei ole tarvinnut niitä opetella. En enää oikein innostu ruuanlaitosta.

Vierailija
237/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökä ap:n perhe siis AINA lihaa? Ettekö syö ikinä ruokia, joissa ei ole lihaa ihan reseptissäkään? Vaikka margheritapastaa, parsarisottoa, kantarellikastiketta, kukkakaalinugetteja, pinaattilettuja, parsakaali-fetapiirakkaa, pestopastaa, halloumitortilloita jne? Mekin olemme sekasyöjiä, mutta lihaa syödään vain parina päivänä viikossa, ja sekin yleensä kanaa tai kalaa. 

Ei siis ole mikään ongelma tehdä lihatonta ruokaa vieraille. Vegaaninen on vähän haastavamoi, kun tykkään juustosta, mutta onnistuu sekin.

Meillä syödään riistaa monta kertaa viikossa, koska mies metsästää ja peuraa, hirveä ja lintuja on pakastimet täynnä

Ihan joka päivä ei kannattaisi syödä kuitenkaan. Lisää mm. suolistosyövän todennäköisyyttä.

Elän tuon riskin kanssa. Kompensoin sillä, että liikun paljon, en juo alkoholia enkä polta tupakkaa.

Tasapainoinen ruokavalio on kaiken a ja o. Ei mikään äärimmäisyyksiin meneminen. Eli sopivasti ja tasapainoisesti kasviksia, lihaa ja alkoholia.  Näitä kaikkia järkevästi nauttimalla terveys kiittää.

Vierailija
238/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pizzapohja, tomaattia, sipulia, ananasta.

Tätä vois tarjota Gevalian kanssa kutsumattomille vieraille (=anopille).

Minulle maistuisi, jos se olisi hyvin maustettu ja siinä olisi aurajuustoa ja mozzarellaa.

Vierailija
239/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolla joku kasvisvaihtoehto. Pienempi määrä, kun ei tätä syö kukaan muu vieras. Pelkkään kasvikseen emme ole tämän vuoksi tarjoilua vaihtaneet.

Vierailija
240/568 |
22.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapainoinen ruokavalio on kaiken a ja o. Ei mikään äärimmäisyyksiin meneminen. Eli sopivasti ja tasapainoisesti kasviksia, lihaa ja alkoholia.  Näitä kaikkia järkevästi nauttimalla terveys kiittää.

Alkoholi ei kuulu tuohon. Alkoholi on täysi turhake ja myrkky, sen sijaan voi juoda teetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi