Kasvisruokaa syövät vieraat? Miten järjestätte tarjoilut?
Oletetaan, että saatte vieraaksenne henkilöitä jotka syövät vain kasvisruokaa ja teillä ollaan sekasyöjiä. Siirryttekö vierailun ajaksi itse kasvisruokaan vai teettekö eri ruuat?
Kommentit (569)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa suomalaisen joulupöydän perinteisistä ruokalajeista on kasvisruokaa. Repikääpäs siitä aikuisvauvat!
Niin just, graavilohi, joulusilli ja kinkku ainakin. Sekä lipeäkala ja maitokastike. Lähdetään repimään niistä.
Ja perunalaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, punajuurilaatikko, makaronilaatikko, sienisalaatti, rosolli, luumukiisseli, joulupuuro tuli ekaksi mieleen.
Kylässä syödään mitä isäntäväki tarjoaa ja kaikkea maistetaan. Ihan perus kohteliaisuussääntö.
Kotona sitten syö mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kasvissyöjä saapuu kotiisi niin siitä hetkestä alkaen sinun pitää taipuman hänen tahtoosi. Se, että tarjoat kasvisruokaa ei riitä vaan sinun pitää hävittää kaikki merkit siitä, että perheessäsi syödään lihaa ja jollet sitä tee niin istua hiljaa ja kuunnella kun sinua ripitetään omassa kodissasi vääristä ruokailutottumuksista ja ottaa tämän jälkeen vastaan armeliaasti annettu synninpäästö katso sillä näin puhuu vegaani-, keskivertoa parempi ihminen.
No kutsu Purra ja Halla-aho, kuuluisat kasvissyöjät. Katso, miten käy.
Kyllä huomaa, muten hyvässä kunnossa kasvissyöjät Marin, Purra ja Halla-aho ovat. Lihansyöjät Ano ja Soini ovat vähän toisennäköisiä.
Jos kaikki vieraat ovat kasvissyöjiä, silloin tehdään pelkästään kasvisruokaa. Syömme kasvisruokaa paljon muutenkin, ja osaan tehdä tosi hyviä kasvisruokia. Jos vieraiden joukossa on joku vannoutunut lihansyöjä, teen yleensä sitten kaksi eri versiota samasta ruoasta. Eli vaikka jauheliha- ja kasvislasagnen, tai esim. perunat, sienikastike, lihapullat ja kasvispyörykät.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjiä ollaan, mutta esim kasvissosekeitto on listallamme useinkin. Sitä siis vieraille.
Entäs mitä pääruoaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vieraista. Jos vieraat ovat ennestään tuttuja, jotka ovat vastavuoroisesti tarjonneet meille liharuokaa heillä käydessämme, huomioimme tällä vastavierailulla heidän kasvisruokavalion. Ennestään tuntemattomille viestille tarjoamme mitä sattuu kulloinkin tulemaan mieleen, kasvisruokaa tai ei.
Tätä mä en ole koskaan tajunnut. Miksi teille pitää tarjota lihaa, kun käytte kylässä. Ettekö te koskaan kotona tee ruokaa pelkästään kasviksista? Mitä, jos menette käymään sekasyöjäperheeseen, ja teille tarjotaan siellä kasvisruokaa, miten sitten käy?
Erittäin harvoin on ruokailu, jossa ei olisi lihaa, kalaa, kanaa, munia tai muuta eläinperäistä. Nyt oli aamupalalla leivän päällä juustoa ja keitettyjä muniakin oli tarjolla. Lounaalla ja päivällisellä on tarjolla jotain edellemainituista, perunoita/riisiä/pastaa, salaatti (jossa siinäkin voi olla jotain eläinperäistä) sekä lämmin kasvislisuke.
Ei kylässä käynti ole mikään ravintola jossa tilataan ruoat oman maun mukaan. Kylässä nautitaan vieraanvaraisuudesta ja syödään ilolla mitä tarjotaan. Samoin sitten itse on seuraavalla kerralla mukava tarjoilla kaikkia herkkuja vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Kylässä syödään mitä isäntäväki tarjoaa ja kaikkea maistetaan. Ihan perus kohteliaisuussääntö.
No ei tietenkään syödä. Ei muslimi syö kylässä kohteliaisuuttaan sikaa, eikä hindu nautaa, eikä keliaakikko vehnää eikä kasvissyöjä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kylässä käynti ole mikään ravintola jossa tilataan ruoat oman maun mukaan. Kylässä nautitaan vieraanvaraisuudesta ja syödään ilolla mitä tarjotaan. Samoin sitten itse on seuraavalla kerralla mukava tarjoilla kaikkia herkkuja vieraille.
Kasvissyönti ei yleensä ole makukysymys, vaan periaatteellinen valinta ja elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Joka koskee vain meitä sekasyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti ei yleensä ole makukysymys, vaan periaatteellinen valinta ja elämäntapa.
Siksi sen ei pidäkään mennä kohteliaisuuden edelle. Jos ei kyse ole oikeasta allergiasta, niin mitään ehdotonta rajaa on tarpeetonta vetää jonkin ideologian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vieraista. Jos vieraat ovat ennestään tuttuja, jotka ovat vastavuoroisesti tarjonneet meille liharuokaa heillä käydessämme, huomioimme tällä vastavierailulla heidän kasvisruokavalion. Ennestään tuntemattomille viestille tarjoamme mitä sattuu kulloinkin tulemaan mieleen, kasvisruokaa tai ei.
Tätä mä en ole koskaan tajunnut. Miksi teille pitää tarjota lihaa, kun käytte kylässä. Ettekö te koskaan kotona tee ruokaa pelkästään kasviksista? Mitä, jos menette käymään sekasyöjäperheeseen, ja teille tarjotaan siellä kasvisruokaa, miten sitten käy?
Erittäin harvoin on ruokailu, jossa ei olisi lihaa, kalaa, kanaa, munia tai muuta eläinperäistä. Nyt oli aamupalalla leivän päällä juustoa ja keitettyjä muniakin oli tarjolla. Lounaalla ja päivällisellä on tarjolla jotain edellemainituista, perunoita/riisiä/pastaa, salaatti (jossa siinäkin voi olla jotain eläinperäistä) sekä lämmin kasvislisuke.
Tuossahan ei puhuttu vegaanisesta ruoasta, vaan lihattomasta. Aamupalasi oli lihaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi sen ei pidäkään mennä kohteliaisuuden edelle. Jos ei kyse ole oikeasta allergiasta, niin mitään ehdotonta rajaa on tarpeetonta vetää jonkin ideologian vuoksi.
Arvojen ja moraalin ei pidä mennä kohteliaisuuden edelle? Onpa kummallinen maailmankuva. Suostuisitko sinä kohteliaisuudesta tekemään jotain, mikä olisi sinusta väärin?
Minä en ole ikinä maistanutkaan lihaa, ja ikää on jo lähemmäs 50 vuotta. Epäilen, ettei olisi vointini kannalta turvallista yhtäkkiä syödä lihaa. En luultavasti edes osaisi tai pystyisi, en mistään kohteliaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvojen ja moraalin ei pidä mennä kohteliaisuuden edelle? Onpa kummallinen maailmankuva. Suostuisitko sinä kohteliaisuudesta tekemään jotain, mikä olisi sinusta väärin?
Minä en ole ikinä maistanutkaan lihaa, ja ikää on jo lähemmäs 50 vuotta. Epäilen, ettei olisi vointini kannalta turvallista yhtäkkiä syödä lihaa. En luultavasti edes osaisi tai pystyisi, en mistään kohteliaisuudesta.
Mitä moraalitonta on esim. itse metsästetyn riistan syömisessä? Ymmärrän jossakin määrin jonkin tehokasvvatetun possun syömättömyyden, mutta monessa muussa asiassa kyseessä on vain itsensä nostaminen jalustalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä moraalitonta on esim. itse metsästetyn riistan syömisessä? Ymmärrän jossakin määrin jonkin tehokasvvatetun possun syömättömyyden, mutta monessa muussa asiassa kyseessä on vain itsensä nostaminen jalustalle.
Mitä moraalitonta on tappamisessa? Minä näen sen niin, että toisen ainutkertaisen elämän vieminen on äärimmäisin teko mitä on olemassa. Jotain niin äärimmäistä vääryyttä toista kohtaan en kykenisi tekemään muuta kuin täysin välttämättömistä syistä, eli jos se olisi oman tai läheisten hengissäpysymisen kannalta pakollista - eli jos muuten uhkaisi nälkäkuolema, niin on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse. Tai itsepuolustuksena, jos joku yrittää tappaa sinut, on ok käyttää tappavaa voimaa puolustautuakseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes kutsut vieraita, jos et ota huomioon heidän ruokavaliotaan? Hyvä ystäväni on kasvissyöjä eikä tulisi mieleenkään tarjota hänelle liharuokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin melkeinpä lyödä vetoa että takuulla olet maistanut lihaa elämäsi aikana. Jos olet 50v., ei sinun lapsuudessa lihaton ruokavalio todellakaan ollut yleistä. Jos vanhemmat olisikin olleet harvinaisia kasvisintoilijoita, niin kyllä tuohon aikaan viimeistään neuvolassa (ihan oikein) käytännössä pakotettiin antamaan lapselle sekaravintoa. Mitä söit koulussa? Ei siihen aikaan tehty koulussa eri annoksia lumihiutaleille. Etkö lapsena ikinä maistanut esim. kylässäkään lihaa? Aikuisena epähuomiossa valmiin sämpylän välissä kinkkua? Buffetissa salaattiottimista jäänteitä lihasta kun joku käyttänyt vääriä ottimia? En yksinkertaisesti usko että 50v. henkilönä et ole koko elämäsi aikana maistanut yhtään lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä moraalitonta on tappamisessa? Minä näen sen niin, että toisen ainutkertaisen elämän vieminen on äärimmäisin teko mitä on olemassa. Jotain niin äärimmäistä vääryyttä toista kohtaan en kykenisi tekemään muuta kuin täysin välttämättömistä syistä, eli jos se olisi oman tai läheisten hengissäpysymisen kannalta pakollista - eli jos muuten uhkaisi nälkäkuolema, niin on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse. Tai itsepuolustuksena, jos joku yrittää tappaa sinut, on ok käyttää tappavaa voimaa puolustautuakseen.
Näet asian väärin. Eläinten tappaminen ravintotarkoituksiin ei ole väärin. Eläimet annettiin ihmiselle ravinnoksi vedenpaisumuksen jälkeen.
Sinun moraalikäsityksesi on aivan hakoteillä. "on ok uhrata jonkun toisen henki ennemmin kuin kuolla itse". Siis mitä? Esität että sinulla on korkea moraali, mutta ei sitä näköjään ole ollenkaan. Pelle.
En tiedä olenko onnistunut elämään tämän asian kanssa jotenkin täysin kuplassa, kun oma vegaanius ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmia kyläilyjen tai oikeastaan muidenkaan asioiden suhteen. Vain lastensuojelulaitoksissa oli vähän haastavaa, kun asia oli vielä siihen aikaan melko marginaalissa.
Mun mies sai taas merkittävän avun. Myös ihosporiaasiin auttoi paljon.