Ahdistaa että ihmiset jakaa julkisena kuvia meidän yksityisestä perhejuhlasta
Melkein itkettää kun näkee että jotkut on jakaneet julkisena kuvia meidän yksityisistä juhlista. Eikö ihmiset tajua että julkiset julkaisut näkyy kaikkien tuntemattomienkin etusivulla? Näkyy naaat, nimet. Ahdistaa. Ei asiat salaisia ole, mutta ei ne myöskään kuulu ulkopuolisille. En mä tykkää että naapuri ja kaupan kassa tietää kaiken. Hitto tätä nykymaailmaa kun mitään yksityisyyttä ei ole.
Kommentit (95)
Ootas, kun on hautajaiset. Arkku ja sukulaiset ympärillä. En tajua miksi yksityisellekään tilille pitää laittaa.
Itse aion laittaa kirjallisena ohjeena, että hautajaisistani ei yhtäkään kuvaa someen.
Jos pitäisin juhlat, laittaisin jo kutsuun, että juhlista en halua someen kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenekään naamaa ei saa ilman lupaa laittaa mihinkään julkaisuihin. Pyydä poistamaan heti.
MIKSI levität väärää tietoa? Naamat saa laittaa julkaisuihin täysin vapaasti. Toki voi pyytää poistamaan, mutta julkaisijan ei tarvitse noudattaa sitä pyyntöä.
Kokeilepa. Kärsit sitten myös seuraukset.
Mitä ihmettä oikein sössötät? Minua on kuvattu, eikä sillä ole mitään seurauksia, koska kuvaaminen ja julkaiseminen on täysin laillista. Kukaan ei voi sille mitään.Ei sillä ole mitään seurauksia, ikävä kyllä. Jos minä saisin päättää, niin jokainen kuvaaja ta pettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenekään naamaa ei saa ilman lupaa laittaa mihinkään julkaisuihin. Pyydä poistamaan heti.
Tottakai saa laittaa, jos on julkisella paikalla kuvattu.
Jos esim. kotona, niin silloin ei. Ei edes vaikka kuvaajan kotona olisi kuvattu.
Jos vuokraat yritykseltä juhlatilan yksityisiin juhliin, on kyseessä sen vuokra-ajan yksityinen tila
Mihin sen rajan vetää...
Julkiset vuokratilat: Jos tilaisuus on esimerkiksi vuokratussa ravintolassa tai juhlasalissa, salakatselun kriteerit eivät yleensä täyty, mutta järjestäjän sana ja yleiset käytöstavat painavat silti.
Rikosnimike ei ole salakatselu. Joka tapauksessa ei ole laillista levittää kuvia ihmisistä ilman lupaa. Somealustat myös kieltävät sen eli yhteydenotto instaan/faceen.
Kuvien levittäminen ihmisistä ON LAILLISTA. Ei siihen mitään lupaa tarvita. Somealustatkaan eivät kiellä sitä, ja vaikka kieltäisivätkin, niin ne eivät silti suostu poistamaan kuvia.
Elätkö jossain rinnakkaistodellisuudessa?
Elän tässä todellisessa maailmassa. Sinä elät jossain halinalle-maailmassa, jos luulet kuvaamisen olevan kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
50+ -ikäisiltä pitäisi kieltää some kokonaan. Isoisä ja isoäiti -ikäiset julkaisevat surutta ihan kaiken koko kansalle eivätkä yhtään tajua, että jotain huonoa saattaa siitä seurata.
No en kyllä julkaise.
N57
Se rikkoo yksityisyyden suojaa. Pyydä poistamaan. Asias voi viedä vaikka poliisille.
Mutta kysyisin näiltä kaikenikäisiltä jotka julkaisevat kuviea toisten juhlista, että MIKSI?
Huomionhakuisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI levität väärää tietoa? Naamat saa laittaa julkaisuihin täysin vapaasti. Toki voi pyytää poistamaan, mutta julkaisijan ei tarvitse noudattaa sitä pyyntöä.
Mitä ihmettä oikein sössötät? Minua on kuvattu, eikä sillä ole mitään seurauksia, koska kuvaaminen ja julkaiseminen on täysin laillista. Kukaan ei voi sille mitään.Ei sillä ole mitään seurauksia, ikävä kyllä. Jos minä saisin päättää, niin jokainen kuvaaja ta pettaisiin.
Huhhuh että voi joku olla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Se rikkoo yksityisyyden suojaa. Pyydä poistamaan. Asias voi viedä vaikka poliisille.
Se ei riko yksityisyyden suojaa. Voi pyytää poistamaan, mutta ei ole pakko noudattaa pyyntöä. Asia ei kuulu poliisille mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle näkyy PÄIVITTÄIN useita täysin tuntemattomien ihmisten julkaisuja hautajaisista, lasten synttäreistä, kastejuhlista, häistä, matkoilta ym. En reagoi niihin mitenkään. Pahimpia on toki lasten kuvat ja sitten matkapäivitykset että täällä ollaan koko Virtasten perhe lentokentällä, nuo on kuin kutsuisi murtovarkaat kotiinsa.
Minulle tulee pahoinvointia kun joku postaa LinkedIniin kuvia läheisten hautajaisista. Siis hauta-arkuista tai uurnista. Pahimmassa, ja yleisimmässä tapauksessa tähän on vielä kirjoitettu joku imelä itsensä myymisviesti, kuinka nyt perheenjäsenen kuolema auttoi selviämään seuraavasta Teams palaverista…
"imelä itsensämyymisviesti"
Vaimoni kuoli, mutta minulta saa vielä persettä surupäivän hintaan 50€/laaki, suikkari kahden kerran ostajalle kaupan päälle 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh että voi joku olla pihalla.
Te kuvaajat tässä olette pihalla.
Kuvaamiseen ja julkaisemiseen on eri säännöt. Tuntuu sekin menevän sekaisin joillakin.
En tykkää minäkään. Julkiset facebook-kuvat kun löytää googlen kuvahaulla, jos hakee vaikka nimellä. Joku googlettaa sua ja löytää ihan liikaa informaatiota, mikä on tarkoitettu vain fb-kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei todennäköisesti kiinnosta, mutta ymmärrän pointin ja olen täysin samaa mieltä. Minunkin etusivulle ilmestynyt monta kertaa esim. tuntemattomien lasten kuvia joita on julkisena jaettu.
Yllättävän montaa tahoa saattaa kiinnostaa, ja yleensä täysin vääristä syistä. Kuvia saatetaan käyttää yritysten toimesta myös markkinointitarkoituksiin, josta siis todellisuudessa kuuluisi kuvan haltijoille maksaa. Kannattaa unohtaa ajattelumalli, jossa ”ketään ei kiinnosta”. Nykyään se on ei vaan naiivi, mutta myös vaarallinen ajattelutapa.
Jotkut ihmiset haluavat suojata yksityisyyttään myös turvallisuussyistä. Työn tai yritystoiminnan luonteen takia voi olla tarpeen suojata oma itse, perheenjäsenet, osoite- ja yhteystiedot sekä jopa sijaintitiedot. Onkin todella epämiellyttävä tällöin huomata, että joku on avoimesti someen julkaissut kuvia itsestä ja perheenjäsenistä ja kenties jopa maininnut, missä ollaan, miksi ja miten kauan. Jos tieto menee väärille henkilöille, saattaa olla kotiin murtauduttu tai jopa koti hävitetty sillä aikaa kun on itse muualla.
Elätkö jossain rinnakkaistodellisuudessa?