Ahdistaa että ihmiset jakaa julkisena kuvia meidän yksityisestä perhejuhlasta
Melkein itkettää kun näkee että jotkut on jakaneet julkisena kuvia meidän yksityisistä juhlista. Eikö ihmiset tajua että julkiset julkaisut näkyy kaikkien tuntemattomienkin etusivulla? Näkyy naaat, nimet. Ahdistaa. Ei asiat salaisia ole, mutta ei ne myöskään kuulu ulkopuolisille. En mä tykkää että naapuri ja kaupan kassa tietää kaiken. Hitto tätä nykymaailmaa kun mitään yksityisyyttä ei ole.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä teillä on ongelmat!
Pitää aina myös ajatella, että täällä voi olla vain yksi tai kaksi , jotka kauhistelee asiaa.
Ihan korjauksena erään kommentoijan väitteeseen, julkkisella paikalla saa kuvata ja laittaa kuvat nettiin.
Aika vähän olisi maailmassa kirjoja, uutisia, tietoa ja muuta jos ei saa kuvata, missä ihmisiä.
Jotenkin outo tuo ketjun avautuminen. Haiskahtaa...
Vierailija kirjoitti:
Kenellekään tuntemattomalle ei kuulu mun asiat. Ei millään tavalla. Ei hyvät eikä huonot asiat. Ei kenellekään, mitenkään. Itse pidän somet äärimmäisen yksityisenä. Mies jakoi joskus meidän yhteiskuvan julkisena ja sain kauheat raivarit, onneksi ymmärsi poistaa kuvan.
Että sellainen pirttihirmu siellä
Vierailija kirjoitti:
Kenellekään tuntemattomalle ei kuulu mun asiat. Ei millään tavalla. Ei hyvät eikä huonot asiat. Ei kenellekään, mitenkään. Itse pidän somet äärimmäisen yksityisenä. Mies jakoi joskus meidän yhteiskuvan julkisena ja sain kauheat raivarit, onneksi ymmärsi poistaa kuvan.
Oletko koskaan miettinyt että se kuvaus ei ole ongelma, vaan sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan miettinyt että se kuvaus ei ole ongelma, vaan sinä?
Kuvien julkinen jakaminen on ongelma, ei kuvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää aina myös ajatella, että täällä voi olla vain yksi tai kaksi , jotka kauhistelee asiaa.
Ihan korjauksena erään kommentoijan väitteeseen, julkkisella paikalla saa kuvata ja laittaa kuvat nettiin.
Aika vähän olisi maailmassa kirjoja, uutisia, tietoa ja muuta jos ei saa kuvata, missä ihmisiä.
Sulle on siis ihan ok että joku sukulainen jakaisi vaikka sun lasten kuvia julkisiin päivityksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että sellainen pirttihirmu siellä
Jep, millainen olisi huomispäivän sanomalehti tai kympin uutiset, jossa ei yhtään ihmistä näkyisi. Ei edes nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää mikä tantta.
Vierailija kirjoitti:
Kun on kuvattu yksityisessä tilassa, kotona, kuvaaminen sekä julkaisu vaatii kodin haltijan luvan. Voit haastaa oikeuteen, voitat.
ON kyse siitä näkyykö kuvassa pari ihmistä ja se kahvipöytä kakkuineen , vai koko talous kuvattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä kirjoissa, mainoksissa ja muissa esiintyy ihmisiä joille se on ok että esiintyvät niissä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Yksityiset perhekuvat on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä kirjoissa, mainoksissa ja muissa esiintyy ihmisiä joille se on ok että esiintyvät niissä. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Yksityiset perhekuvat on täysin eri asia.
Oliko yksityistilaisuus ja teidän kotona?
Vierailija kirjoitti:
Kenekään naamaa ei saa ilman lupaa laittaa mihinkään julkaisuihin. Pyydä poistamaan heti.
Tottakai saa laittaa, jos on julkisella paikalla kuvattu.
Jos esim. kotona, niin silloin ei. Ei edes vaikka kuvaajan kotona olisi kuvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on mummeli, joka ei suostu ymmärtämään, että kaikkea mitä hän kamerallaan onnistuu salaakin räpsimään ei voi jakaa hänen julkiseen faceensa, jossa on melkein 1000 "kaveria" (hyväksyy kaikki valeprofiilitkin). Jakaa kuvia myös ventovieraista lapsista. Raivostuu, jos asiasta sanoo, koska kyllä hän tietää mitä tekee. Ratkaisu on olla kutsumatta mummoa ja vältellä yhteydenpitoa ylipäätään.
Mummeli ruotuun. Mikä ihme ihmisillä on nykyään kun ei uskalleta sanoa mitään. Mummelille kamera ja kännykkäparkki jos muuten ei osaa olla.
Ei sellaista vanhenevaa narsistia niin vaan laiteta "ruotuun". Ne voi olla vaarallisia henkiselle ja/tai fyysiselle hyvinvoinnille, joten ne kannattaa jättää kutsumatta ja vältellä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on mummeli, joka ei suostu ymmärtämään, että kaikkea mitä hän kamerallaan onnistuu salaakin räpsimään ei voi jakaa hänen julkiseen faceensa, jossa on melkein 1000 "kaveria" (hyväksyy kaikki valeprofiilitkin). Jakaa kuvia myös ventovieraista lapsista. Raivostuu, jos asiasta sanoo, koska kyllä hän tietää mitä tekee. Ratkaisu on olla kutsumatta mummoa ja vältellä yhteydenpitoa ylipäätään.
Mummeli ruotuun. Mikä ihme ihmisillä on nykyään kun ei uskalleta sanoa mitään. Mummelille kamera ja kännykkäparkki jos muuten ei osaa olla.
Ei sellaista vanhenevaa narsistia niin vaan laiteta "ruotuun". Ne voi olla vaarallisia henkiselle ja/tai fyysiselle hyvinvoinnille, joten ne kannattaa jättää kutsumatta ja vältellä niitä.
Samaa mieltä. Jos aikuinen ihminen ei kunnioita toisen pyyntöä olla kuvaamatta hänen kotonaan, hänen lapsiaan, niin sellaista vierasta ei kyllä tarvitse paikalle kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenekään naamaa ei saa ilman lupaa laittaa mihinkään julkaisuihin. Pyydä poistamaan heti.
Tottakai saa laittaa, jos on julkisella paikalla kuvattu.
Jos esim. kotona, niin silloin ei. Ei edes vaikka kuvaajan kotona olisi kuvattu.
Näin on. Ja jos tilaisuus pidetty hotellissa, vuokratiloissa tai vastaavassa, muualla kuin kotona, niin tilaisuus ei ole kotirauhan piirissä. Ja kuvata saa, ellei erikseen ole kielletty. Ja silloinkin vaikeimman kautta mennään voittoon jos mennään, ei nämä ole menestyneet oikeudessa kummoisellakaan tavalla.
Asiaa tutkittuani löytyi tieto, ettei saa ilman lupaa julkaista sellaisia kuvia, joista voi tunnistaa ihmisiä tai jonkun kodin. Eli ap voi sanoa siitä asianosaisille, ettet halua kuvia julki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidolle narsistille ei voi tehdä muuta kuin parhaansa mukaan sulkea pois kuvioista. Ei se ymmärrä mistään ruotuun laittamisista, koska hänelle on oikeastaan olemassa vain hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin facebookissa näkynyt paljon ventovieraiden henkilökohtaisia kuvia, sellaisia joita ei varmasti ole ollut tarkoitus jakaa koko maailmalle.
Minäkin olen saanut tietää täysin tuntemattomien ihmisten perhesalaisuuksista, mm. raskauksista ja syntymättömien lasten sukupuolista ennen varsinaisia sukulaisia tai ihmisiä, joille asia oikeasti kuuluu.
Kauheaa mitä salaisuuksia. :D
Hais ta vit tu. Toivottavasti joku alkaa sua stalkkaamaan oikein kunnolla.
Pitää olla erikseen selvästi tiedotettu "kuvauskielto". Jos on kuvaaminen on sallittu, niin silloin kuvien jakaminenkin on sallittu. Mitään "jakamiskieltoa" ei ole.
50+ -ikäisiltä pitäisi kieltää some kokonaan. Isoisä ja isoäiti -ikäiset julkaisevat surutta ihan kaiken koko kansalle eivätkä yhtään tajua, että jotain huonoa saattaa siitä seurata.