Onko kellään muulla nyt viime ajat olleet ihan hiton outoja? Unet outoja, ihme taantuminen elämässä ja masennus
En käsitä mitä minulle on tapahtunut etenkin viimeisemmän kuukauden aikana. Yhtäkkiä olen alkanut pala kerrallaan taantumaan masennuksen syövereihin. Kaikki on alkanut romahtelemaan, mieleni on huonossa kunnossa ja rukoilen suunnilleen kuolemaani. Itken öisin ja huudan, että päästäkää minut kotiin. En jaksa olla täällä enää. Heräilen öisin, nukun paljon päivisin, syön ihan mitä sattuu, millään ei ole mitään vit*n väliä enää.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Päivisin nukkuminen ja tuo suuri stressi, ja huoli joka on ylläsi aiehuttaa oudot unesi. Minä näen aina hiton outoja unia kun nukun päivisn/tai on paljon huolia. Raitis ilma, ruoka, ja rutiinit auttavat jonkin verran. Sinun pitää löytää itsesi vuoksi jotain tekemistä, joka veisi ajatuksesi pois huolistasi edes vähän aikaa. Ja käydä ulkona! En voi tarpeeksi painottaa, miten tärkeää on saada päivänvaloa ja raitista ilmaa.
Lähden kohta ulos käymään pienen kierroksen metsäpolulla. Tänäänkin olen nukkunut suurimman osan päivästä vaikka nukuin yöllä hyvin enkä muista heränneeni. Tämä on siksi tosi outoa, että esimerkiksi pari kuukautta sitten en vielä ollut ollenkaan tällainen. En ole tarvinnut päiväuniakaan normaalisti ja olen voinut aika hyvin. Oli kyllä aiemmilta kuukausilta viitteitä, että aloin uupumaan mutta sitten ykskaks tapahtui todella paljon ja menetin otteeni asia kerrallaan kaikesta. Ei jäänyt vaihtoehtoja kuin irroittaa ja hyväksyin sen. Hyväksyin sen, että nyt asiat muuttuvat mutta en olisi uskonut, että henkisesti se ottaa näin koville. Hankala selittää. Lähden käymään nyt siellä ulkona. Ap
Nojoo, perimenopaussi, ihan normaali vaihe elämässä, pitää vaan ryömiä tämä vaihe läpi ja myös tätä seuraava varsinainen menopaussi. Tulispa pian että jäis menkat poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet +38 v, niin esivaihdevuodet tuntuu juuri tuolta. Mutta masennus myös.
No ei tunnu! Jotain rajaa.
Voi tuntua, ei varmasti kaikilla tunnu tismalleen samalta.
-eri.
yhteiskunnan ilmapiirin myrkyttäminen on oikeistolaisten ydinosaamista. Mitään muuta he ei osaakaan. Toksista porukkaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivisin nukkuminen ja tuo suuri stressi, ja huoli joka on ylläsi aiehuttaa oudot unesi. Minä näen aina hiton outoja unia kun nukun päivisn/tai on paljon huolia. Raitis ilma, ruoka, ja rutiinit auttavat jonkin verran. Sinun pitää löytää itsesi vuoksi jotain tekemistä, joka veisi ajatuksesi pois huolistasi edes vähän aikaa. Ja käydä ulkona! En voi tarpeeksi painottaa, miten tärkeää on saada päivänvaloa ja raitista ilmaa.
Lähden kohta ulos käymään pienen kierroksen metsäpolulla. Tänäänkin olen nukkunut suurimman osan päivästä vaikka nukuin yöllä hyvin enkä muista heränneeni. Tämä on siksi tosi outoa, että esimerkiksi pari kuukautta sitten en vielä ollut ollenkaan tällainen. En ole tarvinnut päiväuniakaan normaalisti ja olen voinut aika hyvin. Oli kyllä aiemmilta kuukausilta viitteitä, että aloin uupumaan mutta sitten ykskaks tapahtui todella paljon ja menetin otteeni asia kerrallaan kaikesta. Ei jäänyt vaihtoehtoja kuin irroittaa ja hyväksyin sen. Hyväksyin sen, että nyt asiat muuttuvat mutta en olisi uskonut, että henkisesti se ottaa näin koville. Hankala selittää. Lähden käymään nyt siellä ulkona. Ap
Kannattaa tosiaan käydä verikokeissa ja lääkärissä, voi olla joku fyysinenkin syy taustalla.
Miksi joillekin puhutaan palstalla näin nätisti!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap saa kivoja kommentteja?
Koska ollaan kivoja ja halutaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minua alkaa ihan oikeasti kismittää se, että nyt parin viime vuoden aikana on alettu ihan kaikki pistää esivaihdevuosien piikkiin.
Kohta ei kenenkään vaivoja enää oteta tosissaan, kun kaikki reumasta kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön voi kuitata sillä, että noh, naiset on naisia.
En ole tuo kenelle vastasit, mutta kommentoin silti:
Olen siinä samaa mieltä, että naisten kohdalla yleisesti vaivoja ja sairauksia vähätellään. Eikä sitä myöten hoideta kunnolla.
Mutta ap:n aloitukseen liittyen omalla kohdalla tuollainen yhtäkkinen oireilu +35v iässä johtui nimenomaan hormoneista: kierron tiettynä aikana lähinnä vain haaveilin kuolemasta enkä nähnyt enää mitään syytä elää. Todennäköisimmin syynä PMDD (eri siis kuin PMS), toki voi rinnalla olla esivaihdevuosihommaa myös (siskolla alkoi varsinaiset vaihdevuodet jo 49v). Meni pitkään ennenkuin aloin yhdistämään tämän kiertoon ja sitä myöten hormoneihin, ja olisin kyllä ollut onnellinen, jos joku olisi tästä aiemmin jo hoksauttanut. Vuoden verran taistelin tämän kanssa ja parisuhdekin siitä jo kärsi.
Eli vaikka esivaihdevuosista nyt niin paljon puhutaankin, niin loppupeleissä se on vain hyvä, että tietoisuus hormonien vaikutuksista lisääntyy.
Niin? Mikä muu vanhuuden korjaa kuin kuolema.
Itsellä korvaushoito, ei mitään apua tai on, lihomiseen.
No nyt vaan lenkille ihailemaan ruskaa. En toisaalta ihmettele tuota olotilaa, kun jatkuvasti osa huutaa sotaa, Aaltolakin heräilee ja Aaltola entiset työkaverit, mistään muusta ei ole vuodesta 2020 puhuttu kuin me kuollaan kaikki ihan just, osa meni kotonaan, mutta me muut ollaan oltu kuolemassa ihanjustkohtavarmasti
Sammuttakaa kaikki WiFi-ja älylaitteet, kun ette käytä niitä. Sim-kortti pois päältä, virta ja kaikki mahd yhteydet poikki, ainakin yön ajaksi!
Nykyään on jo patentoituja taajuus-ja neuroaseita, joilla stanan oksettavat jut kut terrorisoivat ihmisiä. Siis kyse voi olla näistä neuroaseista. Ei mikään vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Sammuttakaa kaikki WiFi-ja älylaitteet, kun ette käytä niitä. Sim-kortti pois päältä, virta ja kaikki mahd yhteydet poikki, ainakin yön ajaksi!
Nykyään on jo patentoituja taajuus-ja neuroaseita, joilla stanan oksettavat jut kut terrorisoivat ihmisiä. Siis kyse voi olla näistä neuroaseista. Ei mikään vitsi.
Supon, armeijan, poliitikkojen, instituutioiden pitäisi olla selvillä tällaisista asioista ja suojata kansalaisia, mutta eivät kykene kuin hourimaan Putinista. Lisäksi nämä kyvyttömät siperialaiset nylkyttäjät tilaavat aseita sotarikollisia ja pedareita täynnä olevasta Israelista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta minua alkaa ihan oikeasti kismittää se, että nyt parin viime vuoden aikana on alettu ihan kaikki pistää esivaihdevuosien piikkiin.
Kohta ei kenenkään vaivoja enää oteta tosissaan, kun kaikki reumasta kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön voi kuitata sillä, että noh, naiset on naisia.
En ole tuo kenelle vastasit, mutta kommentoin silti:
Olen siinä samaa mieltä, että naisten kohdalla yleisesti vaivoja ja sairauksia vähätellään. Eikä sitä myöten hoideta kunnolla.
Mutta ap:n aloitukseen liittyen omalla kohdalla tuollainen yhtäkkinen oireilu +35v iässä johtui nimenomaan hormoneista: kierron tiettynä aikana lähinnä vain haaveilin kuolemasta enkä nähnyt enää mitään syytä elää. Todennäköisimmin syynä PMDD (eri siis kuin PMS), toki voi rinnalla olla esivaihdevuosihommaa myös (siskolla alkoi varsinaiset vaihdevuodet jo 49v). Meni pitkään ennenkuin aloin yhdistämään tämän kiertoon ja sitä myöten hormoneihin, ja olisin kyllä ollut onnellinen, jos joku olisi tästä aiemmin jo hoksauttanut. Vuoden verran taistelin tämän kanssa ja parisuhdekin siitä jo kärsi.
Eli vaikka esivaihdevuosista nyt niin paljon puhutaankin, niin loppupeleissä se on vain hyvä, että tietoisuus hormonien vaikutuksista lisääntyy.
Niin? Mikä muu vanhuuden korjaa kuin kuolema.
Itsellä korvaushoito, ei mitään apua tai on, lihomiseen.
Niin, lopultahan me kyllä kuollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnet oman kuolemasi lähestyvän. Onko kyseessä fyysinen kuolemasi vai ns. digitaalinen kuolema. Eli kuoletko oikeasti, vai joudutko lopettamaan oman/t somepersoonasi?
Itse sain tuollaisen kierteen loppumaan, kun poistin kaikilta sometileiltäni kaikki julkaisut sekä kaikki kommentit ja tykkäykset. Poistin myös avatarkuvat ja kaiken, minkä vaan pystyi poistamaan. Tämä auttoi jo paljon. Kun tilit olivat täysin tyhjentyneet, odotin vielä muutaman viikon, ja poistin tilit kokonaan.
Kyllä helpotti.
Tuntuu kyllä joltain osin, että tekisin kuolemaa. Ihan kuin olisin avohaavoilla ja tuntuu erikoisen raskaalta. Minulla ei ole esivaihdevuosia vielä enkä käytä alkoholia tai muitakaan päihteitä. En myöskään ole kärsinyt näinä viikkoina pms-oireista. Tämä on todella outoa, toivottavasti menisi pian ohi. Ap
Minkä ikäinen ap siis olet?
Kolmekymppinen. Ap
Kirjoitin tuosta PMDD:stä aiemmin ja se voi tosiaan alkaa vasta iän myötä (itsellä alkoi oireilu 34-vuotiaana, saattoi olla jo aiemminkin). Eli pidä mieli avoinna sen suhteen, että hormonitkin voisi olla oireilun taustalla tai ainakin vaikuttavana tekijänä. Tuo jo mainittu matala ferritiini kyllä myös sellainen, mikä kannattaa ehdottomasti tutkituttaa.
Unet ovat viimeisen parin vuoden ajan todella omituisia minullakin. Olisin ihan kuin toisessa todellisuudessa.
Tarkkaile iltapäivälehtien sijaan putoavia lehtiä ja niiden värejä tai kastetta neulasissa. Paistattele auringossa tai tähtitaivaan alla (tai muussa mukavassa valossa) sometähteyden sijaan ja juttele kasvotusten ruudun sijaan. Keskity nykyhetkeen menneen tai tulevan sijaan. Tee itsellesi ja anna itsesi tehdä jotain kivaa päivittäin oli se miten pientä tahansa.
Yllättävän vaikeita toteuttaa, mutta kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaile iltapäivälehtien sijaan putoavia lehtiä ja niiden värejä tai kastetta neulasissa. Paistattele auringossa tai tähtitaivaan alla (tai muussa mukavassa valossa) sometähteyden sijaan ja juttele kasvotusten ruudun sijaan. Keskity nykyhetkeen menneen tai tulevan sijaan. Tee itsellesi ja anna itsesi tehdä jotain kivaa päivittäin oli se miten pientä tahansa.
Yllättävän vaikeita toteuttaa, mutta kannattaa.
En todellakaan lue uutisia, en ole lukenut pariin vuoteen ainakaan. Olen todella ison muutoksen ja taistelun elämässäni tehnyt päästäkseni päihdemaailmasta ja kaikesta sellaisesta eroon. Elän itsekseni ja olen tehnyt paljon töitä sen eteen, että en jatkaisi sukupolvisia traumoja omalta taholtani. Olen ollut myös iloinen aidosti ja harrastanut asioita joista pidän, luonto on etenkin minulle läheinen nykyään. Tämä on nyt joku vaihe, en aivan saa kiinni mistä tämä tuli mutta kai tälläkin jokin tarkoituksensa on. Juuri tulin ulkoa kun kävin uudelleen pienen kävelykierroksen, ihastelin tähtiä, ne lohduttivat kyllä paljon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan käydä verikokeissa ja lääkärissä, voi olla joku fyysinenkin syy taustalla.
Taidan pyytää kilppari- ja verikokeet sekä ferritiinin lisäpyyntönä hyvin perusteltuna. Eipä noita ole pitkään aikaan tarkistetukaan. Ap
No ei tunnu! Jotain rajaa.