Miten hoivakodissa olevan asiat hoituvat, jos omaisia ei ole lähellä?
Hilma joutuu hoivakotiin, koska ei pärjää enää kotona. Hilmalla ei ole läheisiä paikkakunnalla, jotka auttaisivat käytännön asioissa. Ei siis ole sukulaisia/ystäviä, jotka voisivat tulla katsomaan Hilmaa säännöllisesti ja olisivat apuna. Joku yksittäinen sukulainen on saattanut piipahtaa kerran kesässä Hilman luona, kun Hilma vielä asui kotona.
Miten tällaisissa tilanteissa sujuvat Hilman asiat, kun ketään ei ole auttamassa? Jos Hilma haluaisi hoivakodista päästä taksilla kauppaan? Tai tarvitsisi uudet talvikengät, joita ei pienellä paikkakunnalla myydä. Haluaisi tilata itselleen kampaajan hoivakotiin? Kuka näitä käytännön asioita hoitaa, jos paikkakunnalla ei ole sukua? Tekevätkö hoivakodin työntekijät tällaisia asioita?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet kokemaan. Myös Purra ja Rydman rapistuvat, veikkaan että dementian oireita näkyy jo.
Saavat rimputtaa soittokelloa kuolemaan asti eikä kukaan ole kuulevinaan.
Luulet että heillä ei ole rahaa palvelusväkeen? Oma autonkuljettaja vie Audilla kauppaan vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. Harmittaako? He saavat kaiken mitä ikinä haluavat elämänsä loppuun asti ja sinä et saa ikinä mitään :)
Voi olla, mutta eri asia löytyykö sellaista, tai löytyykö luotettavaa, varsinkin kun todennäköisesti koettavat saada halvalla. Aika moni aikoinaan hyvätuloista on viimeiset päivänsä palvelutalossa yksinäisenä. Sekä vaikka heillä olisi varaa, niin kun ovat muistisairaita, se on omaisista kiinni hankkivatko näille palvelusväkeä vai pistävätkö palvelutaloon. Usein pistävät palvelutaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muistisairaalla ole tuollaisia reissuja. Siellä se on kotona.
Mitä selität? Kyllä muistisairaskin tarvitsee lääkäriä ja hammaslääkäriä. Itse olen vienyt iäkästä äitiäni noihin paikkoihin Kela-taksilla. Kysymys kuuluu, kuka auttaa sitä jolla ei ole omaisia.
Hammaslääkäriin ei viedä. Lääkäri kiertää tietyin väliajoin tai asukas laitetaan päivystykseen taksilla.
En oikein ymmärrä miten muista maton vanha ja sairas ihminen lähetetään yksin taksilla päivystykseen. Mitä jos hän lähtee pois meluisasta ja epämiellyttävästä paikasta ja paleltuu pihalla? Tai miten hän edes välttämättä osaa kertoa tilanteestaan siellä päivystyksessä?
Ehkä tuossa on vähän hoiva-alan ja hoitajien mustamaalaamista, vaikea uskoa että missään sentään noin toimitaan vaikka näitä kauhupaljastuksia säännöllisin väliajoin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet kokemaan. Myös Purra ja Rydman rapistuvat, veikkaan että dementian oireita näkyy jo.
Luulet että heillä ei ole rahaa palvelusväkeen? Oma autonkuljettaja vie Audilla kauppaan vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. Harmittaako? He saavat kaiken mitä ikinä haluavat elämänsä loppuun asti ja sinä et saa ikinä mitään :)
Voi olla, mutta eri asia löytyykö sellaista, tai löytyykö luotettavaa, varsinkin kun todennäköisesti koettavat saada halvalla. Aika moni aikoinaan hyvätuloista on viimeiset päivänsä palvelutalossa yksinäisenä. Sekä vaikka heillä olisi varaa, niin kun ovat muistisairaita, se on omaisista kiinni hankkivatko näille palvelusväkeä vai pistävätkö palvelutaloon. Usein pistävät palvelutaloon.
Ja jos hoitajat muistaa / ottaa selvää tyyppien historiasta niin saattaa vahingossa unohtua jokunen vaipanvaihto tai ruokinta :-)
Täällä menee käsitteet sekaisin, siksi vastaukset eivät ehkä vastaa ap:n kysymykseen. Useimmat puhuvat hoivakodista tarkoittaen ympärivuorokautista palveluasumista. Sinne pääsevät (tai joutuvat) ne, jotka eivät pärjää enää kotona 3-5 kotihoidon päivittäisin käynnin turvin. On kuitenkin yksityisiä palvelutaloja, joissa on erilaiset käytännöt. Niissä oman kokemukseni mukaan omaiset joutuvat ostamaan kenkiä ja viemään vanhusta lääkäriin. Vanhus on sen verran muistisairas, ettei pysty itse asioitaan hoitamaan, mutta kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa, etteivät kriteerit ympärivuorokautiseen palveluasumiseen täyty. Jonkin verran palveluita voi ulkoistaa, mutta sekin maksaa ja vaatii järjestelyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei kukaan tule käymään paperisotaa puolestani että vietäisiin palvelutaloon ja jos joudun lääkäriin niin kelataksi palauttaa takaisin omaan kotiin 🙂
Miten tämä muuten toimii? Auttaako taksikuski portaat ylös ja talvisaappaat jalasta?
Mun omainen on pyörätuolissa ja taksikuski auttaa sisälle. Kotihoidolle soitetaan että nyt kotiutuu ja sieltä joku varautuu olemaan valmiina auttamaan ulkovaatteet pois kun taksi tulee pihaan. Kesällä ja syksyllä menee reiskoissa, niin silloin pärjää hyvin siihen asti kun kotihoidon virallinen käyntiaika on, mutta hänellä käyntejä on neljästi päivällä, aamu, lounas, päivällinen ja ilta. Kotihoito pääsee sisälle avainkoodilla, on laitettu sellainen lukko että onnistuu.
Pakkoko niiden omaisten on asua niin kaukana? Jos täysin ymmärrettävästi ei töiden tai perheen vuoksi voi tai halua muuttaa niin kai se vanhus voi muuttaa lähemmäksi? Ongelmallisempass jos niitä omaisia ei oikein ole Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muistisairaalla ole tuollaisia reissuja. Siellä se on kotona.
Mitä selität? Kyllä muistisairaskin tarvitsee lääkäriä ja hammaslääkäriä. Itse olen vienyt iäkästä äitiäni noihin paikkoihin Kela-taksilla. Kysymys kuuluu, kuka auttaa sitä jolla ei ole omaisia.
Hammaslääkäriin ei viedä. Lääkäri kiertää tietyin väliajoin tai asukas laitetaan päivystykseen taksilla.
En oikein ymmärrä miten muista maton vanha ja sairas ihminen lähetetään yksin taksilla päivystykseen. Mitä jos hän lähtee pois meluisasta ja epämiellyttävästä paikasta ja paleltuu pihalla? Tai miten hän edes välttämättä osaa kertoa tilanteestaan siellä päivystyksessä?
Taksikuskille annetaan lappu käteen, johon on kirjattu päivystykseen menon syy. Taksikuski luovuttaa muorin hoitajalle. Ei ole resursseja lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei kukaan tule käymään paperisotaa puolestani että vietäisiin palvelutaloon ja jos joudun lääkäriin niin kelataksi palauttaa takaisin omaan kotiin 🙂
Miten tämä muuten toimii? Auttaako taksikuski portaat ylös ja talvisaappaat jalasta?
Mun omainen on pyörätuolissa ja taksikuski auttaa sisälle. Kotihoidolle soitetaan että nyt kotiutuu ja sieltä joku varautuu olemaan valmiina auttamaan ulkovaatteet pois kun taksi tulee pihaan. Kesällä ja syksyllä menee reiskoissa, niin silloin pärjää hyvin siihen asti kun kotihoidon virallinen käyntiaika on, mutta hänellä käyntejä on neljästi päivällä, aamu, lounas, päivällinen ja ilta. Kotihoito pääsee sisälle avainkoodilla, on laitettu sellainen lukko että onnistuu.
Kiitos vastauksesta
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee käsitteet sekaisin, siksi vastaukset eivät ehkä vastaa ap:n kysymykseen. Useimmat puhuvat hoivakodista tarkoittaen ympärivuorokautista palveluasumista. Sinne pääsevät (tai joutuvat) ne, jotka eivät pärjää enää kotona 3-5 kotihoidon päivittäisin käynnin turvin. On kuitenkin yksityisiä palvelutaloja, joissa on erilaiset käytännöt. Niissä oman kokemukseni mukaan omaiset joutuvat ostamaan kenkiä ja viemään vanhusta lääkäriin. Vanhus on sen verran muistisairas, ettei pysty itse asioitaan hoitamaan, mutta kuitenkin sen verran hyvässä kunnossa, etteivät kriteerit ympärivuorokautiseen palveluasumiseen täyty. Jonkin verran palveluita voi ulkoistaa, mutta sekin maksaa ja vaatii järjestelyitä.
Meillä omaisella seniorasunto, ei palvelutalo.
Ruoka: mikroruokaa tai joskus tilataan lounas kotiin, vettä saa lämmitettyä itse ja tekee joskus esim. pikapuuroa itse
Siivous: sosiaalipalveluna, maksaa, mutta ei mene alv
Kauppaostokset: kauppapalvelu, lista tehdään yhdessä kotihoidon kanssa, ostopalvelu, ei mene alv, maksaa muistaakseni jotain 10 euroa/kerta, pistetään tauolle omaisten ollessa käymässä
Lääkärikäynnit yms: kotihoito varaa ajat ja huolehtii taksin yhdessä omaisen kanssa, hänellä ei ole muistisairautta joten osaa hoitaa asiaa. Taksikuski saattaa tiettyyn pisteeseen saakka, ei pelkästään autosta ulos
Kampaaja ja jalkahoitaja käyvät kotona, tilaa nämä itse
Vierailija kirjoitti:
Moni ainakin menee rekan tai junan alle.
Eipä ole mediassa kirjoitettu yhdestäkään. Tuossa vaiheessa ei enää tajua mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tilanne, jossa "hoivakoti" olisi ilmeisesti joku tuettu asumismuoto? Iäkkäälle sukulaiselle on tarjottu muuttoa tällaiseen, missä olisi rivitalossa oma asunto ja yksikössä olisivat hoitajat päivittäin paikalla. Mahdollisuus tilata ruokaa, pyykkipalveluita yms.
Pikkukylällä normaalia että asuu siinä omassa rivitaloasunnossa missä asunut jo muutenkin. Hoitaja käy 1 - 3 kertaa päivässä tarpeen mukaan. Ei niissäkään sukulaiset joka viikko tai kuukausikaan käy ja hyvin pärjäävät.
t. Hoitaja.
Mutta sitten on yleensä kauppareissut, hammaslääkärikäynnit, muut lääkärikäynnit, ja ulkoiluapu, jos vanhus alkaa olla jalaton. Jne. Meillä oli pitkä välimatka ja jouduttiin omalla rahalla palkkaamaan henkilö avuksi näihin. Tai ei me palkattu - pimeesti maksettiin luotettavalle ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ainakin menee rekan tai junan alle.
Eipä ole mediassa kirjoitettu yhdestäkään. Tuossa vaiheessa ei enää tajua mennä.
Eikä ole liikuntakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on odotettavissa oleva asia hoivakodissa oleville. Se tulee joka tapauksessa - tulivat hoitajat paikalle tai eivät. Hoitajat sinällään eivät pysty muuttamaan tätä elämän tosiasiaa. Kun ihmiset ulkoistavat iäkkäät läheisensä ympärivuorokautiseen hoivaan, he samalla jotenkin tuntuvat unohtavan tämän elämän tosiasian hyvinkin aktiivisesti. Elinajanodote monisairaalla dementoituneella näissä paikoissa on keskimäärin
noin kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on odotettavissa oleva asia hoivakodissa oleville. Se tulee joka tapauksessa - tulivat hoitajat paikalle tai eivät. Hoitajat sinällään eivät pysty muuttamaan tätä elämän tosiasiaa. Kun ihmiset ulkoistavat iäkkäät läheisensä ympärivuorokautiseen hoivaan, he samalla jotenkin tuntuvat unohtavan tämän elämän tosiasian hyvinkin aktiivisesti. Elinajanodote monisairaalla dementoituneella näissä paikoissa on keskimäärin
noin kaksi vuotta.
Tässäkin vähän ikävästi ilmaistaan "ihmiset ulkoistavat iäkkäät läheisensä ympärivuorokautiseen hoivaan", syyllistäen - kuinka monella ihan vakavasti ajatellen olisi mahista hoitaa ympärivuorokautisesti omaa vanhempaansa, "parhaassa" tapauksessa kahta sekoilevaa muistisairasta? Tai liikuntakyvytöntä jota nostamaan ja kylvettämään tarvitaan kaksi ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin kaksi vuotta.
Tässäkin vähän ikävästi ilmaistaan "ihmiset ulkoistavat iäkkäät läheisensä ympärivuorokautiseen hoivaan", syyllistäen - kuinka monella ihan vakavasti ajatellen olisi mahista hoitaa ympärivuorokautisesti omaa vanhempaansa, "parhaassa" tapauksessa kahta sekoilevaa muistisairasta? Tai liikuntakyvytöntä jota nostamaan ja kylvettämään tarvitaan kaksi ihmistä?
Ei juuri kenelläkään ole mahdollisuuksia sellaiseen eikä se olisi kovin järkevääkään. Mutta ei ihmistä silti tarvitse hylätä vaikka hänestä ei ole hoitovastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin kaksi vuotta.
Jep. Mä olen se jolla on setä pyörätuolissa, en muista kirjoitinko aikaisemmin että on pyörätuolissa. Setä painaa tyyliin 125 kiloa, minä 55 kiloa ja olen alle 160-senttinen. Sedällä on maaseutupaikkakunnalla rivitaloasunto, mistä maksaa vuokraa alle 400 euroa/kk, ei täältä kaupungista sellaista saa. Lisäksi hänellä on tuttavia ja ystäviä siellä, jotka käyvät kylässä. Minun on mahdotonta saada sieltä päin töitä ja julkinen liikenne ei ole kummoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin kaksi vuotta.
Tämä on totta. Dementikko
laitoksessa ei elä yleensä
kuin muutaman hassun vuoden.
Siellä on tuplaväli.
Teitkö tahallasi? Viesti ei minun.
Mä hoidan kauppa-asiat logistiikan
yrityksen kanssa, olen nuorehko
keski-ikäinen, en seniori, en vanhus.
En siten käytä *vanhustyön palveluita
varmaan vielä 30 vuoteen, jos
sittenkään.
Stalkkaaminen/vainoaminen/
rikøkset johtivat tähän:
välttelykäytökseeni kunnassa.
Ei mt- tai muistisairaus tai
esimerkiksi jokin reumalonkkakipu.
Kotiini pääsee vain verisukulainen,
pitkäaikainen luottoystävä tai
miesystävä. En heillekään avaintani
arjessa anna. Toisella paikkakunnalla
nämä ongelmat poistunevat. Näin
todella toivon. En kaipaa julkkiksen
rooliin. E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin kaksi vuotta.
Me odotamme, että saadaan miehen isä hoivakotiin. Ensin on hoidettu miehen äiti kotona loppuun saakka, heti sen jälkeen romahti miehen isä. Sivussa on hieman hoideltu kahden lapsettoman ikäihmisen asioita, eivätkä minunkaan vanhempani nuorene. Omaa elämää ei ole, teinit, työt ja oma terveys on heitteillä. Reissut ja harrastukset saa unohtaa.
Joten kun se päivä tulee, että appi saadaan hoivakotiin, emme tule vierailemaan usein. Ja siitä saa jokainen ajatella ihan mitä haluaa. Sillä nyt on oma elämä ollut paussilla 7 vuotta ja jos joku hengähdyshetki tulisi tähän väliin, ennen kuin sama alkaa mun vanhempieni kanssa, niin se otetaan itsellemme.
Saa haukkua vapaasti, olen liian väsynyt loukkaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noin kaksi vuotta.
Me odotamme, että saadaan miehen isä hoivakotiin. Ensin on hoidettu miehen äiti kotona loppuun saakka, heti sen jälkeen romahti miehen isä. Sivussa on hieman hoideltu kahden lapsettoman ikäihmisen asioita, eivätkä minunkaan vanhempani nuorene. Omaa elämää ei ole, teinit, työt ja oma terveys on heitteillä. Reissut ja harrastukset saa unohtaa.
Joten kun se päivä tulee, että appi saadaan hoivakotiin, emme tule vierailemaan usein. Ja siitä saa jokainen ajatella ihan mitä haluaa. Sillä nyt on oma elämä ollut paussilla 7 vuotta ja jos joku hengähdyshetki tulisi tähän väliin, ennen kuin sama alkaa mun vanhempieni kanssa, niin se otetaan itsellemme.
Saa haukkua vapaasti, olen liian väsynyt loukkaantumaan.
Ei tulis mieleenkään haukkua. Aivan hullua että ihmisiä velvoitetaan oman työnsä ja perheensä lisäksi ja kustannuksella hoitamaan tämäkin.
(Mua on jopa arvosteltu, tai ainakin kummasteltu, siitä etten ole järjestänyt hautajaiskalaaseja vaan ihan hiljaisen uurnanlaskun kolmelle lähivainajalle)