Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoivakodissa olevan asiat hoituvat, jos omaisia ei ole lähellä?

Vierailija
20.09.2026 |

Hilma joutuu hoivakotiin, koska ei pärjää enää kotona. Hilmalla ei ole läheisiä paikkakunnalla, jotka auttaisivat käytännön asioissa. Ei siis ole sukulaisia/ystäviä, jotka voisivat tulla katsomaan Hilmaa säännöllisesti ja olisivat apuna. Joku yksittäinen sukulainen on saattanut piipahtaa kerran kesässä Hilman luona, kun Hilma vielä asui kotona. 

Miten tällaisissa tilanteissa sujuvat Hilman asiat, kun ketään ei ole auttamassa? Jos Hilma haluaisi hoivakodista päästä taksilla kauppaan? Tai tarvitsisi uudet talvikengät, joita ei pienellä paikkakunnalla myydä. Haluaisi tilata itselleen kampaajan hoivakotiin? Kuka näitä käytännön asioita hoitaa, jos paikkakunnalla ei ole sukua? Tekevätkö hoivakodin työntekijät tällaisia asioita?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät vielä vanhainkotiaikaa. Nykyään hyväkuntoisia ei hoivakodissa näe. Sinne pääsee vasta kun 5 kotihoidon käyntiä ei riitä ja siinä vaiheessa ollaan jo lähellä kuoleman porttia. Mitään noita palveluita ei enää tarvitse. Yleensä se loppuaika hoivakodissa on muutamasta päivästä muutamaan vuoteen.

Vierailija
22/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muistisairaalla ole tuollaisia reissuja. Siellä se on kotona. 

Mitä selität? Kyllä muistisairaskin tarvitsee lääkäriä ja hammaslääkäriä. Itse olen vienyt iäkästä äitiäni noihin paikkoihin Kela-taksilla. Kysymys kuuluu, kuka auttaa sitä jolla ei ole omaisia.

Kotihoito tai laitoshoito, ennen niitä ei kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin paikkakunnilla voi ostaa palveluja esim. ulkoilutusta varten. Virastoasioita voi hyvin hoitaa etänä.

Nimimerkillä: hoidan omaiseni (naimaton setä, ei lapsia) pankki- ja viranomaisasiat 350 km päässä hänestä. Hän ei tosin asu palvelutalossa, vaan senioriasunnossa ja kotihoito käy monta kertaa päivässä.  

Lisäys: Käyn kyllä 4-5 kertaa vuodessa ja kesällä olen viikonkin kerrallaan. Voin oleskella kesällä sedän mökillä, joka on käyttämätön ja lähellä samalla pidän mökkiä edes jonkinlaisessa  kunnossa. Ei siitä enää vakituiseen asumiseen ole, menee purkuun kun sedästä aika jättää ja tontin hinnalla tuskin saadaan edes hautajaiskulua katettua, muuttotappioalue eikä tontti ole edes rannalla, mutta tontista on onneksi kiinnostuneita. Lisäksi siellä käy hänen veljensä, joka hoitaa myös asioita ja on nuorempi, hyväkuntoinen, mutta pankkiasiat setä halusi antaa mieluummin minun hoitooni, koska hoidan kuulemma paremmin. Setä osaisi käyttää tietokonettakin itse, mutta fyysisesti hankalaa parkinsonin taudin takia. Veli myös asustelee mökillä ja sovimme sinne samaankin aikaan, mutta veli ei ole kiinnostunut mökistä, hänellä on oma rantamökki muualla. 

Huom, yksityiskohtia muutettu niin paljon, ettei voida tunnistaa.  

Vierailija
24/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulet kokemaan. Myös Purra ja Rydman rapistuvat, veikkaan että dementian oireita näkyy jo.

Saavat rimputtaa soittokelloa kuolemaan asti eikä kukaan ole kuulevinaan.

Luulet että heillä ei ole rahaa palvelusväkeen? Oma autonkuljettaja vie Audilla kauppaan vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. Harmittaako? He saavat kaiken mitä ikinä haluavat elämänsä loppuun asti ja sinä et saa ikinä mitään :) 

Vierailija
25/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakotiinhan hakeudutaan juuri sen vuoksi, että siellä tarjotaan ihmisille hoivaa. Mistä ajattelit sen nimen tulevan, ap?

Vierailija
26/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa asiassa pystyy auttamaan myös etänä (pankkiasiat, ruokatilaukset, jalkahoitajat ym.) mutta ei kaikissa. Kaukaa on vaikea vaihtaa paristoja kaukosäätimeen tai vaihtaa kesäverhoja ikkunaan. Hankalaa myös niille joilla omaisia ei juuri ole.

Vierailija
27/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei kukaan tule käymään paperisotaa puolestani että vietäisiin palvelutaloon ja jos joudun lääkäriin niin kelataksi palauttaa takaisin omaan kotiin 🙂 

Vierailija
28/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa asiassa pystyy auttamaan myös etänä (pankkiasiat, ruokatilaukset, jalkahoitajat ym.) mutta ei kaikissa. Kaukaa on vaikea vaihtaa paristoja kaukosäätimeen tai vaihtaa kesäverhoja ikkunaan. Hankalaa myös niille joilla omaisia ei juuri ole.

Ja siis monet asiat kuten ne paristot ja pankkiasiat voivat olla ongelma jo vuosia ennen hoivakotia. 

Vierailija
29/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan edunvalvoja hoitaa raha-asiat. Jos Hilma pystyy itse hoitamaan kauppa-asioita, mikn taksilla pääsee omatoimisille asioille.

Ei hoitokodista mennä kauppaan.

Palvelutalo tai seniorikoti voi olla eri asia 

Vierailija
30/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei kukaan tule käymään paperisotaa puolestani että vietäisiin palvelutaloon ja jos joudun lääkäriin niin kelataksi palauttaa takaisin omaan kotiin 🙂 

Miten tämä muuten toimii? Auttaako taksikuski portaat ylös ja talvisaappaat jalasta?

Vierailija
31/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulet kokemaan. Myös Purra ja Rydman rapistuvat, veikkaan että dementian oireita näkyy jo.

Luulet että heillä ei ole rahaa palvelusväkeen? Oma autonkuljettaja vie Audilla kauppaan vaikka keskellä yötä jos siltä tuntuu. Harmittaako? He saavat kaiken mitä ikinä haluavat elämänsä loppuun asti ja sinä et saa ikinä mitään :) 

Heh, todellinen alemman keskiluokan luuserifantasia että ministeri päätyisi jonnekin kunnalliskotiin 😆 

Vierailija
32/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska persut öh öh öh.... Joopa, taitaa ongelman juuret olla aikapaljon syvemmällä kuin persuissa.

Vierailija
33/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta ainoastaan ajasta jolloin mun äiti oli hoivakodissa, v.2007-2014. Se oli hyvä paikka, järjestettiin kaikki hammashoidot sun muut lääkärireissut, jos jotain akuuttia tarvetta kaupasta tuli niin hänellä oli käteiskassa mistä hoitaja sai ottaa ja ostaa. Apteekissa oli tili, lääkkeet ym. toimitettiin hänelle ja lasku mulle. Kampaaja, jalkahoitaja, hieroja kävi siellä paikan päällä ja lähettivät laskun mulle. 

Vierailija
34/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kokemusta ainoastaan ajasta jolloin mun äiti oli hoivakodissa, v.2007-2014. Se oli hyvä paikka, järjestettiin kaikki hammashoidot sun muut lääkärireissut, jos jotain akuuttia tarvetta kaupasta tuli niin hänellä oli käteiskassa mistä hoitaja sai ottaa ja ostaa. Apteekissa oli tili, lääkkeet ym. toimitettiin hänelle ja lasku mulle. Kampaaja, jalkahoitaja, hieroja kävi siellä paikan päällä ja lähettivät laskun mulle. 

Siis vuodet 2007-2024 oli siellä. 

Vierailija
35/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä muuten toimii? Auttaako taksikuski portaat ylös ja talvisaappaat jalasta?

En tiedä. Jos ei auta, niin sitten taidan kupsahtaa rappujen eteen, jos on kovin kylmä. Johonkinhan se maallinen vaellus päättyy. 

Vierailija
36/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokodista ei lähdetä kauppaan. Harva tarvitsee uusia talvikenkiä. Heillä on jo tullessa omat tai sitten otetaan kuolleiden jäämistöstä jotkut jalkineet. Hoitaja tilaa kampaajan.

On nämä kieltämättä välillä hankalia tapauksia. Kerran meille tuli asukkaaksi täysin muistamaton, joka oli kuitenkin onnistunut siihen asti viemään itse  kaikki laskut pankkiin maksettavaksi. Tämä uusi koti olikin sadan kilometrin päässä, eikä siellä ollut konttoria. Asia huomattiin sitten, kun hoitokodin hoitomaksut jäi maksamatta.

Vierailija
37/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä selität? Kyllä muistisairaskin tarvitsee lääkäriä ja hammaslääkäriä. Itse olen vienyt iäkästä äitiäni noihin paikkoihin Kela-taksilla. Kysymys kuuluu, kuka auttaa sitä jolla ei ole omaisia.

Hoitopaikasta hoitaja, näin ainakin omalla työpaikallani. Ostokset hoitaa omahoitaja, jos asukas tarvitsee esim. kengät. Eli ei vaadi omaisia kauppareissuille.

Vierailija
38/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäriin ei viedä. Lääkäri kiertää tietyin väliajoin tai asukas laitetaan päivystykseen taksilla.

Vierailija
39/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen hoivakodin asukkaat ovat jo niin huonossa kunnossa sinne "päästyään", ettei juuri missään kaupoissa enää käydä. Toki myös aikaa lähteä asukkaan kanssa asioille ei juuri ole, kun henkilökunta mitoitus on niin surkea. Ts ei ole mahdollista irrottaa yhtä hoitajaa. 

Omahoitaja yleensä voi myös tehdä hankintoja kun pyytää edunvalvojalta /omaisilta rahaa. 

Kampaaja ja jalkahoitaja yms vierailevat yleensä hoivakodilla. 

Hoitaja 

Vierailija
40/61 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ainakin menee rekan tai junan alle.

Kivuttomampiakin keinoja on , eikä tule niin rumaa jälkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi