Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Suuri lukutaitokysely. Luetko kirjoja, mitä puoluetta äänestät?

Vierailija
19.09.2026 |

Lukutaidon myötä menee ensimmäiseksi ihmisen ymmärrys omiin oikeuksiinsa. Tämän takia diktatuureissa rajoitetaan lukemista, valvotaan mitä luetaan ja rajoitetaan tai kielletään mahdollisuus opiskella.

Kun Pisa-tulokset laskevat ja yhä useampi aikuinen viettää vapaa-aikansa viihteen parissa, lukematta yhtään kirjoja, koska se on nörttien tai itseään hienona pitävien ihmisten hommaa, tulos on se, että lapsetkaan eivät lue ja pian meillä on kansa, joka ei paljon poikkea savupirteistään mönkineistä esi-isistämme. 

Luetko sinä ja mitä puoluetta äänestät?

Luetko kirjoja ja mitä puoluetta äänestät?

Vaihtoehdot

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opas tulosten tulkintaan: Jos tuloksista ylipäätään voi saada mitään järkevää irti, kertovat ne ehkä mahdollisesti jotain karkeaa palstalla hengailevien puoluekannasta. Todennäköisesti kuitenkin harhaanjohtavasti, koska etupäässä ääripäiden kannattajat haluavat vastata. Lukutaidon, tai lukemisen, kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, useimmat jotka eivät lue valehtelevat lukevansa tai eivät vastaa.

Vierailija
62/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeestiko noin moni persu osaa lukea? 

Yllättääkö sinut se, että suurin osa persuista on sähköautoilla ajavaa ylempää keskiluokkaa (tai yrittäjiä) ja sivistyneitä kulttuuri-ihmisiä?

Oletko astunut SDP:n ja HS:n masinoimaan mustamaalauskamppanjaan?

AI:

"Perussuomalaisten kannattajakunnassa korostuu keskiasteen koulutus, mutta puolueen äänestäjissä ja jäsenissä on vähemmän korkeakoulutettuja kuin monissa muissa suurissa puolueissa"

Oli siinä lähdekkin, löytyy helposti. Kaikkihan tuon tietää että persut on amisporukkaa ja ajavat vanhalla bensa -tai dieselautolla turhaa jakelet disinformaatiota kun kaikki tietää totuuden, persuthan noita "sähkövatkaimia" eniten vastustaa ja euron bensa puheilla persut saa äänestäjiä. Itekkin amis ja ei siinä mitään pahaa ole että pitäisi salailla.

Omassa ylemmän keskiluokan akateemisesti koulutetussa kuplassa on paljon persujen äänestäjiä. Gallupin tekotavasta sitten riippuu, mitä vastaavat kysyttäessä. On yksi asia äänestää persuja ja ihan toinen asia kertoa siitä esimerkiksi työpaikalla tai laajemmin ystäväpiirissä. Vassarit reagoivat todella asiattomasti toisten ihmisten äänestyspäätöksiin, jos ne poikkeavat heidän omistaan.

Mietipä hetki miten persut reagoivat kun kuulevat jonkun äänestävän vaikkapa vihreitä. Oletko koskaan kuullut/lukenut neutraalia reaktiota? 

Itse persuna olen äänestänyt vihreitä kaksikin kertaa. Molemmilla kerroilla vihreät saivat hyvän äänisaaliin ja sillä saatiin sähköautoille kannustimet, eli hyvinkin toimivaa oli.

Ethän sinä ole persu jos äänestät vihreitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opas tulosten tulkintaan: Jos tuloksista ylipäätään voi saada mitään järkevää irti, kertovat ne ehkä mahdollisesti jotain karkeaa palstalla hengailevien puoluekannasta. Todennäköisesti kuitenkin harhaanjohtavasti, koska etupäässä ääripäiden kannattajat haluavat vastata. Lukutaidon, tai lukemisen, kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, useimmat jotka eivät lue valehtelevat lukevansa tai eivät vastaa.

Näinpä. Kuka oikeasti haluaa tunnustaa ettei ole ainuttakaan kirjaa lukenut 😁 

Vierailija
64/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps porukka valehtelee ja politikoi täälläkin.

Vierailija
65/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin äänestin äsken kolme kertaa enkä puhunut totta kertaakaan 😆 

Vierailija
66/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Kuka oikeasti haluaa tunnustaa ettei ole ainuttakaan kirjaa lukenut 😁 

Kyllähän joku tuolla ensimmäisellä sivulla ylpeästi asian julisti. Paljastaen samalla sen, ettei ymmärtänyt aloituksen tekstin sisältöä tai sitä, miksi lukutaito on tärkeää.

Vierailija
67/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen edelleen ja olen lukenut paljon kirjoja. Äänestyskäyttäytymiseni (äänestin persuja) ei liity lukutaitoon tai luetun ymmärtämisen vajavaisuuteen. Äänestän yleensä sitä puoluetta, joka kulloinkin ajaa minusta juuri kyseisenä ajanhetkenä tärkeintä asiaa.

Suosittelen lukutaitoisille kirjaa Häkkinen, Hautala, Saari (toim.):  Kognitiivinen turvallisuus

Ja se tärkein asia oli...? 

Tärkein asia oli se, että lukutaito, luetun ymmärtäminen ja perussuomalaisten äänestäminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Itselläni on lisäksi ylempi korkeakoulututkinto luonnontieteisiin ja tekniikkaan liittyvältä alalta ja olen persujen kanssa varsin eri mieltä heidän tiedevastaisuudestaan ilmastoasioissa.

Mutta kun jotakin puoluetta kuitenkin pitää äänestää niin tällä hetkellä valinta osuu perussuomalaisiin. Ilmastoasiat eivät olleet viime eduskuntavaaleissa eikä myöskään tulevissa vaaleissa mitenkään se tärkein asia.

Mutta et edelleenkään kerro mikä se tärkein asia on... 

Vierailija
68/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kirjoja, en äänestä enää minkään puolueen ketään edustajaa. He ovat kaikki samanlaisia pelkästään omaan, henkilökohtaiseen pussiinsa pelaavia valehtelevia jätekasoja, täysin puoluekannasta riippumatta. 

Vierailija
69/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin äänestin äsken kolme kertaa enkä puhunut totta kertaakaan 😆 

Hukkasit elämästästäsi sekunteja tuollaiseen ja käytät VPN:ää sadismiin ja kiusaamiseen. Ok, onpa tosi hienoa. Hyvin yllättävää myös.

Vierailija
70/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättääkö sinut se, että suurin osa persuista on sähköautoilla ajavaa ylempää keskiluokkaa (tai yrittäjiä) ja sivistyneitä kulttuuri-ihmisiä?

Joku yksi persu lisäilee noita ääniä useita tuohon. Ei persuilla lukutaito ja kärsivällisyys riitä lukemiseen. Saastoja kun ovat.

Vierailija
71/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle edes yksi persu joka olisi sivistynyt kulttuuri - ihminen.

Niin.

Ei taida löytyä.

Voi tyttö rukka. Ei tarvitse erikseen näyttää, niitä on kaikkialla.

Vastailepa itse vaikka näihin kysymyksiin, laitan omat luvut sulkuihin.

- Kuinka monta kertaa olet käynyt oopperassa, baletissa tai klassisen musiikin konsertissa kuluneen vuoden aikana? (6)
- Kuinka monta kertaa olet käynyt teatterissa tai tanssiesityksessä? (8)
- Kuinka monta kertaa olet vieraillut taidemuseossa tai taidegalleriassa? (2)
- Kuinka monta kertaa olet käynyt muissa museoissa (esim. historia-, tiede- tai kansallismuseo)? (4)
- Kuinka monta kirjaa (kaunokirjallisuus, tietokirjat, runot) olet lukenut tai kuunnellut loppuun asti viimeisen vuoden aikana? (20+)
- Kuinka usein luet kulttuuriin, yhteiskuntaan tai tieteeseen keskittyviä artikkeleita tai aikakauslehtiä? (viikoittain)
- Kuinka monta kertaa olet katsonut taide-elokuvan, dokumentin tai muun ei-Hollywood-elokuvan? (5)
- Kuinka moneen historialliseen maamerkkiin, linnaan tai arkkitehtuurikohteeseen tutustuit tarkoituksella sisältäpäin matkoillasi? (10)
- Kuinka monessa kulttuuritapahtumassa (esim. kirjamessut, taiteiden yö, elokuvafestivaalit) vierailit vuoden aikana? (1)
- Kuinka usein keskustelit ystäviesi tai perheesi kanssa taiteesta, teatteriesityksistä, kirjoista tai historiasta? (viikoittain)

Olen tehnyt tuota kaikkea ihan tarpeeksi. Nykyään asun kauniin luonnon keskellä ja ihailen ihmeellistä luontoa joka on pelkkää neroutta ja kauneutta. Olen vetäytynyt omaan rauhaani. Se, että vouhottaa joka puolella, ei ole osoitus mistään sivistyksestä. 

Mutta onko sinulla ihan omintakeinen näkemys ajastamme ja kulttuuristamme? Minulla on Osaatko tehdä taidetta? Osaatko analysoida taideteoksia ja kirjallisuutta? Minä osaan. ( Minulla on myös korkea koulutus.)

Ja en äänestä. Olen tehnyt 10 viime vuoden aikana lopulliset johtopäätökset ajastamme ja kulttuuristamme.

Tiesin jo hyvin nuorena, että elämme länsimaalaisen kulttuurin raunioilla. Suurin osa ihmisistä ei tiedä sitä. Vielä harvempaa se huolestuttaa. Tieto lisää tuskaa.

Ja olen myös lukenut todella paljon. Ikinä en ostaisi sähköautoa. Raha ei tuo perimmäistä onnea. Äänestäminen ei tee maailmaa paremmaksi. Ryhdy ajattelemaan asioita syvällisemmin.

Vierailija
72/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen kirjoja, en äänestä enää minkään puolueen ketään edustajaa. He ovat kaikki samanlaisia pelkästään omaan, henkilökohtaiseen pussiinsa pelaavia valehtelevia jätekasoja, täysin puoluekannasta riippumatta. 

Tämä.

Vierailija
73/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos tutkimuksen lopputulos on itselleni kiusallinen niin se johtuu siitä että tutkimus tehtin väärin."

Ikävää, että saamasi vastaukset eivät tällä kertaa tukeneet stereotypiaa lukutaidottomista ja huonosti koulutetuista persuista. 

Vierailija
74/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen epäillytkin että persut on muuttunut Soinin ajoista ja on nykyään hyvin menestyneiden puolella. Taitaa mulle riittää persujen äänestäminen kun olen vain ammattikoulun käynyt ja nyt kiinteistönhoitajana matalala palkalla, Harmi :( mmuutto kysymyksissä olen samoilla linjoilla. Pitää varmaan demareita äänestää kun ei oikein muutakaan vaihtoehtoa kaltaiselleni.

Olet oikeassa (pun intended).

Persut alkoivat muuttumaan tuolloin Soinin loppuaikana jäsenmäärän voimakkaasti kasvaessa. Tämän johdosta persuissa nähtiinkin ns. vallanvaihto joka johti Soinin ja kumppaneiden irtautumiseen omaksi Siniset puolueeksi. Nykyinen kannattajakunta siirtyy pikkuhiljaa tuohon keskiluokkaisuuden ja yrittäjyyden suuntaan, toki keskustan kannattajien siirtyminen persuihin hidastaa kehitystä.

Kyse ei kuitenkaan ole puolueen demografista vaan sen tavoitteista. Tavoitteena on kuitenkin taata kaikille suomalaisen kulttuuriperimän omaaville hyvät olosuhteet. Tavoitteena on siis käyttää rahat suomalaisten hyvinvointiin, infrastruktuuriin suomalaisille ja tukea niitä vähävaraisia suomalaisia. Sen sijaan että maailmalta haalitaan tänne niin työttömiä kuin työtätekeviä kuluttamaan ne rahat tai viemään työpaikat.

Heidän polittikassassa kyseessä on resurssien kohdennus. Lisääntyneellä keskiluokalla sitä on helpompi toteuttaa poliittisella areenalla, mutta se vaatii tuen muilta luokilta jotta paikkaenemmistö saadaan. Politiikkaa ei voi tehdä oppositiosta.

Tukea vähävaraisia? Näkyykö se esim. siinä että annettiin veroale kaikkein suurituloisimmille? Ja samaan aikaan leikattiin kaikkein köyhimmiltä. 

Kaikkea ei voi tehdä kerralla.

Veroale tehtiin 60k€ tai yli tienaaville jotta talous lähtisi nousuun. Ja nyt tulokset näkyvät kun talous kasvaa 20 vuoden jälkeen 2-3% vuodessa.

Vastaava veroale pienituloisille on jo päätetty ja alkaa vuoden vaihteessa.

Kaikkea ei voi tehdä kerralla? Mutta köyhimpien kurjistus kyllä kannattaa tehdä samalla kuin rikkain kymmenys saa enemmän? 

Talous kasvaa näennäisesti mm. puolustusmenojen lisäyksen vuoksi. Työttömyys ei ole hellittänyt yhtään. Taas tuli eilenkin uusi uutinen työpaikkojen vähenemisestä (mm. akkutehdas) 

Rikkaiden veroale ei mene kulutukseen, köyhimpien menisi. Ja tuo sinun mainitsemasi ensi vuoden veroale on pelkkää kosmetiikkaa rikkaiden veroaleen verrattuna, eikä hyödytä paskan vertaa esimerkiksi meitä työttömäksi jääneitä. 

Se että on valtiotasolla eletty yli varojen, tuotu lisää kustannuksia ulkomailta tänne ja koitettu tekohengittää valtion budjettia veroja korottamalla viimeiset 20 vuotta on se juurisyy sille että työpaikat vähenevät. Enää ei ole kannattavaa luoda niitä työpaikkoja tänne, etenkin kun asiakaskunta vain pienenee.

20 vuoden virheiden korjaus ei tapahdu hetkessä, vaan puhutaan oikeasti vuosikymmenistä. Meidän pitää saada veroja alas että raha liikkuu, talous kasvaa, tuotantoa kannattaa suomessa tehdä ja työnteko suomessa kannattaa. Tällä saadaan raha kohdennettua tuottaavaan toimintaan ja sitä kautta luodaan niitä työpaikkoja.

Toki ymmärän sen että ihminen ottaa palkinnon (oli se sitten vappusatanen tai jotain muuta) mielellään heti, sen sijaan että katsoisi tilannetta pitkäjänteisesti ja ottaisi huomattavasti isomman palkinnon sitten myöhemmin, ja siksi äänestää SDP:tä. Mutta ei ihminen luonnolleen mitään voi vaikka järki sanoisi toisin.

Vierailija
75/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps porukka valehtelee ja politikoi täälläkin.

Persuille koko elämä ja suurin osa elämästä on poliittisesti värittynyttä.

Sellainen on hyvin vastenmielistä.

Vierailija
76/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen edelleen ja olen lukenut paljon kirjoja. Äänestyskäyttäytymiseni (äänestin persuja) ei liity lukutaitoon tai luetun ymmärtämisen vajavaisuuteen. Äänestän yleensä sitä puoluetta, joka kulloinkin ajaa minusta juuri kyseisenä ajanhetkenä tärkeintä asiaa.

Suosittelen lukutaitoisille kirjaa Häkkinen, Hautala, Saari (toim.):  Kognitiivinen turvallisuus

Tärkein asia oli se, että lukutaito, luetun ymmärtäminen ja perussuomalaisten äänestäminen eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Itselläni on lisäksi ylempi korkeakoulututkinto luonnontieteisiin ja tekniikkaan liittyvältä alalta ja olen persujen kanssa varsin eri mieltä heidän tiedevastaisuudestaan ilmastoasioissa.

Mutta kun jotakin puoluetta kuitenkin pitää äänestää niin tällä hetkellä valinta osuu perussuomalaisiin. Ilmastoasiat eivät olleet viime eduskuntavaaleissa eikä myöskään tulevissa vaaleissa mitenkään se tärkein asia.

Meitä on aika paljon muitakin yliopistotutkinnon suorittaneita täällä, minäkin nimenomaan luonnontieteiden alalta. Ja itse olen juuri koulutukseni vuoksi päätynyt siihen ettei perussuomalaisia voi äänestää mm. heidän tiede- ja kulttuurivastaisuuden vuoksi. Ongelmana on myös päätöksenteon tunteenomaisuus. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Rydmanin toiminta. 

Vierailija
77/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen epäillytkin että persut on muuttunut Soinin ajoista ja on nykyään hyvin menestyneiden puolella. Taitaa mulle riittää persujen äänestäminen kun olen vain ammattikoulun käynyt ja nyt kiinteistönhoitajana matalala palkalla, Harmi :( mmuutto kysymyksissä olen samoilla linjoilla. Pitää varmaan demareita äänestää kun ei oikein muutakaan vaihtoehtoa kaltaiselleni.

Olet oikeassa (pun intended).

Persut alkoivat muuttumaan tuolloin Soinin loppuaikana jäsenmäärän voimakkaasti kasvaessa. Tämän johdosta persuissa nähtiinkin ns. vallanvaihto joka johti Soinin ja kumppaneiden irtautumiseen omaksi Siniset puolueeksi. Nykyinen kannattajakunta siirtyy pikkuhiljaa tuohon keskiluokkaisuuden ja yrittäjyyden suuntaan, toki keskustan kannattajien siirtyminen persuihin hidastaa kehitystä.

Kyse ei kuitenkaan ole puolueen demografista vaan sen tavoitteista. Tavoitteena on kuitenkin taata kaikille suomalaisen kulttuuriperimän omaaville hyvät olosuhteet. Tavoitteena on siis käyttää rahat suomalaisten hyvinvointiin, infrastruktuuriin suomalaisille ja tukea niitä vähävaraisia suomalaisia. Sen sijaan että maailmalta haalitaan tänne niin työttömiä kuin työtätekeviä kuluttamaan ne rahat tai viemään työpaikat.

Heidän polittikassassa kyseessä on resurssien kohdennus. Lisääntyneellä keskiluokalla sitä on helpompi toteuttaa poliittisella areenalla, mutta se vaatii tuen muilta luokilta jotta paikkaenemmistö saadaan. Politiikkaa ei voi tehdä oppositiosta.

Tukea vähävaraisia? Näkyykö se esim. siinä että annettiin veroale kaikkein suurituloisimmille? Ja samaan aikaan leikattiin kaikkein köyhimmiltä. 

Kaikkea ei voi tehdä kerralla.

Veroale tehtiin 60k€ tai yli tienaaville jotta talous lähtisi nousuun. Ja nyt tulokset näkyvät kun talous kasvaa 20 vuoden jälkeen 2-3% vuodessa.

Vastaava veroale pienituloisille on jo päätetty ja alkaa vuoden vaihteessa.

Kaikkea ei voi tehdä kerralla? Mutta köyhimpien kurjistus kyllä kannattaa tehdä samalla kuin rikkain kymmenys saa enemmän? 

Talous kasvaa näennäisesti mm. puolustusmenojen lisäyksen vuoksi. Työttömyys ei ole hellittänyt yhtään. Taas tuli eilenkin uusi uutinen työpaikkojen vähenemisestä (mm. akkutehdas) 

Rikkaiden veroale ei mene kulutukseen, köyhimpien menisi. Ja tuo sinun mainitsemasi ensi vuoden veroale on pelkkää kosmetiikkaa rikkaiden veroaleen verrattuna, eikä hyödytä paskan vertaa esimerkiksi meitä työttömäksi jääneitä. 

Se että on valtiotasolla eletty yli varojen, tuotu lisää kustannuksia ulkomailta tänne ja koitettu tekohengittää valtion budjettia veroja korottamalla viimeiset 20 vuotta on se juurisyy sille että työpaikat vähenevät. Enää ei ole kannattavaa luoda niitä työpaikkoja tänne, etenkin kun asiakaskunta vain pienenee.

20 vuoden virheiden korjaus ei tapahdu hetkessä, vaan puhutaan oikeasti vuosikymmenistä. Meidän pitää saada veroja alas että raha liikkuu, talous kasvaa, tuotantoa kannattaa suomessa tehdä ja työnteko suomessa kannattaa. Tällä saadaan raha kohdennettua tuottaavaan toimintaan ja sitä kautta luodaan niitä työpaikkoja.

Toki ymmärän sen että ihminen ottaa palkinnon (oli se sitten vappusatanen tai jotain muuta) mielellään heti, sen sijaan että katsoisi tilannetta pitkäjänteisesti ja ottaisi huomattavasti isomman palkinnon sitten myöhemmin, ja siksi äänestää SDP:tä. Mutta ei ihminen luonnolleen mitään voi vaikka järki sanoisi toisin.

Mutta kaikki tutkimukset todistavat samaa, rikkaiden veroale ei juurikaan mene kulutukseen. Pienemmissä tuloluokissa menee. Kyseessä oli ideologinen päätös, ei Suomen taloutta hyödyttävä. 

Vierailija
78/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos tutkimuksen lopputulos on itselleni kiusallinen niin se johtuu siitä että tutkimus tehtin väärin."

Ikävää, että saamasi vastaukset eivät tällä kertaa tukeneet stereotypiaa lukutaidottomista ja huonosti koulutetuista persuista. 

Muahhahhahhaa. Joo,tosi ikävää.

Vierailija
79/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle edes yksi persu joka olisi sivistynyt kulttuuri - ihminen.

Niin.

Ei taida löytyä.

Voi tyttö rukka. Ei tarvitse erikseen näyttää, niitä on kaikkialla.

Vastailepa itse vaikka näihin kysymyksiin, laitan omat luvut sulkuihin.

- Kuinka monta kertaa olet käynyt oopperassa, baletissa tai klassisen musiikin konsertissa kuluneen vuoden aikana? (6)
- Kuinka monta kertaa olet käynyt teatterissa tai tanssiesityksessä? (8)
- Kuinka monta kertaa olet vieraillut taidemuseossa tai taidegalleriassa? (2)
- Kuinka monta kertaa olet käynyt muissa museoissa (esim. historia-, tiede- tai kansallismuseo)? (4)
- Kuinka monta kirjaa (kaunokirjallisuus, tietokirjat, runot) olet lukenut tai kuunnellut loppuun asti viimeisen vuoden aikana? (20+)
- Kuinka usein luet kulttuuriin, yhteiskuntaan tai tieteeseen keskittyviä artikkeleita tai aikakauslehtiä? (viikoittain)
- Kuinka monta kertaa olet katsonut taide-elokuvan, dokumentin tai muun ei-Hollywood-elokuvan? (5)
- Kuinka moneen historialliseen maamerkkiin, linnaan tai arkkitehtuurikohteeseen tutustuit tarkoituksella sisältäpäin matkoillasi? (10)
- Kuinka monessa kulttuuritapahtumassa (esim. kirjamessut, taiteiden yö, elokuvafestivaalit) vierailit vuoden aikana? (1)
- Kuinka usein keskustelit ystäviesi tai perheesi kanssa taiteesta, teatteriesityksistä, kirjoista tai historiasta? (viikoittain)

Olen tehnyt tuota kaikkea ihan tarpeeksi. Nykyään asun kauniin luonnon keskellä ja ihailen ihmeellistä luontoa joka on pelkkää neroutta ja kauneutta. Olen vetäytynyt omaan rauhaani. Se, että vouhottaa joka puolella, ei ole osoitus mistään sivistyksestä. 

Mutta onko sinulla ihan omintakeinen näkemys ajastamme ja kulttuuristamme? Minulla on Osaatko tehdä taidetta? Osaatko analysoida taideteoksia ja kirjallisuutta? Minä osaan. ( Minulla on myös korkea koulutus.)

Ja en äänestä. Olen tehnyt 10 viime vuoden aikana lopulliset johtopäätökset ajastamme ja kulttuuristamme.

Tiesin jo hyvin nuorena, että elämme länsimaalaisen kulttuurin raunioilla. Suurin osa ihmisistä ei tiedä sitä. Vielä harvempaa se huolestuttaa. Tieto lisää tuskaa.

Ja olen myös lukenut todella paljon. Ikinä en ostaisi sähköautoa. Raha ei tuo perimmäistä onnea. Äänestäminen ei tee maailmaa paremmaksi. Ryhdy ajattelemaan asioita syvällisemmin.

Lisään vielä, että minulla on sivistys - ja kulttuurialan koulutus sekä oman alani opettajan pätevyys siihen. Ikinä en äänestäisi persuja. En äänestä enää ollenkaan. Seurasin politiikkaa erittäin tiiviisti 10 vuotta.

Valitettavasti tämä yhteiskuntamalli ei toimi.

Kannatan esim. Sveitsin tyyppistä tms. järjestelmää.

En pidä nykypoliitikkoja sivistyneinä.

Vierailija
80/93 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on aika paljon muitakin yliopistotutkinnon suorittaneita täällä, minäkin nimenomaan luonnontieteiden alalta. Ja itse olen juuri koulutukseni vuoksi päätynyt siihen ettei perussuomalaisia voi äänestää mm. heidän tiede- ja kulttuurivastaisuuden vuoksi. Ongelmana on myös päätöksenteon tunteenomaisuus. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Rydmanin toiminta. 

Rydman on minusta vastenmielinen. Mutta edelleenkin: Äänestyksessä joutuu valitsemaan tärkeinä pitämilleen asioille tärkeysjärjestyksen. Demarit haluavat raja-avoimuutta ja tukevat humanitääääristä mmmuuttoa jotka ovat vaikutuksiltaan haitallisempia kuin Ryde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä