Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Suuri lukutaitokysely. Luetko kirjoja, mitä puoluetta äänestät?

Vierailija
19.09.2026 |

Lukutaidon myötä menee ensimmäiseksi ihmisen ymmärrys omiin oikeuksiinsa. Tämän takia diktatuureissa rajoitetaan lukemista, valvotaan mitä luetaan ja rajoitetaan tai kielletään mahdollisuus opiskella.

Kun Pisa-tulokset laskevat ja yhä useampi aikuinen viettää vapaa-aikansa viihteen parissa, lukematta yhtään kirjoja, koska se on nörttien tai itseään hienona pitävien ihmisten hommaa, tulos on se, että lapsetkaan eivät lue ja pian meillä on kansa, joka ei paljon poikkea savupirteistään mönkineistä esi-isistämme. 

Luetko sinä ja mitä puoluetta äänestät?

Luetko kirjoja ja mitä puoluetta äänestät?

Vaihtoehdot

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue kirjoja koska niissä harvoin tulee vastaan mitään uutta ja yllättävää. Lisäksi aika epätodennäköistä että joku yksittäinen kirjailija edes omaisi kykyjä sanoa jotain fiksua. On ajan hukkaa lukea jonkun yksittäisen ihmisen ajatuksenvirtaa. Voisi sanoa jopa niin että tyhmät ja itse ajattelemaan kykenemättömät lukevat kirjoja, koska saavat niistä jotain uutta.

Vierailija
2/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS ja luen tietokirjallisuutta sekä kaunokirjallisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS ja luen tietokirjallisuutta sekä kaunokirjallisuutta.

Persuäänestäjä, mutta romaaneja en lue kuin muutaman vuodessa. Elämänkertoja ja tietokirjallisuutta enemmän, mutta jälkimmäiset eivät ole minulle sellaisia kannesta kanteen lukemista, vaan lähdeaineistoa (historiaa ja tekniikkaa).

Vierailija
4/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS, 2-4 kirjaa luen kuukaudessa.

Vierailija
5/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko noin moni persu osaa lukea? 

Vierailija
6/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kirjojen ympäröimänä ja keräilen niitä, äänestän niinkutsutttua laitaoikeistoa.

Vierailija
7/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen kaikenlaista kirjallisuutta,  jopa Seiskaa silloin tällöin. Aloitin taas muuten dekkarigenren mutta onpa nämä menneet huonoksi. Tai sitten minä olen mennyt liian vanhaksi.

Vierailija
8/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen runsaasti, mutta vain elämäkertoja. Puolue on ollut vuosikaudet Nukkuvien puolue. M67

Vierailija
9/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku G

Vierailija
10/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

G-piste 

Vierailija
11/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lue kirjoja koska niissä harvoin tulee vastaan mitään uutta ja yllättävää. Lisäksi aika epätodennäköistä että joku yksittäinen kirjailija edes omaisi kykyjä sanoa jotain fiksua. On ajan hukkaa lukea jonkun yksittäisen ihmisen ajatuksenvirtaa. Voisi sanoa jopa niin että tyhmät ja itse ajattelemaan kykenemättömät lukevat kirjoja, koska saavat niistä jotain uutta.

Kyse ei itseasiassa olekaan kirjan sisällöstä tai sen kirjoittajan omaperäisestä ajattelusta vaan lukijan kyvystä ymmärtää hyvää kirjoitettua suomen kieltä. Se, että ymmärtää sarkasmia, ironiaa, eri tekstimuotojen eroja, sävyjä, tekstiin piilotetun agendan, tekstiin solutetun olkiukon hyödyttää kykyä huomata epäkohtia ja puuttua niihin, sekä hahmottaa rakenteita, yhteiskuntaa ja yksittäisen kansalaisen omia oikeuksia.

Vierailija
12/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättääkö sinut se, että suurin osa persuista on sähköautoilla ajavaa ylempää keskiluokkaa (tai yrittäjiä) ja sivistyneitä kulttuuri-ihmisiä?

Oletko astunut SDP:n ja HS:n masinoimaan mustamaalauskamppanjaan?

Vierailija
13/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää lukenut kirjoja aikoihin. Sivistän nykyään itseäni netissä.

Olen lukenut elämäni aikana niin paljon, etten enää jaksa, ainakaan toistaiseksi 

.

En äänestä. On vaarallista päästää valtaan ihmisiä joista ei voi pohjimmiltaan tietää juuri mitään.

Kannan vastuuni niin, etten enää äänestä.

Vierailija
14/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskustalainen ja luen kirjoja. 

T: Tuntematon 

Vierailija
15/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättääkö sinut se, että suurin osa persuista on sähköautoilla ajavaa ylempää keskiluokkaa (tai yrittäjiä) ja sivistyneitä kulttuuri-ihmisiä?

Näytä minulle edes yksi persu joka olisi sivistynyt kulttuuri - ihminen.

Niin.

Ei taida löytyä.

Vierailija
16/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Uutisia luen, lasketaaks se?

Vierailija
17/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Millä muulla kuin yksittäisellä ihmisellä voisi edes olla mahdollisuus sanoa jotain fiksua? Jollain kollektiivilla? Mistä sä puhut?

Vierailija
18/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle edes yksi persu joka olisi sivistynyt kulttuuri - ihminen.

Niin.

Ei taida löytyä.

Voi tyttö rukka. Ei tarvitse erikseen näyttää, niitä on kaikkialla.

Vastailepa itse vaikka näihin kysymyksiin, laitan omat luvut sulkuihin.

- Kuinka monta kertaa olet käynyt oopperassa, baletissa tai klassisen musiikin konsertissa kuluneen vuoden aikana? (6)
- Kuinka monta kertaa olet käynyt teatterissa tai tanssiesityksessä? (8)
- Kuinka monta kertaa olet vieraillut taidemuseossa tai taidegalleriassa? (2)
- Kuinka monta kertaa olet käynyt muissa museoissa (esim. historia-, tiede- tai kansallismuseo)? (4)
- Kuinka monta kirjaa (kaunokirjallisuus, tietokirjat, runot) olet lukenut tai kuunnellut loppuun asti viimeisen vuoden aikana? (20+)
- Kuinka usein luet kulttuuriin, yhteiskuntaan tai tieteeseen keskittyviä artikkeleita tai aikakauslehtiä? (viikoittain)
- Kuinka monta kertaa olet katsonut taide-elokuvan, dokumentin tai muun ei-Hollywood-elokuvan? (5)
- Kuinka moneen historialliseen maamerkkiin, linnaan tai arkkitehtuurikohteeseen tutustuit tarkoituksella sisältäpäin matkoillasi? (10)
- Kuinka monessa kulttuuritapahtumassa (esim. kirjamessut, taiteiden yö, elokuvafestivaalit) vierailit vuoden aikana? (1)
- Kuinka usein keskustelit ystäviesi tai perheesi kanssa taiteesta, teatteriesityksistä, kirjoista tai historiasta? (viikoittain)

Vierailija
19/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI:

"Perussuomalaisten kannattajakunnassa korostuu keskiasteen koulutus, mutta puolueen äänestäjissä ja jäsenissä on vähemmän korkeakoulutettuja kuin monissa muissa suurissa puolueissa"

Oli siinä lähdekkin, löytyy helposti. Kaikkihan tuon tietää että persut on amisporukkaa ja ajavat vanhalla bensa -tai dieselautolla turhaa jakelet disinformaatiota kun kaikki tietää totuuden, persuthan noita "sähkövatkaimia" eniten vastustaa ja euron bensa puheilla persut saa äänestäjiä. Itekkin amis ja ei siinä mitään pahaa ole että pitäisi salailla.

Vierailija
20/86 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen edelleen ja olen lukenut paljon kirjoja. Äänestyskäyttäytymiseni (äänestin persuja) ei liity lukutaitoon tai luetun ymmärtämisen vajavaisuuteen. Äänestän yleensä sitä puoluetta, joka kulloinkin ajaa minusta juuri kyseisenä ajanhetkenä tärkeintä asiaa.

Suosittelen lukutaitoisille kirjaa Häkkinen, Hautala, Saari (toim.):  Kognitiivinen turvallisuus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän