Omat työkaverini ovat kuusikymppisinä jo pulassa työelämän muutoksissa
Miten eläkeikää voidaan muka nostaa jatkuvasti, kun työelämässä pitäisi jaksaa yhä pidempään, mutta kuusikymppisissä työkavereissa näkyy jo monenlaista hidastumista?
Meillä esimerkiksi tietotekniikka tuottaa osalle jatkuvasti vaikeuksia, mutta sama näkyy myös uusien asioiden oppimisessa, muutoksiin sopeutumisessa ja ihan työn tekemisen tahdissa. Nuoremmat tuntuvat omaksuvan uudet järjestelmät ja toimintatavat paljon nopeammin, kun taas osa vanhemmista työntekijöistä tarvitsee jatkuvasti apua ja ohjausta. Ja eivät siltikään tee "uudella tavalla", vaan itsepäisesti tekevät sillä vanhalla tavalla, "näin on aina tehty". Ja puhun nyt vaikkapa lainsäädännön aiheuttamista muutoksista, en esimiesten omista keksinnöistä.
En siis väitä, etteivätkö kuusikymppiset osaisi työtään. Monella on valtavasti tärkeää kokemusta. Mutta kokemuksesta huolimatta ihmisen toimintakyky, oppimisnopeus ja työskentelytahti eivät välttämättä pysy samanlaisina vuosikymmeniä.
Silti yhteiskunnassa puhutaan siitä, että pitäisi vain nostaa eläkeikää ja olla työelämässä entistä pidempään.
Onko muilla sama havainto työpaikoilta? Missä vaiheessa tulee raja vastaan, jos ihminen ei enää yksinkertaisesti pysy työelämän muuttuvien vaatimusten tahdissa?
Kommentit (117)
Onnea vaan nuorelle sukupolvelle, kun Seijat ja Sepot jää eläkkeelle! Teidän on keksittävä myös sosiaaliset taidot, työmoraali ja kyky joustaa. Minäminä-moraalilla ei pärjää, jos luotettava työtoveri puuttuu paikkaamaan sun ahdistussaikutukset ja kaikilla on sama itsekäs ajatusmaailma. Onneksi en ole enää työelämässä. Meillä alkoi myös hoitoalalla näkyä tämän uuden pyöränkeksimisen maailmaa ja itsekkäitä nuoria hoitajia jotka ei todellakaan olleet kutsumusammatissaan. Oli ihanaa sulkea työpaikan ovi viimeisen kerran takanaan ja jättää se kaoottinen mehiläispesä sekoilemaan ihan keskenään!
Nuoret ovat nokkelia, usein myös tekemään virheitä. Kun ollaan nopeita, mokia sattuu. Huvitti vaan joskus, meikäläinen otti niin tosissaan omat mokansa, nämä vain nakkeli niskojaan. Sukupolvien ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja w_tut. Nuoret eivät osaa tehdä järjellistä Excel-laskelmaa koska ovat aina vain tottuneet käyttämään appeja mutta eivät edes ymmärrä, mitä niiden appien sisällä tapahtuu.
Vanhukset eivät osaa käyttää Exceliä, ehkä perus summafunktio onnistuu. Ja puhun ihmisistä, jotka ovat tehneet elämänsä töitä tietotekniikan parissa.
En ymmärrä, miksi jotkut haluavat kiusata itseään käyttämällä Exceliä - jotain masokistisia mieltymyksiä?
Itse käsittelen datani R:llä ja jos tarvitsen jotain tuloksia sisältäviä esityksiä, niin käy vaikka Quartolla - toki muitakin Exceliä järkevämpiä vaihtoehtoja löytyy.
M58
Se vähän riippuu datasta. Itsellä on Excelissä (tai tarkemmin Google Sheetissä) tietoja sijoituksista ja siihen on kätevä hakea osakkeiden markkinahinnat ja valuuttojen kurssit Googlen API:n kautta. R on kieltämättä tehokas ja jämerä työkalu, mutta ihan erilaisiin tarpeisiin.
Joo, on minullakin henkikökohtainen budjetointi LibreOfficessa ja projektien resursointisuunnitelmia Tamsissa olevassa Excelissä. Pointti lienee lähinnä siinä, että kun siirrytään "tässä on numeroita ja muutamia kaavoja" -tyyppisestä käytöstä de facto ohjelmointiin, niin miksi ihmeessä se pitäisi tunkea taulukkolaskentaan.
Varmaankin joku Excel-VBA guru vääntäisi erilaisten geospatiaalisten datojen yhdistämisen, testiskennaroiden luomisen ja syöttämisen ulkoiseen järjestelmään, tulosten haun tietokannasta ja erilaisten analyysien teon & visualisoinnin & exporttauksen julkaisuja varten näppärästi - ja lisäisi vielä päälle Web-käyttöliittymän. Mielstäni tämä oli kuitenkin paljon helpompi ja suoraviivaisempi tehdä R:llä...
Sama M58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja w_tut. Nuoret eivät osaa tehdä järjellistä Excel-laskelmaa koska ovat aina vain tottuneet käyttämään appeja mutta eivät edes ymmärrä, mitä niiden appien sisällä tapahtuu.
Vanhukset eivät osaa käyttää Exceliä, ehkä perus summafunktio onnistuu. Ja puhun ihmisistä, jotka ovat tehneet elämänsä töitä tietotekniikan parissa.
En ymmärrä, miksi jotkut haluavat kiusata itseään käyttämällä Exceliä - jotain masokistisia mieltymyksiä?
Itse käsittelen datani R:llä ja jos tarvitsen jotain tuloksia sisältäviä esityksiä, niin käy vaikka Quartolla - toki muitakin Exceliä järkevämpiä vaihtoehtoja löytyy.
M58
Excel on aivan loistava ohjelma. En ole kokeillut vaihtoehtoisia, koska minun tarpeisiin Excel on hyvä. Ja työkoneeseen ei voi laittaa mitään vaihtoehtoista ohjelmaa. En käytä sitä mihinkään kovin monimutkaiseen. Siihen on hyvä ottaa Jirasta yhteenveto projektista ja analysoida joitakin juttuja. Muuten käytän omiin juttuihin Exceliä paljon, koska tykkään tehdä listoja monenlaisista asioista ja laskea asioita. Usein, jos teen Pythonilla jonkin ohjelman, vaikkapa sijoitusten arvonkehityksen seurantaan, niin teen outputin Excel-tiedostoon.
Mielestäni ohjelmat oli vuosikymmeniä sitten vaikeampia kuin nykyään, monesti joutui tekstinkäsittelyssäkin tekemään formaatit itse. Joten tällaiset teamsit sun muut on ihan pyllyjen pyyhkintää verrattuna siihen mitä 60 vuotiaat ovat läpikäyneet.
Meillä nuoret on kuukausia ahdistukohtaus saikulla..tms.. me vanhat painetaan paikat kipeenä ..hoitoala..
Nykyajan tietotekniikka ei ole millään tavalla vaativaa verrattuna siihen, mitä se oli joskus 80-luvun loppupuolella eli käytettävyyden suhteen tietotekniikka on erittäin paljon helpompaa kuin aiemmin.
-yli 60 v , koodari evp, nykyään ihan peruskäyttäjä
Sanoisin kyllä niin, että nuorilla on vaikeuksia, jos pitää tehdä jollakin muulla välineellä kuin puhelimella. Suurin puute on täydellinen osaamattomuus mitä tulee tietotekniikkaan. Kone saadaan kyllä päälle, ja ohjelmat käyntiin, mutta jos tulee ongelmia niin mitään ei osata tehdä itse. Tiedonhaun ja asianhallinnan kanssa on myös vaikeuksia. Pitkäjänteisyys puuttuu täysin. Kymmensivuinen aineisto on jo liian pitkä, puhumattakaan useamman sadan sivun kokonaisuudesta. Kirjoitustaidot ovat heillä myös heikommat. Intoa riittää, osaamista ei välttämättä.
Lähtisin heti eläkkeelle mutta ei päästetä. Tv. Rouva 55v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä nimenomaan nuoriso, joka ei osaa.
Meillä nuoret eivät kykene tekemään mitään ilman, että kännykkää on joka välissä räplättävä. Osalle aamut ovat ylivoimaisen haastavia. Lomista ihmetellään kun ei voi pitää aina kun itse haluaisi. Työtehtävistä nuristaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä nimenomaan nuoriso, joka ei osaa.
Niinpä. Olen jopa törmännyt tyyppeihin, jotka omasta mielestään osaavat käyttää excelia, ja kun on tullut aika tehdä jotain vaativampaa sillä, esim. ihan tavallisia graafisia esityksiä tai useammasta taulukosta tietoa hakevia, lajittelevia ja vertailevia makroja, ei olekaan sitten onnistunut. Sama jossain tekstinkäsittelyssä. Kirjoittaa ja tallentaa toki osataan, mutta jos jotain ihan pientä himpun vaativampaa on pitänyt tehdä, ei ole onnistunutkaan. Siis jotain ihan perusasioita
Mun kanssa samalla kurssilla kansanopistossa on n 70v, joka ei pärjää tehtävien kanssa. Tietokoneen käyttö ei suju ja WA-ryhmässä toimiminen sekin vaikeaa. On pihalla kuin lumiukko myös tehtävien sisällöstä. Kauheaa, jos tällainen ihminen olisi työelämässä tekemässä jotain päätöksiä. Itse hän kokee menestyvänsä ihan ok, vaikka muu ryhmä toimii henkilökohtaisina avustajina vähän väliä. Eläkeiän nosto on absurdia, jos oikeasti katsoo mihin 65+ ihmiset kykenee. Olettaisin 60-vuotiaan kyllä vielä pärjäävän teamseissa yms.
Nuoret luulevat, että kaikki yli 50v ovat fossiileja. Saavat sitten joskus itse yli 50v maistaa samaa lääkettä, jota itse anniskelivat nuorina vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei! En ota Teamsia tai Slackia käyttöön, olen jo melkein eläkkeellä enkä halua oppia enää uutta!" on tuttu lause tällä toimistolla. Sanojilla melkein vuosikymmen aikaa eläkkeeseen...
Voi kun kyse olisikin vain teamsista ja muista! Mutta kun muutoksia tulee nyt jatkuvasti. Organisaatiomuutoksia, toimipaikkamuutoksia, toimenkuvamuutoksia ja sen lisäksi käytettävissä ohjelmissa ja laitteissa muutoksia ja päivityksiä, jotka pitää tehdä itse eikä tukea saa.
Vielä 5 vuotta sitten uuden tietokoneen käyttöönottoon tuli työpaikalle tukihenkilö, joka oikeasti sen osasi. Me saimme siinä ohessa tehdä omia töitämme vain pienin keskeytyksin eikä työaikaa mennyt paljonkaan hukkaan. Nyt meillä menee samassa hommassa suunnilleen kokonainen työpäivä jokaiselta, kun ei meillä sen alan asiantuntemusta ole. Sitten vielä vanhan koneen pakkaaminen ja lähetys ym. oheistoiminnot.
Päivitykset menee meillä kyllä ihan automatic sen jälkeen, kun on painanut päivitä. Kone käynnistetään uudestaan sitten, kun kone sitä pyytää.
Jos olet vielä palkkatyössä yli 55-vuotiaana, jotain on mennyt todella pahasti pieleen.
Kyllähän sitä näin 5-kymppisenä mielellään antaisi oman tuolin nuoremmille. Ihan viimeisen vuoden aikana on tullut totaalinen kyllästyminen ja väsyminen, vaikka teen mielekästä työtä. En tiedä miten jaksan tavoite eläkeikään asti. Onneksi asuntolaina on maksettu aikoja sitten, niin ei tarvitse lainoja enää maksella, joten taloudellisesti pärjäisi kyllä vähemmälläkin.