Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat työkaverini ovat kuusikymppisinä jo pulassa työelämän muutoksissa

Vierailija
17.09.2026 |

Miten eläkeikää voidaan muka nostaa jatkuvasti, kun työelämässä pitäisi jaksaa yhä pidempään, mutta kuusikymppisissä työkavereissa näkyy jo monenlaista hidastumista?

Meillä esimerkiksi tietotekniikka tuottaa osalle jatkuvasti vaikeuksia, mutta sama näkyy myös uusien asioiden oppimisessa, muutoksiin sopeutumisessa ja ihan työn tekemisen tahdissa. Nuoremmat tuntuvat omaksuvan uudet järjestelmät ja toimintatavat paljon nopeammin, kun taas osa vanhemmista työntekijöistä tarvitsee jatkuvasti apua ja ohjausta. Ja eivät siltikään tee "uudella tavalla", vaan itsepäisesti tekevät sillä vanhalla tavalla, "näin on aina tehty". Ja puhun nyt vaikkapa lainsäädännön aiheuttamista muutoksista, en esimiesten omista keksinnöistä.

En siis väitä, etteivätkö kuusikymppiset osaisi työtään. Monella on valtavasti tärkeää kokemusta. Mutta kokemuksesta huolimatta ihmisen toimintakyky, oppimisnopeus ja työskentelytahti eivät välttämättä pysy samanlaisina vuosikymmeniä.

Silti yhteiskunnassa puhutaan siitä, että pitäisi vain nostaa eläkeikää ja olla työelämässä entistä pidempään.

Onko muilla sama havainto työpaikoilta? Missä vaiheessa tulee raja vastaan, jos ihminen ei enää yksinkertaisesti pysy työelämän muuttuvien vaatimusten tahdissa? 

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei! En ota Teamsia tai Slackia käyttöön, olen jo melkein eläkkeellä enkä halua oppia enää uutta!" on tuttu lause tällä toimistolla. Sanojilla melkein vuosikymmen aikaa eläkkeeseen...

Niissä ei ole mitään käyttöön ottamista, kuten ei niiden paremmissa vaihtoehdoissakaan. Teams on kyllä luvattoman huono, kuten muukin Ms-skeida Windowsia myöden.

Vierailija
82/102 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja w_tut. Nuoret eivät osaa tehdä järjellistä Excel-laskelmaa koska ovat aina vain tottuneet käyttämään appeja mutta eivät edes ymmärrä, mitä niiden appien sisällä tapahtuu.

Vanhukset eivät osaa käyttää Exceliä, ehkä perus summafunktio onnistuu. Ja puhun ihmisistä, jotka ovat tehneet elämänsä töitä tietotekniikan parissa.

En ymmärrä, miksi jotkut haluavat kiusata itseään käyttämällä Exceliä - jotain masokistisia mieltymyksiä?

Itse käsittelen datani R:llä ja jos tarvitsen jotain tuloksia sisältäviä esityksiä, niin käy vaikka Quartolla - toki muitakin Exceliä järkevämpiä vaihtoehtoja löytyy.

M58

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työpaikallamme huomannut, ettei se ikä ole este kuin aivan murto-osassa tapauksista, mitä tulee tietoteknisten ratkaisujen tai uusien toimintamallien oppimiseen.

M60

Ei siinä ole iästä kyse vaan ihmiset oppivat uusia asioita eri tahdissa ja jotkut haraavat muuten vaan vastaan. Näkeehän sen jo jokainen lapsesta asti. Kummallinen keskustelu!!

Vierailija
84/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työpaikallamme huomannut, ettei se ikä ole este kuin aivan murto-osassa tapauksista, mitä tulee tietoteknisten ratkaisujen tai uusien toimintamallien oppimiseen.

M60

Ei siinä ole iästä kyse vaan ihmiset oppivat uusia asioita eri tahdissa ja jotkut haraavat muuten vaan vastaan. Näkeehän sen jo jokainen lapsesta asti. Kummallinen keskustelu!!

No tämähän oli jonkun todennäköisesti kolmekymppisen lievästi ikärasistisen uraohjuksen avaus. Haluaisi vaihtaa kuuskymppiset työkaverinsa nuoriin ja dynaamisiin, mutta harmikseen joutuu vielä vuosia odottelemaan näiden eläköitymistä.

Vierailija
85/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja w_tut. Nuoret eivät osaa tehdä järjellistä Excel-laskelmaa koska ovat aina vain tottuneet käyttämään appeja mutta eivät edes ymmärrä, mitä niiden appien sisällä tapahtuu.

Vanhukset eivät osaa käyttää Exceliä, ehkä perus summafunktio onnistuu. Ja puhun ihmisistä, jotka ovat tehneet elämänsä töitä tietotekniikan parissa.

En ymmärrä, miksi jotkut haluavat kiusata itseään käyttämällä Exceliä - jotain masokistisia mieltymyksiä?

Itse käsittelen datani R:llä ja jos tarvitsen jotain tuloksia sisältäviä esityksiä, niin käy vaikka Quartolla - toki muitakin Exceliä järkevämpiä vaihtoehtoja löytyy.

M58

Tämä. Jotkut luulevat omaavansa hyvät tietotekniset taidot kun osaavat tehdä kaavan ja kaavion Excelillä. Jossei muusta edes tiedä, niin taidot on korkeintaan tyydyttävät. Eikä Teams ole ainoa0 alusta pitää kokouksia vaikka on vielä suosituin.  Microsodt alkaa  olla aikansa elänyt. N62

Vierailija
86/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Microsoft siis. Fiksuimmat ajaa sen monopoliasemaa alas. n62

Vierailija
87/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M58

Tämä. Jotkut luulevat omaavansa hyvät tietotekniset taidot kun osaavat tehdä kaavan ja kaavion Excelillä. Jossei muusta edes tiedä, niin taidot on korkeintaan tyydyttävät. Eikä Teams ole ainoa0 alusta pitää kokouksia vaikka on vielä suosituin.  Microsodt alkaa  olla aikansa elänyt. N62

Eikö tule mieleen, että kaikissa työpaikoissa ei työpaikan omistamalle koneelle voi ladata mitä tahansa ohjelmia tai pakottaa esimiestään käyttämään jotain muuta kuin Teamsia?

Vierailija
88/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla ikähaitari on 35-65, ja kyllä 50+ ikäluokkaan kuuluvista huomaa, että työtahti on hidastunut. Eikä ole asenteesta kiinni, vaan ihan biologiasta. Uuden oppimiseen menee enemmän aikaa, eikä toiminta ole enää kovin ripeää (työhön sisältyy sekä käsillä tekemistä että aivotyötä). Osa on huomannut asian itsekin. Kaikillahan noin käy iän myötä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. 

Vierailija
89/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintakyky muuttuu yksilöllisesti, toiset pärjää toiset ei. Ihan iästä riippumatta. Ehdottomasti kuitenkin yhteiskunnan kannalta olis järkevää päästää eläkkeelle aikaisemmin ja näin avautuisi paikkoja nuorille. Ei ole järkeä maksaa nuorille tulkia olla kotona työnhakijana. Samaan aikaan eläkeikä nousee. Olisi järkevämpää pitää töissä ne, joilla on kymmeniä vuosia työelämää edessä kuin ne joilla alle 10. 

Vierailija
90/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla ikähaitari on 35-65, ja kyllä 50+ ikäluokkaan kuuluvista huomaa, että työtahti on hidastunut. Eikä ole asenteesta kiinni, vaan ihan biologiasta. Uuden oppimiseen menee enemmän aikaa, eikä toiminta ole enää kovin ripeää (työhön sisältyy sekä käsillä tekemistä että aivotyötä). Osa on huomannut asian itsekin. Kaikillahan noin käy iän myötä, ei siinä mitään ihmeellistä ole. 

En ole omassa työssä IT-alalla huomannut tuollaista

Vierailija
91/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa ettei tarvitse enää mennä iiinä töihin. Jään 2 vuoden päästä eläkkeelle ja olen ollut kohta vuoden työtön. 

Inhoan ylitse muiden tietotekniikkaa vaikka minulla on alan koulutus.  Onneksi voin nyt keskittyä harrastukseeni ja siihen mistä oikeasti pidän. 

Vierailija
92/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tietotekniikan osaamisesta uhurtaessa mainitaan Excel ja Teams, ei sitä osaamista ole. Nuohan on nykyään sama apua kuin joku kunä. Perustyökaluja. Jos Excelissä mennään makroihin sitten ehkä älyää jotain. Itsellä on Excel kyllä käytössä, mutta vain aputyökaluna. 

En ole itse kyseisen tason taitaja, mutta oma mielikuvani on, että jos osaa Excelillä tehdä matopelin, niin sitten alkaa VBA olla jo melko hyvin hallussa.

Nykyisin Exceliin on käsittääkseni saatavilla myös Python-lisäosa, jolla saa tehtyä kaikenlaista hauskaa. Nämä ilot on minulta kokonaan kokematta, kun olen käyttänyt lähinnä Googlen Sheettejä omiin laskelmiini. Excel on todella jämerä työkalu, jossa riittää jatkuvasti uutta opeteltavaa sille, joka haluaa vihkiytyä Excelin saloihin.

Vierailija
93/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei! En ota Teamsia tai Slackia käyttöön, olen jo melkein eläkkeellä enkä halua oppia enää uutta!" on tuttu lause tällä toimistolla. Sanojilla melkein vuosikymmen aikaa eläkkeeseen...

Eihän pysty tekemään melkein mitään työtä ilman esim Teamsia eli kyllä tuollaisella asenteella altistaa itsensä potkuille. Voihan niitä varmaan toivoakin, mistä tätä tietää.

Vierailija
94/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitten kuusikymppisten pitäisi jo olla eläkkeellä? 

Ei voi, koska eläkeikää nostettiin.

:(

Mä täytän just 60 ja mun eläkeikä on 67. Silloinkin eläke jää ihan surkeaksi, pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi, että saisi kohtuueläkettä.

Alin eläkeikäsi on maksimissaan 65 v + muutama kuukausi. Se, että siihen mennessä sinulle ei ole kertynyt tarpeeksi eläkettä, jotta sinulla olisi varaa jäädä eläkkeelle, on kokonaan toinen juttu.

Vierailija
95/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki duunit ole toimistohommia !

Vierailija
96/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M60

No tämähän oli jonkun todennäköisesti kolmekymppisen lievästi ikärasistisen uraohjuksen avaus. Haluaisi vaihtaa kuuskymppiset työkaverinsa nuoriin ja dynaamisiin, mutta harmikseen joutuu vielä vuosia odottelemaan näiden eläköitymistä.

Aika paljon tätä ikärasismia täällä työnnetään, sen vaan tunnistaa heti mihin pyritään: ikääntymisen yleiseen halventamiseen .

Vierailija
97/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M58

Se vähän riippuu datasta. Itsellä on Excelissä (tai tarkemmin Google Sheetissä) tietoja sijoituksista ja siihen on kätevä hakea osakkeiden markkinahinnat ja valuuttojen kurssit Googlen API:n kautta. R on kieltämättä tehokas ja jämerä työkalu, mutta ihan erilaisiin tarpeisiin.

Vierailija
98/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä, aika terävää sakkia ovat yhtä lukuunottamatta kaikki

Vierailija
99/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M58

Se vähän riippuu datasta. Itsellä on Excelissä (tai tarkemmin Google Sheetissä) tietoja sijoituksista ja siihen on kätevä hakea osakkeiden markkinahinnat ja valuuttojen kurssit Googlen API:n kautta. R on kieltämättä tehokas ja jämerä työkalu, mutta ihan erilaisiin tarpeisiin.

Paras työkalu on se minkä osaa

Vierailija
100/102 |
18.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikat nuorille ja pikkulasten vanhemmille ja mummot ja papparaiset pois jumittamasta töistä!

Meiltä lähti viimeinen vanhus keväällä ja kesälomien kanssa tulikin ongelmaa: kuka nyt on töissä heinäkuun, kun Seija jäi eläkkeelle. Hän oli viimeiset 5 vuotta lomaillut vasta elokuun puolivälin jälkeen ja perheelliset saivat lomansa heinäkuussa. Enää ei moinen onnistunut ja käytiin monta ilkeää keskustelua siitä, miten jonkun (muun kuin minun) pitää oppia joustamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan